Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Merrie slaat met achterbenen

 
Profiel   

Ik heb een Spaanse merrie van bijna 5 jaar. Wanneer ik buiten met haar loop en iemand komt met zijn/haar paard te dicht in de buurt dan slaat ze uit met haar achterbenen.

Wanneer ik met haar bij de poetsplaatsen (we hebben 10 plaatsen naast elkaar) anderen paarden passeer doet ze niks. Ook onder het rijden kunnen anderen haar gewoon passeren.
Het is echt alleen met wandelen.

Wat zou dit kunnen betekenen? En hoe kan ik haar dit afleren?

Ze heeft mijn medestalgenoten steeds net niet geraakt, maar dit gaat natuurlijk een keer mis.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 14:45 



 
Profiel   

Ik weet niet of je haar dit af kunt leren. Gebruikelijk is bij dit soort gedrag een rode strik in de staart te doen. Dat is het teken dat dit paard uit kan halen. Zo is iedereen gewaarschuwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 14:54 



 
Profiel   

De meeste weten het nu wel.
Maar rode strik is misschien wel een tip.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 14:57 



 
Profiel   

De mijne doet dit ook wel, ze heeft nogal een grote aura en houdt er niet zo van als andere daarin komen. En dan zeker als ze achter haar blijven plakken niet. Ik zeg altijd gewoon tegen stalgenoten dat ze niet in haar kont kunnen lopen. Pony geeft zelf ook genoeg waarschuwingen, boze blikken, staart zwiepen en billen omhoog als het allemaal te lang duurt.
Vol uithalen gebeurd daarom zelden en mocht het wel gebeuren krijgt ze een lel en een brul.
Maar ik vind dat ik best rekening mag houden met haar voorkeur. Dus iedereen met wie ik op pad ga krijgt mee dat ze afstand moeten houden omdat ze wel eens kan uithalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 15:08 



 
Profiel   

eldie schreef
Ik weet niet of je haar dit af kunt leren. Gebruikelijk is bij dit soort gedrag een rode strik in de staart te doen. Dat is het teken dat dit paard uit kan halen. Zo is iedereen gewaarschuwd.

Dit idd. Meer mensen die dit doen. Dit gedrag is bijna niet af te leren. Niet ieder paard is lief met andere paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 17:22 



 
Profiel   

Ja, ik waarschuw m'n stalgenoten steeds weer. Gekke is dat ze het in de paddock niet doet. Ze staat met een ander paard samen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 17:29 



 
Profiel   

Voor mij is het een en- en verhaal:
- Rode strik, anderen waarschuwen.
- En systematisch straffen ans ze het wel doet.

Lang geleden hadden wij een prima kinderpony waarmee we op wedstrijd gingen.
Bij het rondlopen naar de wedstrijdring e.d. was ik er altijd bij, mijn kind zat er op. Maar de pony mepte naar iedere andere pony die te dicht bij kwam. De andere mensen protesteerden terecht. Ik voelde me machteloos tot iemand zei: ’Ga je daar nu echt niets aan doen, laat jij dat nu echt toe?’
Toen heb ik hem systematisch (onmiddellijk) kort maar hard gestraft als hij sloeg. Hij had het heel snel door. Na een zomer was het volledig over en hij heeft het nooit meer gedaan, of ik er nu bij was of niet. ( behalve in een kudde, vrij in de weide ... tot hij ook daar een tijd bij een ruin stond waar hij echt voor moest plooien.)

Kort en duidelijk straffen is in deze therapeutentijd niet populair, maar het werkt wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 19:08 



 
Profiel   

Zoiets kan ook hormonaal zijn, misschien kun je dat eens checken met de dierenarts. Mijn merrie had dit ook, sloeg iedereen bijna het licht uit de ogen, tot dat ze drachtig was, toen was ze het liefste dier van de wereld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 21:44 



 
Profiel   

Dit is een en en situatie. Je hebt aan de ene kant een merrie die idd last van haar hormonen kan hebben of gewoon een grotere persoonlijke ruimte. He, ik ben zelf ook blij met de anderhalve meter. Dus voor de hormonen zou je is op onderzoek uit kunnen gaan. Voor de veiligheid een rood strikje is een goed idee.

Straffen kun je ook vervangen door corrigeren. Als zij dreigt zet jij haar achteruit. En dan zal je merken dat je steeds sneller de kleine signalen kunt corrigeren. Het helemaal afleren is lastig, want ook zij heeft ruimte nodig.

Heel veel succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 08:46 



 
Profiel   

anitaroot schreef
Straffen kun je ook vervangen door corrigeren. Als zij dreigt zet jij haar achteruit. En dan zal je merken dat je steeds sneller de kleine signalen kunt corrigeren. Het helemaal afleren is lastig, want ook zij heeft ruimte nodig.

Heel veel succes!


Inderdaad als ze dreigt, kan je corrigeren. Hoe je reageert moet altijd in verhouding zijn met wat gebeurde.

Maar als ze pets op een ander paard mept, echt om te raken, dan is even achteruit zetten en je ongenoegen uiten, maar een lauwe reactie.
( die van mij verwittigde zelfs niet ... als een andere pony binnen baar bereik kwam was het raak voor je het besefte.) Maar het goede nieuws is dat het alvast in dit voorbeeld afgeleerd werd.

Toegegeven, het ene geval is het andere niet.
Maar als eigenaar of ruiter ben je verantwoordelijk voor de schade die je dier aanricht. Een van mijn vrienden is ooit doodgemept door een paard, voor mij een trauma en voor zijn vrouw en kinderen een onherstelbaar verlies.
Zoiets wil ne gewoon niet meemaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 18:52 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties!
Helaas dreigt ze niet, maar slaat vanuit het niets naar achteren. Dat was de staleigenaar ook al opgevallen. Iedereen op stal is nu op de hoogte.
Iets hormonaals zou ook kunnen, maandag komt de osteopaat en dan zal ik dit voorleggen. En ze heeft idd ook eigen ruimte nodig.
Ik ga al jullie tips meenemen! thanks!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 07:08 



 
Profiel   

Heeft ze misschien een maatje met wie ze het goed kan vinden. Onze merrie draait op wedstrijd ook heel snel haar kont naar andere paarden ( niet slaan), maar als onze andere pony naast haar loopt, voelt ze zich veel zekerder en doet ze dit niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 07:29 



 
Profiel   

Mijn merrie is bang van paarden en mensen achter haar. Gelukkig slaat ze niet (klopt af), maar de Spaanse gaat wel stil staan (wat dan niet iedereen begrijpt, op de stal met de mensen van de 'karikatuur dressuur' dachten ze meestal dat ik het expres deed :roll:).

Oplossingen: veel schouderbinnenwaarts.
Ten eerste ziet ze dan wat er achter haar gebeurt, dat helpt.
2e: ik streel met de lange rijzweep over de achterhand, 3x over het makkelijkste achterbeen en als ik wandel gevolgd door 3x zacht tikken op de hoef.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 07:55 



 
Profiel   

Probeer het uitslaan te voorkomen.
Probeer al bij de eerste tekenen (oren in de nek, stresserig worden, staartzwiepen) de situatie zo aan te passen en anderen te waarschuwen zodanig dat het niet escaleert en dat ze niet hoeft uit te slaan. Jouw merrie gaat dan waarschijnlijk vanzelf meer ontspannen omdat ze niet telkens tot het uiterste gedreven wordt. Nu kruipt je paard waarschijnlijk in een cirkel van stress: ze gaan te dicht komen he, zie je, ze komen te dicht *oren in de nek* verdikkeme, ze luisteren niet *zwiepen* maar waarom blijft die dichter komen, whaaa, ik vind dit echt niet leuk, GA WEG *slaat uit*.
Als je ergens die cirkel kan doorbreken, zal ze zelf ook sneller de rust vinden (oef er wordt geluisterd) en in de toekomst waarschijnlijk minder snel uitslaan ook wanneer een paard dan toch wel eens te dicht komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 18:41 



 
Profiel   

Gini schreef
Probeer het uitslaan te voorkomen.
Probeer al bij de eerste tekenen (oren in de nek, stresserig worden, staartzwiepen) de situatie zo aan te passen en anderen te waarschuwen zodanig dat het niet escaleert en dat ze niet hoeft uit te slaan. Jouw merrie gaat dan waarschijnlijk vanzelf meer ontspannen omdat ze niet telkens tot het uiterste gedreven wordt. Nu kruipt je paard waarschijnlijk in een cirkel van stress: ze gaan te dicht komen he, zie je, ze komen te dicht *oren in de nek* verdikkeme, ze luisteren niet *zwiepen* maar waarom blijft die dichter komen, whaaa, ik vind dit echt niet leuk, GA WEG *slaat uit*.
Als je ergens die cirkel kan doorbreken, zal ze zelf ook sneller de rust vinden (oef er wordt geluisterd) en in de toekomst waarschijnlijk minder snel uitslaan ook wanneer een paard dan toch wel eens te dicht komt.


Precies dit bedoel ik met de kleine signalen. Je zegt dat ze er niet zijn, maar ik weet vanuit mijn werk dat ze er zeker zijn. Vindt je het te spannend in situaties als dit. Kijk dan eens naar je paard als ze zich prettig voelt en wat haar oren, ogen en staart doen. Hoe meer jij kijkt, des te meer zal je opvallen. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 08:40 



 
Profiel   

Gini schreef
Probeer het uitslaan te voorkomen.
Probeer al bij de eerste tekenen (oren in de nek, stresserig worden, staartzwiepen) de situatie zo aan te passen en anderen te waarschuwen zodanig dat het niet escaleert en dat ze niet hoeft uit te slaan. Jouw merrie gaat dan waarschijnlijk vanzelf meer ontspannen omdat ze niet telkens tot het uiterste gedreven wordt. Nu kruipt je paard waarschijnlijk in een cirkel van stress: ze gaan te dicht komen he, zie je, ze komen te dicht *oren in de nek* verdikkeme, ze luisteren niet *zwiepen* maar waarom blijft die dichter komen, whaaa, ik vind dit echt niet leuk, GA WEG *slaat uit*.
Als je ergens die cirkel kan doorbreken, zal ze zelf ook sneller de rust vinden (oef er wordt geluisterd) en in de toekomst waarschijnlijk minder snel uitslaan ook wanneer een paard dan toch wel eens te dicht komt.



Het probleem is dat ze ineens uitslaat. Zonder enige waarschuwing, vanuit het niets.
Dat is mijn andere stalgenoten ook al opgevallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 14:02 



 
Profiel   

anitaroot schreef
Gini schreef
Probeer het uitslaan te voorkomen.
Probeer al bij de eerste tekenen (oren in de nek, stresserig worden, staartzwiepen) de situatie zo aan te passen en anderen te waarschuwen zodanig dat het niet escaleert en dat ze niet hoeft uit te slaan. Jouw merrie gaat dan waarschijnlijk vanzelf meer ontspannen omdat ze niet telkens tot het uiterste gedreven wordt. Nu kruipt je paard waarschijnlijk in een cirkel van stress: ze gaan te dicht komen he, zie je, ze komen te dicht *oren in de nek* verdikkeme, ze luisteren niet *zwiepen* maar waarom blijft die dichter komen, whaaa, ik vind dit echt niet leuk, GA WEG *slaat uit*.
Als je ergens die cirkel kan doorbreken, zal ze zelf ook sneller de rust vinden (oef er wordt geluisterd) en in de toekomst waarschijnlijk minder snel uitslaan ook wanneer een paard dan toch wel eens te dicht komt.


Precies dit bedoel ik met de kleine signalen. Je zegt dat ze er niet zijn, maar ik weet vanuit mijn werk dat ze er zeker zijn. Vindt je het te spannend in situaties als dit. Kijk dan eens naar je paard als ze zich prettig voelt en wat haar oren, ogen en staart doen. Hoe meer jij kijkt, des te meer zal je opvallen. Succes!


Ik zal er eens opletten. dankjewel

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 14:03 



 
Profiel   

Veel goede tips zijn al gegeven. Ik zou het gedrag corrigeren in de eerste aanleiding daartoe. Er is altijd wel een patroon te herkennen of een bepaalde situatie waarin ze het doet. Als je bijvoorbeeld weet dat ze het doet wanneer je aan het wandelen bent en paard komt binnen de 1 m meter grens van haar bips, dan kun je wellicht wat bedenken om haar voldoende af te leiden. En sommige paarden hebben voorkeuren, net als mensen. Ja een paard moet altijd handelbaar zijn maar we kunnen deze voorkeur ook respecteren door de situatie proberen te voorkomen. Mocht er medisch niets gevonden worden. Gewoon een rood strikje dus ophangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-21 14:25 



 
Profiel   

Soof1978 schreef
Gini schreef
Probeer het uitslaan te voorkomen.
Probeer al bij de eerste tekenen (oren in de nek, stresserig worden, staartzwiepen) de situatie zo aan te passen en anderen te waarschuwen zodanig dat het niet escaleert en dat ze niet hoeft uit te slaan. Jouw merrie gaat dan waarschijnlijk vanzelf meer ontspannen omdat ze niet telkens tot het uiterste gedreven wordt. Nu kruipt je paard waarschijnlijk in een cirkel van stress: ze gaan te dicht komen he, zie je, ze komen te dicht *oren in de nek* verdikkeme, ze luisteren niet *zwiepen* maar waarom blijft die dichter komen, whaaa, ik vind dit echt niet leuk, GA WEG *slaat uit*.
Als je ergens die cirkel kan doorbreken, zal ze zelf ook sneller de rust vinden (oef er wordt geluisterd) en in de toekomst waarschijnlijk minder snel uitslaan ook wanneer een paard dan toch wel eens te dicht komt.



Het probleem is dat ze ineens uitslaat. Zonder enige waarschuwing, vanuit het niets.
Dat is mijn andere stalgenoten ook al opgevallen.


Ja, bij het ene paard zal je hier wat handiger in moeten worden, omdat die sneller uitslaan. Ik ga ook zeker niet zeggen dat zo een gedachtencirkel altijd secondenlang duurt waardoor je altijd de tijd hebt om 'tussenbeide' te komen. Zeker bij merries kan het heel snel van gedachte naar gedrag gaan. Maar ergens zal je toch moeten proberen het paard te lezen, inieminie kleine tekentjes proberen te herkennen, patronen zien, wanneer reageert ze geagiteerder dan anders,...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-21 19:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen