Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Dit gedrag is mij onbekend, tips gevraagd!

 
Profiel   

Inderdaad kan goed aan het werk zetten goed helpen, nageeflijk worden ze dan vanzelf wel dus dan komt dat contact ook wel goed. Voor veel (jonge) paarden is juist bewegen ook een manier om spanning af te laten vloeien.

Ik ben het met Kelly-Ann eens.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 09:22 



 
Profiel   

Vooral heel belangrijk: Het komt echt wel goed! *\o/*

Je bent naar oplossingen aan het zoeken: je wil ze langer buiten zetten, je traint onder het zadel en je gaat grondwerk lessen beginnen. Dat is echt al heel wat!

Het is normaal dat je nu ook twijfelt aan je jonge paard en of je wel de juiste beslissing hebt genomen. Neem je tijd, je weet duidelijk waar je mee bezig bent en welke hulp je wil inschakelen en dan komt dat allemaal goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 10:50 



 
Profiel   

@Kelly_ann die verwoording is echt even een eye-opener. Ik kan het alleen maar met je eens zijn en ga er mee aan de slag.

De reden dat ik een rondje ging wandelen is dat ik ook 'leuke' dingen wil doen naast rijden en haar elke week 2 vrije/rustige dagen geef. Toen ik daar aan begon wist ik nog niet dat het te veel voor ons als combinatie zou zijn, maar nu dus wel. Dank voor de tips

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 11:39 



 
Profiel   

Als je iets leuks wilt toevoegen, is verdiepen in clickertraining misschien iets?

Als je paard zoveel spanning heeft dat hij zich lostrekt, dan zal hij het waarschijnlijk ook niet als leuk ervaren.
Ik snap dat het lastig is, want je paard komt te weinig buiten en je hebt het gevoel dat meer beweging een oplossing is. Maar voor heel veel bewegings-oplossingen, hebben jullie nog teveel spanning. Clickertraining, het erf onderzoeken, los in de paddock met andere paarden, los in de paddock mee jou, dat zijn dingen die ze meestal heel snel leuk vinden.
Dan kan je ook meer ontspanning en communicatie opbouwen om veilig en ontspannen te kunnen wandelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 11:52 



 
Profiel   

Clickertraining staat idd op de planning! Moet alleen nog ff zo'n setje kopen met ook een target stick want dat lijkt me ook een goede afwisseling voor haar.

Dit weekend (mits het droog is) ga ik in de loslaatbak op random plekken wat kuil neerleggen en dan wil ik haar daar in zetten. Ik zet dan het stoeltje achterin en ga daar het hoofdstel invetten, moet toch nog gebeuren deze maand haha. Ben benieuwd of dat haar positief gaat helpen O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 11:58 



 
Profiel   

Dat zijn echt super goede dingen om met elk paard te doen, lekker bezig!
Voor clickertraining is connection training trouwens echt een aanrader.
Verder denk ik, als ik zo lees, dat op een stoeltje zitten en alle principles of training video’s van Warwick Shiller op je telefoon kijken, je ook prima zal bevallen :D :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 12:05 



 
Profiel   

Haha dat is ook een goed idee ja!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 12:19 



 
Profiel   

Doe ik altijd. Lekker dikke jas aan, gezellig bij paard in de paddock gaan zitten. Paar filmpjes als inspiratie en dan aan de slag :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 12:25 



 
Profiel   

Nou... Plannetje is vandaag mislukt. Was kuil aan het pakken toen ineens de vriend van de staleigenaresse de hoek om kwam en zei "wat ben jij aan het doen?" (wij pakken daar vaker voer van voor in het hooinet als we met de trailer weggaan, en ik dacht dat dat gewoon mocht). Dus ik leg uit dat mijn paard niet achterin de loslaatbak durft en dat het voer kan helpen, maar nee hoor ik mocht dat echt niet doen. Mag zelfs niemand in de loods naar binnen eigenlijk zegt hij. Kuil/hooi pakken mag, maar eerst overleggen. En ze willen niet dat er voer in de loslaatbak wordt neergelegd omdat de paarden dan zand gaan eten (OK, snap ik, maar een grote berg en dan valt het toch wel mee?). Dus afijn, ik zeg sorry en leg het verzamelde kuil weer neer. Dan maar met snoepjes werken.. Dus ik loop terug naar de gang, zie ik dat er iemand anders net naar de loslaatbak loopt met haar paard 8)7

Dan pas ik mijn plan wel eventjes aan, eerst kort los longeren en dan daarna wel de bak in als die ander eruit is. Dus ik ruim wat poep op en ga achterin de bak zitten, maar nog niet eens 5 minuten later komt de volgende alweer %) Zo heeft Kallima niet eens de kans gekregen om rond te lopen, stond alleen nog maar vooraan.

Goed, dat probeer ik een van de volgende dagen nog wel een keer..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 18:00 



 
Profiel   

Ik denk dat als je een plek vindt waar ze buiten kunnen staan er al heel veel beter gaat. Wie weet is er iemand op Bokt en jouw buurt die iets weet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 18:17 



 
Profiel   

... er bestaan 'voertjes' die neerkomen op geperst hooi.

En ik wil nog wel eens met stukjes rozebottel werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 18:41 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Herkenbaar gedrag, het is wel duidelijk dat je paard haar aandacht bij alles heeft behalve bij jou. Heel cliche maar bij dit soort gedrag zul je zelf ook een hele sterke leider moeten zijn. Sterk wil niet zeggen dat je haar moet overrulen maar wel dat je continu haar aandacht bij jou terug vraagt als zij deze ergens anders op wilt vestigen. Met andere paarden erbij vertrouwd ze het wel, maar met jou alleen niet. Daar is nog veel winst in te behalen.

