Rare vraag - grote maten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simone73
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-05-06

Rare vraag - grote maten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 16:10

Ik heb een rare vraag. Ik heb een beetje grote maat, maat 48. En dat komt niet doordat ik erg lang ben. Ik ben recentelijk begonnen met paardrijden, en mijn vraag is tweeledig:

a) is het niet zielig voor een paard, om meer dan 90 kg aan mens op zich te hebben, niet verdeeld in de lengte, zeg maar? misdoe ik zo'n dier iets door te willen rijden?

b) als dit niet het geval is, waar kun je paardrijdbroeken in die maat krijgen? Ik heb van mezelf al een beetje paardrijdbroek met zadeltassen, maar zit nu steeds met een gewone broek in het zadel.

XxSultanxX

Berichten: 4623
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:15

ik denk dat jij nog wel gewoon op een paard kan rijden hoor.
als je nou een wat groter paard neemt en wat breeder zoals bijvoorbeeld fries.....ik denk dat je gewoon niet een smal paard moet nemen.

kan je niet gewoon rijbroeken in jou maat halen in een ruitersport zaak?of vragen of ze hem willen bestellen voor je???ze moeten er vast wel zijn hoor.

hiltje1973
Berichten: 290
Geregistreerd: 09-03-06

Re: Rare vraag - grote maten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:28

Of je te zwaar bent vind ik moeilijk te beoordelen. Je hoort wel vaak dat een zware ruiter die goed kan rijden, minder erg is dan een lichtere ruiter die het beest in de weg zit. Maar goed als je en zwaar bent en je kunt nog niet goed rijden......... dan kan het best zijn dat je een paard flink in de weg kunt zitten als je moeite hebt met je evenwicht.

Maar als je onder de 100 kg weegt moet een paard zonder rugproblemen dat best aankunnen. Hangt er denk ik ook vanaf hoe vaak en veel het paard werkt.

Bij trektochten is het limiet van ruitergewicht vaak tussen de 85 en 95 kg. Maar dan heb je het over ritten van 5 a 6 uur over zwaar terrein. Is dus iets anders dan een uurtje in de bak rijden......

Maar ik heb ook een vriendinnetje en die vindt zelf 80 kg al de limiet voor haar KWPN van 1,68 meter (maar dat vinden veel mensen van haar ook weer overdreven).

Ruiterbroeken in grote maten is een probleem. Ik heb maat 46 (maar ben 1,80 lang, maar goed, dus toch ook te zwaar) en slaag het beste bij de broeken van Ruitergilde (in sommige speciaalzaken te koop) en daar pas ik ook maat 44. Die broeken zijn heel elastisch dus wellicht kom je daar ook een eind in. En anders een hele grote mannenmaat zoeken.

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:41

Je moet gewoon een stevig paard kiezen, je kunt beter niet op een arabje gaan zitten aangezien je vooral in het begin nog niet goed mee kunt gaan met de bewegingen en het paard daardoor zowieso al stoort.
Paarden zijn best sterk hoor en kunne heel wat hebben, ik noem maar al die volwassenen op ijslanders enzo

ilona_89

Berichten: 409
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: IJsselmuiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:55

zorgen voor een goed stevig paard dan moet et kunne

Onyx88

Berichten: 739
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Woerden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:05

Ik denk dat dat wel moet kunnen hoor. Maar zit het jou zelf niet in de weg met rijden? Ik heb soms al moeite met mijn gewicht en ik weeg 71 kilo.

Broeken zijn best groot te vinden. Misschien kun je bij het huismerk van divoza, Mondoni kijken. Die zijn er vaak in de wat grotere maten. En ze zitten heerlijk (ookal slijten de bij dagelijks gebruik razendsnel)

lodo
Berichten: 686
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Veluwe

Re: Rare vraag - grote maten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:05

Ik heb 112 kg gewogen en mijn merrie, een stevige Kwpn-er van 169m, speelde met me !. Ik had vanaf mijn zestiende niet meer gereden omdat ik bang was te zwaar te zijn voor een paard. Dan liever niet was mijn gedachte. Op mijn dertigste dus weer begonnen en heb werkelijk spijt dat ik zo lang niet heb durven rijden. Ben inmiddels afgevallen tot 95 kg maar merk niet dat mijn merrie het makkelijker heeft. Het gaat erom dat je je paard met rijden niet in de weg zit. 50 kg en slecht rijden is erger dan 100 kg en goed rijden, neem dat van mij aan. Je moet natuurlijk wel je paard aanpassen op je gewicht. Sterk, droog beenwerk en met name EEN NIET TE LANGE RUG (!) is van belang als je een paard zoekt om op te rijden. Meid ga lekker rijden en laat anderen lekker zeggen dat je te zwaar bent !. Een gemiddelde stevig gebouwde man weegt ook al snel 95 kg !.
Wat betreft rijbroek: ik heb een eurostar mt 56 (mannenmodel)genomen toen en die paste goed, alleen te lange pijpen maar die sloeg ik om. Jij kan ook wel eens in een maat 54 passen. Gewoon passen in een ruitershop.
GO FOR IT !!!!!!!! *o/*

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:10

Ik ben ook aan de (te ) zware kant, maar ik rij op een stevig paardje. Ik heb ook wel eens op iele paarden gereden, maar daar zit ik gewoon niet lekker op. Eerst reed ik een Gelderse merrie en nu een tinkerkruising, en dat gaat prima. Voor het opstappen gebruik ik een opstapje, makkelijker voor mij en prettiger voor het paard.

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:12

Ah joh... een groot paard met sterke benen. Kan jou makkelijk houden.

En rijbroeken zijn er ook in jou maat.

simone73
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-05-06

Re: Rare vraag - grote maten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 21:35

Ik ben blij om toch ook wel veel te horen dat een paard (sommige merken - ik ben nog helemaal niet bekend met de soorten trouwens, is dat erg? ik krijg gewoon het beginnerspaard bij de manege) het wel aan zou moeten kunnen. Mijn overgewicht zit vooral in mijn bovenbenen.

ik zal eens proberen een mannenbroek aan te doen, probleem is vaak dat zij hun reservemateriaal vaak in hun buik bewaren en niet in hun bovenbenen, wat andere proporties geeft.

silvia1974
Berichten: 136
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: amerongen

Re: Rare vraag - grote maten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:16

Ik ben zelf ook niet 1 van de lichtsten maar mijn paard is een grote stevige kwpn'er. Als ik op een iel paardje ga zitten is dat geen gezicht.
Voor een rijbroek kan je idd ook naar een mannenmaat gaan kijken en die mondoni's van divoza vallen ook vrij groot.

lodo
Berichten: 686
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Veluwe

Re: Rare vraag - grote maten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:41

Ik heb ook echt brede bovenbenen maar op de een of andere manier pas ik de mannenbroeken beter. Ik had dat ook nooit gedacht dus !.

Onyx88

Berichten: 739
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Woerden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 07:29

Mannen hebben inderdaad meestal grote buiken en dunnere benen. Mannen hebben meestal een zogenaamde appelvorm. Die broeken van Mondoni heb je ook in mannenmodel maar als ze er ook in vrouwenmodel zijn in grote maten zou ik die eens probern.

cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:05


ninja2

Berichten: 3645
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: de rips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:15

cissy schreef:
er is een speciale site voor ruiterkleding voor mensen met grote maten http://www.xlequestrian.nl/


Die site wil ik effe aanprijzen
Ik ben zelf ook niet dun(zeg maar gewoon dik ) en ik heb daar mijn rijbroek besteld en hij valt super.
Ik werdt er super snel en vriendelijk geholpen.
Binnen een week had ik me rijbroek in huis.
Je hebt daar ook horka broeken die tot maat 56 gaan geloof ik.
En ze zijn niet belachelijk duur.

Ik zou gewoon gaan paardrijden als ik jouw was. Ik twijfelde ook heel erg of het niet zielig zou zijn enz.
Maar ik heb gereageert op een atvertentie op marktplaats en daar gezegt dat ik niet de dunste was.
Ik ben een keertje kopen kijken en het klikte gelijk.
Ik rij niet zo heel vaak maar als ik rij kan ik er niet aan merken dat hij er moeite mee heeft.
Ik rij wel op een stevig paard die ook al wat ouders is.
Heel veel plezier met rijden

cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:49

ik ben ook maatje bessie turf en mijn knollie van maar 1.52 heeft echt geen moeite met me hoor! Tis dan wel een beer van een quarter maar zolang de bouw van je paard op die van jou is aangepast en je een goed passend zadel hebt hoef je je geen zorgen te maken.
Wat je ook beter kunt doen is via een krukje of hek op stappen, dat is minder belastend voor het paard zn rug, Tijdens het opstappen weeg je nl veel meer dan je daadwerkelijke gewicht en dat hangt dan tenminste niet aan de zijkant van je paard.
en verder... veel plezier maken!

Bonechi_

Berichten: 2187
Geregistreerd: 05-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:55

Ik zou ook gewoon gaan rijden. Als je op een manege rijdt zullen ze vast rekening houden met de mogelijkheden van het paard.

Als een klein shetje karretjes vol volwassenen kan trekken dan moet een beetje paard je makkelijk kunnen tillen!

Anoniem

Re: Rare vraag - grote maten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:28

OMG --> RUI.

Takkel

Berichten: 637
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: Welsum

Re: Rare vraag - grote maten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:32

Ik zie trouwens regelmatig op marktplaats rijbroeken in grote maten langs komen. Neem daar eens een kijkje

igor02

Berichten: 146
Geregistreerd: 31-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:38

Ik heb mijn instructeur wel eens gevraagd of het met "mijn maatje meer" nog wel kon op mijn paard en zijn antwoord was:"zolang je paard je nog draagt (in dressuur zin) en niet zijn rug moet wegdrukken kan het nog" Gelukkig Draagt mijn paard me nog netjes....

JaSpJo

Berichten: 76
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: delft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:26

kan wel hoor beetje een stevig paard en hup rijden

Midget
Berichten: 488
Geregistreerd: 13-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:07

het kan wel, neem een sterk stevig paardje....

simone73
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-05-06

Re: Rare vraag - grote maten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 22:55

thanks allemaal!
zaterdag ga ik een grote buitenrit maken, ik zit in elk geval rustiger met het idee dat ik geen kwaad doe hoewel ik nog steeds een onervaren ruiter ben als het allemaal goed gaat zaterdag, ga ik eens ernstig op zoek naar een goede broek. dank voor alle tips! blij om te horen dat ik de enige niet ben.

Onyx88

Berichten: 739
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Woerden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 07:55


fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:04

anders zullen ze toch die rijbroeken in die maten ook niet verkopen? ik ben zelf ook te zwaar maar ik rijd gewoon op wat stevige en sterke paarden