Wie heeft ervaring met het BE rijbewijs halen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janie
Berichten: 116
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Woerden

Wie heeft ervaring met het BE rijbewijs halen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 10:57

Zoals de titel al zegt: Ik wil graag mijn aanhangwagenbewijs halen, zodat ik eens met mn knollegie het bos in kan!Heeft er iemand ervaring met het halen hiervan? hoeveel kostte het, hoelang doe je erover, ed, gaarne reactiones!!!

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 11:30

De kosten weet ik niet precies, die verschillen van rijschoolhouder tot rijschoolhouder.
Ik heb een snelcursus gedaan van 6 lessen. Wel netjes verspreid over 6 weken, vind ik fijn omdat je dan toch nog de mogelijkheid hebt om alles even te laten zakken en eventueel nog wat te oefenen. Het gaat voornamelijk, net als bij het rijbewijs om het kijken, kijken en kijken.
Vooral als je al een tijdje auto hebt gereden en je eigen stijl aanwent en (bij mij dan) het procesmatig kijken wat afleert, niet meer de juiste handhouding op het stuur, etc. is het wel handig als je jezelf dit weer even aanwent.
Ik vond het echt niet moeilijk. Het de bijzondere verrichtingen gewoon heeeel langzaam doen, dat stelt dat ook niet veel voor..

Liselot

Berichten: 32202
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 15:36

bij de meeste rijscholen kost het tussen de 400 en 500 euro (pakket). je krijgt dan 6 lessen en een examen.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 23:44

Ik heb op www.rijschoolgegevens.nl gekeken en aan de hand van die site heb ik een rijschool uitgekozen met hoge slagingspercentages en een nette prijs. Ik heb het met 7 uur les gehaald.

Biepje

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:47

maareum, is het moeilijk?

Anoniem

Re: Wie heeft ervaring met het BE rijbewijs halen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:51

Ik heb het in een dagcursus gedaan, kostte toendertijd (1998) 600 gulden.
Daarvoor reed ik ook al met de trailer maar door aanschaf van een andere auto en een grotere trailer moest ik m'n E gaan halen.
Ik vond het niet moeilijk maar kon al goed achteruit rijden en bochten maken.

_Anke_

Berichten: 2400
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Zuid - Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:56

Ik span de kroon met 10 lessen en 650 euro
Ik ben ook nog de eerste keer gezakt, vanwege echt een super irri examinator Ik had moeten uitstappen met achteruitrijden

Het rijden is niet moeilijk en het terugstoten ook niet eens.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:58

_Anke_ schreef:
Ik had moeten uitstappen met achteruitrijden



dat moet je gewoon aan je passagier vragen, in dit geval de examinator
"Wilt u even achter de aanhanger kijken of alles vrij is?"

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:11

Ik heb hem pas gehaald. Van 8 uur 's ochtends tot een uur of 1 rijden en oefenen. En dan examen.
Het is te doen in 1 dag, maar door alle informatie die je krijgt wel veel.
En mijn bijzondere verrichtingen gingen nog niet vanzelfsprekend goed.
Ik had dus ook een flink stress moment toen ik aan het tafeltje bij de examinator zat en het even niet meer wist.

Je kijken en je bijzondere verrichtingen dat is het belangrijkste.
Ik had in mijn examenrit wat dingen waarvan ik zeker wist dat ik zou zakken.
Remproef vergeten bij het wegrijden (je moet eventjes remmen om te kijken of de oplooprem van je aanhanger het wel doet). Te langzaam rijden op een smalle weg, te lang wachten op een fietspad om in te voegen. En bijna door rood rijden omdat ik naar het verkeerde licht keek.
Maar ik ben geslaagd omdat mijn bijzondere verrichting goed was, en omdat ik waanzinnig veel had gekeken.

En bij achteruitrijden met een 'eindpunt' moet je idd uitstappen en gaan uitmeten hoeveel je nog naar achteren kan.

Utrolig
Berichten: 1294
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Bourtange

Re: Wie heeft ervaring met het BE rijbewijs halen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:17

Ik heb het in één dag gedaan. Heb een hekel aan langdurig lessen. Heb een proefles gehad of ik het een beetje snapte(had ook al mijn trekkerrijbewijs). Ik was 750 gulden kwijt. ergens in 1999 gehaald, geloof ik.

Super handig, kan niet meer zonder!

mickey1978
Berichten: 677
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: ergens in het brabantse land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:24

Ik heb hem een aantal jaren geleden gehaald. Wat het kostte weet ik niet want mijn vader betaalde....Ik vond het best moeilijk, vooral omdraaien achteruit.pfff. Ik zakte de eerste keer omdat ik niet goed had gekeken of er iemand mij aan het inhalen was toen ik stilstond langs de kant en weer aan moest rijden. Je moet goed weten wat wel en niet mag en hoe je moet laden enz. Kijken is idd belangrijk.

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:49

behalve de praktijk (kijken, kijken, kijken. vroeg anticiperen!) moet je ook voordat je gaat rijden vragen beantwoorden over laden, hoogte/breedte van combinatie etc. dat leer je van je instructeur!
ik heb het bij de rijschool gehaald waar ik ook m'n B had gedaan. zit in Drieberge-Rijsenburg; misschien wat ver weg voor jou?
succes in ieder geval!

Lottie84
Berichten: 8689
Geregistreerd: 17-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:52

Heb hetgedaam, was wel erg moeilijk, ik reed met een zeer grote aanhanger! En moest afrijden in hartje Rotterdam :S
Maargoed, daarna wete je wel dat je íédere situatie kunt handelen

Puera

Berichten: 8109
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:45

Ik heb het in januari gehaald. Was € 615 kwijt en heb een dagcursus + 4 lesuren gehad.

Eerst heb ik half november 2 uren les gehad om te kijken of ik een dagcursus kon doen. Daarna is mijn examen meteen aangevraagd. Begin december nóg 2 uren les om het achteruit rijden nog extra te oefenen. Daarna ben ik begin januari in één keer geslaagd voor de dagcursus. De dagcursus was bij mij verdeeld over 2 dagen omdat mijn examen om 13:00 was.

Ik vond het achteruit rijden best pittig want je moet niet alleen zo recht mogelijk achteruit rijden, maar ook nog eens evenwijdig aan de stoeprand blijven. En je moet even door krijgen hoe het zit met het sturen. Maar het is eigenlijk heel persoonlijk waar je sterke en minder sterke kanten liggen.

Maar verder vond ik het niet echt moeilijk. En ik ben echt superblij dat ik het nu heb.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:26

Ik wil ook een dagcursus gaan doen, deze zomer nog.
Ben al aan het oefenen met de trailer. Gewoon op het terrein bij stal met pionnen. Als ik dat gevoel al een beetje heb scheelt dat weer op de cursus

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:37

ik heb het in november gehaald. Wat het heeft gekost weet ik niet meer.
Dagcursus raadde ze bij ons erg af, omdat het dan toch wel een erg lange dag is.

Ik heb 2x 2 uur gelest en voor ik op moest 1 uurtje.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:43

Ik heb ook een snelcursus gedaan....
Zelf had ik al een trailer en ben met m'n pa gaan oefenen met achteruit rijden....ik heb geen talent
Maar nu gaat het makkelijk....

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:36

pfff, wat zijn die cursussen onbenullig duur! Vooral het afrijden zelf is echt afzetterij!

janie
Berichten: 116
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Woerden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 14:22

ja het is wel prijzig, ik heb net gebeld,en ga ws volgende week beginnen met lessen.Ik wilde ook eerst een dagcursus,maar dat is echt wel pittig,en gezien ik mijn B rijbewijs ook niet zo makkelijk haalde, doe ik het liever met losse lessen,dat ik wat meer tijd en speling heb.Het kost nu dan 50 euro per uur,en misschien heb ik 4 lessen nodig, misschien wel 14,maar ja dat zien we wel weer.Ik heb de pech dat ik niet kan oefenen,maargoed, het zal wel ukken.....

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:31

betaal je 50 euro per uur voor rijles?!? In mijn tijd was het 32 ofzo (wel zonder aanhanger)

baukie
Berichten: 223
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Jorwert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:42

Leuk dat je het gaat proberen te halen!
Ik heb het net ook aangevraagd,! Heb aantal lessen, afgestemd op hoe het verloopt! En dan afrijden in juli! Begin eind juni pas ofzo, das wel jammer, maar eerder hadden ze geen tijd!
Jij alvast succes

Zildjian
Berichten: 340
Geregistreerd: 08-04-06

Re: Wie heeft ervaring met het BE rijbewijs halen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:41

t ligt er ook aan hoe zwaar de combinatie is, anders heb je je E geen eens nodig!

Mijn vriendin naadje24 heeft haar E ook niet, maar kan met haar Ford mondeo gewoon legaal met de trailer op stap.

Gr Bas

germie

Berichten: 26036
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:58

Ik heb in 2000 80 gulden per les betaald. 6 lessen gehad. 350 gulden voor het examen en geslaagd.
Verder komen er nog kosten bij van een eigen verklaring en het vernieuwen van het rijbewijs.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Re: Wie heeft ervaring met het BE rijbewijs halen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 00:27

countrybas80 schreef:
t ligt er ook aan hoe zwaar de combinatie is, anders heb je je E geen eens nodig!

Mijn vriendin naadje24 heeft haar E ook niet, maar kan met haar Ford mondeo gewoon legaal met de trailer op stap.

Gr Bas

ik wil er wel aan toevoegen dat ik wel een cursus met eigen trailer heb gevolgd om m goed te kunnen parkeren ,keren en derg..
maar dat was maar 30 euro

janie
Berichten: 116
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Woerden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 17:18

ik heb eergister een dahatsu feroza (4x4 terreinwagen) gekocht,waar kan je vinden hoeveel je daarmee mag trekken?als je uitgaat van een 1.5 paards trailer en een paard dat ong. 700 kg weegt? de auto weegt 1139 kg, en mag 1500 trekken in totaal