Veiligheidsschoen kind

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Hinneke
Berichten: 295
Geregistreerd: 02-12-12

Veiligheidsschoen kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 13:47

Hallo bokt, mijn dochter had vandaag haar eerste rijles en helaas heeft het paard op haar voet gestaan. Gelukkig geen breuken maar het ziet behoorlijk blauw en het doet pijn natuurlijk.

Ze wil graag verder doen met haar rijlessen maar ik dacht haar in het vervolg wel schoenen met stalen neus aan te doen. Ik heb al eens gekeken maar zag nog geen schoenen in haar maat. Ze heeft momenteel maat 30.

Zijn er misschien mensen die wel een fijne schoen hebben gevonden in een kindermaat en die toch de nodige bescherming kan bieden? Tips zijn zeker welkom!

Bedankt alvast :)

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 13:50

Je kan misschien welkoop proberen. Let wel op, een ‘stalen’neus heeft vaak wel veel profiel, daar kan ze niet mee rijden. Kans dat als ze valt ze in de beugel blijft hangen is groot dan. Sterkte aan je dochter.

_Hinneke
Berichten: 295
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Veiligheidsschoen kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 14:14

Bedankt voor de tip karlijnxxxx, daar moeten we dan inderdaad wel op letten.

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Veiligheidsschoen kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 14:31

Ik heb juist altijd gehoord dat veiligheidsschoenen helemaal niet veilig zijn bij paarden, omdat het staal / ijzer kan buigen wanneer er echt een paard op gaat staan.

Bij het nemen van rijlessen hoort, als het goed is, ook leren hoe je met het paard omgaat. Als ze daar handiger / ervarener in wordt zal het op de voeten staan ook minder gauw gebeuren.

Hopelijk voelt ze zich gauw beter en is ze niet te erg geschrokken!

Rocamor

Berichten: 10874
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 14:33


pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 15:13

Schoenen met stalen neus zul je in die maat niet vinden. Gewoon stevige dichte schoenen dus geen stoffen gympies moet voldoende zijn. Ze heeft nu wel gelijk geleerd dat ze op moet letten.

DuoPenotti

Berichten: 29511
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 15:30

Ouderwetse houten klompen, die zijn er in die maat.
En ja dat werkt :D

Heb wat gegoogeld en maat 34 gevonden.
Maar denk dat je verder niet komt dan een stevige (leren) schoen in maat 30.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Veiligheidsschoen kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 17:04

Ja klompen dat deed ik 40 jaar geleden ook , net als opa en die droeg ze echt altijd!
En met trekpaarden zijn die kinderklompjes verdraaid handig, zelfs als ze er per ongeluk op staan gebeurt er niets ...zelf meegemaakt. nu 46 jaar en nog steeds houten klompen bij de paarden. het beste wilgen hout omdat die langer mee gaan!

7ofhearts

Berichten: 2767
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 17:18

Castellon schreef:
Ik heb juist altijd gehoord dat veiligheidsschoenen helemaal niet veilig zijn bij paarden, omdat het staal / ijzer kan buigen wanneer er echt een paard op gaat staan.

Bij het nemen van rijlessen hoort, als het goed is, ook leren hoe je met het paard omgaat. Als ze daar handiger / ervarener in wordt zal het op de voeten staan ook minder gauw gebeuren.

Hopelijk voelt ze zich gauw beter en is ze niet te erg geschrokken!


Mooi antwoord.

Lughnassadh

Berichten: 1805
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Veiligheidsschoen kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 17:28

Ik sluit me aan bij Castellon. De reden dat ik dus ook nooit voor stalen neuzen zal kiezen bij paarden. En ja, dat paarden op je voet kunnen gaan staan is inherent aan met paarden bezig zijn.

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 17:52

Echte stalen neuzen bestaan niet meer vanwege deze reden. Vandaar dat ik het tussen ‘’ had gezet. Je hebt enkel nog kunststof neuzen die bij teveel druk op een bepaalde manier breken zover ik het begrijp.

Ik denk dat je vooral moet kijken naar de begeleiding. Misschien een stom ongeluk, maar goede begeleiding kan veel ongelukjes voorkomen. Veel plezier met rijden voor je dochter :)

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 19:19


Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Veiligheidsschoen kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 21:53

Veiligheidsschoenen zijn gewoon veilig. De normeringen zeggen precies wat een beschermende neus moet kunnen opvangen aan impact en er is geen gevaar van afklemming. Ik vind het wonderlijk dat de weerstand ertegen blijft hangen.

(En klompen zou ik denk ik niet aanbevelen of zelfs maar toelaten op stal - als je ze niet gewend bent stap je er veel te makkelijk uit en dat is veel gevaarlijker.)

_Hinneke
Berichten: 295
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Veiligheidsschoen kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 21:56

Bedankt voor jullie tips allemaal :)

gelato

Berichten: 39
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 20:40

Castellon schreef:
Ik heb juist altijd gehoord dat veiligheidsschoenen helemaal niet veilig zijn bij paarden, omdat het staal / ijzer kan buigen wanneer er echt een paard op gaat staan.

Bij het nemen van rijlessen hoort, als het goed is, ook leren hoe je met het paard omgaat. Als ze daar handiger / ervarener in wordt zal het op de voeten staan ook minder gauw gebeuren.

Hopelijk voelt ze zich gauw beter en is ze niet te erg geschrokken!

Helemaal mee eens! En veiligheid gaat voorop, en dan liever een blauwe voet dan blijven hangen in een beugel..

(Als je veiligheidsschoenen kan vinden die niet zo breed zijn geldt dat misschien niet!)

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Veiligheidsschoen kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 21:31

Mijn eigen veiligheidsschoenen zijn minder breed dan mijn Ariat stalschoenen in dezelfde maat waren, dus die breedte zie ik niet zo.

En "stalen" neuzen zijn allang niet meer van staal, veiligheidsschoenen waarborgen een bepaalde druk en dat krom buigen onder die druk en daarmee tenen afknellen, komt bij de moderne veiligheidslevels niet meer voor.
Ik denk alleen dat je ziet niet in die kleine maten gaat vinden, de Haix die ik van mijn werkgever aangemeten heb gekregen, beginnen bij maat 35.

_Hinneke
Berichten: 295
Geregistreerd: 02-12-12

Re: Veiligheidsschoen kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 21:39

Inderdaad beginnen de meeste vanaf maat 35, toch bedankt iedereen :)