Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Vervelend gedrag

 
Profiel   

Hallo!
Ik heb een verzorgpaard en hij vertoond nogal vervelend gedrag.

We merken dat dit gedrag zich vooral voordoet wanneer het kouder is (in de zomer dus niet).

We hebben last van erg veel modder dus moeten altijd op buitenrit. Zo staat hij ook redelijk veel stil.
Bij het rijden gaat het om het weigeren verder te lopen. Als ik afstap en eerst loop lukt dit wel, echter moet ik dan 20x afstappen...

Ik had geleerd om zijn hals te buigen zodat hij moet doorlopen echter heeft hij dit nu door.
Hij stapt met stevige passen achteruit.
Als iemand meekomt en voorop loopt is hier geen sprake van al is hij heel opgefokt (vooral in het begin/ midden van de rit)(ook als iemand niet meegaat).

Als ik naast hem ga wandelen is hij ook koppig als we voorbij gras lopen en durft steigeren. Hij krijgt genoeg eten... Verder loopt hij me vaak voorbij. Ik doe aan grondwerk dus focus heel veel op persoonlijke ruimte. Hij doet dit allemaal heeeel goed alleen wanneer we buiten zijn en wandelen niet. Als ik gewoon in de straat eropt focus lukt dit wel maar niet als we verder gaan... Hij is zo geïnteresseerd in alles.

Hij is nogal koppig en angstig van karakter. Is dit de oorzaak? Of omdat hij te weinig beweging krijgt?

Pijn is niet het geval want we hebben hem al laten checken.
Zou dit liggen aan angst?

Alvast bedankt!
Kirsten :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 17:11 



 
Profiel   

Klinkt alsof je paard de baas is en jij niets te vertellen hebt. Zoek iemand die je hierbij kan helpen om je wat zekerder te maken buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 17:18 



 
Profiel   

Tja, koppigheid kan ook zijn dat hij het gevoel heeft niets duidelijk aan jou te kunnen maken.
Hoelang staat hij buiten en in welke omstandigheden? Genoeg hooi?
Enige goede tip die ik jou kan geven is jawel; neem alsjeblieft les bij iemand die probeert het paard te snappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 17:21 



 
Profiel   

Je paard heeft dus zijn focus ergens anders op en niet op jou. Als hij het in de bak kan, kan hij het buiten ook. Klinkt alsof je echt veel stricter moet zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 17:38 



 
Profiel   

Als ik het goed begrijp ga je in je eentje met hem buitenrijden meestal? Er zijn heel veel paarden die dat niet graag doen, het is hun instinct om bij andere paarden te willen blijven. Daar zul je zeer veel op moeten oefenen onder goede begeleiding.En anders eerst meer trainen in de (buiten)bak tot jullie meer een eenheid zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 17:47 



 
Profiel   

Anastasia24 schreef
Tja, koppigheid kan ook zijn dat hij het gevoel heeft niets duidelijk aan jou te kunnen maken.
Hoelang staat hij buiten en in welke omstandigheden? Genoeg hooi?
Enige goede tip die ik jou kan geven is jawel; neem alsjeblieft les bij iemand die probeert het paard te snappen.


Hij heeft een stal waar hij altijd inkan maar hij heeft terwijl ook een paddock en een kleine wei, hij heeft niet super veel plek door alle modder momenteel. Genoeg hooi krijgt hij sowieso en lessen heb ik al eens genomen! Het gedrag blijft zich voordoen dus zal zeker eens nog is hulp inschakelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 18:04 



 
Profiel   

anjali schreef
Als ik het goed begrijp ga je in je eentje met hem buitenrijden meestal? Er zijn heel veel paarden die dat niet graag doen, het is hun instinct om bij andere paarden te willen blijven. Daar zul je zeer veel op moeten oefenen onder goede begeleiding.En anders eerst meer trainen in de (buiten)bak tot jullie meer een eenheid zijn.


Ja dat zou wel een reden kunnen zijn. Hij heeft een maatje en als hij meegaat is hij oké. Al ben ik vaak alleen en kan niemand mee met het paard dus is wel een probleempje..
Ik ga inderdaad wat meer op vertrouwen trainen. Heb jij nog enige tips om vooral te doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 18:05 



 
Profiel   

Captain schreef
Je paard heeft dus zijn focus ergens anders op en niet op jou. Als hij het in de bak kan, kan hij het buiten ook. Klinkt alsof je echt veel stricter moet zijn.


Dit wil ik graag doen al is het probleem dat we op het platteland gevestigd zijn met heeeel veel beekjes. Deze beken zijn 2m diep ongeveer en ben nogal bang wanneer hij achteruit loopt dat hij erin valt. Dit is namelijk al eens gebeurd al kon ik optijd afstappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 18:07 



 
Profiel   

Denk dat je paard gewoon geen zin heeft. Jij vindt z'n gedrag vervelend, misschien vindt hij het vervelend dat ie weer moet rijden.. :)*

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 18:08 



 
Profiel   

Kirstenfeb schreef
anjali schreef
Als ik het goed begrijp ga je in je eentje met hem buitenrijden meestal? Er zijn heel veel paarden die dat niet graag doen, het is hun instinct om bij andere paarden te willen blijven. Daar zul je zeer veel op moeten oefenen onder goede begeleiding.En anders eerst meer trainen in de (buiten)bak tot jullie meer een eenheid zijn.


Ja dat zou wel een reden kunnen zijn. Hij heeft een maatje en als hij meegaat is hij oké. Al ben ik vaak alleen en kan niemand mee met het paard dus is wel een probleempje..
Ik ga inderdaad wat meer op vertrouwen trainen. Heb jij nog enige tips om vooral te doen?

Ik heb er ook wel eens zoeen gehad en ik ben geen held om het door te zetten. Wat wel hielp was aan de hand mee gaan wandelen en als hij dan braaf blijft steeds een stukje verder zodat hij went aan het alleen naar buiten gaan.Wel een hoofdstel aandoen voor de zekerheid.En geduld hebben,tevreden zijn met kleine stukjes .

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 18:14 



 
Profiel   

Risxx schreef
Denk dat je paard gewoon geen zin heeft. Jij vindt z'n gedrag vervelend, misschien vindt hij het vervelend dat ie weer moet rijden.. :)*


Hahah dat kan wel. Ik zoek verdere hulp alvast!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 18:16 



 
Profiel   

Probeer het leuk te maken ook uitdagend dat kan ook helpen. Mijn paard klierde altijd in de bak maar met buiten rijden was hij braaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 18:16 



 
Profiel   

marleen_usar schreef
Probeer het leuk te maken ook uitdagend dat kan ook helpen. Mijn paard klierde altijd in de bak maar met buiten rijden was hij braaf.


Wat heb je dan veranderd om dit uitdagender te maken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 18:19 



 
Profiel   

Ik reed bitloos ook vaak met een barebackpad en ook met een necrope. En ik deed grondwerk, geen longeren maak meer richting Emiel Voest.
Clickeren vond hij ook erg leuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 18:24 



 
Profiel   

marleen_usar schreef
Ik reed bitloos ook vaak met een barebackpad en ook met een necrope. En ik deed grondwerk, geen longeren maak meer richting Emiel Voest.
Clickeren vond hij ook erg leuk.


Oh dat zijn dingen die ik ookal doe! (Sowieso altijd bitloos). Maarja buiten rijden met barepack of necrope is nogal moeilijk wanneer hij zo doet... maar toch bedanlt voor de reactie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 18:29 



 
Profiel   

En wat zegt de eigenaresse ervan? Doet ie dit bij haar ook? Wat geeft zij als tips?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 18:32 



 
Profiel   

Hoi! Het is je verzorgpaard, misschien kan de eigenaar je op weg helpen? Hoeveel ervaring heb je met paarden en hun gedrag? Het is nl. verstandig hier een goede trainer/ instructeur bij te halen, die je iets leert over paardengedrag en wat je kan toepassen bij dit paard om het contact wat beter te maken tussen jou en het paard. Jullie begrijpen elkaar niet echt en het paard heeft er geen vertrouwen in, dat is duidelijk. Omdat het paard geen vertrouwen heeft in jou als kuddeleider, gaat ie zijn eigen gang. Waarom zou hij doen wat jij wil? De veiligheid met en om je paard komt ook in het gedrang, als je zo doorgaat. Er moet echt geïnvesteerd worden in lessen, dat kost best wat, maar je hebt er je leven lang voordeel aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 18:41 



 
Profiel   

fohadie schreef
En wat zegt de eigenaresse ervan? Doet ie dit bij haar ook? Wat geeft zij als tips?


De eigenaars hebben paarden aangekocht met 1 jaar rijervaring terwijl ik intussen al 12 jaar rijervaring heb... Hun weten dus niet waarom hij dit doet en hebben er al 2 jaar niet meer opgereden. Hij doet dit ook bij het andere verzorgmeisje en bij de lesgever die ooit langskwam. Al had zij toen een oplossing gegeven die nu niet meer werkt.. Ik ga haar sowieso terug contacteren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 18:43 



 
Profiel   

Jetta schreef
Hoi! Het is je verzorgpaard, misschien kan de eigenaar je op weg helpen? Hoeveel ervaring heb je met paarden en hun gedrag? Het is nl. verstandig hier een goede trainer/ instructeur bij te halen, die je iets leert over paardengedrag en wat je kan toepassen bij dit paard om het contact wat beter te maken tussen jou en het paard. Jullie begrijpen elkaar niet echt en het paard heeft er geen vertrouwen in, dat is duidelijk. Omdat het paard geen vertrouwen heeft in jou als kuddeleider, gaat ie zijn eigen gang. Waarom zou hij doen wat jij wil? De veiligheid met en om je paard komt ook in het gedrang, als je zo doorgaat. Er moet echt geïnvesteerd worden in lessen, dat kost best wat, maar je hebt er je leven lang voordeel aan.


Hey! De eigenaars hebben eigenlijk niet veel paarden ervaring.
Ik heb al 12 jaar rijervaring en 7 jaar grondwerk ervaring dus gedrag. Echt paardenpsychologie. Al zijn de lespaarden veel ingedramder dan een eigenpaard natuurlijk.

Ik dacht ookal dat het aan vertrouwen ligt maar wanneer ik gronwerk doe of schriktraining gaat dit kei goed. Wat zou je me aanraden om hier verder op te bouwen?

En heb al een lesgever gecontacteerd :) dus die zal sowieso goed kunnen helpen.

Bedankt voor je reactie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 19:04 



 
Profiel   

Kirstenfeb schreef
Jetta schreef
Hoi! Het is je verzorgpaard, misschien kan de eigenaar je op weg helpen? Hoeveel ervaring heb je met paarden en hun gedrag? Het is nl. verstandig hier een goede trainer/ instructeur bij te halen, die je iets leert over paardengedrag en wat je kan toepassen bij dit paard om het contact wat beter te maken tussen jou en het paard. Jullie begrijpen elkaar niet echt en het paard heeft er geen vertrouwen in, dat is duidelijk. Omdat het paard geen vertrouwen heeft in jou als kuddeleider, gaat ie zijn eigen gang. Waarom zou hij doen wat jij wil? De veiligheid met en om je paard komt ook in het gedrang, als je zo doorgaat. Er moet echt geïnvesteerd worden in lessen, dat kost best wat, maar je hebt er je leven lang voordeel aan.


Hey! De eigenaars hebben eigenlijk niet veel paarden ervaring.
Ik heb al 12 jaar rijervaring en 7 jaar grondwerk ervaring dus gedrag. Echt paardenpsychologie. Al zijn de lespaarden veel ingedramder dan een eigenpaard natuurlijk.

Ik dacht ookal dat het aan vertrouwen ligt maar wanneer ik gronwerk doe of schriktraining gaat dit kei goed. Wat zou je me aanraden om hier verder op te bouwen?

En heb al een lesgever gecontacteerd :) dus die zal sowieso goed kunnen helpen.

Bedankt voor je reactie!


Dan ben ik benieuwd wat je gaat leren van je instructeur. Als de eigenaren geen paardenmensen zijn, heeft het paard misschien lange tijd niks gedaan of is gewoon zijn eigen gang gegaan. Dan is dat gewoon geworden voor je paard. Als je elke dag gaat oefenen met de aanwijzingen van je instructeur, zal het vast in orde komen. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 22:31 



 
Profiel   

Dan ben ik benieuwd wat je gaat leren van je instructeur. Als de eigenaren geen paardenmensen zijn, heeft het paard misschien lange tijd niks gedaan of is gewoon zijn eigen gang gegaan. Dan is dat gewoon geworden voor je paard. Als je elke dag gaat oefenen met de aanwijzingen van je instructeur, zal het vast in orde komen. Succes![/quote]

Ja dat kan wel! En dankjewel :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 23:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen