Nieuw paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlineC
Berichten: 121
Geregistreerd: 15-03-13

Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-19 09:00

Misschien een vraag die al vaak gesteld is en heb al veel gelezen hierover. Toch wil ik het even ter discussie brengen.

Wij hebben in het verleden shetlanders gehad waar een pony is bij gekomen. Pony is weggegaan, zijn shetlanders weggegaan en hebben nu nog 2 shetlanders die we al hebben vanaf t eerste uur.... woensdag is hier een nieuw paard bij gekomen. Hem eerst even op stal gezet zodat hij geur vast kon opdoen en wat kon eten. Toen even in paddock gezet waar hij Ponys kon zien en horen. S avonds de 2 shetlanders erbij gedaan. Shetlanders hebben op veel gegil eigenlijk niet meer laten zien. Toen op stal waar ze elkaar kunnen horen en deels kunnen zien. De volgende dag eerst paard in de paddock waar hij begon te roepen naar kleintjes. Ponys erbij en toen begon de ellende. De oudste vloog elke keer op t paard af om hem te bijten. Andere mocht niet in de buurt komen door de oudste.

Al geprobeerd om 1 pony eruit te halen maar dan staan ze alleen maar naar elkaar te roepen. De jongere pony is wel geinteresseerd in het paard maar paard wil nu niets meer met m van doen hebben doordat hij zo hard gebeten is.

Nu staan ze naast elkaar met houten omheining en stroom ertussen en gaat t super, paard kijkt blij en ponys zijn nieuwsgierig. Hoe kan ik dit het beste vervolgen?

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 09:25

Rustig opbouwen. Dit soort dingen gebeuren best vaak. Het is vrij gebruikelijk om ze eerst een week of twee naast elkaar te zetten. Het is mooi als ze wel kunnen snuffelen. Dan pas weer opnieuw samen zetten. Dat gaat vast soepeler al zal er altijd wat geruzie zijn tot de rangorde is bepaald.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 19:14

Net wat troi zegt, even wat langer naast elkaar zetten. Maar bij het samenzetten ook zorgen voor een goed grote ruimte zodat ze elkaar ook echt kunnen ontlopen. Ik weet niet hoe groot je paddock is maar eigenlijk vind ik paddocks daar vrijwel altijd ongeschikt voor (simpelweg te klein). Plus dat het op een weide met gras al snel aanlokkelijk is om elkaar even met rust te laten om lekker gras te gaan eten, vandaar dat ik ze op een grote weide zou zetten in de eerste periode.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 19:16

Dit is toch eigenlijk heel normaal? De kudde heeft een uitbreiding gehad dus er moet weer rangorde bepaald worden. Als er hier een nieuw paard komt laten we die altijd even een paar dagen in de paddock of weide ernaast en daarna er gewoon bij in.

Irelia

Berichten: 40
Geregistreerd: 28-05-19

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:41

Het is vrij logisch dat het eerst wennen is voor alle paarden, misschien ook vooral rustig aan doen met de dieren.

Yuumi

Berichten: 51
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:45

Inderdaad rustig opbouwen. Dit komt vanzelf goed.