Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Nieuwe weigenoot wilt pensioenmerrie dekken - waar doe ik goed aan?

 
Profiel   

Je hoeft je toch ook helemaal niet te verdedigen hier. Je hebt het geprobeerd, jouw paard en jouw keuze.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 05:50 



 
Profiel   

LWDaisy schreef
Tot ze hengstig stond, kwamen ze wonderwel overeen. Dat heb ik in het verleden nog zien gebeuren - 2 weken vriendjes, en dan plots niet meer, en trof je altijd een paard ongelukkig in een hoekje van de wei aan.

Zo'n merrie heb ik ook gehad, tijdens de hengstigheid met elk paard de beste maatjes, daarna was het oorlog. Wat door haar werd veroorzaakt. Ook van alles geprobeerd want ja een paard is een kuddedier, die "moet" bij een soortgenoot staan, enzovoorts enzovoorts. Nou na veel betaalde dierenartsrekeningen door de schade die ze bij anderen had toegebracht was ik er wel klaar mee. Dat gemiep elke keer weer. Dus een wei voor haar alleen, wel direct bij de anderen ernaast maar geen gedoe meer, rust was terug, had ik veel eerder moeten doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 07:14 



 
Profiel   

Heb je ook wel eens wat aan haar gegeven voor de hengstigheid? Ik lees dat de ruin wat kreeg, maar de merrie dus niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 07:20 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Heb je ook wel eens wat aan haar gegeven voor de hengstigheid? Ik lees dat de ruin wat kreeg, maar de merrie dus niet?

Nou krijgt de merrie dus de schuld van het opdringerige mannelijke gedrag? Ik zou zoals ts ook doet ze gewoon met een draadje uit elkaar houden. Ik ken ook genoeg menselijke mannen die zich zo gedragen. Je kunt er prima vriendschap mee hebben,dat is leuk,maar op een gegeven moment worden ze vervelend.Zeg nu niet dat ik paarden vermenselijk. Misschien is dat zo maar ik ga al zo lang en zo veel met paarden om dat ik nu mensen "verpaard" en de gedragingen met elkaar ga vergelijken.Al of niet terecht. Mensen zijn ook zoogdieren en eveneens groepsdieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 09:21 



 
Profiel   

Niet de schuld, maar wellicht dat haar hormonen de boel ook extra versterken bij de ruin. Ik zou misschien nog 1x een poging doen als ze beiden een tijden op bepaald spul staan (geen ervaring mee), misschien dat het dan beter gaat... Het proberen waard als ze dan een klein kansje hebben toch gezellig bij elkaar te kunnen staan.

Wel jammer dat het zo loopt. Ik snap heel goed dat je haar het liefst met hem samen zou willen laten lopen, en haar ook een Mattie gunt. Je verhaal iswel herkenbaar, ik heb ook een merrie die moeilijk met anderen kan staan... Maar die is anderzijds net als jou merrie wel soms weer heel hengstig en opdringerig naar anderen... Er is geen mooie tussenweg :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 09:30 



 
Profiel   

Misschien niet meer voor jou ts. maar dan voor meelezers die later een keer aanhaken:

Bij ons was het ook even heeel heftig toen mijn merrie bij mijn 2 ruinen kwam staan. Ze was ook wel erg aandringend en mijn 26 jarige liet zich makkelijk over halen om te dekken en later de andere ruin ook. wel 8 keer in een uur. Ik zat echt met mijn handen in het haar. En heb ze uit elkaar gehaald.
Monnikspeper gegeven aan allebei. En 2 weken later weer geprobeerd. Probleem weg. Zie haar niet eens meer hengstig. Inmiddels zijn we al weer weken verder, ook zonder monnikspeper en zijn ze one happy family.

het kan dus van heel heftig weer naar rustig gaan. Welke rol de monnikspeper er bij gespeeld heeft durf ik niet in te schatten. Al gok ik klein.
We hebben ook een shetlander gehad die super hengstig was meteen na de verhuizing en ik daarna nooit meer hengstig heb gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 09:59 



 
Profiel   

LWDaisy schreef
GamblersCup schreef
Een heel verhaal. Maar het feit dat ze de ruin accepteerde (en zelfs dikke maatjes mee werd) gooit het hele verhaal zomaar overboord. Kijk alleen eens goed naar je eigen foto. Het kan dus wel degelijk, alleen ging het dit keer niet door een heel ander probleem. Maar het is me duidelijk dat je het niet verder wilt proberen. Doe wat je wilt. Jouw beest, niet het mijne.


Tot ze hengstig stond, kwamen ze wonderwel overeen. Dat heb ik in het verleden nog zien gebeuren - 2 weken vriendjes, en dan plots niet meer, en trof je altijd een paard ongelukkig in een hoekje van de wei aan.

Ze blijven naast elkaar staan, en wanneer ik/weigenoot aanwezig zijn (dagelijks) om stallen en wei uit te mesten, zetten we hen dat uurtje ook zeker samen (als mijn merrie niet hengstig is), maar meer zorgt voor stress. Soms dat ene uurtje al. De ene dag zijn ze blij samen, de andere dag staan ze beide gestresseerd helemaal in het zweet. Gezien de leeftijd, de artrose en zijn gewicht op haar (tijdens het dekken) vind ik het risico gewoon té groot - en daar denkt mijn weigenoot hetzelfde over. Heel onze stal trouwens, die zeggen echt allemaal dat ze het al veel sneller hadden opgegeven met het risico op verwondingen.



Ts je doet het goed hoor. Hier op bokt denken mensen vaak dat er maar 1 weg naar Rome leidt. Onze staat ook met een draadje ertussen. Hij kan niet met anderen en ziet er heel gelukkig uit. Laat je niet gek maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 10:07 



 
Profiel   

Heb even alleen TS haar berichten gelezen, maar is het wellicht geen optie om ze dan als ze hengstig is te scheiden en de andere weken ze wel gewoon bij elkaar zetten? Is even onhandig in de zomer omdat ze dan om de 3 weken hengstig wordt, maar dan hebben ze de andere weken en de hele winter wel een leuk contact met elkaar, hopelijk.

Oh en ik zou toch een poging wagen met beide voorlopig op de monnikspeper zetten. Wellicht dat er dan rust in de tent komt.


Laatst bijgewerkt door neetoch op 16-05-22 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 10:10 



 
Profiel   

Tancreda4 schreef
Niet de schuld, maar wellicht dat haar hormonen de boel ook extra versterken bij de ruin. Ik zou misschien nog 1x een poging doen als ze beiden een tijden op bepaald spul staan (geen ervaring mee), misschien dat het dan beter gaat... Het proberen waard als ze dan een klein kansje hebben toch gezellig bij elkaar te kunnen staan.

Wel jammer dat het zo loopt. Ik snap heel goed dat je haar het liefst met hem samen zou willen laten lopen, en haar ook een Mattie gunt. Je verhaal iswel herkenbaar, ik heb ook een merrie die moeilijk met anderen kan staan... Maar die is anderzijds net als jou merrie wel soms weer heel hengstig en opdringerig naar anderen... Er is geen mooie tussenweg :')


Dit dus. Als de merrie zich opdringt aan de ruin tijdens hengstigheid kan het haar ook helpen. Gaat niet om schuld en als je over schuld praat hebben ze het eerder beide dan alleen de ruin? Merrie heeft zich ook aantal keer opgedrongen aan de ruin en met een middel aan de merrie geven en aan de ruin kan je het voor beide milder en dus minder aantrekkelijk maken om te dekken en op te dringen.

Mijn merrie krijgt ook wat, ook al staat die alleen maar met merries. Maar stond op stal wel naast ruin en kon dan enorm gillen en slaan als ze hem niet in de buurt wilde. Dat ging er ook van over, het werd allemaal milder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 10:11 



 
Profiel   

De enige manier om te weten wie wie uitlokt is de ruin met een andere merrie zetten.

Mijn ene merrie daagt ook haar broer uit en zou het liefst nu gedekt willen worden, want ze zit in haar eerste hengstigheid na veulenen. Maar de afgelopen 2,5 jaar is het niet meer zo heftig geweest na de eerste 2 a 3 keer.

Ze heeft na veulenen even met draad ertussen gestaan, maar dan mept ze zo door draad heen, dus ook gevaarlijk.

Ik zie dat de ruimte waar ze staan enorm uitmaakt. We hebben hier meerdere lig, eet en wandelplekken. We zorgen dat ze nergens klem kunnen komen te staan. Het is echt belangrijk dat paarden ene keus hebben.

De mens met paarden vergelijken, werkt niet omdat wij echt al veel te ver van onze natuur staan. Er is zoveel invloed.
Bij paarden gaan de hengsten normaal alleen op de merrie als ze mogen van de merrie. Alleen in slechte of extreme omstandigheden gaat dit anders.
Bij mensen mag je echt niet zeggen dat de vrouw de man zelf heeft uitgedaagd. En bij veel mannen ligt het probleem ergens anders. Er zit ook mega veel verschil in veel flirten en mensen tegen hun zin verkrachten. Dat zijn vaak ook niet dezelfde mannen.

