Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard druk en vervelend?

 
Profiel   

Hallo iedereen,

Ik heb een situatie waar ik niet zo goed weet wat ik ermee aan moet en sorry als ik hem onduidelijk typ!

ik heb sinds dat ik mijn paard heb (nu dik een jaar) constant een discussie met de stal eigenaar. Hij vind mijn paard druk/vervelend de hele dag door. Zo erg soms dat mijn paard niet naar buiten gaat. Zoals non stop rondjes draaien in stal tot niet in de buurt mogen komen.

Als ik op stal ben staat mijn paard rustig in de stal en mag ik alles doen, ik ben wel eens (als werk het toelaat)op verschillende tijden geweest en altijd is hij rustig. Als ik hem op de poetsplaats zet kan ik hem makkelijk 30 min laten staan zonder echt naar hem om te kijken. Ik ben dan ff zijn stal aan het mesten en loop dan steeds langs hem en hij staat super braaf stil.
Zelfs medestadgenoten hebben het erover dat hij zo rustig is geworden. Hij was vorig jaar echt een ontzettende zenuwpees die letterlijk geen seconde kon stil staan en nog wel eens probeerde uit gebreken op hij op de poetsplaats stond.

Maar ook tijdens het rijden, logeren of grondwerk helemaal geen last van een druk paard. Als ik naar stal ga staat hij er altijd rustig bij, ja als hij mij ziet zit er een klein drafje in naar het hek van de wei maar daar heb ik het ook wel mee gezegd.

Hij doet bij iedereen rustig, ik heb zelfs met een stalgenoot afgesproken dat zij hem binnen zet en eten geeft, gewoon om te kijken hoe hij reageert en zij geeft aan dat hij heel rustig en braaf mee loopt en netjes op het eten wacht.

Ik heb al meerdere keren met de staleigenaar gesproken en al een paar keer aangegeven dat als het niet werkt ik opzoek ga naar een andere stal, even goede vrienden als er geen klik is is er geen klik. Kwa faciliteiten zou het jammer zijn ik kan stapvoets het bos in en de stallen zijn ook vrij luxe, tis wat minder dicht bij huis Marja dat neem ik voor lief.

Als ik dan over verhuizen begin is het allemaal niet nodig en komt het allemaal wel goed. Dit wordt nu dus al een jaar zo gezegd. En laatst werd er gesproken over een slechte opvoeding.

Wat ik al zei ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet.
De stal eigenaar heeft nog langer dat ik leef ervaring met paarden houden, dus ik neem aan dat ie wel weet wat hij doet en waar hij het overheeft. En de andere zijn ook heel tevreden over het stal management.

Maar hoe moet ik gedrag gaan corrigeren die bij mij niet wordt vertoond? Moet ik een reactie van mijn paard uitlokken, iets wat ik niet heel eerlijk vind klinken.
Als ik op stal bv op de poetsplaats ben en de eigenaar komt langs en die ziet hem staat wordt er gezegd 'ach hij is ook eens rustig' als ik dan aangeeft dat hij altijd zo is loopt mr met een opgeheven hoofd weer weg.

Kan het echt zo zijn dat mijn paard bij een persoon zo ontzettend vervelend doet? Hij is voor zover ik kan zien niet bang voor de stal eigenaar. Als dit zo is moet dat veranderen daar ben ik het absoluut mee eens, anders zal dit altijd zo blijven. Maar dan komt weer de vraag hoe moet ik dit doen, ik kan jammer genoeg niet om de haverklap naar stal. En waarom is het maar bij een persoon zo? En als ik erbij ben is er niks aan de hand? Mijn stalgenoten kunnen hem dus ook gewoon zonder problemen binnen en buiten zetten, ze mogen niet alleen staan bij ons, dus als ik er nog niet ben moet iemand anders hem meenemen, waar ik nooit geklaag over hoor.

Ooh bij de hoefsmid, zadelmaker, bitfitter en dierenarts is hij ook rustig.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 16:23 



 
Profiel   

Er is veel jaloezie in de paarden wereld en machts spelletjes.Ik gok dat jij daar ook de dupe van ben.
Lekker negeren als je paard gelukkig is daar.
Het kan wel dat je paard drukker wordt als hij naar buiten wil en zeker als ze hem soms laten staan .Als hij dan niet mag en andere wel zou ik echt boos zijn dat doe je niet als dierenliefhebber toch ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 16:32 



 
Profiel   

Ik herken je verhaal wel.

Ik had een schimmeltje. Oke het was geen slome dodo, maar naar mijn idee ook geen onopgevoed rot paard.

Ik stond in die tijd bij een oudere man op stal, hij had zelf ook 2 paarden.
Op een vrijdag kwam hij naar me toe, hij had mijn paard die dag los moeten laten met het buiten zetten want hij had hem over het erf getrokken...oke....
Ik moest hem de dag erop maar buiten zetten dan kon ik zien wat hij bedoelde.

Goed, volgende dag was ik daar. Maar had een braaf paardje met boogje in het touw bij me lopen.
ja daar valt niet veel aan te corrigeren.

Nu was het zo dat als ik zag hoe hij zijn eigen 2 paarden buiten zette dat ik ook mijn vraagtekens had.
Daar liep hij op een drafje in mee.

Maar goed de wrijving bleef en ik ben daar dus weg gegaan. Ondanks dat het 500 meter van mijn huis was.

Op de volgende plek heb ik wel gezegd dat hij dat geflikt zou hebben, maar bij mij niet deed.
Maar mocht hij zoiets uit willen spoken dat ze hem maar meteen op zijn plek moesten zetten want dat hij goed weet hoe het hoort.
En idd hij had dat daar ook geprobeerd. Maar dus op zijn mieter gekregen en het was dus ook weer over.
En daar zat dus gewoon het pijnpunt.
Iemand, ondanks een hele leven in de paarden, kan gewoon te weinig leiderschap hebben. En dan zijn er paarden die er misbruik van maken.

Misschien bij jou paard ook zo?

heb ze hier nu aan huis 2 paarden met zo'n verhaal hier op pension gehad, met beide geen moment last ervaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 16:41 



 
Profiel   

kun je niet eens in de ochtend erheen gaan en kijken wat er gebeurd? Misschien staat je paard wel gewoon veel liever buiten dan dat hij binnen staat. Daarbij komt de vraag, misschien dat ik eroverheen gelezen heb, maar hoelang staat hij buiten? Dat hij bij jou anders is, is logisch, jij zet hem niet dagelijks buiten. Jij bent ''gekoppeld'' aan 'werk\bezig zijn' en de staleigenaar aan buiten zetten\eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 16:42 



 
Profiel   

Oh ik herken dit verhaal zo erg. Ik werd er zelfs 's avonds tegen 12uur over geappt en moest op gesprek komen omdat mijn paard 'levensgevaarlijk' was. Stress, kopzorgen, huilbuien - ik werd er gek van! Hoe kon mijn doodbrave merrie nou ineens levensgevaarlijk zijn bij hun? Hoe moest ik haar straffen als ze bij mij doodbraaf mee liep (zelfs zonder touwtje) en stond te suffen op de poetsplaats? Hoe dan?

Tot ze meer kopschuw werd, en magerder. Ze werd in een zeiknatte paddock ver van de andere paarden geplaatst. Uiteindelijk mijn biezen gepakt. Pony is nooit levensgevaarlijk geweest. Een jolige 4 jarige die lekker een rondje rent in de wei (mocht niet) en verder rustig mee loopt naar paddock en dergelijke. Beestje kreeg amper te eten en werd hoogstwaarschijnlijk vrij ruw rondom haar hoofd behandelt.

Ik wil absoluut niet zeggen dat dit ook bij jou het geval is! Maar ik weet hoe erg het aan je kan vreten en wat het met je kan doen. Het heeft ons rust gegeven om op een andere stal te staan. Sterker nog ik gaf mijn merrie een paar maanden vakantie in een andere provincie. Maarja .. :Y)
Doe vooral wat goed voelt en waar jij en je paard op langer termijn geluk van/bij hebben. En wellicht inderdaad handig om eens samen met de eigenaar buiten te gaan zetten op de tijden dat dit gebeurd. Dan kan je het zien. Nu heb je niets.

Succes! :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 16:52 



 
Profiel   

Kun je geen camera ophangen? Al is het maar voor een tijdje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 16:55 



 
Profiel   

@DuoPenotti ja hij kan je idd testen als hij een kans ziet. Dat is vooral bij nieuwe mensen zo en als ie dan eenmaal op zijn plek wordt gezet is het over. Ik heb ook wel eens zegt dat hij echt wel op zijn plek gezet mag worden, maar dan komt er wat gemompel uit. De eigenaar heeft nu zelf geen paarden meer, maar hoorde wel van andere dat dat niet de braafste paarden waren en ook vaak niet luisterde.

@Anastasia24 dat heb ik wel eens gedaan en dan staat er een rustig paard op stal. Toen ik hem net had had ik met werk kunnen regelen dat ik wat later kon beginnen en zette hem zelf buiten en hij liep als een mak lammetje achter mij aan. Soms gaan ze met zijn alle tegelijk naar buiten (alle stallen stuk voor stuk open dan moeten ze zelf naar de wei, dan rennen ze allemaal als een stel idioten achter elkaar aan. Het is per dag verschillend hoe lang ze buiten staan. Nu met het wat slechtere weer is het meestal van 12:00 tot 19:00 en dan gaan ze naar binnen om te eten. Als ik er ben wilt de eigenaar het niet 'voor doen', dan moet ik het zelf doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 17:09 



 
Profiel   

Ja hoor, hier ook zoiets aan de hand gehad.
Paarden kwamen altijd los van de wei naar de stal. De boer deed dat al jaren, nooit iets gebeurt. Die boer wist waar Abraham de mosterd haalde.

Maar de beste man is overleden; Neef nam de stal over, met alle beste bedoelingen maar hij miste dat stukje gevoel/overwicht.
Gevolg: mijn paard liep eens niet naar stal maar de oprit op, het erf af en richting het dorp. Neef achter paard aan en elke keer als hij er bijna was, deed paard weer een paar stappen.
Buurboer zag dat tafereeltje op zich af komen, pakte een halster, wachtte het paard op en deed er een halster om zodra ze er was. Neef nam paard weer mee terug.....

En ja, dat was een top opgevoed paard. Volksstammen waren er jaloers op maar Neef kon ze in de maling nemen; dat wist ze en dat deed ze.


Ik vrees TS dat jij ook zo'n paard hebt dat te slim is voor de stalhouder. Laat me raden, een merrie? }>

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 17:48 



 
Profiel   

Persoonlijk is mijn ervaring dat zodra eigenaar gaat zeuren over mijn paard en er vanalles mee aan de hand zou zijn ha ik op zoek naar wat anders.

De mijne is de makste van de wereld, klein kind kan er mee lopen. Maar mijn vorige stalhouder noemde haar altijd rot paard, laatste paar maanden zou het steeds erger worden. Ze zou de stal deur uit vliegen of de hele nacht tegen de deur rammen.
Kom ik daar op verschillende tijden nooit iets aan de hand, stal genoten gevraagd, niks aan de hand. Bleek dat stalhouder haar steeds met de bezem haar stal in mepte, ja dan heb je aan de mijne een verkeerde. Ben toen meteen weg gegaan.

Was ook altijd wat aan te merken op mijn merrie, oh is ze niet wat stijf, oh ze hoest, ze liep vanmorgen kreupel of dan schuurdr ze de hele dag of lag ze veel.

Nooit iets van waar geweest, werd er gek van. Heb er zelfs nog dierenartsen bij gehaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 18:01 



 
Profiel   

Ik lachte altijd en ik zei dat mijn paard de leukste kinderboerderijpony was die er maar bestond. Liever lui dan moe, altijd lief en traag. Tot er op een dag een jongen begon te werken als stalknecht en die moest in de ochtend de paarden buiten zetten. Daar heeft mijn kinderboerderijknol die jongen dus een hele week lang alle hoeken van de stal en weide laten zien, tot iemand hem heeft moeten komen overnemen omdat hij niet meer te houden was. Dus ja, wat doe je der aan. Bij iemand anders heb ik hem nooit dat gedrag weten vertonen, en toch bij die ene kerel tja...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 18:05 



 
Profiel   

Ik denk dat dit een stalhouder van de oude garde is en dat hij je paard een keer flink te grazen heeft gehad. Paarden zijn soms bij één persoon vervelend en meestal met reden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 18:07 



 
Profiel   

Iets uitlokken en dan corrigeren bij je paard lijkt me niet zinvol. Als je paard zo doet bij de staleigenaar, dan zal hij dat ook nog doen na je correctie. De enige die daar wat aan kan veranderen is de staleigenaar zelf. Dan rest de vraag, hoeveel last heb jij er zelf van? Als alles verder goed geregeld is, en je kunt het klagen over je paard makkelijk van je af laten glijden kun je blijven. Geeft het jou stress, dan zou ik voor je eigen rust verhuizen. Ik zou in elk geval geen poging meer doen om iets te veranderen. Bij jou is hij rustig, bij anderen ook. Dan ligt het gewoon aan de staleigenaar :D. Kun jij je schouders ophalen en denken daar heb je de zeur weer :+?
Ik denk namelijk niet dat dit zich laat oplossen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 21:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen