Opzadel problemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noppes

Berichten: 2716
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Groningen

Opzadel problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 21:49

Hoop dat ik het hier goed geplaatst heb..

Elke week rijd ik op een arabiertje, dat verder niet word gebruikt. Ze is altijd al een beetje 'vervelend' geweest met opzadelen, oren naar achteren, beetje dreigen.
Maar als sinds een redelijk lange tijd moet ik haar echt kort zetten omdat ze me anders bijt. [bijten zou ze normaal nooit doen]
Ik probeer alles zo rustig mogelijk te doen, kalmeer haar en leg het zadel er heel voorzichtig op. Aansingelen doe ik gaatje voor gaatje.
Mijn instructrice heeft het zadel al gecontroleerd, echt perfect ligt deze niet [en aangezien het een manegepaardje is kan ik hier verder niks aan doen] maar volgens haar moet ze er ook niet echt last van hebben.

Iemand enig idee hoe ik dit 'probleem' kan oplossen?

heleenxx

Berichten: 3796
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 23:32

Waarschijnlijk heeft dit paard toch wel wat last van zijn rug. De meeste manegepaarden hebben hier wel last van. Stuiterende mensen op hun rug, slecht passende zadels. Het ene paard geeft dit duidelijker aan dan het andere.
Hier kan je zelf niks mee doen. Het paard zou goed behandeld (osteopathie of fysiotherapie) moeten worden, een goed zadel op zijn rug, goed gereden moeten worden. Dan zou het vertrouwen weer terug moeten komen.
Dit heb je waarschijnlijk zelf niet in de hand. Jammer, maar helaas weinig aan te doen ben ik bang.

Madelen
Berichten: 689
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Veldhoven (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 23:36

Ik denk ook dat dit probleem zich buiten jouw macht afspeelt. Kun je anders niet een iets beter liggend zadel van een ander paard lenen? Beloon haar in ieder geval uitbundig als ze zich een keer goed gedraagt. Bij mijn bijrijdpaard moet ik ook echt uitkijken of ze me niet kan raken, is niet leuk nee.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 23:39

Ben het met bovenstaande reacties eens......maar....wordt dit dier maar een keer per week door jou gereden???? En dan verder de hele week niet????? Als dat zo is verklaard dat natuurlijk een hele hoop!

none
Berichten: 5541
Geregistreerd: 25-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 08:51

Dit probleem heb ik zelf ook een beetje.
Ik denk dat het paard toch ergens last van heeft, en dat dat zich steeds meer opbouwt.
Toch eens over praten met de eigenaar.

ellepel

Berichten: 47390
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Opzadel problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 08:54

Citaat:
Mijn instructrice heeft het zadel al gecontroleerd, echt perfect ligt deze niet


tja...lijkt me toch dat dit wel het antwoord is van het probleem?

controleer heel goed of het zadel misschien drukt/knijpt op de schouder.
het is namelijk zo dat als je aansingelt het zadel bij de schouders strakker komt te zitten, als het daar dan niet goed past doet het zeer bij een dier...
misschien zadel iets verder naar achter leggen en een elastische singel proberen te gebruiken...

Noppes

Berichten: 2716
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 10:19

Bedankt voor het advies allemaal! Ik zal kijken of ik toch nog ergens een ander zadel kan vinden. Ook zal ik proberen of iets verder naar achteren leggen helpt.

@aerdenhout1
Ze wordt over het algemeen alleen door mij bereden, heel af en toe stapt er nog wel iemand anders op, maar ik ben eigenlijk de enige die het goed met haar kan vinden. Na mijn examens ben ik van plan om haar vaker te rijden, maar dat zit er nu even niet in.

Mirna
Berichten: 9
Geregistreerd: 14-02-05
Woonplaats: Sappemeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:53

Ik denk ook dat hij wel last heeft van het zadel of van zijn rug misschien moet er toch een fysio naar kijken. je kunt een hoop verpesten om door te rijden met een verkeerd zadel. Bij mij op stal staat een paard die helemaal panisch is geworden van het zadel omdat ie te lang met een verkeerd zadel is gereden en daardoor helemaal vast is gaan zitten. Misschien kun je eens met de manege eigenaar gaan praten over een ander zadel of ander een bezoekje aan de fysio.

millennium

Berichten: 2590
Geregistreerd: 07-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:48

ej

Het zou idd goed mogelijk zijn dat het last heeft van zijn rug, zoals hier al door velen is gezegt. Wat ook zou kunnen, is dat hij misschien ooit last gehad heeft van zijn "ingewanden", die pijn deden, en daar vanwege het aansingelen nog meer last van heeft gekregen. Een paard bij ons op de manege had hier ook last van, en bij het aansingelen deed haar buik nog meer pijn dan dat het al normaal deed. (men wist toen nog niet dat ze hier ernstig last van had, maar zodra ze dat ontdekt hadden zijn ze er rekening mee gaan houden) Dit paard vind het ook absoluut helemaal niks om opgezadelt te worden, ze legt namelijk met het opzadelen meteen een link naar het pijn doen bij het aansingelen. Ze heeft er nu geen last meer van, maar die link legt ze dus nu nog wel. Het is echt oppassen bij haar wanneer je begint met opzadelen, hoe rustig en kalm je alles ook doet.
Ik weet niet of het paard waar jij oprijd hier misschien last van heeft gehad in het verleden... Het zou maar zo kunnen, ook omdat je instructice zegt dat ze opzich weinig last van het zadel moet hebben. Het zou een mogelijkheid kunnen zijn!