Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 20:54

Haha, ja dat klinkt niet zo. Dat was ver voor de kerst, was echt een top laatste training <3 ben nu 6 weken niet thuis, dus in februari pak ik het weer op -O-

Het is meer een beetje spelenderwijs ipv hogere dressuur hoor, ik train ook te weinig om het allemaal echt te perfectioneren. Het gaat mij vooral om energie aan/actieve houding/aandraven op de plek en daarna gelijk kalm stil staan/energie uit/hoofd laag, zodat ze goed het verschil weet tussen energie aan en uit :D Volgens mij vind ze zichzelf ook bijzonder stoer in die aan-houding :')

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 22:12

Dat "in de flow komen" vind ik nog wel lastig met rijden. Ik breek het nu nog op in heel kleine stukjes. Het voelt totaal anders dan het rijden dat ik vroeger deed met R-. Ik ben wel benieuwd hoe het ontwikkelt, kijk ook wel uit naar het boek van Inge. Tips zijn fijn :)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 23:36

Ik heb ook met R- altijd alles opgebroken in kleine stukjes, eerst alle hulpen apart van elkaar aanleren en later samenvoegen. Ik vind het zelf heel lastig om niet in de “aanleermodus” te blijven zitten. Om in die flow te komen, moet je op een gegeven moment besluiten dat je afzonderlijke hulpen goed genoeg werken en alles gaan samenvoegen, zodat je daadwerkelijk fysiek kan gaan trainen. Zal nog lastiger worden met R+ voor mij :')

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:15

Vanmorgen voor het eerst bezig geweest met opbouwen van een ketting oefeningen, wel bitje trots op haar , en dat ook haar verteld, hoe slim ze omgaat met pion-bal-touch.

Daarin wat parkeer bij het krukje oefeningen en blijven wachten als ik haar poets b.v.
Ze wil bij opstappen nog wel es vaak wegdraaien met achterhand , eenmaal erop wacht ze wel heel netjes op de beloning.

Mooi aha en :9 momentje: werk vrijwel altijd met haar paddock maatje los erbij, en bij een touch momentje schrokken ze beide van de stal kat op bakrand, stoven er beide bokkend vandoor, maar het leuke was dat mijn merrie direct terug in draf naar me toekwam op de targetstick om steun te zoeken bij me.
Heel fijn om te merken dat ze zelf dit kiest, terwijl haar maatje bij de deur stokstijf bleef staan met oren erop.


Iemand tips hoe in in de +r kan blijven als ik buiten naast haar loop en ze zich opwindt bij zien van bv een pony stuiterend in onze buitenbak als ik erlangs ga ?
Of bij wat veel energie over, piaffend naast me loopt ?

Ik ontkom dan niet aan corrigeren op lijn, of rondje draaien, maar ze blijft erin hangen.
Normaal staat de lijn n.l. nooit strak, ik voel meestal niet eens of ze bij me loopt :j , en das zo fijn.

Had zelf het idee meer met de touch stick te gaan trainen op rust moment als dat ik nu doe, en die dan mee te nemen naar buiten.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:41

Peetstap schreef:
Iemand tips hoe in in de +r kan blijven als ik buiten naast haar loop en ze zich opwindt bij zien van bv een pony stuiterend in onze buitenbak als ik erlangs ga ?
Of bij wat veel energie over, piaffend naast me loopt ?

Ik ontkom dan niet aan corrigeren op lijn, of rondje draaien, maar ze blijft erin hangen.
Normaal staat de lijn n.l. nooit strak, ik voel meestal niet eens of ze bij me loopt :j , en das zo fijn.

Had zelf het idee meer met de touch stick te gaan trainen op rust moment als dat ik nu doe, en die dan mee te nemen naar buiten.


Vraag 1 over de stuiterende pony: eigenlijk proberen de opwinding voor te zijn. Ik vind de sandwich dan fijn met idd je targetstick of een stationary target in de vorm van een pion. Je begint dan op de afstand dat je paard nog niet of nauwelijks reageert, target en afstand nemen en een kleine volte maken. Dan loop je weer wat er naar toe en kijk je of je iets verder kan komen, maar stop je voordat je paard heel erg reageert op de pony, doet target en loopt weer weg vd drukte, volte etc. Het sandwichen is dan: volte (spanning afvloeien), naar het spannende toe, target. Ik kan het moeilijk verwoorden, snap je waar ik naar toe wil? Sandwich = makkelijk, moeilijk, makkelijk.

