Enorm gevoelige paardenmond?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 00:08

Heb je zelf al gecontroleerd of het nog erg gevoelig is in de mond? Als het nog pijnlijk is merk je dat snel genoeg. Anders kijken of ze het ook doet als je bitloos gaat rijden. Er moet een reden zijn dat ze zo doet, en die zul je eerst moeten uitpuzzelen. Andere optie is haar een maand of wat rust te geven, en dan weer op te pakken.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 10:10

Fakewell schreef:
Hallo allen,

Ik zit nu sinds 3 weken met een erg probleem en ten einde raad..

Het is een jong paard wat nu twee maand onder het zadel is.
Ze liep erg goed, was braaf had wat streken, gewoon als een normaal jong paard. Plots werd ze enorm gevoelig in de mond, direct tandarts erbij gehaald en deze heeft 2 wolfstanden verwijderd en de rest bijgeslepen.
Zadelmaker heeft rug gecontroleerd icm het zadel. Was ook in orde.

Maar nu blijft het probleem zich voordoen en wordt alleen maar erger.
Aan de longe is niets te merken, tenzij bijgezet. Ze slaat dan enorm met haar hoofd en houd het zo hoog dat ze me bijna met zijn hoofd tegrn de mijne slaat.
Met rijden begint het in stap direct, meteen slaan, hoofd zo hoog.. Draven lukt maar geen of weinig stuur, galop waag ik me niet aan.

Hebben verschillende bittem geprobeerd, enkel gebroken, dubbel gebroken en een ongebroken trens.
Maar niets lijkt te helpen..

Iemand ideeën?


Dus als ze druk van het bit voelt als ze bijgezet is aan de longe dan begint ze te slaan met haar hoofd? hoe oud is het paard? is ze aan het wisselen? heeft ze een laag verhemelte/ hangend rooster wellicht? Als je geen contact hebt met het bit, doet ze dan niets?

Het is lastig te beoordelen wat het kan zijn, het lijkt me verstandig om eerst alles uit te sluiten waar ze pijn/ last van zou kunnen hebben.

Daarnaast kan het ook aangeleerd gedrag zijn geworden (associatief) en dan is het belangrijk dat er goed en kundig doorgepakt word. Dubbele longe is een hele fijne om de aanleuning weer terug goed te krijgen zonder gevaar voor de ruiter.

Fakewell
Berichten: 59
Geregistreerd: 29-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 22:51

Inmiddels veel gelogeerd met elastieken, waarbij ze toch echt in verzet ging...
Stijgeren richting mij en gericht trappen en met aansingelen bijten maar hoe vaker aan de longe des te beter dit ging..

Vorige week voor het eerst weer onder het zadel en ging eigenlijk weer als vanouds. Nog wel heel iets, maar meer om het even te testen, daarna laat ze het erbij..
Gaan toch echt voor nukkigheid om echt onder het werk uit te komen

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Enorm gevoelige paardenmond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:59

Heb je er ook een osteopaat bij gehad ? Soms lijkt het een tand probleem maar hebben ze een probleem aan de atlas. Veel jonge paarden hebben wel eens gehangen
Dus dat zou ik eerst controleren voordat het ook nukkigheid gooit

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Enorm gevoelige paardenmond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:06

Nukkig? Of gewoon bang na de eerdere slechte ervaringen en dus dit gedrag aangeleerd. Kan ook nog.
Ik zou overigens ook het rijtje tandarts, osteo, zadelmaker afwerken. Doe dat ook meestal in die volgorde; de osteo kan controleren of het kaakgewricht niet vast zit na de tandarts en kan meekijken naar het zadel en aandachtspunten aanwijzen om bij de zadelmaker op te letten.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:11

Paarden doen dit soort dingen niet uit nukkigheid...
Mijn paard gaat als de tandarts is geweest daarna standaard naar de cranio sacraal therapeute en evt de osteopaat.
Geen idee of je voor dit soort dingen open staat, maar feit is wel dat bij de behandeling van de tandarts vaak veel druk op het hoofd/hals/kaak/atlas enz. Komt. Ook als het paard verdoofd is.
Daarvan gaan paarden ook vaak schudden of slaan met het hoofd.
Daar kan een cranio sacraal therapeut vaak heel goed wat mee.
De osteo of fysio ook, maar mijn voorkeur zou hier eerst cranio zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:36

Fakewell schreef:
nicky_rilana schreef:
Hoe zijn de wolfstanden verwijderd? En weet je zeker dat er alles uit is?
Onder verdoving, eerst lost gewrikt, daarna met draaiende beweging eruit gehaald, wortels waren intact.

Duw eens met je vinger op de plek waar de wolfstandjes zaten...sommige knoeiers breken gewoon stukjes bot af en die zitten er dan nog wel in en geven een ontsteking.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:49

Fakewell schreef:
Inmiddels veel gelogeerd met elastieken, waarbij ze toch echt in verzet ging...
Stijgeren richting mij en gericht trappen en met aansingelen bijten maar hoe vaker aan de longe des te beter dit ging..

Vorige week voor het eerst weer onder het zadel en ging eigenlijk weer als vanouds. Nog wel heel iets, maar meer om het even te testen, daarna laat ze het erbij..
Gaan toch echt voor nukkigheid om echt onder het werk uit te komen


Ik denk dat je toch echt op het verkeerde spoor zit. Hoe moet je paard je in hemelsnaam duidelijk maken dat het niet goed zit? Als ze 'het erbij laat' dan is het probleem niet opgelost. Vroeg of laat krijg je alsnog de rekening.
Heb je wel eens van learned helplessness gehoord? Paarden die geen antwoord krijgen sluiten zich af. Doen alles maar op de automatische piloot en compenseren ongemak en pijn. Dat is niet wat je wilt. Je wilt een meewerkend paard wat met plezier voor en met je werkt en niet in verzet gaat.
Laat eerst eens op maagzweren controleren, want bijten bij aansingelen is niet goed. Gericht trappen is zeer kwalijk, en ligt echt niet aan je paard...
https://www.bitmagazine.nl/welzijn/aang ... heid/6808/

BarbaraNova

Berichten: 4200
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Enorm gevoelige paardenmond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:56

Als er lichamelijk niets te vinden is, kan het ook nog zo zijn dat ze gewoon liever geen bit in heeft. ik heb er ook zo eentje, die gaat veel liever bitloos. Krijgt paniek met bitje. Dan toch bitloos

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Enorm gevoelige paardenmond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:19

Heb je al met een rubberbitje geprobeerd?

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:48

Heb je bitloos geprobeerd?
Vind de klachten erg heftig, voor een verkeerd bit, verkeerde neusriem of niet lekker zittend hoofdstel.

Wat doet ze vanaf de grond? Als je ernaast staat, kan je dan wel met beide handen vlakbij de bitringen vast pakken en vragen of ze naar beneden, naar links en naar rechts in wil buigen?

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:49

Ik kan er zó niet tegen als mensen het gooien op ‘nukkigheid’. Een paard kan helemaal niet op die manier denken.

Eerst maar eens je paard door de molen halen voordat je die conclusie trekt. ;)

J0anieke

Berichten: 4867
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Enorm gevoelige paardenmond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:13

Een paard kan toch dit gedrag vertonen, terwijl t probleem al verholpen is?
Maw: het paard is bang om pijn te krijgen, omdat het voorheen pijn heeft ervaren in de mond (met als koppeling in het hoofd bit=pijn) en dus als 'gewenning' 'bang' zijn voor het bit. Dan moet het paard dus weer even voelen dat het niet meer pijn doet, voor het weer normaal gaat lopen.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:40

Change3x schreef:
Ik kan er zó niet tegen als mensen het gooien op ‘nukkigheid’. Een paard kan helemaal niet op die manier denken.

Eerst maar eens je paard door de molen halen voordat je die conclusie trekt. ;)

Of jezelf :) heel vaak is het paard nukkig door de ruiter die stom doet en hem in de weg zit :)

Bij 9 van de 10 paarden is heel die mallemolen niet nodig, en moet de ruiter eens heel kritisch naar zichzelf kijken :)

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Enorm gevoelige paardenmond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 18:28

Dat kan ook, maar ik zou toch uit voorzorg je paard door de molen halen en daarna pas conclusies trekken.

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Enorm gevoelige paardenmond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:58

Gewoon dat bit eruit en eens bitloos proberen met bv een simpele sidepull.Hoe reageert ze dan? Je paard heeft duidelijk ergens last van. Onder het werk uit proberen te komen is onzin. Zo denkt een paard niet. Nog iets: Waarom zou je een jong paard bijzetten? Dat is voor geen enkel paard goed.Alles wat je vastzet, kan zich niet ontwikkelen.
Hoe oud is je paard?

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Enorm gevoelige paardenmond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:57

Je paard probeert je iets duidelijk te maken, jij dramt nu door, net zo lang tot je paard het opgeeft en jij weer zonder problemen kunt rijden. Jouw probleem is opgelost, die van je paard helaas niet... Zo zie ik het.

Er zijn hier genoeg tips gegeven waar je wel mee aan de slag kunt en toch kies jij je eigen weg. Waarom heb je dan dit topic geopend?

Fakewell
Berichten: 59
Geregistreerd: 29-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 23:30

Oké. Veel reacties weer...
Heb in het begin van het topic filmpjes geplaatst van het rijden, niet om het een of ander maar echt in de weg zitten lijkt mij niet...
En het lijkt mij ook dat degene waarvan we les krijgen op de club er dan ook wel iets van gezegd had..

Ik denk echt nukkigheid, sorry. We hebben een osteopaat erbij gehaald nog om alles te checken, deze had niet veel te bemerken.
Tandarts is ze geweest.. Zadel ligt ook goed..

We rijden haar op een bit met tongvrijheid, daar loopt hij tot nu daar echt goed op! Eigenlijk de klachten van hiervoor niet meer. Enkel als ie wat fris is nog een keer gewoon een zwaai..

Of is het idee van nukkigheid/in een slechte gewoonte blijven hangen echt stom? Naar mijn idee zijn de belangrijkste dingen uitgesloten...

Vind het zeggen dat 't op nukkigheid gooien, je er slecht tegen kan, wel jammer... Ik krijg namelijk wel het idee dat het dat toch is.. Is dat dan echt zo raar?

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Enorm gevoelige paardenmond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 00:32

Ik kan je video's niet zien :) dus kan er niets over zeggen.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Enorm gevoelige paardenmond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 00:53

Nukkigheid ben ik ook niet zo van maar het zou natuurlijk kunnen dat het aangeleerd gedrag is van de wolfstanden. Maar wat iemand hier al zei, duw eens op de plek waar de wolfstanden zaten. Er zijn heel wat prutsers bij onder de gebitsverzorgers.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Enorm gevoelige paardenmond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 12:38

Paarden denken niet op de manier waarop nukkigheid voor komt.
Aangeleerd gedrag kennen ze wel.
Dat er eerder iets niet fijn was waar ze op hebben gereageerd en dat nu nog steeds zo blijven doen.

Fakewell
Berichten: 59
Geregistreerd: 29-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 15:59

Def schreef:
Paarden denken niet op de manier waarop nukkigheid voor komt.
Aangeleerd gedrag kennen ze wel.
Dat er eerder iets niet fijn was waar ze op hebben gereageerd en dat nu nog steeds zo blijven doen.

Ja precies.