Elk paard heeft behoefte aan sociaal contact, maar heb er al genoeg gehad die het communiceren niet goed hebben geleerd of ergens zijn kwijtgeraakt door het eenzaam houden. Dan kost het echt tijd en moeten de omstandigheden goed zijn. Mensen investeren veel te weinig daarin.

Ik heb een niet sociale hengst gehad die langzaam steeds socialer werd, maar ook weleens doorsloeg en dan ging het mis. Later geruind werd het beter, maar niet 100%. Bleek toch echt een en ander te mankeren, dus flinke kronkel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 10:18 



 
Profiel   

TS je hebt echt je best gedaan.

Mijn zus heeft ook een merrie die niet met eender welk paard samen kan staan. Ene moment verdraagt ze anderen in haar buurt en het andere moment jaagt ze ze weg. Dat paard staat dus ook alleen en soms staat ze onder toezicht eventjes met een ander paard.
Wel kunnen de Shetlanders van de stal haar wei in (onder omheining door) en soms laat ze die ook met rust als ze in haar wei staan.

Sommige paarden houden nu eenmaal niet van andere bij zich. En ik zou het ook totaal niet fijn vinden als ik steeds achterna gezeten wordt door een opdringerig geval.


Tevens is het paard van mijn zus niet eenzaam opgegroeid. Ze heeft altijd in groep gelopen als jong paard. Is gekocht door mijn zus toen die 2,5 was en stond toen in een kudde al zag ze er niet uit toen. Maar op de maneges waar ze gestaan heeft kon ze toch niet makkelijk samen met anderen staan, en als het eens klikte met een ander paard duurde het niet lang omdat dat paard dan weg ging van stal ofzo. Het is een merrie met een pittig karakter ook. (afstamming van Heartbreaker)
Een te drukke stalling doe je haar ook echt geen plezier mee. Daarom staat ze nu ook op privéstalling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 10:48 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
TS je hebt echt je best gedaan.

Mijn zus heeft ook een merrie die niet met eender welk paard samen kan staan. Ene moment verdraagt ze anderen in haar buurt en het andere moment jaagt ze ze weg. Dat paard staat dus ook alleen en soms staat ze onder toezicht eventjes met een ander paard.
Wel kunnen de Shetlanders van de stal haar wei in (onder omheining door) en soms laat ze die ook met rust als ze in haar wei staan.

Sommige paarden houden nu eenmaal niet van andere bij zich. En ik zou het ook totaal niet fijn vinden als ik steeds achterna gezeten wordt door een opdringerig geval.


Tevens is het paard van mijn zus niet eenzaam opgegroeid. Ze heeft altijd in groep gelopen als jong paard. Is gekocht door mijn zus toen die 2,5 was en stond toen in een kudde al zag ze er niet uit toen. Maar op de maneges waar ze gestaan heeft kon ze toch niet makkelijk samen met anderen staan, en als het eens klikte met een ander paard duurde het niet lang omdat dat paard dan weg ging van stal ofzo. Het is een merrie met een pittig karakter ook. (afstamming van Heartbreaker)
Een te drukke stalling doe je haar ook echt geen plezier mee. Daarom staat ze nu ook op privéstalling.


In een groep lopen zegt niet alles.

Het begint aan de voet van de merrie. Daarna is de samenstelling van de groep belangrijk. Juist daar gaat veel mis en daar heb je later last van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 12:15 



 
Profiel   

Helaas is die samenstelling niet altijd te bepalen als je op pensionstalling staat. En het kan zomaar zijn dat het met geen enkel paard die daar aanwezig is klikt. Moet je dan steeds verhuizen tot je een plek hebt waar het wel klikt met 1 paard? Lijkt me ook niet fijn al die stress van verhuizen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 13:09 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Helaas is die samenstelling niet altijd te bepalen als je op pensionstalling staat. En het kan zomaar zijn dat het met geen enkel paard die daar aanwezig is klikt. Moet je dan steeds verhuizen tot je een plek hebt waar het wel klikt met 1 paard? Lijkt me ook niet fijn al die stress van verhuizen.

En dan heeft hij een vriendje ergens en dan gaat die weer weg....

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 13:15 



 
Profiel   

TS, prima toch voor nu met een draad er tussen. Probeer het in oktober nog een keer, misschien lukt het dan weer wel. Al is het enkel voor de winter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 14:41 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Helaas is die samenstelling niet altijd te bepalen als je op pensionstalling staat. En het kan zomaar zijn dat het met geen enkel paard die daar aanwezig is klikt. Moet je dan steeds verhuizen tot je een plek hebt waar het wel klikt met 1 paard? Lijkt me ook niet fijn al die stress van verhuizen.


