Losrukken van paard in nog zeer onwennige situatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:03

Zebrastreep schreef:
Het is een koudbloed hé! Vergeet niet dat koudbloeden over het algemeen je ontzettend uit gaan testen om onder andere te kijken hoe je reageerd en of je wel te vertrouwen bent want dat speelt nu ook zeker mee.

Mijn fjordenmerrie was eerst ook veelte sterk voor mij omdat ze mij nog niet vertrouwde. Ik was daarbij veelte lief voor haar omdat ik niet door durfde te pakken. Totdat ik een ongelukje met haar kreeg toen kwam pas het besef van dat ik strenger moest gaan zijn voor haar en sindsdien is het goed.

Ik vindt horemanschip prima hoor als het voor iemand werkt , maar soms is een paard ook even een standje nodig in de vorm van een tik op de neus of een stemverheffing. Heb altijd het idee dat bij horsemanschip het allemaal lief en aardig moet zijn. Maar dan krijg je wel van dit verwende en vreemde gedrag. Je hebt wel een dier van meer dan 400 kilo naast je lopen. En ze zijn zo enorm sterk helemaal als ze weten dat ze de baas zijn over jou.


Dus streng gaan worden nee is ook echt nee

Dit!

Zou 'm op de wei zadelen en onder 't zadel vertrekken, erop heb je meer te zeggen dan ernaast. Als je zelf geen natuurlijk overwicht hebt op het paard, laat het dan een ruiter doen die 'm niet met fluwelen handschoentjes aanpakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:04

Misschien een rare suggestie, maar is het een idee om te verhuizen naar een stalling waar je alles bij de hand hebt? Zodat je in een veilige omgeving het vertrouwen kunt opbouwen? Met je paard aan het werk in het land waar de rest van de kudde ook staat en waar hij nog niet compleet is geaccepteerd, lijkt me niet een hele veilige situatie?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-04-22 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ingivriendje
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 10:05

Twiggy2008 schreef:
Hoi TS, wat leuk voor jou, je eigen paard. Dat is altijd even wennen. Jouw paard moet nog wennen aan zijn nieuwe plek, alle veranderingen en jullie moeten nog helemaal aan elkaar wennen.

Goed dat je begonnen bent en het in kleinere stapjes gaat doen. Probeer daarbij ook zelf focus te hebben op wat jij wilt dat er gebeurt. Ik zou zelf werken met een kaptoom en een leadrope. Mijn kruising Fjord was vroeger niet te houden met een touwhalster of iets. Maar goed, wat werkt voor jullie, is even uitvinden natuurlijk...

Na verloop van tijd ga je je paard aanvoelen (en hij jou) en kun je dit gedrag vóór zijn. Nu is het zaak om in alle rust op te bouwen in kleine stapjes en daarin heel consequent te zijn. Consequent zijn is wat anders dan 'hard aan pakken' bij mij (Ik geloof niet in hard aan pakken). Ik denk wel dat jouw Tinker heel erg onzeker is en daarom dit gedrag vertoont. Jij bent zijn eigenaar en jouw toekomstige leiderschap, daar moet hij op gaan vertrouwen.

Fijn als iemand jou hierbij kan helpen. Ik hoop dat jij een manier vindt om rustig te blijven, hou de focus op wat je wilt, raak niet gefrustreerd, heb vertrouwen in je paard en denk in kleine stapjes. Is het mogelijk ook anders je tijd met je paard te spenderen? Door bij hem te zitten, te zijn, bijvoorbeeld met poetsen? Alles wat helpt om samen die band op te bouwen....


Ja die mogelijkheid is er zeker en doe ik ook. Ik ga er elke dag een keer of 3 naartoe en ben er dan gewoon. Poetsen is nog een dingetje, zolang hij zomaar wegloopt. Dus dat moet ook met vasthouden of in kleine stapjes poetsen, desnoods over een paar keren verdeeld. Zodat het ook een succes beleving kan blijven. In de aanschaf van een kaptoom ga ik mij verdiepen. En ik geef het zeker de tijd. Hij laat mij in die zin toch ook geen keuze. En hard aanpakken en consequent zijn zijn voor mij ook twee verschillende dingen.

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:07

elnienjo schreef:
Zebrastreep schreef:
Het is een koudbloed hé! Vergeet niet dat koudbloeden over het algemeen je ontzettend uit gaan testen om onder andere te kijken hoe je reageerd en of je wel te vertrouwen bent want dat speelt nu ook zeker mee.

Mijn fjordenmerrie was eerst ook veelte sterk voor mij omdat ze mij nog niet vertrouwde. Ik was daarbij veelte lief voor haar omdat ik niet door durfde te pakken. Totdat ik een ongelukje met haar kreeg toen kwam pas het besef van dat ik strenger moest gaan zijn voor haar en sindsdien is het goed.

Ik vindt horemanschip prima hoor als het voor iemand werkt , maar soms is een paard ook even een standje nodig in de vorm van een tik op de neus of een stemverheffing. Heb altijd het idee dat bij horsemanschip het allemaal lief en aardig moet zijn. Maar dan krijg je wel van dit verwende en vreemde gedrag. Je hebt wel een dier van meer dan 400 kilo naast je lopen. En ze zijn zo enorm sterk helemaal als ze weten dat ze de baas zijn over jou.


Dus streng gaan worden nee is ook echt nee

Dit!

Zou 'm op de wei zadelen en onder 't zadel vertrekken, erop heb je meer te zeggen dan ernaast. Als je zelf geen natuurlijk overwicht hebt op het paard, laat het dan een ruiter doen die 'm niet met fluwelen handschoentjes aanpakt.


Best een goed idee! :j Maar laat dit dier even een tijdje wennen. Hij staat er nog geen maand.

Ingivriendje
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 22:20

Mindim schreef:
Misschien een rare suggestie, maar is het een idee om te verhuizen naar een stalling waar je alles bij de hand hebt? Zodat je in een veilige omgeving het vertrouwen kunt opbouwen? Met je paard aan het werk in het land waar de rest van de kudde ook staat en waar hij nog niet compleet is geaccepteerd, lijkt me niet een hele veilige situatie?


Die gedachte speelde ook al door mijn hoofd maar is geen echte optie. Alleen als het echt niet goed zou gaan. Hij staat er nog maar net dus dat is te vroeg voor nu. En met de verkoop was 24/7 een vereiste. Wil hem zelf ook niet de meeste tijd van de dag op stal en ook geen nieuwe stress van weer een nieuwe verhuizing geven. Het is veilig als ik met hem oefen. Ze jagen hem niet op, situatie is nu weer behoorlijk rustig. Ik stuur ze in begin weg en ze blijven dan ook weg. Hij heeft intussen een vriendinnen groepje waar hij na het oefenen weer terug kan keren. Ik hoop dat hem dat ook steeds meer vertrouwen in de hele situatie en mij geeft. Hij heeft m.i. een soort van verlatingsangst in betrekking tot een bepaald paard uit die groep. Ik wist al dat hij niet graag alleen op pad gaat maar nu in deze voor hem compleet nieuwe situatie is het alleen veilig waar zijn kudde en nieuwe vriendin staat. Paar dagen geleden wilde hij haar nog achterna gaan toen ze de weide uitging. En zette de rest van de groep ook op stelten. Vanavond raakte hij wel overstuur, hinnikte haar achterna..en maakte daarna voor het eerst contact met een seizoen paard wat hij eerst wegjaagde en welke de meeste tijd alleen staat. Zo mooi om te zien. Uur later of zo stond hij haar rustig op te wachten.

Ingivriendje
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 22:25

elnienjo schreef:
Zebrastreep schreef:
Het is een koudbloed hé! Vergeet niet dat koudbloeden over het algemeen je ontzettend uit gaan testen om onder andere te kijken hoe je reageerd en of je wel te vertrouwen bent want dat speelt nu ook zeker mee.

Mijn fjordenmerrie was eerst ook veelte sterk voor mij omdat ze mij nog niet vertrouwde. Ik was daarbij veelte lief voor haar omdat ik niet door durfde te pakken. Totdat ik een ongelukje met haar kreeg toen kwam pas het besef van dat ik strenger moest gaan zijn voor haar en sindsdien is het goed.

Ik vindt horemanschip prima hoor als het voor iemand werkt , maar soms is een paard ook even een standje nodig in de vorm van een tik op de neus of een stemverheffing. Heb altijd het idee dat bij horsemanschip het allemaal lief en aardig moet zijn. Maar dan krijg je wel van dit verwende en vreemde gedrag. Je hebt wel een dier van meer dan 400 kilo naast je lopen. En ze zijn zo enorm sterk helemaal als ze weten dat ze de baas zijn over jou.


Dus streng gaan worden nee is ook echt nee

Dit!

Zou 'm op de wei zadelen en onder 't zadel vertrekken, erop heb je meer te zeggen dan ernaast. Als je zelf geen natuurlijk overwicht hebt op het paard, laat het dan een ruiter doen die 'm niet met fluwelen handschoentjes aanpakt.


Dat willen we gaan doen met mijn weidegenootjes en nog een paard mee. Of ik dat zelf durf weet ik
nog niet. Tot nu toe les ik nog alleen maar in de bak. Vorig jaar wel op buitenritten geweest. Ik ben nog niet zo ervaren. Les nog maar dik 2 jaar 2 tot 4 nu 3 keer per week. Ik denk pas als ik ook op de grond natuurlijk overwicht over hem heb en ik zie dat hij zich ook veiliger voelt. Dus eerst maar wennen. Ik voelde mij wel heel safe op hem in de bak bij zijn vorige thuis. Hij is verder opgevoed en beleerd. Freestyle/parelli manier.

Ingivriendje
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 11:51

elnienjo schreef:
Zebrastreep schreef:
Het is een koudbloed hé! Vergeet niet dat koudbloeden over het algemeen je ontzettend uit gaan testen om onder andere te kijken hoe je reageerd en of je wel te vertrouwen bent want dat speelt nu ook zeker mee.

Mijn fjordenmerrie was eerst ook veelte sterk voor mij omdat ze mij nog niet vertrouwde. Ik was daarbij veelte lief voor haar omdat ik niet door durfde te pakken. Totdat ik een ongelukje met haar kreeg toen kwam pas het besef van dat ik strenger moest gaan zijn voor haar en sindsdien is het goed.

Ik vindt horemanschip prima hoor als het voor iemand werkt , maar soms is een paard ook even een standje nodig in de vorm van een tik op de neus of een stemverheffing. Heb altijd het idee dat bij horsemanschip het allemaal lief en aardig moet zijn. Maar dan krijg je wel van dit verwende en vreemde gedrag. Je hebt wel een dier van meer dan 400 kilo naast je lopen. En ze zijn zo enorm sterk helemaal als ze weten dat ze de baas zijn over jou.


Dus streng gaan worden nee is ook echt nee

Dit!

Zou 'm op de wei zadelen en onder 't zadel vertrekken, erop heb je meer te zeggen dan ernaast. Als je zelf geen natuurlijk overwicht hebt op het paard, laat het dan een ruiter doen die 'm niet met fluwelen handschoentjes aanpakt.


Het is nu gewoon vertrouwen opbouwen in de nieuwe situatie met mij als nieuw baasje of hoe je dat ook mag nomen..en ook vooral werken aan mijn leiderschap en hem dus zo veilig te laten voelen. En dat wegloop gedrag voorkomen en/of goed op te kunnen vangen zodat hij leert dat dat niets oplevert.

Ik kan nu al alles met hem doen, zolang hij zich veilig voelt. De eerste dagen toen hij de kudde nog
niet zo kende, ging dat ook gewoon. Poetsen, leiden etc. Hij is op zich zelf gezien heel rustig en mak en gehoorzaam met alles. Maar doordat hij zich nog niet veilig voelt is het weglopen de struikelblok wat ik eerst met hem moet oplossen.

Rijden wil ik pas als hij mij goed kent en ik mij ook zeker voel. En ik met hem naar de bak kan. En hij voelt zich (nog) niet veilig als hij uit de kudde moet. Het is sowieso een paard wat niet graag alleen gaat, al kan hij het wel als hij zich veilig voelt. Hard aanpakken hoeft daardoor niet, alleen consequent en duidelijk uiteraard zodat hij weet wat de ruiter/wandelaar van hem wil. Als je dat bedoelt?

Op het moment dat hij in paniek raakt wil hij alleen maar terug naar de kudde. En dat is gewoon niet voldoende veilig als hij door alles heen rent en de kudde dan mee opjaagt. Dus dat is geen optie. Hij is op dit moment naar mijn idee niet voldoende veilig gehecht, maar angstig gehecht . Iets wat overigens ook bij mensen bestaat.Waardoor hij dus wegrent of beter gezegd terug rent.

Vooral naar zijn nieuwe vriendinnetje. Die wil hij niet alleen laten en hij vind het moeilijk als zij weggaat. Gisteren werd ze meegenomen. Hij rende haar gelukkig niet achterna de weg op. Wel erg onrustig in de weide heen en weer lopen, die kant opkijken en hinnikken. Later kreeg ik een foto doorgesturd.
Toen stond hij haar rustig op te wachten.

Vanmorgen gewoon naar hem toe gegaan en met stalhalster en losse leadrope geoefend. Rondjes om zijn vriendinnetje heen gelopen. Halthouden, terug laten stappen, hij doet het gewoon. 5 minuten maar. Halster uit, uitvoerig geknuffeld en beloond. Wat eten gegeven van zijn dagelijkse rantsoen. Toen hij zag dat ik nog een stukje wortel voor hem had als afscheid stapte hij ook gewoon naar me toe en nam dat toen ik het aanbod.

Dierenarts ( met de enting) vond hem gisteren het makste paard wat hij ooit heeft gezien. Gisteren ook 20 minuten geoefend met iemand erbij met hoofdstel, toen waren we verder weg en wilde hij eerst wel steeds terug naar de kudde en/of maatje. Leiden met zo los teugel mogelijk, halt houden en terug laten stappen. Dat ging steeds beter en heb ik ook goed afgesloten. Helaas kan ik in de weide vanwege de veiligheid
geen longeer touw gebruiken voor het geval hij weer wegrent. ik hoop maar dat die leadrope ook voldoende speling geeft om hem alsnog terug te kunnen halen en/of te terug te pakken.

Zijn hoofdstel is overigens ook als kaptoom te gebruiken. Zit bovenop een ring op, ontdekten we gisteren.

Mijn begeleidster zei dat ik daarom deze niet hoeft te aan te schaffen. Helaas is zij er niet altijd en moet ik ook veel alleen doen maar kan alsnog altijd op haar terug vallen voor tips en adviezen.
Laatst bijgewerkt door Ingivriendje op 27-04-22 12:16, in het totaal 2 keer bewerkt

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 11:58

Ingivriendje schreef:
Het is nu gewoon vertrouwen opbouwen en vooral werken aan mijn leiderschap en hem veilig te laten voelen.
Ik kan alles met hem doen, zolang hij zich veilig voelt. Poetsen, leiden etc. Hij is op zich zelf gezien heel rustig en mak en gehoorzaam met alles.

Rijden wil ik pas als hij mij goed kent en ik mij ook zeker voel. En ik met hem naar de bak kan. En hij voelt zich (nog) niet veilig als hij uit de kudde moet. Het is sowieso een paard wat niet graag alleen gaat, al kan hij het wel als hij zich veilig voelt. Hard aanpakken hoeft daardoor niet, alleen consequent en duidelijk uiteraard, zodat hij weet wat de ruiter/wandelaar van hem wil. Als je dat bedoelt? Op het moment dat hij in paniek raakt wil hij alleen maar terug naar de kudde. En dat heeft al een paar onveilige situaties opgeleverd ook voor hem. Dus dat is geen optie. Hij is op dit moment niet veilig gehecht, maar angstig gehecht waardoor hij dus wegrent of beter gezegd terugrent.

Vooral aan zijn nieuwe vriendinnetje. Die wil hij niet alleen laten en hij vind het moeilijk als zij weggaat. Gisteren werde ze meegenomen. Hij rende haar gelukkig niet achterna de weg op. Wel erg onrustig in de weide heen en weer lopen, die kant opkijken en hinnikken. Later kreeg ik een foto van dat hij rustig haar stond op te wachten. Hoe het tussen door is gedaan weet ik niet. Vanmorgen gewoon naar hem toe gedaan en met stalhalster en losse leadrope geoefend. Rondjes om zijn vriendinnetje heen gelopen. Halthouden, terug laten stappen, hij doet het gewoon. 5 minuten maar. Halster uit, uitvoerig geknuffeld en beloond. Wat eten gegeven van zijn dagelijkse rantsoen. Toen hij zag dat ik nog een stukje wortel voor hem had als afscheid stapte hij ook gewoon naar me toe en nam dat toen ik het aanbod.

Dierenarts ( met de enting) vond hem gisteren het makste paard wat hij ooit heeft gezien. Gisteren ook 20 minuten geoefend met iemand erbij met hoofdstel, toen waren we verder weg en wilde hij eerst wel steeds terug. Leiden met zo los teugel mogelijk, halt houden en terug laten stappen. Dat ging steeds beter en heb ik ook goed afgesloten. Helaas kan ik in de weide geen longeertouw gebruiken voor het geval hij wel een keer wegren en hoop maar dat die leadrope ook voldoende speling geeft. Zijn boofdstel is ook als kaptoom te gebruiken. Zit bovenop een ring op, ontdekten we gisteren.

Mijn begeleidster zei dat ik daarom deze niet hoeft te aan te schaffen.


Ik denk dat je goed bezig bent zo! Bouw het steeds verder op, loop steeds verder weg en blijf ook steeds langer weg.

Aan paniekerig gedrag als zijn vriendinnetje wordt meegenomen kan je helaas weinig doen. Hij zal moeten leren/ervaren dat ze telkens terugkomt.

Ivm het rijden geef ik je gelijk. Dat kan later nog altijd, neem nu gewoon lekker de tijd hem aan jou en de nieuwe stalling/weigenoten te laten wennen. Wanneer hij vertrouwen in jou heeft, zullen jullie je beide zekerder en veiliger voelen, en zal dat rijden vrij vlot verlopen. Als je dat nu overhaast en je hebt iets voor, is het vertrouwen voor jou meteen weg, en leert hij dat hij bijvoorbeeld door te bokken of te rennen van jou af geraakt en zijn zin kan doordrijven.

Ingivriendje
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 12:12

LWDaisy schreef:
Ingivriendje schreef:
Het is nu gewoon vertrouwen opbouwen en vooral werken aan mijn leiderschap en hem veilig te laten voelen.
Ik kan alles met hem doen, zolang hij zich veilig voelt. Poetsen, leiden etc. Hij is op zich zelf gezien heel rustig en mak en gehoorzaam met alles.

Rijden wil ik pas als hij mij goed kent en ik mij ook zeker voel. En ik met hem naar de bak kan. En hij voelt zich (nog) niet veilig als hij uit de kudde moet. Het is sowieso een paard wat niet graag alleen gaat, al kan hij het wel als hij zich veilig voelt. Hard aanpakken hoeft daardoor niet, alleen consequent en duidelijk uiteraard, zodat hij weet wat de ruiter/wandelaar van hem wil. Als je dat bedoelt? Op het moment dat hij in paniek raakt wil hij alleen maar terug naar de kudde. En dat heeft al een paar onveilige situaties opgeleverd ook voor hem. Dus dat is geen optie. Hij is op dit moment niet veilig gehecht, maar angstig gehecht waardoor hij dus wegrent of beter gezegd terugrent.

Vooral aan zijn nieuwe vriendinnetje. Die wil hij niet alleen laten en hij vind het moeilijk als zij weggaat. Gisteren werde ze meegenomen. Hij rende haar gelukkig niet achterna de weg op. Wel erg onrustig in de weide heen en weer lopen, die kant opkijken en hinnikken. Later kreeg ik een foto van dat hij rustig haar stond op te wachten. Hoe het tussen door is gedaan weet ik niet. Vanmorgen gewoon naar hem toe gedaan en met stalhalster en losse leadrope geoefend. Rondjes om zijn vriendinnetje heen gelopen. Halthouden, terug laten stappen, hij doet het gewoon. 5 minuten maar. Halster uit, uitvoerig geknuffeld en beloond. Wat eten gegeven van zijn dagelijkse rantsoen. Toen hij zag dat ik nog een stukje wortel voor hem had als afscheid stapte hij ook gewoon naar me toe en nam dat toen ik het aanbod.

Dierenarts ( met de enting) vond hem gisteren het makste paard wat hij ooit heeft gezien. Gisteren ook 20 minuten geoefend met iemand erbij met hoofdstel, toen waren we verder weg en wilde hij eerst wel steeds terug. Leiden met zo los teugel mogelijk, halt houden en terug laten stappen. Dat ging steeds beter en heb ik ook goed afgesloten. Helaas kan ik in de weide geen longeertouw gebruiken voor het geval hij wel een keer wegren en hoop maar dat die leadrope ook voldoende speling geeft. Zijn boofdstel is ook als kaptoom te gebruiken. Zit bovenop een ring op, ontdekten we gisteren.

Mijn begeleidster zei dat ik daarom deze niet hoeft te aan te schaffen.


Ik denk dat je goed bezig bent zo! Bouw het steeds verder op, loop steeds verder weg en blijf ook steeds langer weg.

Aan paniekerig gedrag als zijn vriendinnetje wordt meegenomen kan je helaas weinig doen. Hij zal moeten leren/ervaren dat ze telkens terugkomt.

Ivm het rijden geef ik je gelijk. Dat kan later nog altijd, neem nu gewoon lekker de tijd hem aan jou en de nieuwe stalling/weigenoten te laten wennen. Wanneer hij vertrouwen in jou heeft, zullen jullie je beide zekerder en veiliger voelen, en zal dat rijden vrij vlot verlopen. Als je dat nu overhaast en je hebt iets voor, is het vertrouwen voor jou meteen weg, en leert hij dat hij bijvoorbeeld door te bokken of te rennen van jou af geraakt en zijn zin kan doordrijven.


Ja zo denk ik er ook over. Niet alleen hij heeft succeservaringen nodig voor het vertrouwen, ik ook. Ik heb ook nog steeds 2 tot 3 keer in de week les op nu verschillende paarden met twee introductrices. Dus aan lessen/rijden kom ik nog steeds toe. Daarvoor was het zelfs 4 keer, maar die lessen die ik van een andere stal over heb maak ik waarschijnlijk op als ik wel op hem kan gaan lessen.

