Aansnoerneusriem vraagje!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lara_

Berichten: 803
Geregistreerd: 28-03-06
Woonplaats: Arnhem

Aansnoerneusriem vraagje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 22:45

Sinds kort heb ik een nieuw hoofdstel, met aansnoerneusriem.
Als je het hoofdstel om doet moet je dan de neusriem los maken of niet?
Lijkt mij wel handig maar aangezien er weer van die stopjes tussenzitten die er af vallen als je hem los haalt is ook weer apart.

Dus wat doen jullie altijd?

Groetjes!

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:47

Ja je moet de neusriem losmaken maar dat moet je bij alle neusriemen! (behalve een halster natuurlijk! )

andafries

Berichten: 700
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Engwierum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:57

Waarom eigenlijk een aansnoerneusriem ? Omdat je paard dat zo prettig vindt of omdat het zo mooi staat ? Wat voor nut heeft zo'n ding nu eigenlijk . Ja het woord zegt al genoeg !!! Sorry dat ik zo reageer , maar ik krijg vaak nieuwe lesklanten . En dan zeggen ze van hij is zo sterk en het enige wat ik dan doe is die neusriem los maken en ze worden gelijk lichter in de hand . Dan vraag ik van waarom had je hem eigenlijk zo strak zitten , dan komt standaard het antwoordt moest van mijn vorig instructeur . En dan vraag je waarom moest dat dan , en dat weten ze dan niet .

Doe je paard een plezier en zorg dat die riem lekker los zit . En hoofdstel aan of afdoen keel -en neusriemen altijd los maken .

_Lara_

Berichten: 803
Geregistreerd: 28-03-06
Woonplaats: Arnhem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 23:01

Ja dat snap ik natuurlijk ook wel dat dat altijd los moet hé! Ik maak hem nu ook los.
Maar ik vroeg het omdat ik dat zo raar vindt met dat stopje..

En andafries weet niet wat precies er de bedoeling van is ofzo heb hem gewoon normaal als andere neusriemen zitten dus wat zou het verschil zijn??

Nja ik heb me antwoord zo denkik wel

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 23:04

Bedoel je met een stopje een passantje? Het passantje moet namelijk niet eraf kunnen vallen, want die zit (bij mij tenminste) op het stuk wat onder de kin zit.

renes
Berichten: 526
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Leende

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 23:08

Bij de meeste nieuwe neusriemen moet je de 'flap' even loshalen en dan dat stopje er omheen doen, en vervolgens de 'flap' weer door het kussentje halen. Snap je? (zou niet weten hoe ik het anders uit kan leggen).

_Lara_

Berichten: 803
Geregistreerd: 28-03-06
Woonplaats: Arnhem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 23:11

Ja het passantje!
oke dan zit die dus op de verkeerde plek.
Bedankt voor de goede tips
Ga morgen meteen even kijken!

Antistar

Berichten: 1152
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: Gasselte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 23:48

Tuurlijk moet je de neusriem losmaken, dat doe je toch bij elk hoofdstel?

edit; sorry je weet het al.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 07:12

Bij mij zit 'ie ook zoals de TS beschrijft en ik kan 'm niet anders doen. Ik let erop dat hij er niet afvalt. En zodra ik de neusriem los maak dan haal ik even dat 'stuk' door de gesp heen naar achter. Zodat dat passantje er niet afvalt.
(uhh snappen jullie het )

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:08

Ik zal vandaag (vanavond) een foto maken hoe die bij mij zit.

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:15

aansnoerneusriemen zijn ervoor dat het paard zijn mond niet open doet

Nielojram

Berichten: 7828
Geregistreerd: 14-02-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:19

Nimmedor schreef:
aansnoerneusriemen zijn ervoor dat het paard zijn mond niet open doet



met een correcte handhouding, en een passend bit, hoef een paard zijn mond helemaal niet open te doen...ligt meer aan de ruiter dan de neusriem.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 00:03

Vonnie84 schreef:
Ik zal vandaag (vanavond) een foto maken hoe die bij mij zit.


helemaal vergeten! Moet ik nog een foto maken of lukt het zo?

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:12

Aansnoerneusriem is een hele foute naam. Ze zijn niet gemaakt om aan te snoeren. Ze zijn gemaakt om makkelijk vast te maken, het is dan ook de bedoeling dat je het riempje er niet helemaal uit haalt, daar zijn ze voor gemaakt.
Absoluut NIET om aan te snoeren. Welke gek die naam bedacht heeft...die heeft er iig een hoop dierenleed mee veroorzaakt Ik veroordeel niemand hier, maar hoe vaak zie je niet dat de mond dicht gesnoerd wordt

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:19

tsss, kan je met een gewone neusriem net zo goed hoor, te hard dicht doen. 'k Geef toe "aansnoerneusriem" klinkt helemaal niet vriendelijk en ik wil 'm in eerste instantie ook niet. Maar als je dat ding "normaal" dicht doet, kan het toch geen kwaad ?

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:21

Nee, maar de naam suggereert iets anders en dat stoort me

Mizora

Berichten: 18115
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 20:45

Met een aansnoerneusriem is het makkelijker doordat je het door een ringetje haalt om aan te snoeren dan bij een gewone engelse of hoge neusriem. Het heeft geen ander effect mits goed vastgemaakt. Dit aansnoer-deel is dus alleen voor mensen die de kaken op elkaar willen snoeren en het makkelijk willen kunnen doen.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 22:13

Het aansnoerdeel is niet gemaakt om aan te snoeren. Het is gemaakt om het hoofdstel sneller om te kunnen doen omdat je het riempje niet helemaal los haalt

_Lara_

Berichten: 803
Geregistreerd: 28-03-06
Woonplaats: Arnhem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 22:28

Ik vind de naam aansnoerneusriem ook apart maar ik denk dat de meeste hem gewoon gebruiken als "normale" neusriem...
Maar Anouar jij zegt dus dat je niet de hele neusriem los hoeft te maken?

CarmN

Berichten: 1058
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: Arnhem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 23:26

Anouar probeert volgens mij te zeggen dat je wel de gesp los moet maken, maar niet helemaal je riempje door dat achterste ringetje te halen (dat de neusriem helemaal los hangt). En dan gaat je neusriem sneller dicht.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 07:12

Dat bedoel ik ja

Antgillya

Berichten: 368
Geregistreerd: 21-01-05
Woonplaats: Den helder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 07:24

ten aller tijde, als je een neusriem te strak vast maakt geeft dat een beschadiging op het neusbeen (bot).
Een neusriem hoeft nooit strak zo ook deze niet.
Mijn neusriem maak ik altijd helemaal los,als het paard dan zijn hoofd omhoog brengt kan je neusriem niet blijven hangen achter zijn kin heb je nooit het probleem dat het bit tegen zijn tanden slaat.
Succes met de tips!

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 07:31

gisteren paardje in de bak zien rijden, mooi hoofdstel maar met aansnoer. En echt wel gebruikt zoals de naam het zegt...

arm beessie

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:38

Ik gebruik alleen maar aansnoerneusriemen en haal ze wel helemaal los, de verklaring van Anouar heb ik nog nooit eerder gehoord en ik ken ook niemand die om die reden zo'n neusriem heeft. Om wat voor tijdsbesparing zou het dan ook gaan? 0,7 seconden?

Bienotje

Berichten: 10879
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:47

Ik denk niet dat aansnoerneusriemen meer kwaad kunnen dan normale neusriemen. Een gewone kan ook te strak zitten en een aansnoerneusriem kan ook prima worden vastgemaakt zodat deze niet teveel druk geeft op de paardenneus.

Die tijdsbesparing geloof ik ook niet zo in, maar ik weet wel dat een aansnoerneusriem de gesp aan de buitenkant heeft en dus deze geen irritatie kan veroorzaken doordat deze tegen het hoofd van het paard duwt aan de onderkant. Verder zijn die neusriemen veelal onderlegd ook aan de onderkant, waardoor ze juist de druk beter verdelen ipv een stijve normale neusriem (mits niet te strak vast maar dat geldt voor alle neusriemen dat ze niet te strak gedaan moeten worden)..

Sowieso doe ik altijd de neusriem losmaken (maar heb niet zo een los passantje) eventueel kun je er een gewoonte van maken om na het loshalen deze weer vast te maken om zodoende nooit dat passantje kwijt te raken..