Bang voor (drukke) paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Bang voor (drukke) paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 11:14

Ik ben al mijn hele leven bezig met paarden. Heb het altijd leuk gevonden.
Helaas geen eigen paard meer maar nu een verzorg pony.
Vorige week woensdag moesten de paarden op stal naar de hoefsmid. Veel eigenaren van paarden waren niet aanwezig. Dus er werd gevraagd of ik kon helpen met paarden vast houden. Ja tuurlijk ik help wel. Het was een regenachtige dag en we konden de paarden niet buiten aan de buis vast zetten, wat ze zo gewend zijn. Dus deden we een schuur open waar we droog konden staan. De meeste paarden waren wel rustig. Eerst stond ik met een shetlander en dat ging super. Totdat ik een ander paard op moest halen. Die bleef niet netjes staan omdat hij wiebelig is op zijn benen (29 jaar) Dus hij ging heel vaak voor uit lopen. Hoefsmid bleef maar vast houden dus paard in paniek en ik moest hem vast houden. Even geruild van paard zodat iemand anders het paard kon vast houden. Dus had ik nu een ander paard vast. Die was ook niet bepaald braaf en ging steigeren. Hoefsmid lag op de grond en we moesten met 2 man het paard vast houden.

Dit heeft best indruk op mij gemaakt en toen ben ik gaan realiseren hoe gevaarlijk paarden kunnen zijn. Ze zijn zo sterk en als mens ben je dan nergens. Ik merk dat het wel wat met me heeft gedaan en nu ben ik wat bang als ik dingen moet doen met paarden in de omgang. Ik weet niet hoe ik weer een beetje het vertrouwen kan krijgen in paarden. Ben altijd met paarden bezig geweest. Heb een eigen paard gehad (1.70) en die was ook echt niet altijd makkelijk. Maar ik ben altijd door gegaan. Heb er nooit te veel bij stil gestaan.

Ik vroeg me af of iemand dit ook wel eens heeft gehad dat je altijd met paarden bezig bent geweest en dat er iets is gebeurt waardoor je bang bent geworden. Hoe heb je het vertrouwen weer terug gekregen?

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Re: Bang voor (drukke) paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 11:23

Ik heb zelf altijd moeite met vreemde paarden als ze druk zijn, omdat je ze minder goed kan inschatten.
Probeer een beetje vertrouwen terug te krijgen met een bekend paard. Het heeft gewoon even tijd nodig.
Ik vind het zelf wel bijzonder dat van de lastige paarden de eigenaar er niet bij was.

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Bang voor (drukke) paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 11:30

Herkenbaar. Ik hou niet van onberekenbare, onbetrouwbare of heftige paarden, en heb zelf niet de behoefte om daar vertrouwen in te krijgen. De vraag is of jij dat wel moet willen? Want vertrouw je je eigen verzorgpaard wel? Kijk: als je daar ook bang voor bent geworden, dan is het een kwestie van in kleine stapjes weer dingen samen doen die goed gaan. Gewoon even samen knuffelen en wandelen, totdat het goed voelt.

Het is gewoon niet zo gek dat je geschrokken bent van paarden die wat heftiger reageren dan je gewend bent. Je bent geen professional hè?! Het klinkt alsof je overvraagd bent. Blijf dan vooral even de dingen doen waar je zeker van bent.

Leo

Berichten: 50124
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Bang voor (drukke) paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 11:46

Ik ben ook geen fan van heftige paarden en ik ga daar heel bewust mee om. Ik vind dat ik voor mijn hobby en ontspanning niet de risico's van andermans paarden hoef op te zoeken. Ik ken mijn eigen paard van binnen en van buiten en weet dus wat ik kan verwachten en hoe ik moet reageren. Bij een ander paard kan dat allicht een heel ander soort reactie uitlokken met gevolgen van dien.
Mijn vorige pony kon ook heel heftig zijn in de hand maar van haar wist ik ook exact hoe ze reageerde en hoe ik er mee om moest gaan. Dat is een heel ander verhaal dan een paard van een ander.

Ik help regelmatig met paarden binnen of buiten zetten en ik weet exact welke paarden ik laat staan en dat zeg ik ook. Ik ga niks opzoeken, want dat voelen ze ook. Ik heb bijvoorbeeld een bloedhekel aan stijgeraars.
En het grappige is: paarden die ik zonder moeite pak, pakt een ander weer liever niet. :+

Trek dus een grens voor jezelf. Het is niet je werk, je hoeft niet met (voor jou) heftige paarden in de hand te staan als het voor jou buiten je comfort zone is. Sowieso kun je voor de zekerheid een cap opzetten als je paarden in de hand hebt (nooit een slecht idee!) maar zoek het ook vooral niet op.

san4nie
Berichten: 3562
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Bang voor (drukke) paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 12:53

Wat Leo hierboven ook zegt. Ik was nooit een held, maar dat is de laatste jaren niet beter geworden. Op een gegeven moment heb ik ook gezegd, bepaalde dingen doe ik niet meer.
Stond hiervoor op een vrij grote pensionstal. Wil altijd wel helpen met buiten zetten, maar bepaalde paarden deed ik niet. En zei ook altijd: “als ze gek doen laat ik los”. Als iemand het daar niet mee eens is, mag je het lekker zelf doen. Ik ga niet vrijwillig zo’n risico lopen met het paard van iemand anders.

Bedenk je eerst of en waarom je het wilt. En als je echt wilt oefenen, vraag dan eens aan de eigenaars van brave paarden of je ze eens uit de wei mag halen, poetsen en weer terugbrengen oid. Als je uitlegt waarom, zullen vast wel een aantal mensen hier voor open staan.

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 14:57

ArankaM schreef:
Ik heb zelf altijd moeite met vreemde paarden als ze druk zijn, omdat je ze minder goed kan inschatten.
Probeer een beetje vertrouwen terug te krijgen met een bekend paard. Het heeft gewoon even tijd nodig.
Ik vind het zelf wel bijzonder dat van de lastige paarden de eigenaar er niet bij was.


Jaa de eigenaren zijn dan aan het werk of ze zijn zwanger.

Melleke24
Berichten: 180
Geregistreerd: 26-01-20
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:59

Bambi1995 schreef:
Ik ben al mijn hele leven bezig met paarden. Heb het altijd leuk gevonden.
Helaas geen eigen paard meer maar nu een verzorg pony.
Vorige week woensdag moesten de paarden op stal naar de hoefsmid. Veel eigenaren van paarden waren niet aanwezig. Dus er werd gevraagd of ik kon helpen met paarden vast houden. Ja tuurlijk ik help wel. Het was een regenachtige dag en we konden de paarden niet buiten aan de buis vast zetten, wat ze zo gewend zijn. Dus deden we een schuur open waar we droog konden staan. De meeste paarden waren wel rustig. Eerst stond ik met een shetlander en dat ging super. Totdat ik een ander paard op moest halen. Die bleef niet netjes staan omdat hij wiebelig is op zijn benen (29 jaar) Dus hij ging heel vaak voor uit lopen. Hoefsmid bleef maar vast houden dus paard in paniek en ik moest hem vast houden. Even geruild van paard zodat iemand anders het paard kon vast houden. Dus had ik nu een ander paard vast. Die was ook niet bepaald braaf en ging steigeren. Hoefsmid lag op de grond en we moesten met 2 man het paard vast houden.

Dit heeft best indruk op mij gemaakt en toen ben ik gaan realiseren hoe gevaarlijk paarden kunnen zijn. Ze zijn zo sterk en als mens ben je dan nergens. Ik merk dat het wel wat met me heeft gedaan en nu ben ik wat bang als ik dingen moet doen met paarden in de omgang. Ik weet niet hoe ik weer een beetje het vertrouwen kan krijgen in paarden. Ben altijd met paarden bezig geweest. Heb een eigen paard gehad (1.70) en die was ook echt niet altijd makkelijk. Maar ik ben altijd door gegaan. Heb er nooit te veel bij stil gestaan.

Ik vroeg me af of iemand dit ook wel eens heeft gehad dat je altijd met paarden bezig bent geweest en dat er iets is gebeurt waardoor je bang bent geworden. Hoe heb je het vertrouwen weer terug gekregen?


Ik was vroeger nooit bang van paarden maar dan heb ik een stamp gehad van mijn hengst entoen ben ik bang beginnen krijgen van paarden. ik vertrouwde ze niet meer, maar nu ik er elke dag mee bezig ben is de schrik eraf gegaan

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Bang voor (drukke) paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 16:04

Ik vind het juist heerlijk om met van die heftigere paarden om te gaan. Leer je weer even wat skills bij.
Alleen is het natuurlijk niet leuk als je daar pas de eerste keer mee "aan de slag gaat" wanneer de hoefsmid er is.
Kan je niet vaker helpen op deze stal, zodat je met deze hevigere paarden kunt leren omgaan zonder dat er druk achter zit?

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 11:44

Gini schreef:
Ik vind het juist heerlijk om met van die heftigere paarden om te gaan. Leer je weer even wat skills bij.
Alleen is het natuurlijk niet leuk als je daar pas de eerste keer mee "aan de slag gaat" wanneer de hoefsmid er is.
Kan je niet vaker helpen op deze stal, zodat je met deze hevigere paarden kunt leren omgaan zonder dat er druk achter zit?


Ja, maar eigenlijk vind ik heftigere paarden ook helemaal niet leuk.

san4nie
Berichten: 3562
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:46

Bambi1995 schreef:
Ja, maar eigenlijk vind ik heftigere paarden ook helemaal niet leuk.


Dan je grens aangeven en zeggen dat je zulke dingen niet meer doet!
Zoals je kunt lezen in de reacties zijn er genoeg mensen die er net zo in staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:48

Ik ben echt angst opgebouwd voor paarden die ik niet ken. Heb het in het begin met m'n eigen ook gehad. En nu nog steeds hoor je werkt wel met een dier van 600 kg wat je gwn dood kan trappen. Alhoewel ik wel heb geleerd hoe ik het beste een paard kan vasthouden en begeleiden. En heb ogen in m'n achterhoofd gecreëerd.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 15:11

Ik ben bijna 31 jaar, en zit nu, zoals ze dat zeggen, een jaar of 20 "tussen de paarden".
Maar ik ben absoluut geen held haha, dat weet ik van mezelf.

Mijn eerste paard was een draversruin die ik van mijn ouders heb gekregen. Ik ben hen hier altijd heel dankbaar voor geweest, maar na iets meer dan een jaar hebben we samen beslist hem te verkopen. Dat paard was niks voor mij, veel te druk, drammerig, ... Ik kreeg echt bang van dat beest. Ik heb een stabiel paard nodig.

Mijn huidige paard heb ik bijna 9 jaar. Helemaal mijn ding! Rustig in de omgang, 99% bomproof (als het maar geen vrachtwagen is), netjes opgevoed, ... Ze kan ook gek doen en spelen, maar enkel los in de wei/piste, aan de hand/onder de barebackpad (zadel verkocht wegens artrose, wij wandelen enkel) is ze echt heel braaf. Ik zou het ook niet anders willen. Die rust en stabiliteit is wat ik zoek in een paard.

Ik zet dagelijks een aantal paarden bij ons op stal binnen. Ik heb hier zowat elk paard al in handen gehad, er zit er maar eentje bij met wie ik absoluuuut geen klik heb. Nerveus beest :+ En daar wordt ik zelf ook nerveus van, want zoals je zelf zegt: ze wegen 600kg..
Hij is 1x gaan lopen, een paar weken geleden, wegens omstandigheden die niet helemaal aan hem te wijten zijn. Sindsdien ben ik nog wantrouwiger natuurlijk.
De eerste weken daarna ging ik altijd een stalgenoot halen om me te helpen, ik zet hem zelf wel binnen maar ben al enorm geholpen als iemand de draad wil openen en weer sluiten (staat nog een ander paard op de wei), en sinds kort zet ik hem weer op m'n eentje binnen, het vertrouwen is terug aan het groeien tussen ons.
Als dat vertrouwen echt helemaal weg zou zijn, zet ik hem ook niet binnen, dan blijf ik van dat paard af. Het is dat ik begrip heb voor de situatie waarin hij is gaan lopen, anders had ik hem daarna nooit meer aangeraakt.

Een tijdje geleden vroeg iemand of ik eens met zijn paard wou rijden. Laat dat nou een ongelooflijk prachtig beest zijn. Ik had al 2 jaar niet meer serieus gereden, maar kon de verleiding echt niet weerstaan. De klik was er meteen, ik voelde me ZO ontzettend veilig op dit paard! Met zo'n paarden ga ik heel graag om, ik moet dit paard vandaag ook binnen zetten en dat doe ik met heel veel plezier, dit dier is heel goed opgevoed en rustig in omgang, geen enkel probleem dus.

Maar de paarden waar ik de zenuwen van krijg sla ik liever over. Als ik me niet goed voel bij een paard, haak ik af. Ik ga mijn leven niet riskeren voor een ander zijn paard. Het paard dat een tijdje geleden gaan lopen is, daar mest ik ook de stal voor uit. Het gebeurt 5x op een jaar dat ze écht niet buiten kunnen, dat het weer dat écht niet toelaat. Sorry, maar dan doe ik de stal de dag erna wel, als ze weer buiten gaan.
Ik loop niet achter dat beest heen in de stal. Ik gooi vanuit de deuropening wat vers stro naar het midden, hang zijn bak eten op en kieper een kruiwagen hooi leeg, maar no way dat ik achter dat beest heen loop. Zou hij trappen? Ik weet het niet. Maar ik ga het niet testen.
Daar tegenover staan een heleboel andere paarden waarbij ik wél de stal uitmest terwijl ze er nog in staan, bij mijn eigen paard kruip ik ook gewoon onder haar buik door, dat doe ik bij anderen niet haha.

Ik doe alleen waar ik me goed bij voel. Als ik het gevoel heb dat ik een paard echt niet kan vertrouwen, dan neem ik hem/haar niet in handen. Paard voelt dit ook aan, en dan heb je de poppen helemaal aan het dansen.
Ik ben de eerste om iemand te helpen, maar ik hou geen paarden vast als ze niet gewoon rustig kunnen stil staan. Enerzijds omdat ik daar zelf nerveus van wordt, anderzijds omdat ik die verantwoordelijk ook niet op mij wil nemen.
En als ik een been breek of een arm of wat dan ook, door een ander zijn paard, is mijn eigen paard hier de dupe van.

Een paard mag van mij karakter hebben, maar het moet wel betrouwbaar en opgevoed zijn. Zo niet, dan kom ik er niet aan, simpel.
Je hoeft niet van drukke paarden te houden. Ik hou ook niet van drukke mensen, die nodig ik ook niet bij mij thuis uit oid :+