had de eigenaar mij dit moeten melden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chely

Berichten: 982
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: born

had de eigenaar mij dit moeten melden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 22:35

ik weet niet of het goed staat...mis de oude vraag maar raak maargoed, ben nogsteeds blij met bokt!

5 maanden geleden ben ik een paardje gaan rijden voor een mevrouw. Het paard stond letterlijk niks te doen en dat was zonde voor het paard en voor haar geld. Ik ben een deel van de stalling gaan betalen, ben van niks weer gaan opbouwen. Iedere maand netjes betaald, heel weinig gereden (sleutel weg, eigenaresse te laat/niet komen opdagen, spullen weg zo'n soort dingen. Paard ziek maar niet kunnen/mogen inhalen).
Ze zocht echt iemand omdat haar paard in de wei stond te verpieteren. Ik heb de conclusie getrokken dat er buiten haar en mij niemand opkwam. Of een vriendin van haar een keertje. Geen probleem mee (het is en blijft haar paard).

Nu kwam ik er vandaag achter dat al die tijd die ik het paard rij, zij er ook nog lessen mee geeft. Zonder dat ze me dat ooit gezegt heeft, ook niet voor het aangaan van de afspraken......
Dat zit mij heel erg dwars, ik betaal mee in de stalling, ik rij veel minder dan waar ik voor betaal e.d.

nu mijn echte vraag; had zij me voor het aangaan van de afspraken moeten zeggen dat het paard ook voor lessen werd gebruikt? ik ben in de waan geweest dit paard voor mezelf te hebben en daar betaal ik een navenant bedrag voor..........

kimmie101
Berichten: 235
Geregistreerd: 24-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:39

Je had het beste meteen in het begin goede afspraken met haar kunnen maken.
Ik zou dat nu alsnog doen, desnoods een contractje opstellen, want jij betaalt toch een deel van het onderhoud van haar paard, dus ik vind dat je recht hebt op een eerlijke afspraak.
Ze verdient achter jou rug om ook nog een geld met dit paard, dus zij verdient er dik aan terwijl jij (bijna) niks voor je geld hebt.
Probeer het rustig met haar uit te praten, dan komt het vast tot een goede deal

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: had de eigenaar mij dit moeten melden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:39

Kan je het er niet alsnog met haar over hebben?
Ik denk dat ze het volste recht heeft om er meer mensen op te laten rijden,maar ze had het je wel even uit beleefdheid kunnen vertellen.
Zeker omdat je soms niet kan rijden,en veel geld betaald.
Raar eigenlijk...
Zou je anders niet net als die anderen ook les kunnen nemen,en alleen betalen voor de lessen die je rijdt?
Laatst bijgewerkt door GeneralFlynn op 15-06-06 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

misspapaya
Berichten: 196
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: zaanstad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:40

dat is niet echt nettjes inderdaat
waarom zou je nu betalen als ze er ook nog aan verdiend?
k zou het er even met haar over hebben waarom ze dat niet gezecht heeft!
k kan me voorstellen dat je niet totaal niet leuk vind(ookal is en blijft het haar paard)

Liedje

Berichten: 9899
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:41

Ja ik vind dat ze dit wel kenbaar had moeten maken Bespreek het anders even met der
Succes!

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:41

ik vind wel dat ze dit had moeten zeggen, heb ook zoiets gehad... Paardje "gehuurd" van de manege eigenaresse (verhuurde bepaalde paardjes die te goed voor de normale lessen waren).. ben er uiteindelijk achter gekomen dat ze soms dat paardje ook tijdens lessen gebruikte... was woest en voelde mij erin geluisd. want je verwacht gewoon dat je als enige (i kdan samen met me ma) dat beessie doet en dat je qua training en dergelijke alles zelf in de hand hebt... en dan hoor je dit! Nee ik vind dat niet kunnen

Zazoo
Berichten: 3341
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: de bilt

Re: had de eigenaar mij dit moeten melden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:43

mag je naar het paard toe wanneer je wil? wat maakt het voor jou uit of er ook les op gegeven wordt, zolang jij niks merkt aan het paard?
ik vind het niet echt netjes dat je veel betaald om haar paard in te rijden. betalen voor bijrijden vind ik al niet zo terecht maar betalen voor een dier wat je inrijdt en dus beter maakt vind ik helemaal slecht. zeker als de eigenaar zelf te beroerd is om dat te doen. als je dan ook nog eens nooit er wat mee kan doordat ze van alles vergeet is t nog erger.

maar over de lessen, jij hebt het haar nooit gevraagd en zij heeft er denk ik niet aan gedacht om het je te zeggen. ik vind dat je als eigenaar altijd eerlijk moet zijn tegen je bijrijdster maar ik zou mezelf niet oneerlijk voelen als iemand ermee lest en zij dat niet weet. zolang zij haar dagen heeft maakt dat voor haar toch niet uit? of heb jij er nadeel van? of bedoel je dat je alles betaalt en zij nog eens extra inkomsten krijgt daaruit?

Chely

Berichten: 982
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: born

Re: had de eigenaar mij dit moeten melden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 22:58

ik betaal ong. 8 euro per keer om op stal te zijn. Kan er om wat voor reden dan ook niet gereden worden is het gewoon pech...
Ze zocht iemand omdat haar paard stond te verpieteren in de wei, daaruit heb ik (verkeerd) afgeleid dat er niks mee werd gedaan. 5 maanden lang heb ik nooit wat gehoord over een andere ruiter of dat hij lessen liep. Nu (omdat ik het zelf vroeg) hoorde ik dit.
Ik heb er geen last van dat iemand me in de weg loopt, maar dit verklaart voor mij wel een heleboel dingen, pony die van de ene op de andere dag hardstikke dwars is, flinke zweetvlekken die echt niet van mij komen. Tuig slordig achtergelaten.....
Daarnaast doe ik ook allemaal stalklusjes, doe ik het tuig, veeg ik de stallen, voer ik, zet ze buiten.

Waarom ik niet les met hem, als ik 3x in de week wil lessen ben ik 25 euro per uur kwijt (25x3=75 euro per week 75x4=300 euro per maand aan lessen) en dat geld heb ik niet.

ik baal er gewoon van, het is haar paard ze mag er mee doen en laten wat ze wil....maar ik had het graag geweten........

ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 23:08

Ik vind dat ze dit niet zomaar kan doen. Ik heb een betalende bijrijdster. We doen samen mijn paard. Het is in de praktijk ook gewoon ons paard. Alleen op papier is ze van mij, zodat er bij verkoop, ruzie, verhuizing etc. geen misverstanden kunnen onstaan en ik mijn paardje kwijt zou raken. Maar ik vind het niet meer dan normaal om alles met elkaar te bespreken en zij heeft net zoveel recht als ik wat betreft het paardje.

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 02:41

Ja ik vind dat ze dit aan je had moeten melden. Betaal zelf ook behoorlijk veel voor mijn bijrijdpaard waar ik op zich op tegen ben en maar ik ben wel de enige die er op rijd.

In deze situatie vind ik dat je te veel betaald.
Je betaald bijna net zo veel per keer als je voor een maneles bij ons betaald. Als de eigenaar ook lessen geeft op het paard is het paard dus niets meer en minder dan een manegepaard. Maar jij hebt er geen les bij en moet ook nog eens veel klusjes doen.

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 05:33

Ik vind het ronduit belachelijk. Jij bent niet zo maar een verzorgstertje, jij betaalt. Dan hoor je te weten wat je krijgt. Het is van groot belang als er ook iemand anders op rijdt. Zeker als er 5 anderen op rijden. Als er notabene LES op wordt gegeven. Ik zou me flink bedonderd voelen. Ik zou met haar gaan praten. Dit klopt echt niet.

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:54

Wat? je betaald 8 euro per keer om daar te komen, en dan mag je meestal alleen maar poetsen en afmesten?!? Toedeldokie! Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een ander paard!

Zazoo
Berichten: 3341
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: de bilt

Re: had de eigenaar mij dit moeten melden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:46

ik vind wel dat je heel veel betaalt en er heel weinig voor terugkrijgt. als je ook nog eens veel klusjes moet doen vind ik betalen onredelijk. dat ze niks heeft gezegd over die lessen zou ik niet zo boos over zijn. jij hebt niks gevraagd, zij heeft niks gezegd. als ze het voor je heeft achtergehouden is het een ander verhaal.

art
Berichten: 234
Geregistreerd: 19-10-05

Re: had de eigenaar mij dit moeten melden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:52

Ze had het je wel moeten vertellen, voor jou, maar ook voor het paard. Jij wist niet dat er lessen mee worden gegeven, dus het paard loopt meer dan jij dacht, waardoor ie misschien overbelast raakt o.i.d., omdat jij er ook op rijdt.

Ninus
Berichten: 1725
Geregistreerd: 10-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:59

Het is haar paard dus ze is je niets verplicht....

Maar natuurlijk was het wel netjes geweest als ze het verteld had Ik vind het overigens idioot dat je er voor moet betalen. Afspraken maken over zoiets is moeilijk, of je moet een contract op gaan stellen, maar ik denk zomaar dat je dat niet voor elkaar krijgt.

Maar is het voor jou een probleem dat er ook nog met het paard gelest wordt?

Chely

Berichten: 982
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: born

Re: had de eigenaar mij dit moeten melden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 15:30

dat er op gelest word zeker niet, alleen dat ze het me niet gewoon zelf gezegt heeft maar dat ik er zelf achter ben moeten komen.
Ook omdat ik dus de afgelopen keer niet heb kunnen rijden omdat de dag ervoor te zwaar voor hem is geweest........

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: had de eigenaar mij dit moeten melden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:42

Ik vind dat ze je gebruikt. Je moet 8 euro per dag betalen, terwijl je niet eens weet of je wel kan rijden... En een les kost 25,- euro?? Ik had allang weg geweest...

Bovendien gebruikt ze het paard ook om les te geven en dus geld te verdienen.. Kortom... ze verdiend geld aan jou, en aan de lesklant.. 2x inkomsten voor haar, voor hetzelfde paard, terwijl jij van niks wist..

Ik zou zeggen, zoek een ander verzorgpaard.. er zijn mensen genoeg die blij zijn met een goeie verzorgster.. en er geen geld voor vragen. Ga gewoon eens langs wat huizen of boerderijen waar ze paarden of pony's hebben.. dat deed ik vroeger ook, en niet zonder resultaat..

silverbrumby

Berichten: 2913
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek ;)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:45

ja dat had ze moeten melden ja..
Ik had het wel geweten als ik zoveel geld moest betalen als er nog jan en alleman op loopt rond te hobbelen in de lessen.. Of minder betalen als je er verder geen problemen mee hebt, of op zoek naar een ander paard.
het is dan niet leuk voor het paard wat je nu rijd/betaald, maar je moet ook aan je geld denken.
ik zou echt niet gaan betalen voor een paard waar ik zelf niet tot nauwelijks op kan rijden, en als het wel kan dat het paard dan uitgeput is door dat het dier zo veel bereden is, nee dan heb ik de lol er snel af. Maar meer omdat ik dan het paard niet wil aandoen.

ElskedZ

Berichten: 805
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Utrecht en Z-H

Re: had de eigenaar mij dit moeten melden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:52

Ik zou toch een keer met haar gaan praten....dat je een kleine vergoeding betaald om op het paard te rijden is niet abnormaal.
Dat je hierbij ook de verzorging van het paard moet doen is ook normaal, want bij paardrijden, hoort gewoon een stukje verzorging.

Maar in dit geval is de eigenaar gewoon aan het profiteren, wat jij aan het doen bent, en jij krijgt er niks voor terug. Als ze jou ook nog les zou geven maar dat doet ze niet. Dat is weer raar....
Ook kom jij nu niet aan het rijden toe, als ik het zo hoort, en moet jij alle "rotzooi" op knappen.
Dat is niet helemaal eerlijk.

Als je slim heb praatje met haar hierover, en spreek je vaste dagen af dat jij rijd, en dat het paard dan van jou is, en op die dagen verzorg je hem/haar.

Maar zo te merken voel jij je niet happy bij deze situatie en daar moet je het met de eigenaar over hebben.

Chely

Berichten: 982
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: born

Re: had de eigenaar mij dit moeten melden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 17:47

overleg is ook de beste situatie, ben al moed bij elkaar aan het graven.
Vaste dagen afspreken is heel moeilijk ivm haar zeer sterk wisselende werkschema en mijn even sterk wisselende werkschema....

maar praten zal ik toch moeten doen.....