wie betaald de keuringskosten bij aankoop nieuw paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cha_mira

Berichten: 631
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Eksaarde, België

wie betaald de keuringskosten bij aankoop nieuw paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 22:11

de titel zegt het al, ik heb een paard in het oog, maar wil hem laten keuren,nu vroeg ik me af wie deze kosten betaald, omdat keuringskosten liggen hier redelijk hoog.

ik laat het doen natuurlijk voor dat ik hem gekocht heb.

betalen de huidige eigenaars de keuringskosten of degene die hem wil kopen ?

alvast bedankt.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 22:13

Degene die hem wil kopen. Soms kun je een regeling treffen dat de kosten voor de verkoper zijn als hij afgekeurd wordt maar dat is niet zo vaak. Ik snap trouwens niet waarom je zegt 'de kosten liggen hier redelijk hoog'. Ik woon ook in Belgie en mijn veearts doet het voor hetzelfde bedrag als hier op Bokt altijd genoemd wordt

cha_mira

Berichten: 631
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Eksaarde, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 22:21

overlaast ben ik geweest omdat mijn merrie mankte om foto's te laten nemen enzo en echografie van de pezen..
toen heb ik gevraagt wat een degelijke keuring kost en is afhankelijk maar +/- 200 euro dus dat is toch een groot bedrag vind ik dan.
Ik wil absoluut zeker zijn, omdat mijn paard nu door een oude peescheur(wat wij niet wisten toen we haar kochten) nu voor mij niet meer kan dienen voor de wedstrijdsport later,omdat dit te zwaar is voor haar ook omwille van haar slechte stand van achterbenen,is beter voor haar licht te rijden of met speciaal beslag maar zo in de 180 euro kosten voor vierkant speciaal beslag.

daarom wil ik echt zeker zijn met de volgende paarden

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 22:23

Zelf betalen bij een dierenarts van jouw keuze. Je weet anders niet of het een "makkelijke" dierenarts is.

0Rocky0
Berichten: 40
Geregistreerd: 26-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 22:24

Bij goedkeur koper, Bij afkeur verkoper lijkt mij !

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 22:25

Bij ons was het zo dat bij goedkeuring de kosten voor ons waren en bij afkeuring voor de verkoper.
Nu ik er over nadenk heb je dan idd wel het risico dat de dierenarts bekend is met de verkoper en hem even een 'pleziertje' doet...

JKiya

Berichten: 2259
Geregistreerd: 03-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 22:26

Ik heb altijd begrepen dat de ongeschreven regel is dat bij goedkeuring de aankoper de keuring betaald en bij afkeuring de verkoper. Ik heb het zelf ook zo geregeld voor de klinische keuring toen ik mijn paardje 3,5 weken terug kocht. We hebben toen een dierenarts laten komen die het paard niet kende, ook op aanraden van de oude eigenaresse, om het zo objectief mogelijk te houden. Zij kwam zelf ook met het aanbod van de keuringskosten. Als ik rontgonologisch wilde keuren was dat wel voor eigen rekening, maar het paard was in orde en omdat de dierenarts het niet nodig vond om rontgenfoto's te laten maken heb ik er voor gekozen om het niet te laten doen. Maar dat is iets wat je voor jezelf moet bepalen.

cha_mira

Berichten: 631
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Eksaarde, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 22:29

Lotte1990 dat is wat er bij mij gebeurdbij mijn vorig paard, is de dierenarts die er was was schijnt onbekend voor hem(verkoper) , ik kende hem ook niet, maar bleek toch de koper te kennen en heeft haar goedgekeurd wanneer ze eigenlijk niet goedgekeurd zo geweest zijn en vergat ons te mee tedelen dat ze een peesschuer heeft gehad wat hij wist

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 00:52

Omiratje schreef:
overlaast ben ik geweest omdat mijn merrie mankte om foto's te laten nemen enzo en echografie van de pezen..
toen heb ik gevraagt wat een degelijke keuring kost en is afhankelijk maar +/- 200 euro dus dat is toch een groot bedrag vind ik dan.


Dat valt nog hartstikke mee voor foto's Rontgenologisch keuren kostte hier 450 Euro, daarom heb ik alleen klinisch laten doen met buigproeven (normaal 80 Euro, omdat het ver weg was 120 Euro).
Een paard zal toch ook minimaal rond de 1500 Euro zitten dus als je het daar tegenaf zet is het niet zoveel geld eigenlijk.

Moonny

Berichten: 387
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: IJsselstein

Re: wie betaald de keuringskosten bij aankoop nieuw paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 07:28

Toen ik destijds mijn paard gekocht, zei haar toenmalige eigenaar als ze goedgekeurd wordt zijn de kosten voor jou, wordt ze afgekeurd zijn de kosten voor mij.

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Re: wie betaald de keuringskosten bij aankoop nieuw paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 07:45

Ik probeer altijd af te spreken da bij afkeuren kosten voor de verkoper zijn. (Is al een paar keer voorgekomen dat er in dat geval absoluut niet gekeurd mag worden en dan weet ik genoeg)

1x heb ik wel zelf de kosten betaald, paard was goedgekeurd bij een bekende DA en ik wilde toch bij mijn eigen DA overkeuren. Achteraf erg blij dat ik dat gedaan heb, ondanks dat ik 450 kwijt was

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: wie betaald de keuringskosten bij aankoop nieuw paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 10:03

Ik zou het wel normaal vinden als bij afkeuring de kosten voor de verkoper zijn (incl rontgen).

Ben niet van plan om zelf een keuring te gaan betalen als het paard daarna ook nog eens afgekeurd wordt. Dan koop ik het paard gewoon niet.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: wie betaald de keuringskosten bij aankoop nieuw paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 10:21

Noukie schreef:
Ik probeer altijd af te spreken da bij afkeuren kosten voor de verkoper zijn. (Is al een paar keer voorgekomen dat er in dat geval absoluut niet gekeurd mag worden en dan weet ik genoeg)


Ik doe dat zelf ook niet hoor Noukie, en bij mijn weten heb ik nog nooit een paard verkocht/helpen verkopen dat niet orde was. Ik vind gewoon: van mij hoeft dat paard niet gekeurd, de koper wil dat graag doen en dat mag van mij, maar niet op mijn kosten.
Als je zoveel geld uitgeeft aan een paard, zullen die kosten van de keuring er ook nog wel bij kunnen zeker? Als dat er al niet afkan, hoop ik eigenlijk ook dat ze mijn paard niet kopen, daar gaat ie niet beter op worden.

cha_mira

Berichten: 631
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Eksaarde, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 13:21

ok ik zal een afspraak maken met de eigenaar als hij afgekeurd word zijn de kosten voor hem ,goedgekeurd en ik koop het paard dan zijn ze voor mij, lijkt me nu logisch.Maar ik was er niet zeker van.maar daarvoor is bokt nietwaar

urielle: het is waar +/- 200 euro van zijn prijs is een klein deeltje want dit keer zit ik de hogere prijscategorie, daarom wil ik zeker zijn van de gezondheid ik ging aitomatisch het laten doen hoor.

Maar ik ga altijd nu de paarden laten keuren één maal is genoeg om bedrogen te geweest zijn en zeker als ik als student haar zelf de helft betaald heb, dat is dan een behoorlijk pak.Maar gelukkig willen men ouders nu de rest van het geld betalen van toekomstig paard op voorwaarde dat ik hem voledig laat keuren en dat hij niets maar ook niets mankeerd.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 14:00

Ik vind het heel verstandig dat je hem laat keuren. Zekerheid heb je nooit maar je kunt al een hoop uitsluiten!

Ik hoop dat je heel veel plezier gaat hebben van je nieuwe paard!

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:44

Urielle, als ik een paard koop waarvan de eigenaar zegt dat deze gezond is, zal ik dat willen checken. Als dan uit de keuring blijkt dat de eigenaar fout zat, is dat niet mijn probleem (sorry, maar ik ben daar vrij hard in)
Als ik weet dat een paard niet goed is ga ik ook niet kijken. Ik vind het verantwoordelijkheid van de eigenaar te zorgen dat hij weet wat hij te koop aan biedt en als verkoper roept dat een paard goed is, dan moet hij dat kunnen waarmaken. Als ze van tevoren zeggen van joh, er zit daar een chip of hij heeft ergens een bemerking, prima. Als ik dan over laat keuren en die bemerking komt eruit hoor je me daar niet over, dat wist ik.

En als ik iets wil verkopen zorg ik gewoon dat ik weet hoe ze er op de foto uitzien, kom ik ook niet voor verrassingen te staan bij de verkoop keuring.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:08

Ik snap je standpunt wel hoor Noukie, maar ik als eigenaar ben niet van plan om 500 Euro neer te tellen voor een rontgenologische keuring voor een paard waar nog nooit iets aan heeft gemankeerd snap je? Ik zeg eerlijk of een paard in die tijd dat ik hem had kreupel heeft gestaan en wanneer, en alle voors en tegens van een paard krijgt de koper te horen, van ziektes tot allergieen tot gedragsafwijkingen.
Zelf keur ik alleen klinisch bij aankoop dus zolang ik geen kreupel paard heb is hij goed voor mij
Mij maakt het ook verder niet uit hoe jij het aanpakt hoor ik wil alleen maar aangeven dat het feit dat de eigenaar geen 500 Euro op wil hoesten voor een keuring niet per definitie betekent dat het paard niet in orde is.

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:30

nee, niet per definitie, maar ik heb het toevallig vaak zien voorkomen (en baseer daar mn mening op)

en ik ben ook weer met jou eens dat een koper die 500 euro voor keuren moet hebben, anders moet ie gewoon in een andere prijsklasse gaan zoeken, zodat er wel geld overblijft. Ook een goedgekeurd paard kan onverwachte (DA) kosten met zich meebrengen idd.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:36

als ik een paard verkoop zorg ik veelal zelf al dat deze gekeurd is. Mede omdat ik ook wil weten WAT ik verkoop. Soms willen kopers een paard door hun DA laten herkeuren. Dan spreek ik altijd af bij goedkeuring kosten koper bij afkeuring kosten verkoper.

Solitair
Berichten: 1885
Geregistreerd: 01-12-04

Re: wie betaald de keuringskosten bij aankoop nieuw paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 22:03

toen ik m'n pony kreeg hebben wij haar ook laten keuren. wij wouden het zelf dus hebben we de regeling gemaakt:

afgekeurd -> kosten voor de verkoper
goedgekeurd -> kosten voor de koper

wij hebben dit eerst zwart op wit op een papier gezet voordat ze gingen keuren.

boytjeh
Berichten: 949
Geregistreerd: 19-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 09:37

Toen ik mijn paard kocht hebben we ook zo regeling getroffen van afgekeurd voor verkoper en goedgekeurd voor de koper.

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 11:35

RUBYWHITE schreef:
als ik een paard verkoop zorg ik veelal zelf al dat deze gekeurd is. Mede omdat ik ook wil weten WAT ik verkoop. Soms willen kopers een paard door hun DA laten herkeuren. Dan spreek ik altijd af bij goedkeuring kosten koper bij afkeuring kosten verkoper.


En dan tel je de kosten gewoon bij de verkoopprijs op neem ik aan?

Nadeel van deze manier is dat veel kopers daarna alsnog weer een keer zelf willen laten keuren. Ze vertrouwen tegenwoordig helemaal niks meer.

Solitair
Berichten: 1885
Geregistreerd: 01-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:14

ik heb het keuringsrapport van mijn pony laten plastificeren. zo kan er niks meer bij op geschreven worden of uitgewist.

Sizz
Berichten: 7838
Geregistreerd: 02-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:42

Als wij een paard kopen hebben we de regeling: Niet goed, verkoper betaald. Wel goed, koper betaald.

Dan weet je beide waar je aan toe bent. Als het goed is willen we best wel voor de keuring betalen, maar als het niet goed is ga je ook niet betalen.
Wij kopen behoorlijk wat paarden en als we alle keuringen hadden moeten betalen terwijl het paard niet goed was...

Aman_

Berichten: 10623
Geregistreerd: 01-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 17:07

Sizz schreef:
Als wij een paard kopen hebben we de regeling: Niet goed, verkoper betaald. Wel goed, koper betaald.


Hier ook.

heidehofs schreef:
ik heb het keuringsrapport van mijn pony laten plastificeren. zo kan er niks meer bij op geschreven worden of uitgewist.


Dat deden ze toen mijn paard gekeurd werd ook.