Waarom GEEN cap???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tmara

Berichten: 939
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Uden

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 19:23

Moet zeggen dat ik di een klein beetje een onzinnig topc vind afain

Over het al gemeen rijden alleen mensen met eigen paard/pony zonder cap ?
waarom ?
omdat te beginnen is het eigen keus en verantwoordelijkheid mocht er iets gebeuren..
de meeste zij nog naar mijn weten verstandig genoeg om tijdens een buitenrit wel een cap op te doen...

mensen die geen eigen paard/pony hebben zijn (als ik het goed heb) wettelijk niet verplicht een cap te dragen..
hier zit natuurlijk wel een grote maar aan....
rij je bijv op een manege en rij je zonder cap op een manege paard/pony en er gebeurt iets is de manege eigenaar aansprakelijk...

Bij een eigen paard/pony heb je dit dus niet...en ik persoonlijk moet zeggen in deze hete zomer dagen zou het in principe fijner vinden zonder cap...

MsPriscilla
Berichten: 35
Geregistreerd: 21-11-05

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 19:29

Ik persoonlijk draag enkel een cap bij onze Arabier, omdat ik daar ook dressuur mee rijd... Ik rij eigenlijk hoofdzakelijk western, en ik ken eerlijk gezegd geen westernruiters die met een cap rijden... Nu jah, het hangt eigenlijk gewoon af van welke risico's je wil nemen...
Maar veilig? Misschien wel, ik heb al een hersenschudding gehad toen ik van onze Draver viel en geen cap op had... maarruh.. kijk naar Christopher Reeve (die superman daar..) die had ook een cap op, maar die heeft hem niet veel geholpen...

Groetjes
Pris
-x-

Anoniem

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 19:34

Ik draag altijd een cap. Ten eerste omdat ik op een manege rijd waar dat verplicht is. Maar natuurlijk ook voor m'n eigen veiligheid. Liever een beetje warmer hoofd dan hoofdletsel dat met een cap voorkomen had kunnen worden.
Ik begrijp dat sommige mensen het niet fijn vinden zitten omdat het zo warm is. Maar warm krijg je het toch wel van paardrijden, dus een zweethoofd kan er ook nog wel bij.
Ik vind het heel onverstandig van mensen die zonder cap rijden. Wellicht kennen alle mensen met een eigen paard hun paard door en door, maar wat nou als het één keertje goed misgaat.
Liever al die keren voor niks een cap op dan één keer het 'vergeten'.

daantjuhhh

Berichten: 26911
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 02:18

Ik rijd mijn eigen eigenlijk haast nooit met cap alleen op concours en met les (verplicht)
vandaag echter wel mijn cappie opgehad, mijn paard had namelijk 2 weken boksrust gehad en ging er vandaag. na alleen wat stappen weer voor het eerst op!
En dan ben ik mijn cappie echt nodig..

op werk draag ik mijn cappie vij de jonge en wat onberekenbare paarden.
de oudjes niet.

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 09:34

Ik rijd bijna altijd met cap, alleen met deze warme dagen laat ik hem meestal af. Met het buitenrijden gaat hij altijd op. Lachen

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:19

Ik heb lang zonder cap gereden, omdat mijn oude niet meer paste en ik gewoon geen nieuwe had gekocht. Had ook springles zonder cap Rolleyes
Totdat we een Tinker hadden die het leuk vond om in het bos ineens haaks af te slaan en keihard tussen de bomen door te rennen Clown
Toen vond ik een cap toch ineens wel weer een goed idee Knipoog

Op de manege is het sowieso verplicht.
Ik vind het ook wel zweterig, maar dat merk ik pas na het rijden, tijdens het rijden ben ik meestal zo geconcentreerd dat ik dat niet in de gaten heb (ik merk het ook niet zo gauw als het regent, of euh, sneeuwstormt Tong uitsteken ).
Ik doe m'n cap soms in een sopje Biotex en er is nu ook een uitvinding, het is net een inlegkruisje wat je voorin je cap kan plakken, en steeds vervangen.
(lijkt me dat je dan dus ook wel gewoon een inlegkruisje kan nemen ipv die dure dingen Cool )

Charaz

Berichten: 24344
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 01:46

Omdat ik mijn eigen paard goed ken en een cap eigenlijk gewoon een rotding vind om op te zetten.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 23:21

Citaat:
geen cap op had... maarruh.. kijk naar Christopher Reeve (die superman daar..) die had ook een cap op, maar die heeft hem niet veel geholpen...


Dioe is voorover boven OP zijn hoofd gevallen omdat zijn handen in de teugels bleven hangen.
Daardoor knakte zijn nek.
Dat kan dus met elke HELM sport gebeuren.
Hij is enorm ongelukkig gevallen...als ie zijwaarts was gevallen had de cap hem zeker ernstig hoofdletsel bespaard gebleven.

Ik denk dat een cap ook geen nekletsel kan voor komen alleen maar hoofdletsel.
Wil je nekletsel voor komen dan moet je een nekkraag gaan dragen zodat je hoofd stabiel op de romp blijft zitten.

een beetje het idee van je hoofdsteun in de auto die voorkomt dat je hoofd naar achter knalt bij een botsing(whiplash)...die ook vele niet goed hebben afgesteld.

krumel
Berichten: 1663
Geregistreerd: 12-09-05

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 23:56

ik rijd alleen in het bos met cap. Anders vind ik het warm en zweterig (en ja, ik heb wel een redel,ijk nieuwe cap, niet zo'n oud zweterig ding Knipoog ). Ook heb ik nooit zin om hem te pakken en vind ik het er debiel uitzien. Ik heb best een braaf paardje en ik vertrouw er ook maar op dat ze me er niet afgooit Knipoog (hoewel ik heus ook wel weet dat er altijd iets kan gebeuren). Zo, dat waren mijn redenen om geen cap te dragen Tong uitsteken en ja, het is vast verstandiger om dat wel te doen maar achja, het is mn eigen schuld als er nu iets gebeurt.

_Nicky

Berichten: 5132
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 00:01

Natasja91 schreef:
-Omdat het warm is;
-Omdat het paard toch wel braaf is;
-Omdat de ruiter geen zin heeft in dat ding op zijn of haar hoofd

Ach, genoeg redenen te bedenken.
Persoonlijk heb ik een stronthekel aan dat bemoeizuchtige gezwam in HAW over caps.
Eigen keuze, klaar.


Hier sluit ik me bij aan!

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 00:08

Toen ik begon met paardrijden reed ik zonder cap. Niemand in mijn les had een cap op en ik had er gewoon nog nooit over nagedacht. Zou ik er wel even aan denken dan was het naar mijn idee meer iets voor springruiters.

Toen ik overstapte naar een andere manege waar ik wel verplicht een cap moest dragen vond ik dat in het begin wel vervelend maar nu ben ik er helemaal aan gewend. Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende soorten caps te koop dat er vast wel één te vinden is die wel lekker zit en goed past. Let er gewoon op dat er veel ventilatiegaten inzitten.

Over dat een cap erg warm is met dit weer. Dat is wel zo maar met deze hitte krijg je ook wel een nat zweterig hoofd zonder cap dus dat maakt dan ook geen verschil meer.

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 12:46

ik reed eerst altijd op me verzorgpaard zonder cap, ook op buitenrit ik vond een cap gewoon stom en niet lekker zitten. Toen kreeg ik een ongeluk met het paard en ik had geen cap op. Toen heeft het niet met een cap rijden me er juist mee geholpen om me niet met spoed in het ziekenhuis te belanden. Sindsdien moest ik van mijn ma toch met een cap rijden ( Boos! ) maar als ik mocht kiezen zou ik nog steeds zonder rijden! stom ik weet het...

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 17:59

ik heb ook nooit mijn cap op.. alleen als ik ga springen en wedstrijd heb..
maar ook niet als ik ga buitenrijden...vindt dat ding veel te warm!!!

Anieke89

Berichten: 2138
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Hengelo

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 18:17

Ik rij eigenlijk altijd zonder cap.
Ik zet alleen een cap op met buitenrijden, springen en als het regent Tong uitsteken
naja en dan in de verenigingsles en op wedstrijd maar dan is het verplicht

Misz_J

Berichten: 2090
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Hoogvliet

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 21:08

ik heb altijd een cap gedragen, op een paar keer na.. Bv als je een paard naar stal brengt en je gaat er ff opzitten, even uitstappen, van de wei afhalen.. Dat soort dingen.
Maar verder altijd een cap Schijnheilig

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 21:24

MsPriscilla schreef:
Ik rij eigenlijk hoofdzakelijk western, en ik ken eerlijk gezegd geen westernruiters die met een cap rijden...

Ik wel...Een westernruiter bij ons op stal rijd altijd met cap, wat voor weer het ook is... Zij heeft een aantal jaar geleden bij een val van een paard haar nek gebroken. Gelukkig niet fataal en ze kan alles nog, maargoed daardoor word je wel extra voorzichtig...

Zelf rijd ik ook áltijd met cap, hoe warm het ook is...Er hoeft maar 1x iets mis te gaan.
Mijn instructrice reed een tijdje geleden ook eens op een superbraaf paard van een van haar lesklanten...Paard struikelde en viel...Zij lag eronder. Was bewusteloos, had gelukkig een cap op, want zonder cap had ze het waarschijnlijk niet overleefd...Nu had ze 'slechts' een zware hersenschudding, ingeklapte long, gekneusde ribben en schouder uit de kom.

CherylDaraxo

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 21:36

Ik vind een cap niet erg om op te hebben. Ik heb hem altijd op en dat went wel, alles boven mijn veiligheid. Ik ga ook niet op een motor zitten zonder helm. Maar als iemand zijn paard zo erg vertrouwd dan snap ik het wel.

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 21:44

we kunnen de vraag ook omdraaien: Waarom rijden mensen met cap? Dat gaat precies over hetzelfde: Eigen keuze.
Ik persoonlijk rij bijna nooit met cap, alleen op concour dan is het verplicht door de knhs en soms op een paard dat net zadelmak is.(omdat vaderlief het dan verplicht)
en als ik na ga van alle keren dat ik afgevallen ben, waren mn rug en mn kont altijd het pijnlijkst, dus ja....

kissielover

Berichten: 1740
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:06

LeO_nie schreef:
zonder cap is stoer,
nouwja, niet echt zo bedoeld,
@ kissielover, ongeluk zit in een klein hoekje! Clown
en dan kan de cap tog wel een dikke hoofdbeschadiging voorkomen ofzo iets Nagelbijten / Gniffelen

dat zeg ik Haha!

ceelylover

Berichten: 1010
Geregistreerd: 18-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 00:35

t0en en als ik af en t0e rijd. rijd ik altijd z0nder cap.
ik vind die dingen gewoon niet lkkr zitte heb alleen op de manege met cap gereden en wedstrijden.
ik heb toen der tijd zo'n nieuwer model nog gekocht en die heb ik nog nooit op gehad.
wat ik wel heel lekker vind rijden is met pet., dan heb je dat wapperende haar niet zo in je gezicht enzo.
gr.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 00:47

Ik zet hem alleen op als het verplicht is of als ik denk eraf te gaan vallen. Raar maar waar; De laatste 15 jaar ben ik er alleen met een cap op mijn kop afgeknalt waarbij ik 9 van de 10 keer ook nog op mijn voeter terecht kwam.

Ik vind het niet fijn zitten, dat kleffe ding op mijn hoofd en zolang je er niet afvalt ben je hem ook niet nodig. Clown

Anoniem

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 08:38

Gewoon echt geen zin in dat ding.. en ik lag er altijd elke dag af.. en nog geen cap op.. ik wordt gewoon helemaal kriel van zo'n ding op mijn hoofd!

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:03

Ik (mag alleen stappen) heb in oktober een ongeluk gehad en moet nu als revalidatie ook gaan stappen met mn paard. Dit schijnt goed voor mn nekspieren te zijn. Alleen kan ik mn cap nu niet verdragen.

Hiervoor had ik bijna altijd mijn cap op. Zodra ik weer volledig mag rijden en ik kan mn cap weer verdragen dan gaat hij ook weer op. Mijn verzorger moet van mij wel met cap op. Ik zie het toch als een verantwoording als er wat gebeurt.

Heb ooit is een ontzettend domme smoes gehoord voor een cap. Dat meisje wilde er geen 1 op want dan ging haar haar in de war en al vrienden haar zouden zien dan zouden ze haar uitlachen. Verder blijft het ieder zijn eigen keus.

Noukie
Berichten: 10955
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:14

die hoor ik ook vaak:
dan zit mn haar niet meer

of:
liever gelijk dood dan een hersenbeschadiging...

ach ja, ieder zn keus, maar als je ervoor kiest om geen cap op te zetten, ga dan ook niet domme argumenten roepen om het niet te doen.

anne_vury
Berichten: 8
Geregistreerd: 09-07-06

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:24

ik reed bij het begin toen ik net mn verzorgpony had altijd met cap (pony was net onder het zadel)
maar deed niets Pling
en toen ging ik zonder cap rijden geen idee meer hoeso een keertje vergeten ofzo en die keer erna deed ik het weer niet aleen als ik naar buiten ging.
maar een tijdje geleden ben ik gevallen met uitstappen (pony schrok) gewoon in de bak zonder zadel en zonder cap ben gelukkig niet op me hoofd gevallen maar het makkelijk wel kunnen gebeuren Verdrietig
dus ik weer met cap rijden.
maar nu het weer weer zo warm is doe ikhet niet altijd meer hoor Bloos
met springen of buitenritten meestal wel hoor.