Hoe deal je met angst tijdens het rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Hoe deal je met angst tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 15:17

Hoi allemaal!
Al sinds ik mijn paard een jaartje had (intussen Alweer een dikke 5 jaar geleden) Bokt ze soms tijdens het aanspringen in galop, op die tijd is ze volledig gecheckt en is er eigenlijk niks lichamelijk gevonden waar ze last van zou kunnen hebben. Nu de laatste jaren heb ik hier al goed mee leren omgaan en dus bij ons thuis in de piste is er eigenlijk weinig aan de hand en kan ik goed mijn zenuwen onder controle houden. onze bak thuis voelt voor mij ook als een veilige omgeving. Enkel op buitenrit en andere locaties kan ik hett nog wel eens spannend vinden, vooral op buitenrit is het zelfs zo erg dat ik eigenlijk zelfs niet meer durf galopperen.
Zo hadden we tijdens onze laatste les lekker kunnen galopperen en had ik weer wat vertrouwen, toen we op buitenrit gingen en mijn moeder met ons ander paard wou galopperen op een wei hield ik haar in stap en na een tijdje durfde ik toch een drafje aan. Echter toen ze wat te dicht bij hem in de buurt kwam trok ze een sprintje met hevige bokken, daar heeft mijn vertrouwen weer een knik gekregen. Zo erg zelfs dat ik tijdens onze les vandaag (op vreemd terrein) even helemaal in de stress schoot, ik was volledig aan het trillen en begon bijna te huilen van de spanning, ik ben toen even naar stap terug gegaan om weer een beetje tot rust te kunnen komen. Mijn instructrice is gelukkig erg ondersteunend en pushed ook niet om perse op beide kanten te galopperen, zelfs als we niet galopperen vind ze dat prima. Meestal wil ze wel dat ik het even probeer als ze echt goed oogt en dan vraag ik gewoon galop en kijken we dat er gebeurt. vadaag waren het dus eerst een paar "dralopjes" voor we echt goed konden galopperen. Dit werkte wel voor het vertrouwen.
Er is ook een erg groot verschil in mijn gevoel tijdens bokken, in de bak als ik alleen ben is het meer zoals "wow hey komaan, door" op buitenrit sta ik echt doodsangsten uit.
Intussen denken we dat het ook een beetje komt doordat we elkaar erin voeden, dat ik door mijn onzekerheid ook haar onzeker en gespannen maak en dat dat dan na een tijdje ontploft.
Zijn er mensen die dit herkennen en wat hebben jullie hieraan gedaan? Is hiervoor psychologische hulp aangeraden?
Ikheb laatst ook met een paard vaneen vriendin mogen rijden waar de eigenaar me nog in het begin van de les toevertrouwde dat je bij haar best wel op je strepen mag staan en dat ze niet stout zal worden als je er wat van vraagt, en dat ging ook helemaal prima, ik heb me op geen moment onveilig gevoeld, ook al was dat een paard die niet echt nageeflijk liep bijvoorbeeld.
De angst komt trouwens voor het grootste deel denk ik van dat ik een beperking heb in mijn nek en me dus altijd is gezegd dat ik heel voorzichtig moet zijn en enkel op de brave paarden rijden en niet springen en anders zeker niet hoog. Dat maakt ook dat ik extra bang ben om te vallen. En ook al is mijn paard in galop dan soms best intimiderend voel ik me de laatste jaren op geen enkel ander paard zo veilig als op haar, behalve in die galop op buitenrit dan (en soms op vreemde locaties) hoewel ze op die vreemde locaties eigenlijk niet vaak bokt, dan zijn het meer mijn eigen zenuwen. Ik heb ook al een tijdje geleerd dat als het niet veilig voelt dat ik gewoon niet geloppeer.
Sorry voor de hele lange post, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 16:56

Is niet raar hebben veel mensen gewoon even niet buiten galopperen .Paard is een dier die kun je het ook niet kwalijk nemen.Je hoeft niemand iets te bewijzen al wil je alleen nog stappen buiten dan is dat ook prima .

Furst
Berichten: 603
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Hoe deal je met angst tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 17:09

Bijzonder en erg herkenbaar. Ik rij zelfs bijna niet door mijn spanning/angst en onzekerheid. Psychologische hulp hielp bij mij niet, maar het kan een hulpmiddel zijn.

