hoe onderhoud ik mijn laars het best?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waidida
Berichten: 754
Geregistreerd: 30-11-22

hoe onderhoud ik mijn laars het best?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 10:50

Hallo allemaal,

Ik vroeg me dus af hoe ik mijn laars het beste kan onderhouden, ik zie door de bomen het bos niet meer, de ene zegt wel zadelzeep, de andere zegt absoluut niet doen, de ene zegt wel schoenpoets, de andere zegt nee.
Welke producten kan ik het best gebruiken? En dan bedoel ik echt voor alles, dus reinigen, invetten, eventueel weer mooi zwart krijgen etc.
Ze zijn intussen denk ik een jaar of 6 oud (ik had ze nog niet toen ik mijn paard kocht 7 jaar geleden maar verder geen enkele foto meer te bespeuren waar ze niet op staan, dus ik neem even 6 jaar) en we gaan er niet gek over doen, ze hebben al wat meegemaakt, ik let er wel op dat ik ze zeker niet draag als ik door modder loop (vroeger wel) maar verder draag ik ze ook tijdens op en afzadelen. Nu ben ik van mening: het is een gebruiksvoorwerp dus dat moet je gebruiken. Het zijn laarzen van de tricolore lijn van deniro. Nu is mijn grootste dingetje dat de top bij de tenen en de binnenkant van de laars (die tegen het zweetblad aan komt) een beetje kaal zijn. De kuit wordt best glad en een het zwart bij de kuit en de teen begint een beetje zijn diepe kleur te verliezen.
Nu verwacht ik geen wonderen (ik weet dat ze er niet meer als nieuw gaan uitzien) maar ik zou graag advies hebben over hoe ik misschien toch die zwarte kleur een klein beetje kan terugkrijgen, en welke producten jullie gebruiken.
Ohja, belangrijk: mijn zadel heeft havanna kleur en zwart/donkergrijs aspenleer op de zitting, ik wil zeker niet hebben dat het zwart van mijn laarzen gaat afgeven op mijn zadel. Is het dan wel slim om zwart bij te willen kleuren daar?
Vroeger gebruikte ik wel eens schoenpoets en dat was mooi voor een tijdje maar dat ging er gewoon af door wrijving en dan hing het aan mijn dekjes.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

LaPluche

Berichten: 1986
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 11:02

Ik poets altijd het zand eraf en dan een lik zadel vet erop. Mijn laarzen gaan al minimaal 9 jaar mee en zijn nog super netjes. Ik rij gemiddeld 2 paarden per dag.
Mijn hakken zijn al wel eens vervangen.
De laars die ik heb wordt geloof ik niet eens meer gemaakt. Rectilignes zijn het.