Dit is alleen moeilijk te leren via internet, hier heb je eigenlijk gewoon echt goede hulp bij nodig.

Verder niet te snel opgeven, van de wat lastigere paarden leer je het meeste. Ik denk dat verhuizen naar een andere stal heel belangrijk kan zijn. Ergens waar ze lekker paard kan zijn.


Dit. Heb je een goede lesgever? Die kan jou erbij helpen. Soms moet je even voorzichtig zijn en soms is de beste oplossing eraan rijden. Dat moment herkennen is vreselijk lastig als je erop zit dus dan is dat extra paar ogen van een instructeur heel fijn.

Daarbij, als ze zo weinig buiten komt, zonder vriendjes ook nog, is het eigenlijk helemaal geen gek gedrag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 18:42 



 
Profiel   

@Rytir nu het droger is gaan ze eindelijk gelukkig wel in de ochtend naar de wei. Ze staat in een groep met 3 andere merries :)

Ik heb zeker een heel goede instructrice die helemaal bij mij past :) (Mireille den Hoed) We hebben hier al 1 volledige les aan besteed. Op 10 februari staat de volgende les en dan ga ik weer de nieuwe inzichten met haar bespreken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 19:55 



 
Profiel   

Inmiddels besteed ik mijn vrije dagen van de uni aan binge-watchen van Warwick Schiller filmpjes. Heb nog geen abbo genomen maar op youtube staat ook een heleboel. Jeetje wat is die man fantastisch! Ik krijg er zóveel inspiratie & motivatie van om beter met de paarden te worden, zowel tijdens het rijden als op de grond. Ik mis daar zelf een goede basis en daar kom ik mezelf nu ontzettend tegen }:0

De ene keer gaat het super in de bak, en de andere keer blijft de spanning veel meer hangen. Ik reed een paar dagen geleden een keer in de buitenbak en daar leek ze minder last te hebben van "bakrand angst". Wel snel afgeleid maar met een kleine hulp van de teugel kreeg ik haar makkelijk terug.
Tijdens het rijden merk ik dat het principe van 'choose where you work and choose where you rest' redelijk goed aanslaat bij haar. Kan het niet altijd goed uitvoeren ivm anderen die ook in de bak rijden. Vandaag had ik wat balkjes voorin gelegd en daar dus ook steeds het meeste werk gedaan en achterin laten stappen aan lange teugel / stilstaan. Toen ik klaar was, heb ik haar haar eigen weg laten zoeken en toen trok ze toch heel erg naar de voorkant (ook al hebben we achterin wel wat gestapt). Dus daar op de manier van Warwick ben ik kleine voltes gaan rijden en loslaten als ze ergens anders naartoe wilde, waarna ze redelijk naar achteren doorliep. Daar heb ik haar stilgezet, maar echt ontspannen deed ze niet. Heel erg rondkijken en ook gericht naar boven kijken (nog nooit een paard zien doen trouwens) toen ze wat regen hoorde. Oortjes gespitst en dus continu alert. Na een tijdje ging ze gelukkig wel iets smakken dus gelijk beloond en afgestapt.

Wordt vervolgd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-22 20:52 



 
Profiel   

Klinkt alsof je heel goed bezig bent in ieder geval!

En zoiets is natuurlijk ook niet in een maandje opgelost maar als je zo door gaat dan zal de leider en vertrouwensband wel groeien verwacht ik. Ze zal altijd wel alert blijven omdat dat het type paard is maar dat hoeft geen enkel probleem te zijn als je er goed mee om kunt gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-22 09:07 



 
Profiel   

Prima2Donna schreef
Inmiddels besteed ik mijn vrije dagen van de uni aan binge-watchen van Warwick Schiller filmpjes. Heb nog geen abbo genomen maar op youtube staat ook een heleboel. Jeetje wat is die man fantastisch! Ik krijg er zóveel inspiratie & motivatie van om beter met de paarden te worden, zowel tijdens het rijden als op de grond. Ik mis daar zelf een goede basis en daar kom ik mezelf nu ontzettend tegen }:0

De ene keer gaat het super in de bak, en de andere keer blijft de spanning veel meer hangen. Ik reed een paar dagen geleden een keer in de buitenbak en daar leek ze minder last te hebben van "bakrand angst". Wel snel afgeleid maar met een kleine hulp van de teugel kreeg ik haar makkelijk terug.
Tijdens het rijden merk ik dat het principe van 'choose where you work and choose where you rest' redelijk goed aanslaat bij haar. Kan het niet altijd goed uitvoeren ivm anderen die ook in de bak rijden. Vandaag had ik wat balkjes voorin gelegd en daar dus ook steeds het meeste werk gedaan en achterin laten stappen aan lange teugel / stilstaan. Toen ik klaar was, heb ik haar haar eigen weg laten zoeken en toen trok ze toch heel erg naar de voorkant (ook al hebben we achterin wel wat gestapt). Dus daar op de manier van Warwick ben ik kleine voltes gaan rijden en loslaten als ze ergens anders naartoe wilde, waarna ze redelijk naar achteren doorliep. Daar heb ik haar stilgezet, maar echt ontspannen deed ze niet. Heel erg rondkijken en ook gericht naar boven kijken (nog nooit een paard zien doen trouwens) toen ze wat regen hoorde. Oortjes gespitst en dus continu alert. Na een tijdje ging ze gelukkig wel iets smakken dus gelijk beloond en afgestapt.

Wordt vervolgd!


*\o/* *\o/*
Heel leuk. Een abonnement is het echt waard. Hij is zo goed in het simpel maken. De cursus creating relaxation and connection is heel duidelijk. Daarna zou ik de serie met de rearing eventer kijken. Dan heb je eigenlijk alle stappen die je nodig hebt wel te pakken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-22 21:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 41 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen