Hoe zat het nu met de cap 'verplicht' regels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Hoe zat het nu met de cap 'verplicht' regels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 11:54

Ik heb al op fnrs en knhs gekeken, maar hoe zit het nu met de cap regels. Is het nu al zo dat iedereen verplicht een cap op moet? (t.b.v. de verzekering e.d.) Of alleen onder de 18 jaar?

Twee jaar geleden hoorde ik daar al zoveel over dat het verplicht zou worden voor iedereen, (je kon ook een boete krijgen), maar ik kan er zeer weinig over vinden, dus is die regel al in gegaan of wanneer gaat hij in?

Hoe zit het met verantwoordelijkheid van stalhouder ect. ect.

Een artikeltje zou leuk zijn

Graag alleen reageren als je het zeker weet en niet ik heb gehoord dat of ik vind dit of dat..

Nielojram

Berichten: 7818
Geregistreerd: 14-02-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 19:35

Ik blijf dit ook even volgen ( TVP-eetje )

Ik hoorde van de week op stal, dat bij de verzekering het al verplicht is, maar als het wettelijk niet vastgelegd is, kan een verzekering dat toch niet verplichten?

Maar, kom maar op, ik rij sinds kort met cap, dus ben 'veilig', haha

none
Berichten: 5541
Geregistreerd: 25-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 09:09

Ik dacht eigenlijk dat het voor iedereen verplicht is nu!
Maar ik kan het niet met zekerheid zeggen, ben ook wel benieuwd!

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 11:14

Ik dacht dat het wel zonder cap mocht, maar dat je dan niet verzekerd was ofzo?

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 11:28

Ik heb net even een mailtje naar mijn verzekering gestuurd... ben benieuwd wat ze antwoorden. (VGZ)

Van Delta LLoyd heeft het vorig jaar in de krant gestaan dat zij alleen uitkeren als je je cap op hebt. Dat heb ik toen op stal op het prikbord gehangen

(zoals hier misschien al wat uit doorklinkt, ik ben erg pro-cap )

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 12:20

PriscaZ schreef:

Van Delta LLoyd heeft het vorig jaar in de krant gestaan dat zij alleen uitkeren als je je cap op hebt. Dat heb ik toen op stal op het prikbord gehangen





Je moet niet alles geloven wat in de krant staat, weet dat uit héééééél betrouwbare bron .


Antistar

Berichten: 1152
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: Gasselte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 19:14

Volgens mij ben je wel verplicht, een vriendin van mij heeft laatst nl 40 euro boete gekregen voor zonder cap rijden.
Ik rij alleen in de manege en op wedstrijden met cap, maar ik let er ook niet zo op.

Maaaike

Berichten: 2051
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Hoe zat het nu met de cap 'verplicht' regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:34

Citaat:
Nieuwe KNHS Regel

Veiligheidscap/helm verplicht per 1 april 2006

Vanaf 1 april 2006 moeten wedstrijdruiters in de klasse B t/m M2 dressuur
verplicht met een veiligheidscap of veiligheidshelm rijden. Die verplichting
geldt niet alleen tijdens de wedstrijd zelf, maar ook voor het losrijden.

Kenmerken veiligheidscap/helm
Een veiligheidscap is een goed sluitende cap met een harde bol en een
driepuntsveiligheidssluiting. Een veiligheidshelm heeft dezelfde kenmerken
als een veiligheidscap, maar voldoet daarnaast ook nog aan de Europese
EN1384 norm.

In de praktijk
Als je na 1 april 2006 zonder veiligheidscap/helm de ring binnen rijdt, dan
moet de jury dit aanmerken als een vergissing in de proef. Dat betekent dat
je de proef opnieuw moet beginnen, maar dan met het juiste hoofddeksel op.
Heb je geen veiligheidscap? Dan moet de jury besluiten dat je de proef niet
opnieuw mag beginnen en word je uitgesloten. Stel nu dat de jury niet direct
ziet dat de deelnemer geen veiligheidscap of -helm draagt, dat wil zeggen
voordat de deelnemer het 3e onderdeel van de proef inzet. In dat geval mag
de proef uitgereden worden. Maar de jury moet dan alsnog een vergissing
aanrekenen. En als dat de 3e vergissing is, dan volgt er alsnog uitsluiting.


Maar, dit is voor wedstrijden.. Bij ons op de manege is het ook verplicht, voor iedereen om met een goedgekeurde cap te rijden, ook i.v.m. verzekeringen e.d. (ook op 1 april 2006 ingegaan) Terwijl normaal volwassene niet verplicht waren. Nu wel. Niemand mag meer zonder cap op rijden.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Hoe zat het nu met de cap 'verplicht' regels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 23:32

Maaaike schreef:
Bij ons op de manege is het ook verplicht, voor iedereen om met een goedgekeurde cap te rijden, ook i.v.m. verzekeringen e.d. (ook op 1 april 2006 ingegaan) Terwijl normaal volwassene niet verplicht waren. Nu wel. Niemand mag meer zonder cap op rijden.
Ik was dus benieuwd of dit landelijk (al) bepaald was, of dat het pas later in gaat of misschien helemaal niet meer??

Er is toen zo'n ontzettende ophef over geweest, ook op bokt maar niemand die nu kan vertellen hoe het precies zit?

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:21

Hetzelfde met het ruiterbewijs. Heel veel mensen die denken dat je niet op straat mag met je paard als je dat niet hebt

Ik heb nog geen antwoord van VGZ

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30245
Geregistreerd: 08-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:27

Bitch schreef:
maar als het wettelijk niet vastgelegd is, kan een verzekering dat toch niet verplichten?


Tuurlijk wel! Een verzekering kan aanvullende eisen stellen. Zo moet je voor een inbraakverzekering vaak goedgekeurde sloten hebben - anders keren ze gewoon niet uit. Een verzekering kan van je eisen dat je het risico verkleint, onafhankelijk van wat er wettelijk geregeld is.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:54

Prrrr schreef:
Bitch schreef:
maar als het wettelijk niet vastgelegd is, kan een verzekering dat toch niet verplichten?


Tuurlijk wel! Een verzekering kan aanvullende eisen stellen. Zo moet je voor een inbraakverzekering vaak goedgekeurde sloten hebben - anders keren ze gewoon niet uit. Een verzekering kan van je eisen dat je het risico verkleint, onafhankelijk van wat er wettelijk geregeld is.

HO!! Je verzekering MOET uitkeren! Ze kunnen wel bonussen geven voor extra beveiliging, maar het verplicht stellen van bepaalde produkten is koppelverkoop en DAT is bij wet verboden!

netam12

Berichten: 2941
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:56

Boven de 18 mag je bij ons op de manege zonder cap.
Maar het is veiliger met cap te rijden, bij ons rijd iedereen gewoon met cap.
Het is voor je zelf gewoon verstandiger om wel met cap te rijden.
Nee opzich weet niemand er dan een antwoord op het is wel gewoon verstandig om ermee te gaan rijden

Karl66

Berichten: 29757
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:08

ikke schreef:
Prrrr schreef:
Tuurlijk wel! Een verzekering kan aanvullende eisen stellen. Zo moet je voor een inbraakverzekering vaak goedgekeurde sloten hebben - anders keren ze gewoon niet uit. Een verzekering kan van je eisen dat je het risico verkleint, onafhankelijk van wat er wettelijk geregeld is.

HO!! Je verzekering MOET uitkeren! Ze kunnen wel bonussen geven voor extra beveiliging, maar het verplicht stellen van bepaalde produkten is koppelverkoop en DAT is bij wet verboden!


Koppelverkoop zou zijn als ze alleen uitkeren wanneer jij een bij hun gekochte cap zou dragen.

Als ik van huis ga en alle deuren wijdopen laat staan en het huis wordt leeggehaald, dan keert mijn inbraakverzekering ook echt niet uit. Ik heb namelijk niet aan mijn contractuele verplichting voldaan om het risico zo klein mogelijk te maken.

Als jij van je paard afvalt en een been breekt, dan kan je waarschijnlijk nog wel afdwingen dat ze uitkeren aangezien het dragen van een cap die beenbreuk niet had voorkomen. Maar in het geval van hersenletsel zullen ze zich echt beroepen of het feit dat jij je niet aan je contractuele verplichting hebt gehouden om het risico zo klein mogelijk te maken.

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:51

*Gaat dit topic volgen*

Heeft te maken met aansprakelijkheid. Wordt bij ons als rede opgegeven. Als ik letsel oploop kan mijn verzekeringsmaatschappij de eigenaar aansprakelijk stellen... Ivm zijn veiligheidscertificaat.
Maar ik rij niet in zijn lessen en niet op zijn paarden. Dus ik blijf het een apart verhaal vinden.
Rij nu wel met cap op.

Zitten er juristen op bokt? Of iemand die bij een verzekeringsmaatschappij werkt???

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:02

Tequiro schreef:
*Gaat dit topic volgen*

Heeft te maken met aansprakelijkheid. Wordt bij ons als rede opgegeven. Als ik letsel oploop kan mijn verzekeringsmaatschappij de eigenaar aansprakelijk stellen... Ivm zijn veiligheidscertificaat.
Maar ik rij niet in zijn lessen en niet op zijn paarden. Dus ik blijf het een apart verhaal vinden.
Rij nu wel met cap op.

Zitten er juristen op bokt? Of iemand die bij een verzekeringsmaatschappij werkt???




ja hoor.....de vraag is echter zo weinig concreet dat het lastig is om daar even een kort antwoord op te geven, zonder er gelijk een college van te maken.

Joosh
Berichten: 246
Geregistreerd: 08-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:09

Hoe zit dat dan met een 'oude' cap, zonder driepuntssluiting.
Ik rijd geen wedstrijden, maar als ik dus een ongeluk zou krijgen thuis in de bak, dan keert mijn verzekering niks uit?

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:14

De eigenaar verplicht het omdat ik bij letsel als ik van mijn eigen paard afval, (gebruik zijn accomedatie meer niet) mijn verzekering hem aansprakelijk kan stellen??

LDRD

Berichten: 9875
Geregistreerd: 04-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:31

Tequiro schreef:
De eigenaar verplicht het omdat ik bij letsel als ik van mijn eigen paard afval, (gebruik zijn accomedatie meer niet) mijn verzekering hem aansprakelijk kan stellen??


De eigenaar waarvan? Ik snap niet wat je bedoelt hoor.
Is het paard van jou?

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:40

Ben wel benieuwd hoe het zit met buiten rijden. Er is een tijd terug zelfs geroepen dat de ambulance je laat liggen. Daarom dat ik er verder niet meer op ingegaan ben toen, want dat was de grootste bullshit die ik ooit gehoord heb. Want wat gebeurd er als je geen gordel aanhebt, of geen moter/scooter helm, de ambulance laat je echt niet liggen hoor.

Hoe het zit met schadevergoedingen en zorgverzekeringen etc. zou ik echt niet weten, ben wel heel benieuwd overigens.

_Nicky

Berichten: 5132
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Hoe zat het nu met de cap 'verplicht' regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:44

Ik ga dit topic volgen, hier ben ik ook benieuwd na.

Ik weet wel dat de verzekering niets uitkeerd mocht je in het ziekenhuis belanden en je had je cap niet op. Maar ben benieuwd na verdere informatie!

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:47

LDRD schreef:
Tequiro schreef:
De eigenaar verplicht het omdat ik bij letsel als ik van mijn eigen paard afval, (gebruik zijn accomedatie meer niet) mijn verzekering hem aansprakelijk kan stellen??


De eigenaar waarvan? Ik snap niet wat je bedoelt hoor.
Is het paard van jou?


Met eigenaar bedoel ik die van de manege. Ja is een eigen paard.
Zo duidelijker?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 17:05

LDRD is jurist?

Komen een aantal vragen:

Casus: Er is een stal (geen manege, alleen pensionklanten met eigen paarden). Momenteel zijn er geen bakregels op papier (maar dat komt binnenkort wel, waarin komt te staan dat cap verplicht wordt). Er is 1 buitenbak, die goed omheind is met 'veiligheidsbalken'. Buitenrijden is mogelijk, echter geen ruiterpaden oid, gewoon langs de openbare weg. Personen hebben geen ruiterbewijs.

Stel:
1. iemand onder de 18 valt op het terrein (de bak) van zijn/haar paard/pony af, die persoon draagt géén cap. Diverse doktorskosten ect. Ernstig letsel enz.
a) de persoon is boven de 18.
b) er is van paard geruild.

2. Idem als 1, echter er staat iemand van boven de 18 jaar zonder juiste papieren die persoon 'les' of 'hulp' te geven , die niks zegt over het niet-dragen van de cap.
a) de persoon is boven de 18.

3. Idem als 1, echter na herhaaldelijk verzoek van staleigenaren blijft de cap af en de persoon onder de 18 valt en heeft (ernstig) letsel.
a) de persoon is boven 18.
b) er is van paard geruild.

4. Idem als 1, alleen dan gebeurt het buiten.
a) de persoon is boven de 18.
b) het is van paard geruild.


X1. In welke gevallen zouden de ouders/familie van de gevallen persoon de staleigenaren aansprakelijk kunnen stellen omdat zij;
a) verwachten dat de staleigenaren een oogje in het zeil houden?
b) de eigenaren hebben toegezegd een oogje in het zeil te houden? (niet concreet hoe en wat)

X2. In welke gevallen kunnen de ouders/familie iemand anders aanspraken stellen omdat;
a) er van paard is geruild?
b) een onbevoegd persoon les of 'hulp' staat te geven én wat is de definitie van 'les' geven als onbevoegd persoon zegt dat hij/zij geen les geeft maar enkel helpt? En in hoeverre maakt het verschil als de onbevoegde persoon in de bak staat of er buiten?

X3. In welke gevallen kunnen de ouders/familie de staleigenaren nooit aansprakelijk stellen? M.A.W. hoe kunnen deze zich indekken als derden(<18, 18>) weigeren een cap te dragen?

X4. In welke gevallen kunnen de ouders/familie de staleigenaren wel aansprakelijk stellen? Onbehoorlijk bestuur of onbehoorlijk materiaal ect ect?

X5. In hoeverre kunnen verzekeringsmaatschappijen eigen eisen stellen?

X6. Kan de aansprakelijk van de staleigenaren weg vallen als zij de niet-cap dragers van boven de 18 jaar een verklaring laten ondertekenen dat hun eigen risico is en dat vanuit de stal dit gedrag wordt ontmoedigt?

X7. Is er nog een verschil met boven genoemde vragen en personen onder de 16 jaar? Of zelfs 12 jaar?

X8. In hoeverre veranderen bovengestelde casusvoorbeelden (1 t/m 4) als het op een manege gebeurt.
b) als het op een manege gebeurt en het zijn geen eigen paarden maar gehuurde manege paarden (en indien daar vermeld 'onderling geruild' gehuurde paarden)


Concrete vragen genoeg? Ik heb maar even alle vragen die in mijn op kwamen rond zo'n soort situatie uitgeschreven.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:39

Ik ben benieuwd naar de juridische antwoorden

Bij ons op stal hangt ook in de stalgang een briefje met daarop dat een cap verplicht is onder de 18... de helft heeft hem nooit op en de staleigenaar zegt er nooit iets van. Hij zegt dan dat hij toch een briefje opgehangen heeft

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30245
Geregistreerd: 08-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:21

ZO!

Zeg LDRD, wat is je uurtarief