Ik heb twee jaar geleden een cursus aangeschaft rond angst (wel in het Engels) heb hem alleen nooit afgemaakt omdat mijn hoofd snel vol zit. Ik wil die wel weer gaan oppakken. Wat zij zegt klopt echt helemaal! Het is niet per se de angst voor bepaalde dingen, maar een diepgewortelde angst. Ik heb ook ooit eens een podcast geluisterd over angst en daar werd verteld dat ons lichaam signalen stuurt naar de hersenen, omdat ons lichaam bijvoorbeeld niet genoeg getraind is om bepaalde bewegingen te kunnen uitzitten. Dus het lichaam waarschuwt ons daar voor. Was ik het deels ook mee eens. Als je eens wilt sparren over die cursus, stuur je maar een PB. De cursus begint echt bij het begin. Wat is je angst. Die ga je vinden door diep te graven. Pas daarna ga je aan de slag met bijvoobeeld Neuro Linguistisch Programmeren (je hersenen weer herprogrammeren). Vind jammer dat ik hem zelf nooit heb afgemaakt...

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Re: Hoe deal je met angst tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 17:24

@Furst
fijn om te horen dat je dit ook herkend, minder fijn voor jou natuurlijk. ik ga zeker een pbtje sturen ivm die cursus. Het is inderdaad echt een diepgewortelde angst, ik ben niet eens bang om me pijn te doen tijdens het vallen maar meer voor het vallen zelf. Een tijdje terug twijfelde ik om een airjacket aan te schaffen maar ik kwam al snel tot het besef dat dat eigenlijk niet ging werken, want ik kreeg nog steeds zenuwen als ik dacht aan vallen met een airjacket.
Het komt denk ik wel echt grotendeels door mij, vorige zomer ging ik met haar mijn laatste dressuurwedstrijd starten, meteen ook een niveau hoger want ik wou niet eeuwig op hetzelfde niveau blijven plakken, en door heel veel te trainen deed ze die eigenljik best prima en hefft ze geen enkele keer gebokt, ook omdat ik toen erg gefocust was op "oke ik heb hiervoor gekozen dus hier moeten we door en ik wil dat het goed is" ook heel erg voor getraind natuurlijk en ze heeft het toen echt goed gedaan (we waren wel laatst maar daar had ik prima vrede mee omdat dit niveau eigenlijk echt nog net iets hoog was voor ons en mevrouw wel bang was van de witte hekjes) en toen reed ik ook zelfzeker! want: we trainen nu al zo'n tijd hiervoor en ze heeft nog geen enkele keer negatief gereageerd en ze voelt nu ook niet "verdacht" aan. dus ik denk dat het echt komt door mijn eigen angst en dat ik daardoor misschien te veel ruis heb op mijn hulpen ofzo...

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 17:32

Angst is heel moeilijk, je hele lijf verkrampt en bevriest namelijk. Dus je kan fysiek ook amper meer rijden tijdens een angstaanval.

Daarnaast activeer je in je hersenen je door het 'enge' te vermijden een soort bevestiging/belonings reactie. En zo wordt de drempel om toch te 'galopperen' steeds hoger en moeilijker te nemen.

En dan heb je nog je paard, die gewoon lekker wil lopen en nu steeds ingehouden wordt door de ruiter. En daarmee is het paard zijn uitlaatklep ook kwijt, want 'mag niet' en dan 'ontploffen' ze juist een keer.
En dan is voor jou de cirkel van onveiligheid weer rond.


Meestal zit de oplossing in meerdere aspecten:
1, geef/gun je paard wel zijn uitlaatklep/beweging desnoods met een andere ruiter of aan de longeerlijn.
2, werk aan de fysieke aspecten van de angst, denk aan ademhaling, spierspanning. Soms helpt Hypnotherapie goed.
3, ga de 'confrontatie' met je angst wel aan! Desnoods in stapjes waarbij je je veilig voelt en zoveel als kan (het blijft paardrijden) de situatie onder controle hebt. Desnoods samen met iemand die je erdoorheen kan loodsen/praten. Je bent immers een prima ruiter en je kan heus wel een bokje uitzitten!

Valtraining bij b.v een judoclub is ook nog een tip. Dan leer je en handiger vallen. En je overkomt de angst om je (te laten) vallen.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 17:51

Kelly_ann schreef:
Meestal zit de oplossing in meerdere aspecten:
1, geef/gun je paard wel zijn uitlaatklep/beweging desnoods met een andere ruiter of aan de longeerlijn.
2, werk aan de fysieke aspecten van de angst, denk aan ademhaling, spierspanning. Soms helpt Hypnotherapie goed.
3, ga de 'confrontatie' met je angst wel aan! Desnoods in stapjes waarbij je je veilig voelt en zoveel als kan (het blijft paardrijden) de situatie onder controle hebt. Desnoods samen met iemand die je erdoorheen kan loodsen/praten. Je bent immers een prima ruiter en je kan heus wel een bokje uitzitten!