Vwb het tweede als ze druk is: is dat teveel energie of reageren op externe factoren? Ik denk dat ik zelf heel erg zou trainen op goede besluiten van haar belonen. Dus niet perse met een target. Maar vragen om terug te gaan en dat belonen. En als ze daar al te druk voor is zou ik dr lekker laten piafferen tot ze zelf besluit te gaan stappen en dan clicken. Daar heb ik met trailer laden veel aan gehad, als ze zelf gaan snuffelen of een stap zetten. Of wat ze in t boek bij ‘despooken’ ook benoemen: even opkijken en stilstaan prima, als ze zelf besluiten rustig door te stappen, beloon je dat dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:20

Wat ik doe bij spanning/opwinding is belonen voor de focus op mij. Heb een tijdje met target geprobeerd maar dat vond ik nogal onhandig bij het wandelen om ook steeds vast te hebben (zeker als pony het even allemaal niet meer weet is dat gewoon extra ballast om in je handen te hebben). Handtarget gebruik ik wel af en toe nog, die heb ik toch altijd bij. Maar verder gewoon werken aan de focus, aan de connectie. Stuiteren proberen zoveel mogelijk te negeren (ik blijf dan gewoon stilstaan en laat pony doen, maar af en toe trek je dan wel eens aan het touw ja.. of pony trekt eigenlijk ;) ) en intussen proberen door stem of dergelijke de aandacht bij jou te krijgen. Lukt dat een seconde, of staat die stil, dan clicken en belonen. En zo steeds uitbreiden. Heeft in het begin lang geduurd en veel gestuiter gehad, maar nu wordt er haast niet meer gestuiterd want als pony het niet meer weer richt die zich op mij, of hij gaat even stilstaan en kijken en richt zich dan op mij (of loopt gewoon braaf verder, waarvoor uiteraard ook beloont wordt).

Ik werk met adrenaline en spanning ook in de piste de laatste tijd .. hem laten loslopen en beetje spelen en opjagen en dan hem roepen en de rust erin brengen. Heerlijk om te zien hoe ze na een paar keer vanuit een galop naar je toe komen met de oortjes erop en dan braaf bij je blijven staan en heel rustig en beleefd zijn. Het aan/uit-knopje trainen zeg maar ;) Ik denk dat zo'n dingen ook helpen in de algemene omgang en moeilijke momenten, al had ik een hele tijd terug ook nog een moment waarop hij totaal niet bereikbaar was en ik had de ruimte niet om er echt rustig aan te werken, dan is het moeilijker natuurlijk en probeer ik gewoon zo snel & veilig mogelijk uit die situatie te geraken en werk ik daarna aan het terugbrengen van de rust waar wel de ruimte is.




Gisteren met het weer kon ik het niet laten, het was zo'n heerlijk weer :D

Afbeelding

Alleen spijtig dat ik dacht dat ik alleen zou zijn (want werkdag en middaguur) maar dat bleken heel veel mensen te denken, en vooral die met honden en kinderen.. Hij heeft zijn ogen uitgekeken, zat hier en daar wel wat spanning op maar hij bleef wel braaf en bleef contact houden met mij, dat is wel een fijn gevoel <3 Zijn gelukkig ook geen echt onverwachte dingen gebeurd, want dat blijft wel een puntje .. En ik weet dat het moet gebeuren om er aan te kunnen werken, maar ik zit er toch niet om te springen :')

En ik zeg altijd dat ik niet meer ga rijden, maarja, soms kan ik me toch niet beheersen.. haha.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:53

Ik heb de target altijd bij me. Vind ik wel lekker als afleiding.

Het ligt er een beetje aan wat ik doe. Aan de ene kant moet je kijken of de spanning van een bepaald “ding” (rondrennende paarden of een vrachtwagen) echt door dat ding zelf komt, of dat het meer de laatste druppel is die de emmer doet overlopen.
Mijn paard reageerde bijv ook enorm sterk op rondrennende paarden of koeien, maar dat doet ze ook als ze zelf in de wei staat. Dat was dus wel echt een situatie om te oefenen.
Andere dingen zijn alleen spannend als de spanning zich opbouwt. Langzaam opbouwen en bij de kleinste prikkel beginnen is voor mij wel het belangrijkste.
Als ze eenmaal gespannen zijn of kijkerig, dan doe ik of dingen aanraken, target aanraken, voet ergens op of bewegingen die ontspanning geven, zoals zijwaarts, achterwaarts, voorbenen en achterbenen kruisen, hoofd laag etc. Elk paard heeft iets wat goed helpt, verschilt heel erg per paard eigenlijk.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:19

goede tips komen er langs dames, mijn dank weer.

* stil gaan staan heb ik nog niet geprobeerd, laat haar nu om me heen draaien en stukje terug. maar blijf dus wel bewegen.
Ga ik dus es proberen. :)*

* ze wordt normaal wel rustig bij eng voorwerp bv, als ik haar manenkam / nek streel, en met een "het is goed meissie" komt ze meestal wel weer terug op aarde.

Sanne: dat met koeien en rennende paarden was dus de trigger vaak, dan moet ze "meedoen" op haar manier.
Op drukke honden reargeert ze weer niet, ze komt bij een fokker vandaan waar er fiks aantal los rondliepen.



[***]:
Citaat:
Ik werk met adrenaline en spanning ook in de piste de laatste tijd .. hem laten loslopen en beetje spelen en opjagen en dan hem roepen en de rust erin brengen. Heerlijk om te zien hoe ze na een paar keer vanuit een galop naar je toe komen met de oortjes erop en dan braaf bij je blijven staan en heel rustig en beleefd zijn. Het aan/uit-knopje trainen zeg maar


Ha, wat zijn we het weer eens :D , want dit doe ik dus regelmatig en ze reargeert precies zo:
Ze komen in volle galop , trots en snuivend op je af, en dan netjes kriebel of click komen halen en aan je vast plakken.
Ze willen dan laten zien hoe geweldig ze wel niet zijn _/-\o_ en dat vertel ik ze dan ook.
Maar ik ervaar dit niet als spanning, eerder uiting van spel en blijheid vanuit hunzelf.


Doe dit al jaren en met vele paarden, en heb me nog nooit onveilig gevoeld, terwijl vrijwel iedereen dit niet durft of doet met hun paard omdat ze het gevaarlijk vinden ?
Als een paard lekker losgaat stap ik bewust juist erbij, heerlijk mee genieten *\o/*

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:21

sanne83 schreef:
Als ze eenmaal gespannen zijn of kijkerig, dan doe ik of dingen aanraken, target aanraken, voet ergens op of bewegingen die ontspanning geven, zoals zijwaarts, achterwaarts, voorbenen en achterbenen kruisen, hoofd laag etc. Elk paard heeft iets wat goed helpt, verschilt heel erg per paard eigenlijk.



patronen afwerken en aanbieden is de methode van Tucker, dus dat werkt inderdaad.
Moet je echter wel de ruimte voor hebben, en dat heb ik op een fietspad met sloten ernaast niet altijd.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 20:38

Ja, inderdaad Tucker (of ik heb het zelf eigenlijk van parelli) bewegingspatronen werken fijn bij algehele spanning. Maar is soms op onze smalle fietspaden inderdaad niet echt handig :D. Op smalle paden doe ik vaak zoveel stappen voorwaarts-achterwaarts om de aandacht terug te krijgen.
Rennende koeien/paarden is bij die van mij meer opwinding dan spanning en kan ik prima met de target af. Of ik doe slow-motion voorwaarts achterwaarts, target hoofd laag en weer voor-achterwaarts. En dan zo afwisselen.

Het gaat er eigenlijk om dat ze iets moeten doen waar ze even over na moeten denken. Ik heb een heel fysiek paard die echt niet na hoeft te denken voor een paar pasjes achterwaarts, ook niet een snelle achterwaarts ofzo, die kan dat allemaal op de automatische piloot doen, dus daarin is de target dan weer heel handig of bijv. voet ergens op plaatsen. Of bijv. juist heel slow motion vragen, dat werkt vaak ook goed.
Mijn vorige paard werd bijv. juist rustig als ze een beetje hup-hup-hup iets moest doen, maar ook van alle enge dingen onderzoeken. Mijn huidige paard is eigenlijk totaal niet bang van “enge” dingen, het is meer de algehele spanning die hoog oploopt, waardoor dingen die normaal niet eng zijn, dan opeens wel eng zijn.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 20:47

Ik moet echt nog wel wat leren in ‘aim for connection, not perfection’. Ik dacht dat ik heel goed bezig was, want in draf wilde mn paard linksom absoluut niet over de balken. Dus toen hij er uiteindelijk toch in stap over ging, beloonde ik voor de juiste keuze. Om het toen nog 2x te vragen.
Nadien stond mijn paard als een malle te hijgen met verhoging, zonder duidelijke oorzaak. Dierenarts erbij gehad en die kwam ook nog even niet verder dan pijn (hij kreupelt alleen absoluut niet). Hij oogt niet ziek, sloom, nergens verdikking oid. Alleen linksom zei hij mij constant: nee. Ik had daar naar moeten luisteren en niet proberen mn zin door te drijven. Verdorie.

Komende dagen op bute en dinsdag komt ze weer terug.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:45

Aaah slmt9, wat naar! Soms zie je pas later dat er iets speelt, niet te hard voor jezelf zijn hoor!

Reverie

Berichten: 99
Geregistreerd: 10-05-19
Woonplaats: Kortrijk

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 11:21

Interessant topic! Normaal gezien ga ik dit jaar ofwel in maart ofwel in mei naar Cortijo de Segura waar Rachel Bedingfield woont. Het is nog even wachten op hoe het praktisch geregeld kan worden want ik ging eigenlijk voornamelijk om foto's te gaan nemen van de paarden daar, maar toen zag ik ook 'connection training' staan. Dan even beginnen opzoeken en zo op dit topic terecht gekomen.

Ik moet wel toegeven, hoe meer ik er over lees hoe minder ik ervan begrijp :') Hoewel ik het een heel interessante benadering vindt. Zeker omdat m'n fjord, vanaf ik met voedselbeloning werk, heel opdringerig wordt en duizend en één trucjes begint uit te voeren. Hij hapt ook naar m'n handen en naar andere mensen hun handen vanaf ze deze uit hun zakken halen, ook al hebben ze geen snoepjes bij... Hij komt ook snuffelen en nibbelen met z'n bovenlip.. je moet echt op je hoede zijn want voor je het weet heeft hij je vinger vast en wil hij niet meer lossen(ben ik al tegengekomen). Hebben jullie toevallig al kant en klare tips om hier aan te werken, terwijl ik me door de 31 pagina's worstel in dit topic?

Ik zag ook in een filmpje van [***] dat er bij het longeren kegels gebruikt worden. Is dit om te voorkomen dat je paard constant naar binnen loopt bij longeren? (Doet die van mij ook wel eens).

Ps: er kunnen trouwens nog steeds mensen mee naar Cortijo de Segura, ik vind het superbetaalbaar :)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 11:46

Rêverie: voel je welkom in dit topic, en succes met het inlezen ;) , want daar kun je toch best veel info uithalen en materiaal bekijken.
Loont de moeite , en hoeft niet in een middag he..


Clickeren op juiste moment is wel de basis met voedsel beloning, maar dat zal je wel weten.
Werk regelmatig met een haffie en die zijn ook extreem voedsel gericht, maar ook zij heeft het geduld tot click komt geleerd.


Heb zelf nooit een clicker in handen gehad bij alle paarden waar ik mee werk of mocht werken , maar leer ze reargeren op het click geluidje met mijn stem, tong.
Voor mezelf veel handiger, want heb handen vaak al vol genoeg met lange teugels, menspul etc, etc.

Dat pruillippen vindt ik juist wel leuk en duidelijk, paard beloont zichzelf door zelf aan te geven dat opdracht geslaagd is en wacht op vervolg.
Dat is hier niet altijd voedsel beloning meer op elk klein stapje, maar vaak een beloning op reeks van vragen.


Voel je vrij om te plaatsen wat je wilt, beeld materiaal is niet verplicht of zo :)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 11:52

Pion/kegels gebruiken is bij mij een onderdeel van target training.
Ze lopen / draven uit zichzelf naar: pion - bal - krukje - eet en de basis: touch,, b.v. Bij benoemen van target, ook onder zadel.
Ga je dat koppelen tot meerdere targets achter elkaar wordt het een ketting.
Meeste paarden vinden target dingen geweldig om te doen, worden er speels en trots van, en is goed voor hun zelf vertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 11:56

Ach Slmt9, niet zo hard voor jezelf zijn, je kan niet alles weten en als er eens iets niet wil kunnen daar tig redenen voor zijn. Hoe is het intussen? Al beter, of een oorzaak gevonden?


Hey Reverie, welkom in het topic!
En wat leuk dat je naar Cortijo de Segura gaat! Lijkt me een heerlijke plaats om te vertoeven en enorm veel bij te leren.

Je gevoel over hoe meer lezen en hoe minder begrijpen is normaal, maar komt wel goed. Gewoon rustig stapje voor stapje werken, en dan kijk je na een tijdje terug en merk je wat voor een verandering er heeft plaatsgevonden. Ik doe op dit moment zo goed als niks met de pony's, maar de hele band en dynamiek tussen ons is heel anders, en dat is puur door CT en de manier waarop ik nu naar de pony's kijk en ermee bezig ben.

Over je vraag over opdringerigheid en tips zou ik eigenlijk willen zeggen: doe het via de website. Die zal je ook wel gevonden hebben, weet niet of je al lid bent van de club maar dat is echt de moeite waard. Ben er nu zelf al eventjes niet op geweest maar van wat ik mij herinner hebben ze een basis/start-cursus en daar worden dit soort dingen al heel uitgebreid behandeld. Over hoe je moet beginnen met een nieuw paard om te voorkomen dat die opdringerig wordt (en die dingen kan je ook doen met een paard dat al opdringerigheid) tot gerichte tips als het wel al zover is, en dan nog eens afhankelijk van wat je paard doet. En als je er via de cursus niet uitkomt heb je nog de journals en het forum waar je specifieke vragen kan stellen en waar in principe (maar ik zeg nogmaal: al een tijdje niet geweest) Hannah of Rachel of de andere instructeurs (of mensen met ervaring) je een uitgebreid antwoord geven.

De kegels die je ziet in de filmpjes zijn mijn versie van de around-a-roundpen, ook iets wat ze in CT veel gebruiken en waar filmpjes over zijn. In principe is het de bedoeling om een afgesloten cirkel te maken en dat heb ik in het begin ook gedaan (door de kegels over prikpaaltjes te schuiven en dan strodraad vastmaken) maar daar ben ik vaak te lui voor en pony begrijpt het idee goed dus vandaar vaak enkel de kegels ;) Maar dat is dus niet de standaardversie. Het idee erachter is dat je door zo te werken meteen een aantal problemen aanpakt. Je kan veilig werken omdat er een barrière tussen jullie is (als je dus niet mijn versie gebruikt), moest je paard gaan rennen of weglopen (indien los) kom je niet in gevaar, je paard kan inderdaad niet naar binnen komen of je de pas afsnijden en je paard leert in welke houding het handigst is om te lopen op een cirkel, omdat de ronde vorm stimuleert om te volgen en dus te buigen in het lichaam. Maar ook dat kunnen zij beter uitleggen dan dat ik het kan ;)

Als er nog vragen zijn mag je deze altijd stellen, maar ik kan je echt aanraden eens bij de club te gaan kijken, want hun (video)cursussen zijn zo uitgebreid dat het al heel veel stof geeft om mee aan de slag te gaan en het is echt de moeite waard om lid te zijn.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:04

Dank allemaal voor de betrokkenheid! Toen het na een weekend bute niet beter werd hebben we verder gezocht en blijkt hij een bacterie in de longen te hebben. Dat is gelukkig prima te behandelen en te verklaren (verhuizen, nieuwe kudde = stress = verminderde weerstand).

@reverie: welkom! Ik zou ook voor een maandje eens lid worden, met de eerste filmpjes kom je al zo ver! En als de basis er maar is, dan kom je een heel eind. En anders is het boek een goeie toevoeging!

Ik neem ct eigenlijk elke dag mee als ik er ben. Ik loop een beetje vast met de training vd wormspuit leuker maken. Voornamelijk omdat het nu ineens moet (ivm medicatie) en dan is er dus tijdsdruk.
Mijn dierenarts gaf nog wel een goeie tip met kleine spuitjes en hoe ik die makkelijk met wortel kan geven, maar ik zie m zo’n grote spuit nog niet op die wijze geven.

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:07

Ah, kijk eens aan, jammer van de bacterie maar wel fijn dat het gewoon te behandelen is en daarna ook weer klaar in principe. Geen tips over de spuiten want daar hebben beide pony's van mij totaal geen problemen mee.. heb er nooit speciaal op getraind maar ze zijn gewoon makkelijk op dat gebied, kan gewoon ontwormen zonder dat ze vast staan of een halster om hebben ofzo, ze vinden het allemaal prima :) Veronderstel wel dat ze op CT een cursus hebben over gezondheid en behandelingen enzo. Maar die zal je vast wel al bekeken hebben voor tips.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:11

Ja klopt, op de CT wijze doen we het ook. Maar ik moet de stapjes zó klein maken, dat het heeel lang duurt. En als we dan ineens een spuit zoals nu ‘moeten’ geven, zijn we weer vijf stappen terug.

Mijn paard zijn gebit is 7 jaar lang nooit gedaan, kwamen we achter toen ik hem kocht. Dus die heeft lang pijn aan zn mond gehad en er veel moeite mee gehad toen er eindelijk een tandarts bij kwam. Dus die mond is, begrijpelijk, moeilijk.

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:42

Ja, dat is inderdaad wel te begrijpen. En jammer dat het dan ineens wel allemaal moet. Zit me af te vragen of daar niet ergens wat van op de site staat, staat me iets bij van 'wat als het ineens wel allemaal moet' omdat je paard plots naar de kliniek moet of dat soort dingen.. Maar kan me niet meer goed herinneren waar, wat of hoe. Misschien eens rondneuzen op de site of vragen op het forum?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:11

Ja, staat er wel. In t boek staat er een stuk over.

Gelukkig eet hij zn medicatie door de slobber. Oefen nu even met een lege spuit met appelmoes, maar werkelijk, lustie geen appelmoes :+

Reverie

Berichten: 99
Geregistreerd: 10-05-19
Woonplaats: Kortrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:53

Peetstap schreef:
Dat pruillippen vindt ik juist wel leuk en duidelijk, paard beloont zichzelf door zelf aan te geven dat opdracht geslaagd is en wacht op vervolg.
Dat is hier niet altijd voedsel beloning meer op elk klein stapje, maar vaak een beloning op reeks van vragen.



Het pruillippen wordt op een gegeven moment echt nijpen en bijten, ook wanneer ik gewoon wat borstel of zijn hoeven gedaan worden. Als hij dan z'n beloning krijgt verdwijnt ook mn gehele hand in zijn mond. Dus zou het daarom wel wat fijner vinden als hij niet zo geweldig is bij het aannemen van de beloning :D

Ondertussen wordt het verblijf in Cortijo de Segura wel al wat concreter en heb ik ook een aantal filmpjes bekeken. Eén van m'n stalgenootjes heb ik ook al aangestoken en die is er ook mee aan de slag aan het gaan! 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 19:20

Het ging weer te goed de laatste tijd, had het kunnen weten dat het niet bleef duren... Pony zat goed in zijn vel, darmen weer ok, enthousiast en willen meewerken en zelfs lopen ging makkelijk. Het spelen in de bak ging echt leuk, fijn draven, lekker rennen en zelfs bokken en ook makkelijk weer rust. Vandaag nog een extra tandje erbij toen hij het heerlijk vond om te rennen, te stoppen en dan te wachten tot ik aan de andere kant van de piste was en 'kom' riep en dan in volle galop al bokkend naar mij toe te rennen met een pretkop. Helemaal prima, als jij dat leuk vindt dan doen we dat wel..

Tot op het moment dat hij afzet en er vol voor gaat, in galop struikelt, zich nog een paar passen probeert te herstellen maar dit niet haalt, zijwaarts valt en door de snelheid overkop gaat.. Rechtkomend en op 3 benen staan, daarna naar mij toe willen komen maar dit half vallend en struikelend. -O-

Bah, doet pijn om je enthousiaste pony zo te zien. Uiteindelijk stond hij er wel min of meer op, maar niet goed. Meegenomen naar binnen om te koelen, daarna even de zand eraf geborsteld en toen raakte hij amper nog naar de stal :(:) Hij is niet happy.. en ik ook niet.. Met een bang hartje naar morgen, hopelijk alleen stijf en wat verrokken maar pfff, niet leuk je paard zo te zien.

Vanaf nu ga ik weer schrik hebben als hij gaat rennen, ben ik zeker van :')

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 20:47

Jeee, wat schrikken! Hopelijk alleen wat beurs en blijft t daarbij!’

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 21:49

Ja, schrok me echt dood toen ik hem zag gaan! Maak me ook wel zorgen want hij heeft nog nooit een pas kreupel gelopen en heeft nog wel al eens een schuiver gemaakt... maar hij is deze keer echt wel hard tegen de grond gegaan.