En sorry voor de taalfouten, ik denk sneller dan dat ik kan schrijven.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Losrukken van paard in nog zeer onwennige situatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 12:27

Heb je de eigenaar van zijn vriendinnetje ook al leren kennen en wordt zij bereden? Ms is het slim om richting de bak de eerste paar keer samen te gaan, zodat jou paard vertrouwen/steun krijgt van zijn vriendinnetje in de nieuwe weg ernaartoe en op die nieuwe plek. Wel dan in de bak voor jezelf proberen te gaan rijden en niet in een treintje ;)
Na een week en zeker met 7 nieuwe paarden is de rang nog niet bepaald, dat maakt het voor jou paard wrs heel lastig om weg te gaan, want komt hij later terug moet hij weer “vechten” voor z’n plek. Dat duurt een paar weken (zeker als er nog nieuwe paarden geïntroduceerd worden), en dan zul je merken dat die angst om weg te gaan al minder wordt.
Blijf wel idd dingen doen zodat hij jou ook gaat zien als een veilige plek en leider. Maar volgens mij doe je al hard je best en heb je volop hulp!

Ingivriendje
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 13:58

boeflover schreef:
Heb je de eigenaar van zijn vriendinnetje ook al leren kennen en wordt zij bereden? Ms is het slim om richting de bak de eerste paar keer samen te gaan, zodat jou paard vertrouwen/steun krijgt van zijn vriendinnetje in de nieuwe weg ernaartoe en op die nieuwe plek. Wel dan in de bak voor jezelf proberen te gaan rijden en niet in een treintje ;)
Na een week en zeker met 7 nieuwe paarden is de rang nog niet bepaald, dat maakt het voor jou paard wrs heel lastig om weg te gaan, want komt hij later terug moet hij weer “vechten” voor z’n plek. Dat duurt een paar weken (zeker als er nog nieuwe paarden geïntroduceerd worden), en dan zul je merken dat die angst om weg te gaan al minder wordt.
Blijf wel idd dingen doen zodat hij jou ook gaat zien als een veilige plek en leider. Maar volgens mij doe je al hard je best en heb je volop hulp!


ja ik ken ze allemaal. Baasje van zijn vriendinnetje ken ik ook en wij willen zeker samen op stap gaan. Zij wordt af en toe meegenomen voor een buitenrit. Belangrijk is dat het op de grond eerst helemaal goed voelt voordat ik erop stap. Eerst wandelen. Maar ook dat hij eraan went, dat haar paard alleen weggaat en ik zover mogelijk met hem weg kan gaan. En voorlopig eerst maar in de weide. Ben al blij als hij rustig in het inloopstukje blijft staan. Anders los je het probleem nog niet op. Ik vond een keigoed artikel hierover. Mag ik zoiets hier plaatsen?

Ingivriendje
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-22 16:02

Utixo schreef:
Dan zorg je dat je er iets om hebt hangen dat hij zijn hals niet kan rechten. Maar nu komt hij er iedere keer mee weg en TS is zich aan het aanpassen aan wat hij wil.


Utixo wat bedoel je er daar precies mee? Met dat hij iets om zich heen heeft hangen? Een hulpteugel zoals een verlening o.d.?

Intussen gaat het poetsen en grondwerk behoorlijk goed. Ik poets hem meestal los en hij blijft ook staan als ik dat vraag. Hij rent met grondwerk niet meer weg. En ik ben ook af en toe streng geweest, in die zin dat ik mijn stem verhefte en nee zei of een klein rukje gaf. En laat zich niet meer zo afleiden door de andere paarden. Die stuur ik meestal weg als ze te dicht bij komen.

Wandelen naast de weg uit de weide gaat alleen goed zolang hij (vlgs mij) de andere paarden nog kan zien. Dat probleem wegrennen heb ik dus buiten de weide om nog niet opgelost. Ik reageer niet snel genoeg, het gebeurde opeens tijdens dat hij aan het grazen was toen ik bij het kritieke punt was. Alsof hij besefte, hey dit is te ver. Had touwhalster om. Gister middag precies dus op de plek waar het eerder is gebeurd en waar bosjes het zicht belemmeren. Alleen veel minder panisch. Hij rende nu niet meer impulsief door de draden heen en wachtte uiteindelijk totdat ik eraan kwam en hem kon pakken. En zocht een opening, die hij niet kon vinden. Ben weer met hem klein stuk terug gelopen niet meteen de weide in. Dus nog wat dingen gedaan. Morgen middag gaan we voor het eerst met een paard uit de kudde dat stukje lopen. Ben benieuwd.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Losrukken van paard in nog zeer onwennige situatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 16:43

Ik ga mee met pol013 zijn uitleg.

Vind dingen die voor jullie werken. Is dat een hoofdstel of iets anders moet je dat niet laten.
Natural horsemanship is zeker wel intressant, maar als je dat alleen moet doen zonder ervaring is dat gewoon aanmodderen. Mijn merrie is ook zo een kuddepaard die niet graag weg gaat. Toch heb ik genoeg gezag dat ik ze uit de groep kan halen en ook op stap kan gaan. 100% rustig is ze dan niet en na 100 keer probeert ze nog steeds wel op een bepaald punt om te draaien. Toch is het hierbij echt kwestie van doorpakken. Als jullie beiden jullie zin willen doordrijven is het degenene die het meest overtuigend is en het langste volhoud degene die zijn zin krijgt. Zo werk dat voor mij hier in ieder geval. Dat doorpakken is heus niet altijd zweep erop of ruk aan touw. Dat kan gewoon een kwestie van volhouden zijn. Trekt hij zich los, gewoon rustig terug nemen en terugzetten. Daar leggen ze zich uit mijn ervaring echt wel bij neer. Uit veiligheid zou ik niet vastbinden, maar het touw half vast draaien zodat het wel los komt bij trekken. Hierna gewoon terugnemen en terug 'half vastzetten'. Hierbij leren ze dat ze moeten vast staan, maar dat dat geen dwang is. Enkel is dat gemakkelijker dan steeds los te maken en terug gezet te worden en het scheelt ook een hoop halsters en touwen die ze kapot trekken. Is ook echt gevaarlijker om een trekker vast te zetten. Kan ook zo de poort of het hek achter of tegen zich aan gaan slepen in paniek. Dus zeker niet vast zetten zolang hij half vast niet blijft staan.

Ingivriendje
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-22 20:28

betadine schreef:
Ik ga mee met pol013 zijn uitleg.

Vind dingen die voor jullie werken. Is dat een hoofdstel of iets anders moet je dat niet laten.
Natural horsemanship is zeker wel intressant, maar als je dat alleen moet doen zonder ervaring is dat gewoon aanmodderen. Mijn merrie is ook zo een kuddepaard die niet graag weg gaat. Toch heb ik genoeg gezag dat ik ze uit de groep kan halen en ook op stap kan gaan. 100% rustig is ze dan niet en na 100 keer probeert ze nog steeds wel op een bepaald punt om te draaien. Toch is het hierbij echt kwestie van doorpakken. Als jullie beiden jullie zin willen doordrijven is het degenene die het meest overtuigend is en het langste volhoud degene die zijn zin krijgt. Zo werk dat voor mij hier in ieder geval. Dat doorpakken is heus niet altijd zweep erop of ruk aan touw. Dat kan gewoon een kwestie van volhouden zijn. Trekt hij zich los, gewoon rustig terug nemen en terugzetten. Daar leggen ze zich uit mijn ervaring echt wel bij neer. Uit veiligheid zou ik niet vastbinden, maar het touw half vast draaien zodat het wel los komt bij trekken. Hierna gewoon terugnemen en terug 'half vastzetten'. Hierbij leren ze dat ze moeten vast staan, maar dat dat geen dwang is. Enkel is dat gemakkelijker dan steeds los te maken en terug gezet te worden en het scheelt ook een hoop halsters en touwen die ze kapot trekken. Is ook echt gevaarlijker om een trekker vast te zetten. Kan ook zo de poort of het hek achter of tegen zich aan gaan slepen in paniek. Dus zeker niet vast zetten zolang hij half vast niet blijft staan.


Bedankt voor je bericht. En idd een goede tip met dat half vast zetten! Ik krijg intussen les in die manier waarop hij ook grondwerk heeft geleerd. Natural horsemanship en (Emiel Voest). Heb die boeken ook binnen. Na een les met een ander pony op een totaal andere locatie kon ik gisteren meteen een longeer probleem oplossen met hem in mijn eentje. Terwijl dat eerst totaal niet lukte. Eigenlijk is alleen het (te ver weg van de kudde weg) wandelen het probleem. Dan is hij zo snel dat hij meteen weg is en ik heb het nakijken. Als ik een bepaald punt voorbij kom. Weide ligt aan een land weg, waar ook verkeer langs kan komen. Daar reageert hij niet echt op. En ook alles andere gaat goed. Hij trekt zich niet (meer) los in het inloopstukje. Maar ik poets hem meestal los in de weide, dat vind ik zelf prettig. Hij luistert dan ook gewoon als hij toch een keer weg wil lopen en ik hem laat halt houden. Ook de andere paarden hebben over het algemeen respect en laten ons met rust. en zo niet stuur ik ze weg. Hij reageert daar nu ook veel minder op als ik erbij ben. Eigenlijk alleen nog maar als er een ander paard komt en hem direct weg wil sturen. Dat ben ik dan voor en stuur dat paard dan zelf eerst weg. Zodat hij kan blijven staan. Het is intussen ook weer rustig in de kudde en dat heeft natuurlijk ook zijn uitwerking op hem. Ik ken intussen ook alle paarden vrij goed. Binnenkort gaan we met de hele kudde een stukje verder naar een weide aan de overkant verhuizen. En dat is al weer dichter bij het bos en de bak waar ik op ten duur heen wil. En precies bij dat stuk waar ik niet met hem voorbij kom. Want in principe mag ik in die weide nu al komen om bv iets met hem te doen.

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 21:23

Ingivriendje schreef:
Intussen gaat het poetsen en grondwerk behoorlijk goed. Ik poets hem meestal los en hij blijft ook staan als ik dat vraag. Hij rent met grondwerk niet meer weg. En ik ben ook af en toe streng geweest, in die zin dat ik mijn stem verhefte en nee zei of een klein rukje gaf. En laat zich niet meer zo afleiden door de andere paarden. Die stuur ik meestal weg als ze te dicht bij komen.


Dat wegsturen van de andere paarden is ook een heel belangrijke, dus fijn dat dat werkt! Zo toon je aan je paard dat jij de leider bent over de kudde, dus mettertijd zal ie zich veilig genoeg voelen bij jou, want jij bent nog hoger in rang dan zijn vriendjes in de kudde.

Ingivriendje
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-22 17:57

hwn schreef:
Ingivriendje schreef:
Intussen gaat het poetsen en grondwerk behoorlijk goed. Ik poets hem meestal los en hij blijft ook staan als ik dat vraag. Hij rent met grondwerk niet meer weg. En ik ben ook af en toe streng geweest, in die zin dat ik mijn stem verhefte en nee zei of een klein rukje gaf. En laat zich niet meer zo afleiden door de andere paarden. Die stuur ik meestal weg als ze te dicht bij komen.


Dat wegsturen van de andere paarden is ook een heel belangrijke, dus fijn dat dat werkt! Zo toon je aan je paard dat jij de leider bent over de kudde, dus mettertijd zal ie zich veilig genoeg voelen bij jou, want jij bent nog hoger in rang dan zijn vriendjes in de kudde.


Ja dat had ik idd ook gelezen, dus soms doe ik dat ook bewust. In tegenstelling tot eerst blijft hij daardoor nu ook makkelijk staan en loopt zelf niet meer weg als er een paard met hoger rang aan komt. Vandaag met een ander paard een heel stuk het punt voorbijgekomen waar hij van de week nog wegliep. Daarna als ontspanning/beloning weer omgekeerd. Wel met hoofdstel erin en redelijk kort gehouden, want geef je hem teveel speelruimte probeert hij het waarschijnlijk alsnog. hij was onrustig en hinnikte een paar keer maar het ging verder wel goed. Dus klein succesje vandaag.

Ingivriendje
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 09:55

Misschien dat mensen het leuk vinden om het vervolg te horen.

Veel geoefend met wandelen aan de hand. Omdat hij in begin had "gemerkt" dat hij zich zomaar kon losrukken heb ik uiteindelijk na veel bestuderen en reviews lezen een halster met geïntegreerde hengstenketting gekocht die je op drie manieren kunt gebruiken. Helemaal geen inwerking dus alleen aan de halster ring vastmaken kan hierbij ook. Hij heeft er geen last van, (dat laat hij namelijk meteen merken). Een gewone hengstenketting heb ik ook nog maar die vind ik niet fijn voor hem, die gebruik ik niet. Ik weet dat velen het een lapmiddel vinden, maar mij gaf het het nodige zelfvertrouwen ( en de tijd) om over die drempel heen te komen en zijn vertrouwen te winnen om ook in enge situaties niet meer weg te willen lopen. Het idee dat hem iets overkomt is gewoon niet fijn. Ik vergelijk het een beetje met mijn honden, ik weet dat ze zomaar niet op straat voor een auto lopen maar toch lijn ik ze aan op straat. Af en toe liep iemand mee om mij door de spanning te helpen.

Eergisteren voor het eerst in de rijbak gereden en gisteren mijn eerste les gehad op hem. Ging heel goed. Wandelen is een goede training voor ons beide om vertrouwen te krijgen. Daar ga ik ondertussen ook mee verder op voor hem nog onbekende stukken. Hij is heel erg aanhankelijk geworden en staat al klaar om te wandelen. Zelfs al staat hij hooi te eten komt hij nog graag naar me toe. Heel fijn om mee te maken. Heb hem 17 oktober een halfjaar. Nog heel erg bedankt voor alle reacties en het meedenken.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Losrukken van paard in nog zeer onwennige situatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:24

Wat een fijne update. En goed dat je hem op die manier veiligheid en vertrouwen hebt kunnen bieden waardoor hij graag bij je is en jullie als team samen kunnen werken.

anjali
Berichten: 15049
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Losrukken van paard in nog zeer onwennige situatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 11:21

Goed gedaan ts!

Ingivriendje
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 18:59

anjali schreef:
Goed gedaan ts!


Dank je wel!