Valtraining bij b.v een judoclub is ook nog een tip. Dan leer je en handiger vallen. En je overkomt de angst om je (te laten) vallen.

Dankje voor je reactie, ik ga even je nummertjes hergebruiken voor het overzicht ;)
1) mijn paard staat 24/7 buiten met een vriendje, ze is 20 jaar dus het echt jonge gek is al verminderd. Ze krijgt wel genoeg beweging, aan de longe of tijdens loswerken. Ik ben ook een beetje gebonden aan het weer want wij hebben geen binnenbak maar in onze bak rijd ik regelmatig en is de spanning ook niet zo hoog, dan galoppeer ik ook gewoon, het duurt alleen soms een tijdje voor we echt goed in galop zitten maar we doen het zeker wel! ik straf haar ook nooit als ze bokt want dit is natuurlijk haar manier van communiceren (ook al is die soms wat ongelukkig)
2) Ik probeer me inderdaad ook heel bewust te zijn van mijn spieren (in mijn dressuurzadel verkrampten mijn bovenbenen vaak omdat ik erg bang was om mijn beugels kwijt te raken, met mijn nieuw zadel en beugels met giga grip en gedraaide ophanging gaat dit beter. Wat betreft ademhaling, dat is ook de reden dat ik weer een rondje ging stappen omdat ik in die gang mezelf veel beter kan controleren dan in draf. hypnotherapie ga ik eens opzoeken.
3) Daarom dat ik mezelf af en toe wel een galop pauze geef maar anders streef ik er wel naar om elke training minstens een keer te galopperen. En toen ze laatst op buitenrit heel erg ging bokken heb ik daarna ook nog in de bak even veel gegaloppeerd omdat ik wist dat het anders om zeep ging zijn. het gekke is, ik ben nog maar 1 keer van dit paard gevallen en had me niet eens pijn gedaan. van mijn vorige pony ben ik wel 3 keer gevallen die heb ik misschien maar anderhalf jaar gehad, maar daar geen angst voor vallen want daarmee reed ik zonder zadel en hoofdstel, zelfs springen.

De judotraining mag ik helaas niet door door de beperking in mijn nek. Dan zouden de dokters me helemaal voor gek verklaren, en dat doen ze nu al een beetje. eigenlijk mag ik geen enkele contactsport doen. paardrijden ook niet, maar dat zat er al van zo jong in dat het onmogelijk was om me daar van weg te houden, mijn eerste woordje was zelfs paardje toen ik een video van tiktak keek in het ziekenhuis na de zoveelste operatie. ik ben dus al vanaf mijn 4 actief aan het paardrijden en toch komt nu de echte angst pas.

Furst
Berichten: 603
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Hoe deal je met angst tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 17:54

Hier ook trouwens een fjord die best wel rustig is maar heel gevoelig en mijn emoties vaak overneemt. Niet altijd een leuke combi :')

Annash
Blogger

Berichten: 26527
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 17:57

Ik loop hiervoor nu ook bij de psycholoog na een nare val. Mijn analyserende vermogen maakt dat mijn psycholoog me soms aankijkt en me dan vraagt wat ik van haar wil. :') Daarnaast wel veel hulp gehad aan denken: hoe kan ik het in kleine stapjes aanpakken?

Bv. als paard ergens de focus op heeft, dan bevries ik (gaat nu steeds beter). Ik durfde dan niks meer.
Waar was ik bang voor? Dat ze uit elkaar zou klappen als ik haar uit de focus haal.
Dus in kleine stapjes: kan ik dan afstappen en haar uit de focus halen? Wat doet ze dan? Niks, dus. Oke, durf ik dat dan volgende keer onder het zadel, bokriempje vastpakken en wegdraaien? Wat doet ze dan? Niks. Oke, dus eigenlijk was er niet zoveel aan de hand en had ik te maken met een paard dat aan het kijken was, niet een paard dat uit elkaar klapt.

Die logica passen we op het moment veel toe, en op die manier kan ik steeds stappen zetten. Zo ook als ze wat fris voelt, in mijn hoofd zou ze dan uit elkaar klappen (wat ze echt nog nooit gedaan heeft). In het begin durfde ik niks. Of ik wilde eraf, of verkrampt blijven stappen. Inmiddels ben ik zover dat ik min of meer kan doen wat je vaak hoort: aan het werk zetten. Dus dan pak ik vaak met mijn buitenhand even het bokriempje vast, binnenhand opzij om op de volte te houden, en draaf ik aan. Voor mijn gevoel 'voel' ik meer als ik doorzit, dus dan ga ik gelijk zitten ipv lichtrijden.

Kleine stapjes. Heel veel doen. De goede dingen bij jezelf herkennen en absoluut belonen. Het is een lange weg, ben ik achter :o en dit is echt geen gek paard (want dan had ik er al lang niet meer opgezeten). Ik heb gewoon ontzettend veel pech gehad dat ik een fikse hersenschudding heb opgelopen na een pechsituatie in juni.

Lieser
Berichten: 1501
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Hoe deal je met angst tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 18:21

Ook herkenbaar. Ik bepaal per keer wat ik ga doen met mijn paard. Voelt mijn paard ontspannen aan en voel ik me goed, dan doen we meer dan wanneer zij gespannen is of mijn hoofd overuren draait. Galop is niet verplicht, je kunt ook heerlijk rijden met tempowisselingen en figuren in draf.

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Hoe deal je met angst tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 18:43

Er zijn verschillende manieren en methodes om te dealen met angst(en). (EMDR bij angst door trauma, cognitieve gedragstherapie, mindfullness, ontspanningsoefeningen, ademhaling, exposere, begeleiding, kennis etc) Het is zoeken naar wat het beste bij jou past.

Wat voor mij met angsten en paardrijden het beste werkt, is:
- werken aan acceptatie dat ik het spannend vind;
- druk er af halen dat het MOET, het is jammer dat er iets is wat spannend is, en dat is ok;
- de situatie die ik spannend vind “opknippen” in hele kleine stapjes ernaar toe en ieder stapje oefenen dat het ontspannen gaat, en pas de volgende kleine stapje oefenen als de voorgaande helemaal ok is.

Zo overwin ik mijn opstap-angst.
In begin was op het krukje naast paard staan de eerste oefening. Pas toen ik na een aantal keer dit zonder stress kon in volledige ontspanning, ging ik stapje verder. Bijv 1 voet in de beugel zetten. En zo weer een stapje verder.

Buiten galopperen kun je ook in kleine stapjes doen. Eerst stappen, in volledige ontspanning. Dan draven in volledige ontspanning. Vervolgens schakelen in draf, werken naar ontspanning. Overgangen naar stap en draf, doorzitten in draf, en als dit allemaal ontspannen gaat, een paar pasjes galop. En dan weer terug naar draf etc.
Het is prima als daar flink wat buitenritjes voor nodig zijn om dat punt te bereiken. Kleine stapjes met de aandacht voor ontspanning.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 18:45

Wat betreft angst: dat is je overlevingsinstinct. (Geen gedachte oid, dus 'helpende gedachten denken' is prima, maar je instinct trekt zich er weinig van aan.)

Het leukste is het, om te voorkomen dat je lichaam je overlevingsinstinct gaat activeren. Voor een deel moet je daarvoor bij een psycholoog zijn: hypnotherapie en emdr kunnen hier goede diensten bewijzen (dit zijn technieken die in staat zijn om je overlevingsinstinct daadwerkelijk te beïnvloeden).
Trauma is echt niet verplicht voor emdr.
Beide vormen (hypnoth. en emdr) hebben een lichte mate confrontatie, maar ook in real life: ga alleen confrontaties aan als je het ziet zitten!
En er is mijn gevleugelde uitspraak 'ga niet om met angst, er is zoveel leuker gezelschap'.

Wat je paard betreft viel mij het woord 'dralop' op: veel paarden maken een bokkesprongetje bij het aangaloperen omdat ze eigenlijk wat kracht tekort komen.
Kun jouw dier bijvoorbeeld uit stap of vanuit achterwaarts aangaloperen...?
Dit kun je oefenen met grondwerk, en als het met grondwerk goed gaat op een fijne dag vanuit het zadel vragen.
En het is prima om je dier niet te straffen voor communicatie!!!
(Maar de volgende vraag is dan wat ze precies communiceert. Is dat alleen jouw spanning - dat kan natuurlijk. Maar wellicht ook nog iets anders...?)

Vwb jezelf: ik heb veel gehad aan een instructrice Centered riding, die methode helpt ook enorm om te ontspannen. (En om de goede spieren wel aan te spannen.)

En wat ook kan helpen zijn zaken als het bokriempje en/of een balansteugel (dik touw om de hals, je kunt inwerken op de boeg, om veiligheidsredenen met een dun touwtje oid vastmaken aan het zadel).

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Re: Hoe deal je met angst tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 20:35

Ik ga proberen om even op wat dingen tegelijk te reageren en de te combineren zodat het geen heel boek wordt hier :+
Mijn paard is erg goed in vanuit stap aanspringen dus ze mist niet perse de kracht, alleen zorg ik wel altijd dat ze echt goed in balans is voor ik ga galopperen, asl het niet juist voelt galoppeer ik liever niet dan een beetje half.
De dralopjes waren de manier van het opbreken in kleine stapjes. Ik vraag galop (met veel zenuwen en maar half omdat ik niet te veel durf doen) zij reageert met eigenlijk vooraan enkel een galoppasje, daarna doen we dat nog eens en dan worden het er 2 daarna 3 en dan doen we een paar echte galoppasjes. en eigenlijk vanaf ik merk van "oke ze gaat hier echt niks doen" kan ik best prima doorrijden. maar dus ja in het begin vraag ik dus galop en dan is zij meer van " is dit wat je bedoeld?" en dan klap ik in het begin dicht en stopt ze meteen. ik kan wel begrijpen dat zij hier ook onzeker van wordt.
Ze is intussen ook nagekeken op fysieke ongemakken maar niks te vinden, zadel is net weer gevuld en heeft een traploos verstelbare boom dus kan ik lekker zelf aan sleutelen, hoofdstel is ook volledig op maat afgesteld. En nu ik erover nadenk, wanneer ik oefende deze zomer voor onze laatste wedstrijd die we nog zouden rijden deed ze eigenlijk heel braaf alles, ik oefende toen veel en had een doel voor ogen waarvoor ik moest kunnen galopperen, er was dus geen tijd voor angst en na een tijdje kon ik prima rondrijden zonder angst want ze had geen één keer gebokt. En als ik terugkijk op onze tendens van de voorbije dikke 6 jaar is het bokken eigenlijk altijd het ergst wanneer ik onzeker ben, en dat is dan een vicieuze cirkel.
Een balansteugel staat ook nog op mijn lijstje maar ben nog niet helemaal overtuigd ervan dus ga eerst maar eens testen met een neckrope ofzo om te kijken of het wat doet.
Ik kijk alle dingen die jullie hebben aangeraden zeker na, voorlopig lijkt de cursus die Furst mij aanraadde de interessantste.
Probleem is dat die keer dat het zo fout gelopen is op buitenrit mijn moeder had beloofd dat het een stapritje zou worden, totdat ze merkte dat onze ruin toch graag wou lopen want dan wilde ze wel galopperen. Binnenkort gaan we een wandeling doen met wat mensen van de manege waar we af en toe lessen, en dan is er een paard bij van 29, dus dat wordt sowieso een rustige wandeling, wat me ook erg gerustgesteld. Voor mij zijn buitenritten eigenlijk het leukst als je gewoon kan stappen, in draf en galop moet je toch altijd wat alerter zijn. maar daar kijk ik dus erg naar uit, voor de rest ben ik beperkt tot mijn moeder als wandelbuddy die dus wel graag galoppeert.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 20:45

Dit vind ik zo jammer voor je om te horen. Op buitenrit ga ik zo hard als de langzaamste wil. Zeker als je vooraf afspreekt om niet te galopperen, dan word er niet gegaloppeerd klaar.

Zo moeilijk is dat niet, andere rit of als je moeder ( in dit geval) met een ander meegaat of alleen kan ze wel galopperen.

Om dan toch te gaan galopperen ondanks afspraak om het niet te doen, is zo slecht voor het vertrouwen en onnodig.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 20:50

Ineke2 schreef:
Dit vind ik zo jammer voor je om te horen. Op buitenrit ga ik zo hard als de langzaamste wil. Zeker als je vooraf afspreekt om niet te galopperen, dan word er niet gegaloppeerd klaar.

Zo moeilijk is dat niet, andere rit of als je moeder ( in dit geval) met een ander meegaat of alleen kan ze wel galopperen.

Om dan toch te gaan galopperen ondanks afspraak om het niet te doen, is zo slecht voor het vertrouwen en onnodig.

Ja ik vond het ook niet zo grappig, ik heb nogal geroepen op haar en ze bleef gewoon doorgaan dat het niet haar schuld was want "als urbi (haar paard) graag eens wil lopen en dat eindelijk eens kan is het toch ook zielig om dan te zeggen dat het niet mag?"
hoorndol word ik ervan 8)7 maar goed, komende jaren zitten we helaas nog even aan elkaar vast.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 20:51

... er zijn een paar kleine verschillen tussen neckrope en balansteugel.
Vooral als je het ding wil gebruiken als een veiligheidsmaatregel voor jezelf is het handig om dik touw te gebruiken: dan zal je dier best voelen dat jij jezelf in het zadel trekt, maar het doet geen zeer.

(En je werkt in op de boeg, hetzij met neckrope of balansteugel: mbt balans is dat een prima plek. Vlak bij het zwaartepunt van het dier zelf. Ik heb op buitenritten met mijn Arabiertje (angsthaas eerste klasse) verbaasd gestaan hoe effectief het dier er op reageerde.)

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 20:59

Niet meer naar je moeder luisteren. :+
Je kan ook afstappen hè, dat is helemaal niet erg!
Je hebt ook instructeurs die gespecialiseerd zijn in angst met paardrijden.
En die kunnen je daadwerkelijk begeleiden bij de specifieke angst met buitenrijden.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 21:06

Janneke2 schreef:
... er zijn een paar kleine verschillen tussen neckrope en balansteugel.
Vooral als je het ding wil gebruiken als een veiligheidsmaatregel voor jezelf is het handig om dik touw te gebruiken: dan zal je dier best voelen dat jij jezelf in het zadel trekt, maar het doet geen zeer.

(En je werkt in op de boeg, hetzij met neckrope of balansteugel: mbt balans is dat een prima plek. Vlak bij het zwaartepunt van het dier zelf. Ik heb op buitenritten met mijn Arabiertje (angsthaas eerste klasse) verbaasd gestaan hoe effectief het dier er op reageerde.)

Ik wist niet dat er een verschil was! maar ik heb nog breder biothane liggen dus ik kan het prima zelf maken :)


MirandaMalik schreef:
Niet meer naar je moeder luisteren. :+
Je kan ook afstappen hè, dat is helemaal niet erg!
Je hebt ook instructeurs die gespecialiseerd zijn in angst met paardrijden.
En die kunnen je daadwerkelijk begeleiden bij de specifieke angst met buitenrijden.

Kan je dat aan haar ook een keer zeggen? :+
Ik ben wel echt erg tevreden van mijn instructrice moet ik zeggen, toen ik vandaag weer in stap ging en zei "het gaat eventjes niet" zei ze ook meteen "dat is oke stap dan maar eventjes, maar ze oogt echt heel chill, ze draagt mooi achteraan dus ik denk niet dat ze echt gek gaat doen" en als het dan luk (ze was even aan het bellen met haar baas) doet ze net zoals ik tegen mijn paard doe: "JAA GOEDZO, KIJK U GAAN WAUW DA'S MOOI! SUPER!" ik moet mezelf dus een beetje behandelen zoals ik mijn paard behandel :+

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 21:06

1 paard in galop een eentje die niet mag galopperen is natuurlijk vragen om een uitbarsting. Echt bijna elk paard zou daarvan op tilt gaan. Wat sneu voor je dat daar niet naar geluisterd werd, en ik wil niet te banketstaaf doen want het is je moeder, maar het is echt een ontzettend domme en ondoordachte actie van haar. Hoe kom je erop. En ontzettend zuur dat jij nu met de gebakken peren zit daarvan.

Geef het weer tijd, TS. De druk van het "moeten" eraf, dan maar lekker rustig in stap en draf in de bak. Niks mis mee. Als je galop op buitenrit niet fijn vind, dan zoek je paardenvrienden die lekker met je gaan stappen. Het is voor een paard echt geen moeten dat ze op buitenrit in galop gaan. Je geeft zelf aan dat je je op geen ander paard zo veilig voelt als op haar, dat heeft nu even een deuk opgelopen, maar dat komt weer goed.

Zou je met een ander, braaf paard wel op buitenrit durven? Misschien kan je dan eens ruilen met een handige ruiter met een lief paard.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 21:18

prugelpiet schreef:
1 paard in galop een eentje die niet mag galopperen is natuurlijk vragen om een uitbarsting. Echt bijna elk paard zou daarvan op tilt gaan. Wat sneu voor je dat daar niet naar geluisterd werd, en ik wil niet te banketstaaf doen want het is je moeder, maar het is echt een ontzettend domme en ondoordachte actie van haar. Hoe kom je erop. En ontzettend zuur dat jij nu met de gebakken peren zit daarvan.

Geef het weer tijd, TS. De druk van het "moeten" eraf, dan maar lekker rustig in stap en draf in de bak. Niks mis mee. Als je galop op buitenrit niet fijn vind, dan zoek je paardenvrienden die lekker met je gaan stappen. Het is voor een paard echt geen moeten dat ze op buitenrit in galop gaan. Je geeft zelf aan dat je je op geen ander paard zo veilig voelt als op haar, dat heeft nu even een deuk opgelopen, maar dat komt weer goed.

Zou je met een ander, braaf paard wel op buitenrit durven? Misschien kan je dan eens ruilen met een handige ruiter met een lief paard.

Ja mijn moeder rijd al meer dan 30 jaar paard en denkt ook wel dat ze het allemaal weet, maar na onze les vraagt ze toch van een paar dingen aan mij wat onze instructrice nu juist bedoeld omdat ze het niet begrijpt. ondertussen zeg ik gewoon, "ik snap het niet helemaal wil je even extra uitleg geven en goed meekijken dat ik het goed doe" Onze instructrice is hartstikke bekwaam en erg kundig, ik vind het alleen maar fijn dat ze een heel uur praat, maar mijn moeder vind het dan te veel, maar ja hoe leer je anders bij? met gewoon uitleg zoals wat je op een protocol krijgt kom je ook niet heel ver he.
Maar wij komen in heel veel dingen absoluut niet overeen maar ik zit er helaas nog wel een paar jaar aan vast.

Het grappige is dat wij elk jaar in Frankrijk lekker gaan wandelen, met mijn vader dan en manegevrienden, en daar is niks te gek. Ik moet wel zeggen, ik reed een tijdje terug daar op een paard die ook af en toe een bok gaf, daarvan heb ik heel snel gezegd dat ik daar liever niet meer op ging. Ik kom daar tenminste ook om te ontspannen en niet om nog meer angsten uit te staan. Nu rijd ik daar met een supertof paardje, ik noem hem altijd mijn vakantie liefde en die vertrouw ik met mijn ogen dicht. Door het stoppelveld racen, rengalop, boompje springen, allemaal geen probleem. op andere paarden durf ik vaak ook meer dan op de mijne, ook omdat andere paarden vaak iets minder sensibel zijn dan de mijne :') Ze heeft ook vroeger wel al wat meegemaakt dus dat heeft ze ook niet mee, dit bokken deed ze trouwens bij de vorige eigenaar ook, maar die vond het niet nodig me dat te laten weten want ze deed het al een jaar niet meer :+

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoe deal je met angst tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 21:39

Wat lastig dat je het vertrouwen met je eigen paard kwijt bent. Dat kan vast en zeker weer groeien hoor! En soms kun je besluiten dat dit paard wellicht beter bij iemand anders past en zelf op zoek gaan naar een paard met een iets stabieler karakter.

Misschien wat praktische tips:
- Lessen nemen op een mechanisch paard? Dan kun je op een hele veilige manier de galop ervaren en daarin jezelf verbeteren om zo wellicht ook beter om te gaan met de galop van je eigen paard.
- Mocht je buiten gaan galopperen, zou ik kijken of je zelf als eerste kunt galopperen. Ik ken er een heleboel die bokken (zoals de mijne) of jolig gaan doen als het paard voor hun in galop gaat. Als je zelf dan eerst rustig en beheerst aanspringt en na een paar passen denkt 'ja het gaat goed!', dan kun je tegen je voorhangen melden dat ze ook in galop kan gaan.
- Niet galopperen buiten is helemaal oké! Spreek het van te voren af en zorg dat daaraan gehouden wordt. Wil je moeder toch galopperen? Gewoon afstappen en je paard mee aan de hand nemen zodat jij veilig bent en dan zou ik eigenlijk ook duidelijk aangeven dat je op deze manier niet samen buiten kunt rijden. Samen uit samen thuis zeg ik altijd en het moet voor iedereen veilig en leuk zijn. Zomaar van een ander paard weg galopperen zonder dat daar toestemming van die ruiter voor is, is echt een no go.
- Voorlopig misschien wat meer focussen in de bak en wandelen buiten en het buitenrijden pas weer echt gaan oppakken als het vertrouwen gegroeid is.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Re: Hoe deal je met angst tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 21:59

Verkopen is geen optie, ze is al 20 en ze heeft een en ander meegemaakt. Het is een soort paard dat in de verkeerde handen heel makkelijk een nare toekomst tegemoet gaat. En ik heb al zo veel van haar mogen leren dus vind ik het ook niet eerlijk tegenover haar.
Destijds heb ik mijn pony verkocht omdat ik wel het gevoel had dat ze een beter leven kon hebben dan bij mij. Maar bij mijn huidige paard heb ik dat absoluut niet. Mijn hart zou het overigens ook niet aankunnen.

Op andere paarden vind ik de galop niet zo´n ding, dus dat helpt niet perse, het is gewoon wat zij doet en hoe zij reageert op alles, en ik ben intussen zo getraind in kleine signalen herkennen dat ik soms iets te snel denk dat het misgaat.
Eerst galopperen hebben we ook al geprobeerd, of zij gewoon in draf en onze andere in verzamelde galop (mevrouw kan flink doordraven) maar ook dan gaat ze.

Ja volgende keer zeg ik gewoon, kijk als we niet galopperen ga ik mee en anders ga je maar alleen. Ik heb niet veel zin om nog meer doodsangsten uit te staan.

Ik ga idd lekker een tijdje gewoon in de bak rijden! Die ene rustige buitenrit met dat oude paard doe ik wel mee, ik weet hoe braaf ze is in stap dus maak me dan ook helemaal geen zorgen.

Webding
Berichten: 87
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 22:47

Ik weet niet in welke regio je zit, maar ik ken wel iemand die je kan helpen.
Kijk eens bij https://www.horseconnection.be/.

Zij is gespecialiseerd in werken met ruiters met angst en heeft me heel erg geholpen toen ik tegen gelijkaardige problemen aan liep.
Ze heeft ook al enkele tools die je kan terugvinden op haar website.

Heel veel succes.
Ik wens het je zo toe Het heeft zeker tijd gekost, maar ik heb nu meer plezier met mijn paard dan ik ooit gehad heb.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 22:50

Is helaas wel een eindje uit de richting maar zeker bedankt om te delen!

EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 22:58

Je vraagt om tips om te kunnen dealen met je angst. Maar ik begrijp dat je een bokkend paard hebt en ooit bent gewaarschuwd bent om alleen op rustige paarden te rijden in verband met risico's. Je angst is toch terecht? Ik heb geen fysieke beperking maar ik zou ook niet op een paard willen aan galopperen als hij/zij steeds moet bokken. De angst die je voelt lijkt mij heel normaal. Zeker omdat je er geen last van hebt bij paarden die geen galoppeer-probleem hebben.

Bokken is niet normaal. Ik zou uitzoeken waar het vandaan kwam en hem/haar met grondwerk sterker maken. Bijvoorbeeld veel trainen op draf naar galop, van stilstand naar galop, etc. Of iemand anders het paard laten doortrainen.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 23:09

EvelienKiss schreef:
Je vraagt om tips om te kunnen dealen met je angst. Maar ik begrijp dat je een bokkend paard hebt en ooit bent gewaarschuwd bent om alleen op rustige paarden te rijden in verband met risico's. Je angst is toch terecht? Ik heb geen fysieke beperking maar ik zou ook niet op een paard willen aan galopperen als hij/zij steeds moet bokken. De angst die je voelt lijkt mij heel normaal. Zeker omdat je er geen last van hebt bij paarden die geen galoppeer-probleem hebben.

Bokken is niet normaal. Ik zou uitzoeken waar het vandaan kwam en hem/haar met grondwerk sterker maken. Bijvoorbeeld veel trainen op draf naar galop, van stilstand naar galop, etc. Of iemand anders het paard laten doortrainen.

Toen we haar kochten hadden de verkopers dit voor ons verzwegen. In de piste kan ik het best allemaal handelen, op buitenrit alleen sta ik doodsangsten uit.

Ik zeg ook niet dat het normaal is, maar ze is wel volledig gecheckt en er is niks gevonden. En ze kan ook prima galopperen zonder bokken. Maar het zit hem in dat ik onzeker wordt soms, en zij hierop reageert en dan ook onzeker wordt en spanning krijgt.

Ik wil idd graag dealen met mijn angst omdat ik graag zonder stress met mijn paard wil kunnen rijden. En zelfs al rijd er iemand anders op helpt dat niet met mijn angst...