Slechte pasvorm rijbroeken!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
saltpepper
Berichten: 343
Geregistreerd: 22-02-06

Slechte pasvorm rijbroeken!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 12:16

Hallo allemaal,

Enige tijd geleden wilde ik een nieuwe paardrijbroek kopen. Na eerst rot geschrokken te zijn over de prijzen (150 euro of meer schijnt normaal te zijn) toch enkele modellen mee het pashokje in genomen (onder de 100 euro). De een na de andere rijbroek zat zeer slecht in mijn taille: veel te strakke boorden. Ik begon al bang te worden dat ik misschien toch wel zo’n dure rijbroek moest kopen……. Een van de laatste rijbroeken die ik paste, de Mondani Dakar, zat gelukkig wel goed (en de prijs ook van 55 euro Haha! .

Mijn zus wilde vorige week ook een nieuwe broek kopen. Ze trok er een paar aan, maar precies hetzelfde probleem: de boorden zaten veel te strak. Ze schakelde de hulp in van de verkoopster en lichtte het probleem toe. De verkoopster kwam met een paar broeken aanlopen die volgens haar wel goed zaten: maar helaas, alles zat te strak in de taille (even voor de duidelijkheid: we zijn in het bezit van een normaal postuur). Zonder rijbroek heeft ze de winkel verlaten.

Sowieso ben ik niet zo te spreken over het aanbod van rijbroeken:
- Sommige stoffen/ materialen zijn niet elastisch (hoe moeten we dan op ons paard komen??)
- Prijs (sommige prijzen vind ik echt belachelijk)
- Kleuren (in de zomercollectie verwacht ik toch wel andere kleuren dan donkerblauw, donkergroen, zwart en grijs).
- Synthetische stoffen (veel rijbroeken zijn gemaakt van vies aanvoelende, gladde zweetstofjes: jakkes!) Dat wordt lekker zweten!
- De boord is echt veel te strak van veel modellen rijbroeken!!!!

Waarom maak een fabrikant geen broeken die comfortabel zitten in de taille??? Wie heeft nog meer dit probleem?? Welke rijbroek hebben jullie gekocht en zit wel comfortabel??

Greetz mexxiemaal
Laatst bijgewerkt door saltpepper op 31-07-06 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

2misty2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Slecht pasvorm rijbroeken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:25

Hoi,
Ook ik heb dit zelfde probleem en ben gewoon slank.
Ik had een rijbroek van horka aangeschaft.Normaal heb ik maat 36 maar de boord van de horka rijbroek zat veel te strak.Dus maar een 38 aanpassen.Die zat ook strak en een beetje los bij de benen.Toch had ik hem gekocht.Rijbroek koste me 79 euro ofzo.Maar goed ik wat mee gereden maar wat zat dat ding toch strak.Ik heb hem maar verkocht via i net want ik vond het niks.Toen heb ik een eurostar domino besteld.Een wat lagere broek ook.En deze dit echt super niet strak gewoon een goede pasvorm en vergeleken bij de Horka broek niet duur.Voor deze heb ik 80 euro betaald en ben der zeer te spreken over.


Edit:Spelfouten!

taffy

Berichten: 1071
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Slechte pasvorm rijbroeken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:43

dit probleem heb ik ook bij veel rijbroeken en dat terwijl ik ook gewoon slank ben
de mondoni ghana van divoza zit ontzettend lekker en die is maar rond de 50 euro
gebruik hem vaak en heb hem al z'n 1 1/2 jaar
en een eurostar klara zit ook goed (rond de 100 euro voor betaald)
en nog een eurostar klarrisa? die zit het lekkerst maar die was rond de 140 euro
deze rijbroeken zitten ook goed bij m'n knieholtes want daar zitten ze bij mij ook vaak te strak

Tatjanaa

Berichten: 2986
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Re: Slechte pasvorm rijbroeken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:55

Ik heb dus het probleem dat bijna alle broeken te lang zijn. Qua gewone broeken heb ik breedte 30 lengte 30/32 (beetje het merk). Maar met rijdbroeken moet ik een 40 aan wil ik mijn kont/heup erin maar dan kan ik de broek omslaan tot de helft van me schenen....
Ze zijn dus of goed bij de kont/heup en dan te lang of de lengt is goed maar dan kan ik alleen staan geen gulp en knoop dicht en bewegen zit er dan helemaal niet in (wil ik niet uitscheuren).

Als iemand nog merken (niet te duur) weer waar je dat niet heb hoor ik het graag Haha!

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Re: Slechte pasvorm rijbroeken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:57

Ik heb net hetzelfde probleem!
De taille zat bij mij ook echt strak, dus ben ik uiteindelijk buitengegaan met een rijbroek maat 42, en de broek is aan mijn kuiten echt te breed.
En dat was dan ook nog een rijbroek van 180€..

Ocorde
Berichten: 293
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Slechte pasvorm rijbroeken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:12

Ik heb precies hetzelfde probleem en ik heb maat 29/34 van spijkerbroek (36-38), dus echt niet abnormaal Tong uitsteken Ik heb nu een rijbroek gevonden die erg fijn zit van het merk Ruitergilde en deze is gelukkig ook betaalbaar, maar nu heb ik heb probleem dat ze er niet in het wit zijn, weer balen Verdrietig

Krijtje
Berichten: 4119
Geregistreerd: 06-01-05

Re: Slechte pasvorm rijbroeken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:28

Geen problemen mee, eigenlijk alles wat ik aan trek in mijn maat van Pikeur, Cavallo, Kentucky en Eurostar past mij, geef me een 170 of een 36 en hij zit prima Bloos
Lijkt me overigens wel erg lastig als het niet wil lukken Ach gut

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re: Slechte pasvorm rijbroeken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:36

Taillemaat is voor mij geen probleem. Ik heb brede heupen en hele smalle taille. Het enige probleem dat ik heb is dat 9 van de 10 broeken te kort zijn. :S

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Slechte pasvorm rijbroeken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 18:06

ik werk in een ruitersportzaak en krijg dagelijks mensen over de vloer op zoek naar een rijbroek.

goede hulp bij het zoeken naar een rijbroek vind ik erg belangrijk, de verkoopsters in de winkel weten meestal welke modellen bestemd zijn voor welke porsturen en kunnen vaak ook de maat wel inschatten.
ik heb zelde klanten die zonder broek de winkel uitgaan, ik ben het daarom ook niet met je eens.

ik wil even een aantal dingen verder voor je toelichten.
- er zijn wel 100 verschillende soorten modellen broeken, dus laat je gewoon helpen echt waar voor ieder postuur is er wel een rijbroek.
-wat de kleurtjes betreft, alle fabrikanten ontwikkelen ieder seizoen nieuwe kleuren en nieuwe motiefjes, of de winkel dat inkoopt moeten ze zelf weten, dat ligt vaak aan wat er veel verkocht wordt, het is erg moeilijk in te schatten wat de klant mooi zal vinden en daarom spelen veel winkels op save, daarbij komt ook nog bij dat veel eerder voor de normale kleuren gaan dan voor iets "Zomers" vaak te gewaagd.
- elastisiteit, dat ligt puur aan de stof een katoenenstof is minder elastisch dan een synthetische.
-de boord, ja sommige merken hebben een niet elastischeboord en vaak een smalle (bij veel duitse merken)
- synthetischestoffen, ik wil even een misverstand uit de wereld halen.
synthetische stoffen laten in tegenstelling tot katoen vocht door en ademen veel beter als een katoene stof, daarbij is de vezel ook een stuk sterker en slijtvaster dan die van een katoenen stof.
katoen neemt ipv dat het vocht doorlaat vocht op en de stof wordt en blijft dus nat, daarbij is het niet erg sterk en is het veel slijtgevoeliger dan een synthetischestof.
synthetischestoffen zijn vaak dikker maar daardoor niet warmer dan katoen. ze ademen beter en zijn daardoor in de zomer koel en in de winter warmer dan katoen.
zweten doe je net zo veel in een synthetischestof dan in een katoenen.
- de prijs. een rijbroek gaat vaak veel langer mee dan een gewone broek, de stoffen zijn sterker, minderslijtgevoelig en ademen beter, dat maakt een hoge prijs. een goedkopere stof maakt de broek automatisch goedkoper.

en dan over het aanbod in de winkel, dat verschilt enorm.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Slechte pasvorm rijbroeken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 19:50

Ik was laatst ook voor een nieuwe rijbroek aan het kijken: de enige eis die ik stelde was dat het een zwarte was..
Ik heb normaal maat 36 en ik ben echt niet dik maar ik heb wel 10 broeken gepast voordat ik er eentje vond die niet zo vreselijk strak om mijn taille zat. Ik dacht ook al: ben ik nou zo dik?
Uiteindelijk ben ik met een Kieffer broek naar huis gegaan in maat 40 (geloof ik) voor ongeveer 80 euro..
Hij zit op zich wel fijn, maar dit is zo'n hoge broek, en dat vind ik nooit zo fijn zitten. Maar tijdens het rijden het ik er geen last van.

Duhelo

Berichten: 28562
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Slechte pasvorm rijbroeken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 23:24

ik heb daar niet zoveel last van.
van gewone broek heb ik maar 38-40 (ik ben niet heel dik, maar heb brede heupen)
van rijbroek heb ik maat"je" 42...
die heb ik kunnen kopen voor 40 euro ofzo, een mooie grijze...
ik raad de broeken zonder ritssluiting of knoop aan, die banden zijn dan automatisch elastisch, en passen bijna altijd!

Kaatje

Berichten: 1678
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Slechte pasvorm rijbroeken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 06:08

Ik had ook het probleem dat de broek perfect zit ,op de taille na die
veel te strak is.
Ik heb nu de HH xtra-fit van thermostof heeft wel een hoge tailleband maar zit verder goed
en kost ongeveer 55 euro.

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re: Slechte pasvorm rijbroeken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:06

Frustrerend he
Na een lange tijd niet te hebben gereden, weer begonnen op de manege en ik dacht; leuk een nieuwe paardrijbroek kopen.
Nou het leuke was er snel af, toen ik bij Divoza wel 10 broeken had gepast. Allemaal veel te strak in de middel en bij een maatje groter blubberen ze om je benen.
Uiteindelijk op marktplaats een tweedehandsje op de kop getikt, die wonder boven wonder vrij goed zit.

Kreeg van iemand een tip om een rijbroek met een heupmodel te zoeken, die zitten niet zo hoog in de taille. Heb het zelf nog niet geprobeert......

en verder, je rijbroek niet te vaak wassen...... want de eerste paar keer na het wassen zitten ze helemaal strak

Marije_jiplover

Berichten: 25336
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Slechte pasvorm rijbroeken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:22

Ik vind altijd wel passende broeken, alleen meestal 1 of 2 maten groter dan ik normaal draag. Ik draag normaal maat 40, ik heb bij rijbroeken meestal maat 84 of zelfs 88 (lengte maat 42 en 44!). Maar als ik dus een broek in een grotere maat aan heb, past hij bij de taille ook. Een broek 'in mijn eigen maat' past dus inderdaad in de taille niet, maar zit dan op de benen vaak ook al wat strak. Dit geldt overigens met name bij merkbroeken (Cavallo, Pikeur, Eurostar). Heb een paar broeken van Global liggen en die heb ik wel in maat 38 en 40 (waarbij de 40 zelfs een tikkie aan de grote kant is).

Sharmila

Berichten: 4807
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Schouwen Duiveland

Re: Slechte pasvorm rijbroeken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:27

Ja ik heb ook altijd problemen met rijbroeken. Bij mijn benen te wijd en mijn buik te smal. Heel erg irritant. Ook zijn ze altijd te lang, en moet ik ze altijd omslaan. Maar ja ik ben ook maar 1.47m klein. Ik vind het belachelijk dat ze bij de grotere ruitershops de broeken niet kunnen worden ingekort, want volgens mij heeft half nederland hier last van.
En mijn heupen was ook nooit ergens in. En als mijn heupen eindelijk ergens in passen zitten ze weer niet goed bij mijn buik en benen.

Wat ook heel erg irritant is zijn de ruiterjasjes! Ik heb er echt honderden aan gehad geloof ik, en toen zat er nog steeds niet een goed. Dus wat heb ik gedaan, een model uitgezocht die ik mooi vond en niet al te duur. Naar de kleermaker gegaan en hem laten verbouwen tot maatje Sharmila. Haha!

De enige rijbroeken die trouwens goed zitten bij mij zijn de harry horse broeken met lederen zitvlak. Dan zijn ze nog wel te lang hoor. Maar ja broeken die niet te lang zijn bestaan niet voor mij denk ik.

_Silvia

Berichten: 441
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Slechte pasvorm rijbroeken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:13

Hier ook hetzelfde probleem. Bij mij zitten rijbroeken vaak zo hoog dat ze in mijn ribben steken, en door de strakke
band is dat erg pijnlijk Scheve mond
Het is ook nog eens erg onhandig dat ik vrij lang ben en meestal een lengtemaat nodig heb.. De broeken die ik heb
zijn een Cotton Naturals (zit erg lekker, heb een maat groter genomen zodat ik hem kan omslaan en niet zo hoog zit) en
een Eurostar Klara. Die Eurostar zit ook wel lekker alleen is het kruis iets te laag en zit er teveel buikruimte Scheve mond

Dusja ik heb nog geen perfecte broek gevonden en vind het aanbod van rijbroeken ook erg tegenvallen..

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Slechte pasvorm rijbroeken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:24

Ik heb ook dat probleem, de taille is te strak. en een maat groter zit de boord om mijn ribben.. Erg lastig een goede broek te vinden.

missK
Berichten: 813
Geregistreerd: 10-06-06

Re: Slechte pasvorm rijbroeken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:48

ik vind die broeken met die hoge banden (en die V inkeping) echt verschikkelijk! Daarom heb ik ook alleen met lage band. Die van eurostar zitten bij mij heel goed (is volgens mij model Klara met steekzakken) zowel maat 170 als 36 en een aantal modellen van de divoza zitten ook lekker.
Maar ik hoef ook niet zomaar elke rijbroek aan te trekken en bij mij is het zelfs ook vaak zo hoe duurder hoe slechter die zit...?!
Tip: veel passen (advies vragen) in verschillende winkels en als je een goed model hebt gevonden er niet meer van afwijken Haha!

Duhelo

Berichten: 28562
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Slechte pasvorm rijbroeken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:55

die heupmodellen, zakken die niet naar beneden als je rijd?

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Slechte pasvorm rijbroeken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:01

Ik zweer bij de simpele uitvoering van Anky (ik zweer dan weer niet bij het achterlijke prijskaartje wat er aan hangt maar dat is een ander verhaal). Dat is de enige broek die mij lekker in de taille zit, niet te hoog is, of die je telkens moet ophijsen omdat het kruis op je knieen hangt...

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Re: Slechte pasvorm rijbroeken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:03

ik heb een redelijk moeilijk postuur (redelijk dikke bovenbenen, de rest wel mooi slank) Maar ik moet zeggen, alle broeken van eurostar vind ik perfect! Wat ik ook aantrek van die broeken, alles zit even goed en mooi. Ik heb een wedstrijdbroek van Cavallo, ik moet zeggen dat ik die ook niet gek vind.. maar toch blijft eurostar mijn favoriet. Jammer alleen, ik hoorde dat die hele (K*T) Horse-lover eurostar heeft overgenomen.. nu hopen dat dat niet aan de kwaliteit overlaat..

Dani001
Berichten: 246
Geregistreerd: 18-07-06

Re: Slechte pasvorm rijbroeken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:07

ik heb enkel en alleen maar Pikeur en Eurostar met hoge taille en die V inkeping vanachter, ik vind ze persoonlijk heerlijk zitten. Ik heb pas een HKM gekocht en ben er tevreden van omdat ze minder warm is maar ze zit wel minder comfortabel (met lage taille). Dat koop ik dus nooit weer!! En ik denk echt dat het idd een kwestie van passen passen en nog eens passen is, er zijn zooooveeeeel modellen in de winkel, daar moet je enkele uren voor uittrekken Haha!

Sizz
Berichten: 7838
Geregistreerd: 02-11-04

Re: Slechte pasvorm rijbroeken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:44

Ik heb een aantal broeken van Eurostar en deze zitten geweldig! Ja
Niet te strak, niet te los, niet te hoog en een beetje elastisch...

Écht, fijnere rijbroeken dan Eurostar heb ik nog niet gevonden.

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: Slechte pasvorm rijbroeken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:48

De enige rijbroeken die mij tot nu toe bevallen zijn de rijbroeken van Horka. Ieder ander kom ik niet in. Draaaaaaaaama gewoon.

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Slechte pasvorm rijbroeken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:53

Ik, 23 jaar, heb onlangs twee Eurostar-rijbroeken aangeschaft in -hou je vast- kindermaat 170 Bloos! En dat terwijl ik normaal 36/38 draag! Nieuwe rijbroeken kopen vind ik echt een kwelling. De ene maat zit eigenlijk net te strak, een maatje groter flubbert aan alle kanten.

Ben nu helemaal Eurostar-verslaafd! Fijne broeken, lekker soepel en ze passen verreweg het beste van mijn collectie...