slapende tenen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ahtnamas

Berichten: 1167
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Almere

slapende tenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 00:19

Afgelopen vrijdag had ik er weer last van slapende tenen. We hadden met de groep een buitenrit gemaakt en zo halverwege kwam ik erachter dat mijn tenen sliepen (de middelste tenen zeg maar). Dus alleen mijn tenen, niet mijn hele voet of been of wat dan ook. Ik heb er wel vaker last van, vooral bij buitenritten.

nu vroeg ik me af hebben meer mensen hier last van? Hoe komt het dat mijn tenen gaan slapen? (ja ik weet dat het te maken heeft met bloedtoevoer of zo). Het gebeurt ook altijd in mijn rechtervoet.

Nu gebeurt het wel vaker dat bij mij een lichaamsdeel in slaap valt.. maar mijn tenen.. dat vind ik zo raar!




ps.
wist niet goed waar ik dit topic moest plaatsen.

Melia
Berichten: 9853
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: slapende tenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:46


Ahtnamas

Berichten: 1167
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Almere

Re: slapende tenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 14:20

jammergenoeg heb ik niks aan dit topic want ik rijd op manegepaarden en kan dus niet iedere keer de beugels verandere (ja het kan wel.. maar toch.. je begrijpt wat ik bedoel).

Ik weet nu in ieder geval wel dat ik niet de enige ben..

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: slapende tenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:27

Bij mij vallen mijn voeten na zo'n 3 kwartier rijden vaak 'uit'. Maar ik heb dan ook een lage hernia en wel vaker uitvalsverschijnselen... Nu ik leren laarzen heb, houd ik het trouwens wel langer vol, kan nu een uur les en buitenrit van 1,5 uur redelijk uitzitten.

Ahtnamas

Berichten: 1167
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Almere

Re: slapende tenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 19:31

[quote="RiandeV"]
Bij mij vallen mijn voeten na zo'n 3 kwartier rijden vaak 'uit'. Maar ik heb dan ook een lage hernia en wel vaker uitvalsverschijnselen... Nu ik leren laarzen heb, houd ik het trouwens wel langer vol, kan nu een uur les en buitenrit van 1,5 uur redelijk uitzitten.[/quote]

Ik heb er tijdens de les eigenlijk nooit last van. Maar juist wel na een buitenrit en dan al na een half uurtje. Kan het komen omdat ik te gespannen op mijn paard zit? Ik mijn hakken te ver uitdruk en daarmee een bloedvat beknel?

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: slapende tenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:13

(Ik heb ooit bij de wetenschapsquiz gezien dat het geen bloedvat is maar een zenuw die je knelt als lichaamsdelen in 'slaap' vallen.) Het kan zijn dat je door spanning of door een andere houding iets afknelt. Probeer daarom goed op je houding te letten!

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: slapende tenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:49

Ik heb er ook last van. Nagelbijten / Gniffelen Zó vervelend. Rolleyes

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Re: slapende tenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:50

Vreemd dat je er in de les geen last van hebt, maar buiten wel. Heb je de beugels op buitenrit een gaatje korter als wanneer je binnen rijdt? Ik weet nog dat dat vroeger altijd bij ons op de manege werd gezegd. Ik rij echter liefst met lange beugels, ook op buitenrit. Ik luisterde dus nooit naar hun Knipoog

Ahtnamas

Berichten: 1167
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Almere

Re: slapende tenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 22:49

Riëtte schreef:
Vreemd dat je er in de les geen last van hebt, maar buiten wel. Heb je de beugels op buitenrit een gaatje korter als wanneer je binnen rijdt?


Ik ben er buiten regelmatig vanaf geflikkerd en zit sindsdien niet meer ontspannen op de paarden. Mijn zit verandert hierdoor ook van een ontspannen naar een gespannen zit. Dan heb ik het gevoel dat mijn benen alle kanten opzwaaien (met als gevolg dat dit ook gebeurd), klem ik mijn bovenbenen aan (spierpijn net onder mijn bil;)) en rijd ik inderdaad liever een gaatje te kort dan te lang. Zodat indien dit nodig is ik tijdens een snelle galop in de verlichte zit kan gaan zitten.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: slapende tenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:10

Maar als je tijdens een snelle galop uit angst verlicht gaat zitten, gaat dan je paard niet alleen maar harder? Als het mij te hard gaat, ga ik liever op mijn kont, om het paard zo op mijn zit af te remmen... (helaas kan mijn rug dat vaak niet aan, waardoor ik nauwelijks meer buiten durf te rijden Verdrietig )

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Re: slapende tenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 07:27

Idd, hoe mijn gewichtshulp je geeft (hoe minder zwaar je zit), hoe harder je paard gaat.
Als je nu vraagt of je eerst op rustige paarden naar buiten kan, zodat je je ontspanning terug kan krijgen en je spanning kwijt raakt. Dan zit je weer zekerder op je paard, kun je weer fijner rijden en geen spierpijn meer.

Ahtnamas

Berichten: 1167
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Almere

Re: slapende tenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 13:16

Riëtte schreef:
Idd, hoe mijn gewichtshulp je geeft (hoe minder zwaar je zit), hoe harder je paard gaat.

Ik rijd paard in een groep (manegepaarden, als ik ooit de centen krijg om een eigen paard te onderhouden zal ik dat zeker doen Knipoog)en ga over het algemeen alleen maar in de verlichte zit zitten als de galopsprong van het paard niet prettig is. Dit is over het algemeen in een wat snellere galop.

Riëtte schreef:
Als je nu vraagt of je eerst op rustige paarden naar buiten kan, zodat je je ontspanning terug kan krijgen en je spanning kwijt raakt. Dan zit je weer zekerder op je paard, kun je weer fijner rijden en geen spierpijn meer.


Mijn instructrice houd onwijs veel rekening met mij. Ik zit nu al ruim twee (misschien wel drie?) jaar angstig op mijn paard tijdens buitenritten. Ik heb tijdens draf en stap nergens last van alleen de galop vind ik eng. En dan met name de snellere galop omdat ik er zo een 5 keer tijdens een vlotte tot zeer vlotte galop ben afgevallen. Mijn instructrice zette mij daarom op de 'beginner' paardjes. ze heeft me de afgelopen tijd niet op een onrustig paardje gezet. Er is buiten trouwens maar één paard dat ik echt vertrouw en daar rijd ik dan meestal ook op.

Nu heb ik aan mijn instructrice aangegeven dat ik het tijdens een zeer rustige buitenrit weer wil proberen op Jozele (het paard waar ik 3 keer vanaf gekletterd ben buiten). Dit paardje reageert snel op een gespannen zit dus wat kan ik dan het beste doen.... verlichte zit of gewoon op mijn billen blijven zitten?

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Re: slapende tenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:54

Overleg het met haar. hangt ook van de situatie op dat moment af. Op zich kun je een snelle beweging makkelijker uitzitten in de verlichte zit. Aan de andere kant, als je niet zo vlot wilt, de verlichte zit nodigt je paard uit tot harder gaan. Als je wel blijft itten, en je zit niet lekker, ga je weer knijpen met de gevolgen van dien....
is het mogelijk om in een kleine groep naar buiten te gaan en dan een paar keer niet te galopperen?

Ahtnamas

Berichten: 1167
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Almere

Re: slapende tenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 17:00

nee het is niet mogelijk om met een kleinere groep naar buiten te gaan. Ze heeft het afgelopen vrijdag opgelost door de groep in tweeën te delen. Ik was toen niet meer bang omdat ik dus alleen galoppeerde met mijn instructrice wou ik harder dan kon ik harder wou ik zachter dan konden we zachter!

Maar ik vind het zo vervelend.... en de anderen uit de groep begrijpen het gewoon niet. Ze zeggen bijv. ook over dat paardje waar ik buiten 'bang' voor ben... gewoon erop en niet zeuren. Terwijl ik dit vaker heb gedaan (ben der niet voor niks drie keer van haar afgevallen i.p.v. één keer!).

Er was ook een meisje die zei zo heel stoer van 'nou als het mij zou overkomen zo ik het gewoon nog een keer proberen... gaat het dan weer fout dan zou ik het niet meer doen'. Ik heb het er voor en na de les zo vaak over gehad dat ik er niet een keertje maar echt vaak buiten afgevallen ben... en nog begrijpen ze het niet...

maar ja... wat kan je verwachten van meisjes van 17, 18, 19... Ja ik ben zelf ook 19 maar dat medeleven van die meisjes ligt zo laag. Er zijn er maar 3 in mijn les die het begrijpen en er rekening mee houden.

Hun gaan tijdens de galop ook niet naast mij rijden (dan wodt ik namelijk gek omdat paarden regelmatig willen racen of de oren gaan naar achteren... ik ben bang dat zo een paard begint te bokken en ik mijn evenwicht verlies.)

Die andere meisjes geven er gewoon geen **** om ... een van hun gilt zelfs regelmatig omdat ze dat zo leuk vind...!

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: slapende tenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:56

Lekkere groep mensen heb je dan op je manege...
Ik rijd zelf op een manege waar alleen maar les wordt gegeven, ik hoef dus nooit op buitenrit. Nu ik niet meer verplicht word om buitenritten te doen, merk ik dat ik er langzaamaan weer zin in krijg. Heb een tijdje terug een rit met een onbekend paard en een onbekende groep aangedurfd en kreeg pas na ruim 1,5 uur last van mijn benen. Had ook een erg lief paard meegekregen, die mensen hadden echt goed geluisterd naar me!
Hoe is het met je zekerheid in de bak? Ik merk dat ik daar nu eindelijk gewoon zeker van mezelf ben (mits op bekend terrein, op bekend paard) en het gaat ook steeds beter op vreemde paarden. Met les op de manege kan ik nu zelfs lachen als mijn paard iets onverwachts doet, langzaam maar zeker een hele verbetering...

Ahtnamas

Berichten: 1167
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Almere

Re: slapende tenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 18:34

RiandeV schreef:
Hoe is het met je zekerheid in de bak? Ik merk dat ik daar nu eindelijk gewoon zeker van mezelf ben (mits op bekend terrein, op bekend paard) en het gaat ook steeds beter op vreemde paarden. Met les op de manege kan ik nu zelfs lachen als mijn paard iets onverwachts doet, langzaam maar zeker een hele verbetering...


Ik heb in de bak helemaal nergens last van! Ik kan daar echt op ieder paard rijden, geen probleem. Ze kunnen niet gek genoeg doen, ik ben niet bang en blijf rustig zitten. Ik heb wel een tijdje een angst gehad met springen maar dat is sinds twee weken voorbij. Laatste springles was super, heb heel veel zin om weer te springen.

Buiten heb ik ook alleen last in de galop... verder helemaal niet!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Re: slapende tenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:17

Is het dan ook niet mogelijk om de lessen waarbij je naar buiten gaat voorlopig over te slaan? Net als RiandeV? Je moet ook weer naar dat gevoel toe groeien. Mijn vriendin heeft ook heel lang niet alleen naar buiten gedurft (ze heeft een eigen paard) omdat ze een paar keer een vervelende situatie had meegemaakt. Langzamerhand door telkens afgehaald te worden, of weggebracht door haar man (op de fiets) is ze toch weer stukjes alleen gaan rijden. Op een gegeven moment was zo zover dat ze weer alleen een uurtje naar buiten durfde.

Ik vind het toch erg jammer dat de meiden uit jouw les niet meer rekening houden met jou. Het kan de leeftijd zijn, maar misschien ook de mentaliteit van die betreffende les? Kun je niet over naar een andere les (desnoods met wat oudere mensen)...

Veel succes en hopen dat je toch snel weer lekker op buitenrit kan, ook in galop!

Moniquegirl

Berichten: 90
Geregistreerd: 21-06-06

Re: slapende tenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:57

als je tenen slapen als je aan het rijden bent is niet gek! je moet ze gewoon af en toe even bewegen zodat ze niet i nslaap kunnen vallen:P