Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe paard weer meenemen na grazen

 
Profiel   

Hi,

De titel is een beetje onduidelijk misschien. Het zit zo, mijn paard is heel fijn op mij gericht tijdens het wandelen. Vaak mag ze van mij aan het einde (we draaien op een gegeven moment om), even grazen. Dat mag ze dus niet tijdens het wandelen en dat begrijpt ze heel goed. Als ik na een tijdje de wandeling wil vervolgen, moet ik haar echt 'omhoog trekken' om weer te gaan lopen . Ik zou graag een oefening vinden om dit met haar te oefenen, zodat ik niet zo aan het halster hoef te trekken, want dat is niet fijn voor haar en ook niet voor mij.

Ze kent clickers en daarmee oefenen we van alles, dus wellicht heeft iemand een tip voor ons.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-22 18:58 



 
Profiel   

Zou het kunnen werken zoals bij honden in een soort ruil? Dus je koppelt iets van we gaan ofzo aan het krijgen van een beetje brok of een stukje wortel ofzo? Iets wat zij nog lekkerder vindt en waar ze haar hoofd dan voor moet optillen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-22 19:29 



 
Profiel   

Ik koppel alles wat ik doe aan fluiten, met brok geven fluit ik, tijdens grondwerk en longeren dat hij naar mij toe moet komen, etc. Dus als ik na een bosritje lekker ga grazen met hem, en op het einde fluit, komt hij gelijk mee omdat het er zo in zit zeg maar. Uiteraard belonen dan.
Misschien is dit iets wat je (op lang termijn) kunt gaan oefenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-22 19:37 



 
Profiel   

Gaabje schreef
Zou het kunnen werken zoals bij honden in een soort ruil? Dus je koppelt iets van we gaan ofzo aan het krijgen van een beetje brok of een stukje wortel ofzo? Iets wat zij nog lekkerder vindt en waar ze haar hoofd dan voor moet optillen?

Zo doe ik het. Maar ik heb altijd wortel op zak. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-22 19:40 



 
Profiel   

Zweepje meenemen en tikje geven als ie niet meeloopt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-22 19:55 



 
Profiel   

Tijdens het wandelen kent ze het commando 'doorlopen'. Die gebruik ik ook wel eens als we weer verderlopen.
Een ander commando dat ik veel gebruik is 'ok'. Dat betekent zoveel als 'ok, goed gedaan, volgende oefening'. Aan het eind van het wandelen, als ze mag grazen, dan zeg ik 'ok toe maar'. Aan het eind van het grazen, als we gaan wandelen zeg ik 'ok, doorlopen'.
Voor haar is het dan duidelijk wat we gaan doen en dat voorkomt dat ik onnodig moet sleuren. Het heeft wel wat keren sleuren gekost overigens vóór ze het echt helemaal uit zichzelf deed ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-22 20:30 



 
Profiel   

Ik gebruik het woord "klaar" als ik bijv. een trainingsessie stop, maar ook wanneer ik wil dat ze stoppen met grazen. Als ze dan hun hoofd omhoog doen "click" en een brokje. Werkt bij die van mij goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-22 20:37 



 
Profiel   

Berith schreef
Ik gebruik het woord "klaar" als ik bijv. een trainingsessie stop, maar ook wanneer ik wil dat ze stoppen met grazen. Als ze dan hun hoofd omhoog doen "click" en een brokje. Werkt bij die van mij goed.


Zo heb ik ze het ook geleerd! Uiteindelijk als je een paard hebt die alleen maar aan eten kan denken, blijft het een strijd ben ik bang :/

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-22 10:40 



 
Profiel   

Bidoof schreef
Zweepje meenemen en tikje geven als ie niet meeloopt?

Zo doe ik het ook. (Zacht) tikje op zijn dikke achterhand.Anders blijft mijn eetverslaafde gewoon dooreten.En geruk aan het halster lijkt me onprettig en mogelijk slecht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-22 11:02 



 
Profiel   

BeritSor schreef
Berith schreef
Ik gebruik het woord "klaar" als ik bijv. een trainingsessie stop, maar ook wanneer ik wil dat ze stoppen met grazen. Als ze dan hun hoofd omhoog doen "click" en een brokje. Werkt bij die van mij goed.


Zo heb ik ze het ook geleerd! Uiteindelijk als je een paard hebt die alleen maar aan eten kan denken, blijft het een strijd ben ik bang :/

Dan ben je gewoon nog in de trainingsfase!

Een paard wat voedsel boven jouw stelt moet je (her) opvoeden.
Ik heb hier wel van die tanks van fjorden gehad die je meesleurden naar eten, maar dat was er binnen twee weken uit.
(En die kregen weleens een tik hoor in het begin, die hadden zo veel slecht gedrag geleerd dat ze vrij ongevoelig waren voor beloning. De insentrieke beloning van eten was groter dan wat je dan te bieden hebt.)

Maar het moeilijkste blijft als ze terug gaan naar de eigenaar. Sommigen hebben gewoon niet de daadkracht en het overwicht om nee ook echt nee te laten zijn.
En daar kun je niet tegenop werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-22 11:50 



 
Profiel   

Ik leer mijn shetlanders nu touch aan waarbij ze in eerste instantie mijn hand moeten aanraken voor een beloning. Uiteindelijk wil ik naar het aanraken van objecten toe, maar je zou dit ook prima kunnen toepassen om een hoofd uit het gras te krijgen, want om je hand aan te raken moeten ze het hoofd ook optillen. Al zeg ik nu gewoon "kom" en sleur ze weer mee om verder te lopen, want ze blijven shetlanders. "Kom" is weer gaan stappen bij mij na stilstaan, ook voor de sulky. Dus die kennen ze wel, maar weigeren ze met gras naar te luisteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-22 11:54 



 
Profiel   

Bedankt voor het meedenken en de interessante suggesties!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-22 18:38 



 
Profiel   

Een paard bewegen doe je aan de achterkant. Ik heb hem gevraagd om te stappen met zijn achter benen (op horsemanship manier), dan doet hij vanzelf al zijn hoofd omhoog en heb daar het commando “let op” aan gekoppeld. Dus nu als ik zeg “let op” tilt hij zijn hoofd op en kan ik weg lopen. Trekken aan het halster heeft geen nut, dat wordt een macht strijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 09:41 



 
Profiel   

Ik zeg dat we klaar zijn en trek 1x, blijft de vreetmachine aan dan zet ik meteen mijn voet eronder (veilige stalschoen uiteraard) en dat werkt voor ons in iedergeval prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 09:44 



 
Profiel   

Wij hebben dit op commando, grazen = 'vrij', stoppen met grazen = 'klaar'. Tijdens wandelen mag er absoluut nergens gesnackt worden, tijdens vrij mag er zelf gescharreld worden, klaar is klaar. Wij hebben koudbloeden, dus als je daar 1 vinger in geeft, duik je de volgende keer mee de bosjes is.
Ze weten dit perfect, dus als er geprobeerd wordt om hier creatief mee om te gaan komen ze vanzelf 't einde van het halstertouw of een schoen tegen.

Een hoofdstel aan = 'werken', dus daar zijn we ook enorm consequent in dat er NIET gegraasd wordt met een hoofdstel aan. De mijne is een haflingerkruising, die ik rijd op sidepull, dus die weet dat wanneer de teugels onderaan geklikt worden dat het vrije tijd is. Het trekpaard voelt zich het zekerst met een bitje en heeft een halsterhoofdstel, zij mag pas grazen als het bit uit is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 09:51 



 
Profiel   

Ik ga niet touwtrekken met een paard. Ik gaf altijd een klein rukje en ik zei "kom" oid. Dan liepen ze meestal gewoon mee. Want ook shetlanders kun je opvoeden. En als ze dan niet meelopen schuif ik met mijn maatje 40 tussen neus en gras. Dan worden ze wel wakker haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 10:04 



 
Profiel   

xSCWx schreef
Een paard bewegen doe je aan de achterkant. Ik heb hem gevraagd om te stappen met zijn achter benen (op horsemanship manier), dan doet hij vanzelf al zijn hoofd omhoog en heb daar het commando “let op” aan gekoppeld. Dus nu als ik zeg “let op” tilt hij zijn hoofd op en kan ik weg lopen. Trekken aan het halster heeft geen nut, dat wordt een macht strijd.

Mee eens. Daarom geef ik dan een tikje met de zweep of met het eind van het halstertouw op de achterhand,de motor zit achterin en vandaar gaat hij voorwaarts bewegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 10:06 



 
Profiel   

inderdaad maatje 40 (ik heb 41 ) ertussen schuiven. zo zeg je dat het jouw gras is en niet dat van je pony. Daarna kun je ze meestal gemakkelijk verder meenemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 10:14 



 
Profiel   

Je zegt dat je ook werkt met een clicker , maar wat heb je dan geprobeerd ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-22 10:19 



 
Profiel   

Thanks allemaal! Ik geef nu een stemcommando als we door gaan lopen en beloon haar als ze meekomt, ze begint het truukje door te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-22 21:55 



 
Profiel   

Hoppit schreef
Wij hebben dit op commando, grazen = 'vrij', stoppen met grazen = 'klaar'. Tijdens wandelen mag er absoluut nergens gesnackt worden, tijdens vrij mag er zelf gescharreld worden, klaar is klaar. Wij hebben koudbloeden, dus als je daar 1 vinger in geeft, duik je de volgende keer mee de bosjes is.
Ze weten dit perfect, dus als er geprobeerd wordt om hier creatief mee om te gaan komen ze vanzelf 't einde van het halstertouw of een schoen tegen.

Een hoofdstel aan = 'werken', dus daar zijn we ook enorm consequent in dat er NIET gegraasd wordt met een hoofdstel aan. De mijne is een haflingerkruising, die ik rijd op sidepull, dus die weet dat wanneer de teugels onderaan geklikt worden dat het vrije tijd is. Het trekpaard voelt zich het zekerst met een bitje en heeft een halsterhoofdstel, zij mag pas grazen als het bit uit is.


Hier ook een haflinger met dezelfde trekjes. Zolang je maar consequent bent is het een schat, maar zodra je 1x toegeeft waar je dat niet had moeten doen dan word het een lange weg terug. Wij hebben gelukkig dan ook een stuk gras voor dat je het terrein op gaat, daar mag hij grazen zodra we onze wandeling gedaan hebben (wat hij dondersgoed weet haha).

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-22 14:17 



 
Profiel   

Berith schreef
Ik gebruik het woord "klaar" als ik bijv. een trainingsessie stop, maar ook wanneer ik wil dat ze stoppen met grazen. Als ze dan hun hoofd omhoog doen "click" en een brokje. Werkt bij die van mij goed.


Dit werkt hier ook prima. Net als bij de katten trouwens; als ik 'klaar' zeg na het eten geven en ze mijn lege handen laat zien, stoppen ze met mauwen om meer. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-22 17:18 



 
Profiel   

Ooh ik volg ook even voor tips! Sinds kort verzorg ik een tinker die gras ook veelste lekker vindt en soms is die toch is snel om je de berm in te trekken dat je het niet meer tegenhoud helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-22 21:16 



 
Profiel   

Zo moeilijk is het toch niet?
Als jij vind dat je paard/pony/geit/ezel/konijn met 6 poten of what ever
Moet stoppen met gras eten, dan zorg je daar toch voor? En als jij altijd gewoon maar consequent en duidelijk bent, Dan word je heus het gras niet ingesleurd door je 6 potige konijn.

In sommige gevallen is het volgens mij geen zaak via welke diervriendelijke nieuwe hype methode de biologische bermmaaiers aangepakt worden.

Maar hoe de baasjes eens een beetje opvoeding in omgang met paarden voorgeschoteld krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-22 21:26 



 
Profiel   

Ik fluit ook, maar dat niet alleen, ik ga lopen. Het paard weet al dat hij je moet volgen want dat heeft hij als het goed is al geleerd. Ik loop vaak langzaam zodat hij hapje stapje mee kan lopen. Als ik vlotter loop snapt hij dat er dan even niet gegraasd kan worden.
Ik heb drie paarden dit geleerd en ze hadden het eigenlijk allemaal heel snel door.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-22 10:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen