Gedragsverandering merrie na dracht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fvdl1985
Berichten: 3
Geregistreerd: 27-05-22

Gedragsverandering merrie na dracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 14:19

Goedemiddag,

Ik zou jullie advies goed kunnen gebruiken.
2 jaar geleden heb ik mijn eerste veulen gefokt van mijn eigen merrie.
Mijn merrie was toen 15 jaar en dit betrof haar eerste veulen, een hengstje.
Ze heeft een jaar gedragen en de bevalling is goed gegaan.
Veulen is 4 maanden bij haar geweest en is daarna ingestroomd in het opfok groepje.
Ook dit is prima verlopen zonder al te veel stress.
Mijn merrie is daarna bij haar vaste vriendje terug op de wei gegaan.

Na deze dracht merk ik al 2 jaar een gedragsverandering bij mijn merrie.
Zo erg dat ik haar nauwelijks terug herken. Waar zij eerst de meest kalme en relaxte merrie was waarbij zij zelfs haar hengstigheid nooit liet zien is het nu de grootste onrustige zeikmerrie.
Eigenlijk is dit nu al 2 jaar lang zo maar voornamelijk in het voorjaar en de zomer.

- haar verlatingsangst is enorm, haar reactie is extreem.
- op de wei is zij onrustig, zij slaat daarbij veel met haar hoofd.
- op stal is zij onrustiger en staat veel met haar oren in haar nek.
- ze heeft nog steeds last van overgewicht, zij lijkt al het voer anders in haar lichaam op te slaan.
- zij heeft van kliniek moerbeke metabole care gekregen.

Met rijden merk ik gelukkig geen verandering.
Tegen haar vaste vriendje is zij gewoon vriendelijk.
Op de wei heb ik haar een vliegenkap met neusflap gegeven maar nog slaat ze veel met haar hoofd.

Nu is het zo dat haar veulen inmiddels 2 jaar is en sinds gisteren bij ons aan huis staat, net als mijn merrie met haar vriendje. Ze staan dus met zn 3en.
Haar reactie naar hem is extreem, ze kan hem niet luchten of zien.
Hij is 8 weken geleden gecastreerd en uiteraard geen hengst meer.

Met het vriendje van mijn merrie lijkt hij weer wel goed te klikken.

De paarden staan nu nog gescheiden op de wei en op stal kunnen ze elkaar zien.
Als hij nog maar kijkt naar haar is het al drama, ze probeert hem dan aan te vallen.

Ik herken mijn lieve vriendelijke merrie gewoon niet meer terug.

Is dit herkenbaar voor 1 van jullie?

Mij lijkt het dat de merrie eerst beter in haar vel moet zitten voordat ik ze als groep introduceer, dus hier wil ik aan werken.

Hoor graag jullie advies.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Gedragsverandering merrie na dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 14:22

Hormonen laten scannen, eierstokken laten controleren. Alle problemen die je beschrijft zijn hormonaal.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 14:25

zou ik ook laten doen.
uitsluiten dat er geen cystes of erger zijn die dit soort problemen veroorzaken.

Fvdl1985
Berichten: 3
Geregistreerd: 27-05-22

Re: Gedragsverandering merrie na dracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 23:50

Dank je wel! Ik heb de dierenarts gebeld en deze komt maandag langs.
Ik heb jullie tips benoemd dus dit zullen ze ook gaan nakijken. Bedankt!

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 00:00

Avalanche schreef:
Hormonen laten scannen, eierstokken laten controleren. Alle problemen die je beschrijft zijn hormonaal.

Ja dacht ik ook meteen aan... cystes op eierstokken kunnen oom dergelijk gedrag veroorzaken.

KootMiraDrum

Berichten: 8325
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Gedragsverandering merrie na dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 00:39

Inderdaad laten scannen, is ook een stuk goedkoper dan bv bloed laten testen op anti-Müller hormoon (uitslag daarvan geeft 98% zekerheid op de meestvoorkomende eierstoktumor, maar die bloedtest kost bijna 400 euro).
Succes maandag en hou ons op de hoogte!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gedragsverandering merrie na dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 01:18

Laten nakijken.....

Maar, mijn merrie kwam na afspenen bij ons. Was toen 13jr en met 5 maanden afgespeend. Lieve merrie, maar ontzettend roepen en ook naar de andere paarden veel verlatingsangst.

Ze heeft nu weer 3 weken een veulen en werd tijdens de dracht alweer rustiger. We laten dit veulen er gewoon bij en "natuurlijk" afspenen.

Met 4 maanden is echt veel en veel te vroeg. Mensen zeggen vaak dat de merrie het zat was, maar dan zijn ze aan het opvoeden. Ook de manier van afspenen maakt echt verschil.

KootMiraDrum

Berichten: 8325
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 01:22

Mee eens. Ik weet zelfs van merries die na 3 maanden al van hun veulen werden gescheiden.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Gedragsverandering merrie na dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 01:46

Ja, dat kan echt niet. Ik kan me een geval herinneren waar dat gebeurde en merrie bleef haar veulen zoeken....... echt hartbrekend om te zien.

Fvdl1985
Berichten: 3
Geregistreerd: 27-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-22 07:07

Als het aan mij had gelegen mocht haar veulen ook langer bij haar blijven. Het eerste punt was dat de merrie een maand langer heeft gedragen waardoor hij dus een maand jonger was.

Het was kiezen tussen 2 kwaden.
Of het veulen er af halen met 4 maanden zodat hij samen met de andere hengstjes tegelijkertijd kon instromen in de opfok.

Of het veulen bij de merrie laten en als enige later laten instromen.

Het risico is dan dat het groepje al gevormd is. Omdat hij de allerkleinste was met een zacht karakter maakte me dat wel zorgen om zijn positie in de groep. De andere hengsten waren namelijk al een stuk groter, geboren in feb/ maart en hij is van juli.
Hij is dan ook in november ingestroomd in de opfok.

Uiteindelijk ben ik wel blij dat ik dat gekozen heb want in de opfok is alles perfect verlopen.

Maar nogmaals, het is kiezen tussen 2 kwaden...

hagelslag
Berichten: 8998
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 09:19

Fvdl1985 schreef:
Als het aan mij had gelegen mocht haar veulen ook langer bij haar blijven. Het eerste punt was dat de merrie een maand langer heeft gedragen waardoor hij dus een maand jonger was.

Het was kiezen tussen 2 kwaden.
Of het veulen er af halen met 4 maanden zodat hij samen met de andere hengstjes tegelijkertijd kon instromen in de opfok.

Of het veulen bij de merrie laten en als enige later laten instromen.

Het risico is dan dat het groepje al gevormd is. Omdat hij de allerkleinste was met een zacht karakter maakte me dat wel zorgen om zijn positie in de groep. De andere hengsten waren namelijk al een stuk groter, geboren in feb/ maart en hij is van juli.
Hij is dan ook in november ingestroomd in de opfok.

Uiteindelijk ben ik wel blij dat ik dat gekozen heb want in de opfok is alles perfect verlopen.

Maar nogmaals, het is kiezen tussen 2 kwaden...



Andere opfok zoeken optie nr 3.

Maar ik ben benieuwd wat er uit de onderzoeken gaat komen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 10:59

Fvdl1985 schreef:
Als het aan mij had gelegen mocht haar veulen ook langer bij haar blijven. Het eerste punt was dat de merrie een maand langer heeft gedragen waardoor hij dus een maand jonger was.

Het was kiezen tussen 2 kwaden.
Of het veulen er af halen met 4 maanden zodat hij samen met de andere hengstjes tegelijkertijd kon instromen in de opfok.

Of het veulen bij de merrie laten en als enige later laten instromen.

Het risico is dan dat het groepje al gevormd is. Omdat hij de allerkleinste was met een zacht karakter maakte me dat wel zorgen om zijn positie in de groep. De andere hengsten waren namelijk al een stuk groter, geboren in feb/ maart en hij is van juli.
Hij is dan ook in november ingestroomd in de opfok.

Uiteindelijk ben ik wel blij dat ik dat gekozen heb want in de opfok is alles perfect verlopen.

Maar nogmaals, het is kiezen tussen 2 kwaden...


Hoezo perfect gelopen?

Je weet nog helemaal niet hoe hij uitgroeit en wat het bij hem heeft gedaan dat hij te vroeg is afgespeend. Geloof me, daar zie je ontzettend veel problemen door later.

En voor de merrie is het wel waardeloos, want daar heb je nu dus wel problemen mee.

Een goede opfok moet helemaal geen veulens onder de 6 maanden aannemen.