Nee, dat is een probleem. Maar vaak zijn er wel opties, waar ook niet iedereen aan mee wilt werken.

En zelfs in een vaste kudde gaan bijv paarden dood. Hebben we ook gehad en heeft ook effect.

Je kan ook kijken of je voor het sociale contact zelf wat kan toevoegen, zoals samen met iemand anders gaan wandelen, de paarden onder toezicht even samen laten dollen etc. Naast het apart staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 14:56 



 
Profiel   

Kunnen ze naast elkaar met een lagere omheining, zodat ze ook over de omheining kunnen kroelen? Of doen ze dat sowieso niet? Want als ze niet kroelen, maakt het geen verschil of er een draadje tussen is of niet.

Ik weet dat Bokt hier heel andere theorieën/meningen over heeft, maar ik merk dat vooral oudere paarden vaak graag alleen staan, zeker als ze door pijn (bijv. artrose) iets minder goed uit de voeten kunnen. Mijn laatste pensionpony (inmiddels ingeslapen) heb ik hier ook moeten afzonderen om die reden.

Nu heb ik nog 3 paarden, waarvan 1 (gepensioneerde) hengst. De andere twee (merrie en ruin) staan ook apart, omdat de merrie wegens verleden van HB niet op de wei mag ('s nachts staan ze wel samen), en zelfs mijn bekapper (die nochtans redelijk "natural minded" is) zei dat hij mijn paarden nog nooit zo rustig en ontspannen geweten had als nu.

Mijn hengst wou ik ook een maatje geven, maar zelfs met chemische castratie blijft hij te vijandig naar ruinen, en merries zou hij ongetwijfeld claimen en dekken.

Dus als je paard al jaren alleen staat, en hier minder stress van ondervindt dan van een maatje, waarom niet? Niet jouw schuld, je hebt je best gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 16:11 



 
Profiel   

Veel reacties, dank daarvoor!

Ik ga in 1 post proberen reageren :)

Mijn merrie heeft zeker schuld aan het dek-gedrag hoor. Ik heb een pismerrie, zoals wij aan deze kant van het water zeggen - zo eentje die haar staart omhoog doet en in het gezicht van een ruin gaat staan plassen, ook over de draad heen :+ Dus het ligt zéker niet enkel aan de ruin.

Volgens de eigenaar van de ruin heeft hij nooit eerder zo willen/lopen dekken. In het begin liet mijn merrie het dekken nu - nu niet meer, alhoewel ze dus wel met opgeheven staart in zijn gezicht staat te plassen. Als hij dan een poging onderneemt, probeert ze hem weg te bokken. De ene keer is ze snel genoeg en geraakt ze weg - de andere keer hangt hij al bovenop haar en kan ze niet meer wegkomen.

Ik had ook al geopperd haar iets te geven van poeder oid, maar dat vind de eigenaar van de ruin te gek - mijn merrie staat wel hengstig, maar heeft daar verder zelf totaal geen last van. Moest ze nu een rothumeur hebben of niet meer te houden zijn oid zou het een andere situatie zijn, maar dat is dus niet zo.

Ik zou het zeker zien zitten haar bij de ruin zetten wanneer ze niét hengstig is, en apart wanneer ze wél hengstig is - maar dat zal niet blijven gaan. De wei van de ruin is een wei voor 2 paarden met dubbele stal - de wei van mijn merrie is een wei voor 1 paard met een enkele stal (tegen de dubbele stal aan met tussenwand die niet volledig tot onder en boven doorloopt). Nu staan daar dus onze 2 paarden, maar er zal in de toekomst wel een paard bijkomen, ze staan nu met hun tweetjes op weien waar ruimte voor 3 is. Zolang er geen nieuwe stalgenoot komt aanwaaien mogen we het wel zo doen, maar eens er een nieuwe stalgenoot op het erf staat zal ik toch een wei moeten kiezen, en me aan die keuze moeten houden.

Mijn merrie was gedurende de eerste 10 jaar van haar leven sociaal genoeg om niet zo achter andere paarden aan te jagen, en andere paarden wel te toleren in haar buurt. Helaas heeft ze toen een trap vol in haar buik gehad, en sindsdien is ze erg verdedigend/aanvallend geworden/gebleven.

Ik kan met haar & anderen gaan wandelen. Daar reageert ze vrij zuur en argwanend op, ze vind die andere paarden zo dicht in haar persoonlijke ruimte niet fijn, maar ze zal onder de man/aan de hand niet uithalen, ze is gelukkig wel opgevoed :j Maar ik zie aan haar gedrag dat ik er haar geen plezier mee doe, en gezien haar leeftijd kan ik haar ook niet meer veranderen denk ik zo - been there, done that :)

Wat superpony zegt: elk paard heeft behoefte aan sociaal contact. Klopt - maar sommigen hebben voldoende aan weinig contact, zoals eens neuzen over de draad heen. Ze kunnen over de draad en in de stal contact met elkaar maken - en dat lijkt voldoende te zijn voor mijn paard. De 3x dat eens kroelen wanneer ze samen staan wegen voor mij niet op tegen de stress die ik zie, het bezwete paard, de vele wondjes die de ruin zijn hoeven veroorzaken, het opjagen, bokken (artrose), weg moeten rennen, ...

Ik wil me wel eens inlezen in monnikspeper. Ik heb er nog maar heel vaag van gehoord, dus moet eens flink bijlezen over wat het doet en wat eventuele bijwerkingen zijn. Als dat allemaal oké lijkt te zijn, wil ik het zeker voorstellen aan mijn weigenoot!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 16:53 



 
Profiel   

Nog eens een update! :)

Daisy staat momenteel eens niet hengstig, dus staan ze overdag weer vrolijk samen.
Wel op de wei aan de overkant, want daar is véél gras, waardoor ze meer daarmee dan met elkaar bezig zijn.

Op hun eigen weitjes staat niet zo veel gras, vandaar dat we ze daar niet samen zetten, daar slaat de verveling snel toe. Ook omdat de ruin daar zijn hooi bijgevoerd krijgt (= ook extra betalen in deze periode van het jaar) bij gebrek aan tanden, en Daisy niet.

Overnachten op de graswei is voor mij een no-go want daar is geen schuiloptie.

Foto van vandaag:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 21:10 



 
Profiel   

wat goed dat je nog even doorzet met dit stel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-22 07:41 



 
Profiel   

ellepel schreef
wat goed dat je nog even doorzet met dit stel!


We gaan nu het poeder dat de ruin kreeg aan mijn merrie geven. Als zij zichzelf niet zo zou aanbieden, dekt hij misschien niet meer. We zullen het zien :)

Stel dat dat nou echt werkt - dan zitten we sowieso nog met het hooi-issue. In de zomerperiode wordt er bij ons standaard geen hooi gegeven - de ruin krijgt dit wel, door gebrek aan tandjes. Maar daar moet de eigenaar voor bijbetalen in deze periode.
Mijn Daisy heeft niet echt hooi nodig momenteel. Als we de gewone portie voor de ruin aanhouden, zal zij met de helft gaan lopen :') Tot daar aan toe dat ik dan de helft zou betalen - maar met slechts de helft van het hooi heeft de ruin niet voldoende. Er zouden dan 2 porties nodig zijn --> waardoor mijn stalgeld natuurlijk ook stijgt, en mijn paard staat eindelijk eens niet moddervet :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-22 08:37 



 
Profiel   

haha, nou zo blijf je bezig :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-22 08:58 



 
Profiel   

Kan er niet gewoon een knikker in haar baarmoeder? Dan zou het probleem ook opgelost moeten zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-22 08:59 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Kan er niet gewoon een knikker in haar baarmoeder? Dan zou het probleem ook opgelost moeten zijn.


Ze is 20 jaar, waarom zou ik dat nu nog gaan doen? Ik heb nooit eerder problemen met haar hengstigheid ondervonden, en dit is een probleem dat door 2 paarden veroorzaakt wordt imo - mijn merrie biedt zich aan, en de ruin kan dan geen nee zeggen. Er zijn ruinen genoeg die wel nee zeggen tegen een hengstige merrie, ook als er in hun gezicht geplast wordt. Deze ruin weigert bij andere merries ook, het is echt de combinatie zeg maar :')

Het "probleem" toont zich ook alleen maar als ze samen staan wanneer Daisy hengstig is. Zolang we de 2 weien voor ons alleen hebben, kan mijn merrie op haar eigen stukje staan wanneer ze hengstig is. Is de hengstigheid over, kunnen ze weer samen.
Naar mij toe verandert mijn merrie niet, het is niet zo dat ik haar niet meer onder controle heb of ze in een draak verandert wanneer ze hengstig staat. Dus ik vind een knikker nogal drastisch, voor onze situatie :)

Nee, zo'n ingreep vind ik té, voor wat het "probleem" maar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-22 09:12 



 
Profiel   

Fijn dat ze het weer gezellig hebben! Hopelijk gaat het zo weer goed.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-22 09:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen