Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 5 [ 123 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard bokt in galop

 
Profiel   

Earth schreef
Zo op de eerste foto ligt het zadel inderdaad achterover, dan komt er meer druk achterin. Dat kan, karperrug of niet sowieso zorgen voor een ontevreden paard :)

Bedankt voor de tip!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 23:59 



 
Profiel   

Ik vraag me af of dit paard haar rug wel geschikt is om onder het zadel te werken.
Het lijkt wel een vergroeiing? Kan me voorstellen dat de rug bespiering dan ook niet helemaal goed zou zijn. En draagvermogen afneemt. En het zadel tegen het uitstekende deel van de ruggenwervels komt. En dat dat pijn geeft.
Het kan best dat ze om deze reden fokmerrie is geworden. En misschien doet ze het voor de wagen ook wel goed want dat is de belasting heel anders.
Wel een mooi en rastypisch paard verder!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 00:04 



 
Profiel   

Dit was voordat ze veulens kreeg. Ze werdt voornamelijk recreatief gereden.
Wel kreeg ik te horen van de eigenaresse toendertijd dat er geen rem op zou zitten.
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 00:35 



 

Wat een stoer beest! Is ze nu ook zo voorwaarts onder het zadel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 06:32 



 
Profiel   

Heel eerlijk, ik snap niet dat er mee gefokt is. Maar goed.

Maar dat bokken in de galop kan wel verklaard worden door het zadel. Het lijkt te smal. In stap en draf kan een paard de schoft naar beneden drukken waardoor ze er geen last van hebben. Dit is natuurlijk zeer onwenselijk, dat terzijde. Maar in de galop komt die schoft omhoog en als het zadel dan te smal is dan knijpt dat. Dit kan een schrikreactie geven en pijn doen. Ik zou het eens weer proberen met een echt passend zadel. Met een zadelmaker die rekening houdt met de schoftlift.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 07:43 



 
Profiel   

Op de laatste foto's van ts zie je ook dat de ruiter erg voorop zit, ik kN me helemaal indenken dat er op dit paard haast geen zadel aan te passen is.
Ook sluit ik me aam dat het bokken heel goed uit het ongemak van de rug in combinatie van druk door zadel of gewicht van ruiter komt.
Dat daarom de keuze voor fok gemaakt is, of het überhaupt verstandig is om met zo een gebouwd paard te fokken weet ik ook niet, het zou m'n keus niet zijn .
Wel een imposant paard op de foto's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 08:26 



 
Profiel   

FireAndIce schreef
Ze is pas weer onder het zadel.
FireAndIce schreef
Ik longeer zeer regelmatig met dubbele lijnen.

Zadel en eventuele rugproblemen kunnen een heel belangrijke rol spelen, maar wat dacht je van zoiets simpels als spierpijn / overbelasting? Alles bij elkaar kan er voor zorgen dat het emmertje overloopt en de rodeo begint.

Ik heb een jaar of wat geleden een paard gereden die bij aanspringen in galop altijd een bok gaf. Meestal maar eentje en zeker niet zo gemeen als TS beschrijft, maar naarmate de dressuurmatige training vorderde en ze sterker werd nam dat bokken af tot nul. Conditie gaat snel vooruit, maar met name het sterker worden van pezen en gewrichten gaat tijd overheen, dat moet je rustig opbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 08:56 



 
Profiel   

Ik zou wellicht ook eens kijken of je in samenwerking met de dierenarts desnoods een fysio/osteopaat oid langs laat komen.

Mijn pony bokte ook vaak met aangalopperen maar na wat behandelingen en training is dat er ook af. En wanneer hij ergens iets vast heeft zitten is het eerst wat hij doet bokken in galop dus weet ik dat ik de fysio weer moet bellen.

Zeker de moeite waard om haar eens na te laten kijken op dat gebied. Kan me goed voorstellen dat die wel ergens wat knel heeft zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 09:04 



 
Profiel   

Wat een mooi paard en wat een ongelukkige rug. Heb wel eerder paarden met een karperrug prima zien lopen, maar bij haar begint het wel heel ver naar voren. Het gebrek aan bespiering zal zeker niet helpen.
Mocht het niet lukken onder het zadel is aanspannen misschien een optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 10:07 



 
Profiel   

De karperrug in combinatie met het vlakke kruis lijkt mij inderdaad erg onvoordelig.

Heeft je zadelmaker je ook duidelijk uitgelegd waar het zadel moet liggen? Want hij ligt nu inderdaad te ver naar voren en dan ligt het niet fijn.

Maar voordat ze voor de fok werd gebruikt heeft ze dus nooit zo gebokt? Dan lijkt het me toch pijn. Een paard dat eerder normaal is gereden, zal niet ineens bedenken om te bokken totdat de ruiter er af ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 10:14 



 
Profiel   

Ik zou er voor nu in ieder geval niet meer op gaan zitten, totdat je de rug op de foto hebt gehad.

Want mooi dat ze met een keuring worden 'goedgekeurd' klinisch, maar er in kijken kan niemand zo van de buitenkant. En de klachten, samen met de foto's, zou voor mij reden genoeg zijn om eerst rugfoto's en eventueel bekken te laten maken, voordat het dier weer bereden gaat worden.

Ik heb een paard met een karperrug en correcte bespiering is zeer van belang. Ze vergen toch een andere manier van trainen vaak, met veel aandacht voor rug en buikspieren.
Nu kan je paard jouw gewicht slecht opvangen, als de spieren in de rug nog onvoldoende aanwezig zijn.

Daarnaast neigt die van mij door de afwijkende rugstand ook naar kissing spines. Vandaar dat ik adviseer om eerst die rug maar eens op de foto te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 10:35 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Ik zou er voor nu in ieder geval niet meer op gaan zitten, totdat je de rug op de foto hebt gehad.

Want mooi dat ze met een keuring worden 'goedgekeurd' klinisch, maar er in kijken kan niemand zo van de buitenkant. En de klachten, samen met de foto's, zou voor mij reden genoeg zijn om eerst rugfoto's en eventueel bekken te laten maken, voordat het dier weer bereden gaat worden.

Ik heb een paard met een karperrug en correcte bespiering is zeer van belang. Ze vergen toch een andere manier van trainen vaak, met veel aandacht voor rug en buikspieren.
Nu kan je paard jouw gewicht slecht opvangen, als de spieren in de rug nog onvoldoende aanwezig zijn.

Daarnaast neigt die van mij door de afwijkende rugstand ook naar kissing spines. Vandaar dat ik adviseer om eerst die rug maar eens op de foto te zetten.

Mijn man vertelde dat de vorige eigenaar heeft gezegd dat ze paar jaar terug al foto's hebben gemaakt. Die zou ik dan graag willen doorspelen naar mijn eigen dierenarts.
Hoop dat ze hiermee accoord gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 12:24 



 
Profiel   

In een paar jaar kan er erg veel veranderen, toch. Foto's van toen die goed waren, zeggen nu niet veel meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 12:27 



 
Profiel   

In een paar jaar tijd kan er een hoop veranderen, dus heel eerlijk heb je daar niet zoveel aan. Je weet niet of het er nog hetzelfde uitziet.

Hier paard dat bokte ohz in galop. Werd steeds erger. Bleek een na ergste graad kissing spines te hebben. Klinisch is ze heel lang goed gebleven qua beeld wat ze testen bij keuring. Maar ohz moest er wel heel veel aangepast worden, niet meer stil zetten en uiteindelijk wel ingeslapen erdoor.

Ik zou dus ook echt op een goede kliniek na willen laten kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 12:29 



 
Profiel   

Silenna schreef
In een paar jaar kan er erg veel veranderen, toch. Foto's van toen die goed waren, zeggen nu niet veel meer.

Ja, dat klopt.
Het kan wel weer goed vergelijkingsmateriaal zijn met nieuwe foto's.
Die rug heeft ze al haar hele leven, of een groot deel daarvan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 12:32 



 
Profiel   

FireAndIce schreef
Silenna schreef
In een paar jaar kan er erg veel veranderen, toch. Foto's van toen die goed waren, zeggen nu niet veel meer.

Ja, dat klopt.
Het kan wel weer goed vergelijkingsmateriaal zijn met nieuwe foto's.
Die rug heeft ze al haar hele leven, of een groot deel daarvan.


Dat is zeker waar, vergelijkingsmateriaal is altijd goed :j Ik dacht dat je alleen de oude wilde gebruiken. Zelf zou ik gaan voor het volgende stappenplan:
1. Bovenlijn op de foto laten zetten
2. Als dat goed is, osteopaat/fysio erbij
3. Als dat goed is, (andere?) zadelmaker erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 12:35 



 
Profiel   

Ik neem aan dat je proef gereden hebt? Deed ze het toen niet? Vind het echt een heel mooi paard. Wat zijn je plannen met haar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 12:37 



 
Profiel   

truus1957 schreef
Ik neem aan dat je proef gereden hebt? Deed ze het toen niet? Vind het echt een heel mooi paard. Wat zijn je plannen met haar?

Ik kon niet proefrijden.Er was geen zadel of hoofdstel en ze was erg mager doordat ze een enorm merrieveulen aan de voet had.
Ik zou er uiteindelijk buitenritten mee gaan maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 12:38 



 
Profiel   

Even los van check of het zadel goed past.

Dit kan ook gewoon heel goed een balans probleem zijn. Voor een onbespierd paard dat pas net weer onder het zadel is en de bouw niet heel erg mee heeft, is rechtuit galopperen onder het zadel gewoon best heel moeilijk en dan is versnellen bokken al gauw een goede uitlaatklep.

Doet ze het ook op de volte? Zo nee, dan zou ik gewoon hele korte stukjes (stuk of 10 galopsprongen max) op de volte beginnen. Niet teveel been en probeer je paard zoveel mogelijk rechtop te houden, desnoods door stelling naar buiten te vragen (dus niet plat door de bocht en vooral niet teveel stelling naar binnen).

Dit langzaam in de komende maanden uitbreiden en als ze probleemloos rechtop een paar voltes door kan galopperen, je er inmiddels ook met je binnenbeen aan kan komen, dan kleine stukjes rechtuit. Echt kleine stukjes, gewoon de volte eerst 5 meter verleggen, volte en als ze weer helemaal in balans is weer de volte terug verleggen. Dit gewoon langzaam opbouwen en uitbreiden en blijven voelen dat het je paard makkelijk af blijft gaan. Zodra je voelt dat ze weer versneld/tempo overneemt dan meteen weer op de volte want dan ben je te lang rechtuit gegaan.


Paard is lang niet gereden en onbespierd. Die moet je gewoon weer opbouwen als een 3 jarige.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 12:51 



 
Profiel   

Oji balansprobleem is 1, maar bokken totdat de ruiter eraf ligt lijkt me geen balans probleem, toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 12:53 



 
Profiel   

oji schreef
Even los van check of het zadel goed past.

Dit kan ook gewoon heel goed een balans probleem zijn. Voor een onbespierd paard dat pas net weer onder het zadel is en de bouw niet heel erg mee heeft, is rechtuit galopperen onder het zadel gewoon best heel moeilijk en dan is versnellen bokken al gauw een goede uitlaatklep.

Doet ze het ook op de volte? Zo nee, dan zou ik gewoon hele korte stukjes (stuk of 10 galopsprongen max) op de volte beginnen. Niet teveel been en probeer je paard zoveel mogelijk rechtop te houden, desnoods door stelling naar buiten te vragen (dus niet plat door de bocht en vooral niet teveel stelling naar binnen).

Dit langzaam in de komende maanden uitbreiden en als ze probleemloos rechtop een paar voltes door kan galopperen, je er inmiddels ook met je binnenbeen aan kan komen, dan kleine stukjes rechtuit. Echt kleine stukjes, gewoon de volte eerst 5 meter verleggen, volte en als ze weer helemaal in balans is weer de volte terug verleggen. Dit gewoon langzaam opbouwen en uitbreiden en blijven voelen dat het je paard makkelijk af blijft gaan. Zodra je voelt dat ze weer versneld/tempo overneemt dan meteen weer op de volte want dan ben je te lang rechtuit gegaan.


Paard is lang niet gereden en onbespierd. Die moet je gewoon weer opbouwen als een 3 jarige.

Bedankt voor de goede uitleg! Ik neem jouw informatie zeker mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 12:56 



 
Profiel   

Ligt eraan hoeveel last een paard heeft van een balansprobleem. Sommige zijn daar heel gevoelig voor en dan gaan ze af als de ruiter bij de eerste bok wat uit balans raakt en daarmee de onbalans nog versterkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 13:00 



 
Profiel   

FireAndIce schreef
Bedankt voor de goede uitleg! Ik neem jouw informatie zeker mee!

Succes ermee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 13:04 



 
Profiel   

FireAndIce schreef
Sas_Mon schreef
Ik zou foto's van de rug willen met je verhaal. Aan de longe goed galopperen en ohz bokken tot je eraf ligt is een enorme rode vlag dat er iets niet klopt.


[ [url=m/gusD20.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/LfhxGj.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dank je. Ik bedoelde rontgenfoto's. ik vind het zo op een gewone foto een niet ideale rug maar van de buitenkant kan je er weinig van zeggen of ze er ook pijn aan heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-21 22:58 



 
Profiel   

Dank je. Ik bedoelde rontgenfoto's. ik vind het zo op een gewone foto een niet ideale rug maar van de buitenkant kan je er weinig van zeggen of ze er ook pijn aan heeft.[/quote]
Ah dat bedoel je!Foto's komen er als blijkt dat het pijn kan zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 05:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 5 [ 123 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen