Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Paard trapt naar buik tijdens rijden

 
Profiel   

Ik zit inderdaad te denken aan een urine onderzoek. Even uitzoeken hoe dit werkt en overleggen met de eigenaar.
Ik heb de osteopaat al wel een berichtje gestuurd. Zij heeft haar twee keer eerder behandeld en dit heeft haar beide keren erg veel goed gedaan.

Ik weet trouwens niet zeker of ze ook echt veel plast. Alleen er is wel een verandering te zien ten opzichte van een paar weken geleden. Ze plast opeens in de bak en/ of als ik klaar ben met training en haar even op stal zet. En dus soms ineens heel abrupt. Of ze per dag meer plast dan normaal kan ik niet met zekerheid zeggen aangezien ik daar geen zicht op heb.

Ze heeft altijd 's nachts binnen gestaan en overdag wel op het gras. 1 a 2 weken terug wel ook 's nachts buiten, waarbij ze geen hooi meer krijgt gevoerd. Ze moet ook niet dikker worden en het hooi wat we hebben is vrij rijk. Ik geef haar alleen een klein beetje hooi voor/ na training.
Toen ze zo aan het boeren was kreeg ze verpakt hooi (voordroog). Aangezien ik het idee had dat ze hier last van had, kreeg ze onverpakt hooi. Hierna was het geboer ook redelijk snel gestopt. Maar ook het onverpakte hooi is dus redelijk rijk hooi naar mijn idee.

Ik geef haar nu alleen een psylliumkuur (100 gr per dag) en een klein beetje slobber zodat de psyllium eetbaar is. Verder pavo vital en lijnzaadolie. Morgen (volgens mij) is de psylliumkuur klaar en geef ik haar alleen pavo vital, lijnzaadolie met misschien een handje luzerne.
Eerder gaf ik haar luzerne, musclebuild, pavo vital en lijnzaadolie maar daar ben ik mee gestopt gezien het hoge gehalte eiwit en de klachten die ze heeft.

Edit; het is trouwens een behoorlijk pittige merrie die soms nogal heftig kan reageren. Als ze een ander paard ziet, kan ze reageren als een hengst (nek erop, zich opblazen, gillen, slaan etc). Heb vaak de vraag gekregen of het een hengst is :+ Vorig jaar heeft ze haar eerste veulen gekregen en ze moest een paar keer geïnsemineerd worden voordat ze drachtig was. Dus een hormonaal probleem/ iets met de eierstokken sluit ik ook niet uit.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 10:03 



 
Profiel   

Verstandig, hormonaal kan inderdaad ook een optie zijn.

Heel veel paarden reageren niet goed op voordroog hooi doordat het gefermenteerd is. Het abrupte plassen vind ik toch wel een teken aan de wand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 13:35 



 
Profiel   

Hoi! Hierbij even een update. Ook omdat het interessant is voor mensen die misschien ooit op dit topic klikken met hetzelfde probleem.

De osteopaat is 2 weken geleden geweest. Ze zat inderdaad weer goed vast bij de lendenen en de osteopaat voelde een verminderde beweging in de nieren. Ze legde uit dat dit goed met elkaar te maken kan hebben: wanneer een paard op die plek vast zit, kan de doorbloeding naar de nieren minder worden waardoor de nieren dus minder goed zijn werk kan doen. Dat in combinatie met opeens het hoge eiwitgehalte en suiker in het gras kan goed zorgen voor overbelaste nieren en verdere problemen in het lichaam.
Ze heeft de plek goed los gemaakt.
Tevens had ze flinke reactie toen ze met haar hand bij dr borst zat. Op het tongbeen reageerde ze ook best flink.

Na de behandeling heb ik haar nog maar 1 keer zien plassen na “training”. Dus dat lijkt in ieder geval een positief verschil te zijn!
Afgelopen maandag(?) ben ik er weer voor het eerst op gegaan. Trappen naar de buik is in ieder geval helemaal verdwenen! Het huppelen/ staken/ mini bokjes in draf was er nog wel. En dan voornamelijk linksom.
Het rijden even gelaten tot we weer les hebben. Dat was vandaag. Het ging echt super! Mijn instructrice zag vooral een paard die zich erg aanspant/ vast zet bij het CTO gebied. Ze zag (gelukkig) geen paard met pijn. Dit idee had de osteopaat verder ook niet dus dat is een fijn idee!
In de les vooral heel veel stap (moet ook van de osteo nu nog), heel veel lengtebuiging en veel wendingen zodat ze dr buiging in dr lichaam moet veranderen (van links naar rechts etc). Echt focus leggen op de ontspanning en lengtebuiging en van daaruit naar de draf. Rechtsom helemaal geen huppeltjes meer en linksom nog een beetje op de momenten dat ze aanspande, maar ging steeds beter!
Ik heb even wat opgezocht van dat CTO en denk dat dit heel goed (een deel van) de oorzaak zou kunnen zijn. Ik lees, en dit zei m’n instructrice ook, dat dat gebied veel invloed heeft op spanning in het lendenen gebied. Ze reageerde bij de osteopaat flink op aanraking bij de borst, probeerde zelfs te bijten wat ze normaal absoluut niet doet.
Het is een tuiger die ontzettend lang en flexibel is in haar lichaam. Je merkt aan alles dat ze soms niet goed weet wat ze met de lichaam aan moet, niet alleen met rijden maar ook in de wei. Wanneer ze wat spannend of moeilijk vindt dan spant ze haar hele lichaam aan en zet ze een dikke nek op. Dus het zou goed kunnen dat alles bij elkaar ervoor zorgt dat ze veel spanning heeft op die plek en in de lendenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 14:06 



 
Profiel   

Duss...er bleek genoeg reden voor haar om aan te geven dat ze niet lekker in haar vel/lichaam zat :o
Hopelijk knapt ze op van de behandeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 09:12 



 
Profiel   

Fijne update! goed dat je het na hebt laten kijken. Kan het ook nog andersom zijn? dat ze door het hoge eiwitgehalte en suiker de nieren overbelast heeft en daardoor vast is gaan zitten? Alles staat natuurlijk in verband met elkaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 09:27 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Fijne update! goed dat je het na hebt laten kijken. Kan het ook nog andersom zijn? dat ze door het hoge eiwitgehalte en suiker de nieren overbelast heeft en daardoor vast is gaan zitten? Alles staat natuurlijk in verband met elkaar.


Ik denk dat dit ook goed zou kunnen.
Zelf heb ik eerder een jong paard gehad die ernstige wormbesmetting in de opfok (buitenseizoen) had opgelopen. Nadat het genezen was liep hij achter erg stijf. Ook osteopaat erbij en bleek ook in lendenen helemaal vast te zitten. Osteopaat dacht door de wormbesmetting.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 10:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen