Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Pony maakt bijtbewegingen van afstand

 
Profiel   

Petpa schreef
Wat deed ze voor ze bij jullie kwam, was ze een kinder- of manegepony?


Ze stond bij een stal met veel andere paarden en pony's dit voor een aantal weken. Daarvoor stond ze bij een gezin met kinderen die kinderen reden er veel op maar werden te groot vandaar de verkoop. Ze ging wel veel mee op buitenritten, ponykampen etc
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-22 11:24 



 
Profiel   

Dat is een extreme wissel, ze heeft dus in korte tijd 2x echt alle omstandigheden gewisseld.
Ik zou hier er in eerste instantie ervan uit gaan dat ze gewoon enorm veel stress heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-22 11:26 



 
Profiel   

Pony weg uit veilige omgeving en weg van vriendjes, staat nu alleen (= levensbedreigend in het wild) op een plek die de pony niet kent met mensen die de pony ook niet kent. Daar zou ik ook van in de aanval schieten. Zeker als dit al de tweede verhuizing in korte tijd is. De derde verhuizing zal het dan ook niet meteen beter gaan maken. Geef het vooral tijd, maar stel wel je grenzen zodat het niet gevaarlijk wordt. Ik zou nog niet teveel met de pony gaan doen, maar wat basis grondwerk zal wel kunnen helpen om het contact tussen jullie beter te maken. Vergeet niet dat het soms wel 6 maanden kan duren voordat een paard weer settelt. Dat betekent niet dat het zo lang duurt voordat dit gedrag stopt, maar zo lang kan het soms wel duren voordat de pony echt weer zichzelf is.

Overigens heb ik zelf zo'n verzuurde manegepony zoals hierboven omschreven wordt, die exact deed zoals jij omschrijft. Zeker vlak nadat ik hem gekocht had. Was een combinatie toen van stress en pijn, maar het gedrag zit er bij hem ook gewoon een beetje ingebakken. Hij doet het namelijk vooral nog naar kinderen (drukte, rennen, gillen, teveel getut triggeren hem). Het gedrag naar mij toe heb ik hem afgeleerd. Dat moest ook wel, want het was levensgevaarlijk. Toen de ongemak weg was bij hem ben ik gaan trainen. Als hij echt op me af kwam met kont of tanden dan maakte ik me groot, gaf ik een brul en zwiepte ik met mijn touw om ruimte te claimen. Stopte het gedrag? Dan deed ik rustig een nieuwe toenaderingspoging en wanneer hij netjes zijn halster om liet doen kreeg hij een worteltje. Uiteindelijk kreeg hij dit worteltje pas nadat we uit de paddock gelopen waren. Een paar weken later het aanvallende gedrag veranderd in hinniken als ik aankwam (lees: als hij wist dat er een wortel aan kwam :') ).

Zorg in ieder geval dat je de situatie veilig houdt voor iedereen. En verder: geduld!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-22 11:36 



 
Profiel   

manumol schreef
Heb je een filmpje, zodat we kunnen zien wat, en hoe, ze doet?


Ik ga proberen het te filmen als ik thuis ben. Goede tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-22 11:46 



 
Profiel   

Celebi schreef
Pony weg uit veilige omgeving en weg van vriendjes, staat nu alleen (= levensbedreigend in het wild) op een plek die de pony niet kent met mensen die de pony ook niet kent. Daar zou ik ook van in de aanval schieten. Zeker als dit al de tweede verhuizing in korte tijd is. De derde verhuizing zal het dan ook niet meteen beter gaan maken. Geef het vooral tijd, maar stel wel je grenzen zodat het niet gevaarlijk wordt. Ik zou nog niet teveel met de pony gaan doen, maar wat basis grondwerk zal wel kunnen helpen om het contact tussen jullie beter te maken. Vergeet niet dat het soms wel 6 maanden kan duren voordat een paard weer settelt. Dat betekent niet dat het zo lang duurt voordat dit gedrag stopt, maar zo lang kan het soms wel duren voordat de pony echt weer zichzelf is.

Overigens heb ik zelf zo'n verzuurde manegepony zoals hierboven omschreven wordt, die exact deed zoals jij omschrijft. Zeker vlak nadat ik hem gekocht had. Was een combinatie toen van stress en pijn, maar het gedrag zit er bij hem ook gewoon een beetje ingebakken. Hij doet het namelijk vooral nog naar kinderen (drukte, rennen, gillen, teveel getut triggeren hem). Het gedrag naar mij toe heb ik hem afgeleerd. Dat moest ook wel, want het was levensgevaarlijk. Toen de ongemak weg was bij hem ben ik gaan trainen. Als hij echt op me af kwam met kont of tanden dan maakte ik me groot, gaf ik een brul en zwiepte ik met mijn touw om ruimte te claimen. Stopte het gedrag? Dan deed ik rustig een nieuwe toenaderingspoging en wanneer hij netjes zijn halster om liet doen kreeg hij een worteltje. Uiteindelijk kreeg hij dit worteltje pas nadat we uit de paddock gelopen waren. Een paar weken later het aanvallende gedrag veranderd in hinniken als ik aankwam (lees: als hij wist dat er een wortel aan kwam :') ).

Zorg in ieder geval dat je de situatie veilig houdt voor iedereen. En verder: geduld!


Ja dat is een goede tip. Ik wil namelijk wel laten merken dat ik hier niet van gediend ben helemaal niet voor mijn zoontje. De eerste middag toen ze hier stond konden we gewoon naarhaar toe lopen, knuffelen was niets aan de hand. Volgende dag ineens een heel andere pony. We hebben niets geks gedaan wat een oorzaak zou kunnen zijn. Gelijk lekker in de wei gezet en haar gelaten, niet aan t werk (rijden oid).

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-22 11:48 



 
Profiel   

Ohherkenbaar, mijn welshje was ook zo na de verhuizing naar ons. Ik heb haar toen 2 weken helemaal! met rust gelaten. Lekker op de paddock met schuilstal. Niet poetsen, niet benaderen, niks. Na 2 weken was ze over de ergste stress heen en kwam ze zichzelf melden. Dus volledig op eigen initiatief mij benaderen. Welshjes kunnen gewoon een beetje stresskipjes zijn.

Wel krijgt de mijne in de winter chevivit vitamine e. Ze bleek nl door vitamine e gebrek enorm verzuurde spieren te hebben, tja dan ga je je zuur gedragen dat is niet gek. Ze is met de tijd echt enorm verandert, in positieve zin. Ik denk ook vooral omdat ze weet dat haar grenzen gerespecteerd worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-22 18:37 



 
Profiel   

ik heb dit ook ooit gehad bij kruising welsh a pony, die niet duidelijk leiding heeft gehad.

deze wist dat als ze dreigde dat ze met rust gelaten werd, door voornl, veel kinderen die niet de paardentaal spreken. en ze won dus veel.

deze heb ik toen, door de weide gejaagd, gewoon haar aandrijven, dat ik bepaal waar zij loopt, en ik de baas ben. had wel een longeerzweep bij mij, en zak vol koekjes. en toen ze eindelijk hoofd naar beneden deed, smakkende beweging mond maakte van onderdanigheid, en dreigde ze naar mij niet meer, en kon ik haar zo pakken. en kreeg ze koekje.. en dit elke dag herhalen, kwam pony naar mij toe op vriendelijke manier.

maar bij personen die geen leiding hadden, deed ze het wel. want sommige ponies hebben een leider nodig en als ze niet geleid worden, zijn zij zelf de leider... dit is vaak bij ponies die in de kudde ook leiders zijn. dus ponies die leider zijn en door kinderen die geen leiders zijn gepakt worden en dingen doen die niet respectvol naar ponies is. kunnen deze alfa merries zo reageren..

dat is mijn ervaring met paarden die dreigen...

Ook heb ik zulk soort gedrag wel gezien bij een shetlander.

zodra je ze vastpakt, braaf, en los in de wei, dreigen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-22 19:06 



 
Profiel   

Ik zou een pony die net 2x uit zijn vertrouwde omgeving gerukt is EN ook nog eens alleen staat nou niet gelijk gaan join-uppen of op zijn plek gaan zetten.
Eerst het contact met andere paarden weer herstellen, daarna kun je altijd nog correcties doen. Tot die tijd: geen kinderen erbij, dat is nu duidelijk te veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-22 19:22 



 
Profiel   

Precies Sizzle. Het dier houdt misschien op met dreigen met zo'n aanpak, maar vertrouwen gaat ze je niet meer. En in tijden van paniek kan dat tegen je werken, want de pony zorgt dan voor zichzelf ipv op de mens te vertrouwen. Ik denk dat dit diertje gewoon even rust nodig heeft om alle veranderingen te verwerken, en als de TS daar kordaat maar emotieloos mee om gaat en het dier wat leuks aanbiedt regelmatig, het gedrag vanzelf beter wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-22 19:26 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Ik zou een pony die net 2x uit zijn vertrouwde omgeving gerukt is EN ook nog eens alleen staat nou niet gelijk gaan join-uppen of op zijn plek gaan zetten.
Eerst het contact met andere paarden weer herstellen, daarna kun je altijd nog correcties doen. Tot die tijd: geen kinderen erbij, dat is nu duidelijk te veel.


Nee niet gelijk op zn plek zetten..


Als je als eigenaar goed kan zien. Hoe de ponie in dr vel zit. Weet je of t nog moet acclimatiseren.

Bij wissel van nieuwe eig of stal. Gaat daar vaak 6a8 weken overheen.en als ze nu in uppie staat. Komt die tijd nig bij de 6a8 weken acclimatiseren.

Maar als je beetje ervaring hebt met paarden weet je dat. En als je de paardentaal begrijpt snap je waarom ponie iets doet.

Wat ik beschreef ..was bij ponie die al jaren op dezelfde pensionstal stond...en gewoon verwend/eigenwijs was.. en t bij iedereen probeerde...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-22 10:43 



 
Profiel   

amen schreef
Wat ik beschreef ..was bij ponie die al jaren op dezelfde pensionstal stond...en gewoon verwend/eigenwijs was.. en t bij iedereen probeerde...


Dan heb je toch de op niet goed gelezen? Jouw advies is helemaal niet van toepassing in deze situatie... Lekker bezig, voor hetzelfde geld neemt ts het advies aan en gaat die net verhuisde pony een uur rondjagen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 07:28 



 
Profiel   

Moderatoropmerking:
Zojuist zijn er een aantal reacties verwijderd. Graag bij het onderwerp blijven en respectvol met elkaar omgaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-22 14:51 



 
Profiel   

Omdat dit echt een vraag over paardengedrag is verplaats ik dit topic naar [OPG] Omgang en Paardengedrag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 12:35 



 
Profiel   

Er is een enorm verschil tussen een paard die boos kijkt of omdraait als JIJ het paard benadert, of dat het paard actief jou benadert en dreigt. Het eerste is defensief, het tweede niet.
Bij de 2e situatie is het logischer om het paard weg te sturen.
Bij de 1e situatie zou ik vooral niet erheen gaan, maar zorgen dat ze interesse krijgt en naar jou toe komt.
Dit soort kinderponies weten dat er helemaal niks met hun mening gedaan wordt, als je laat weten dat je hun oncomfortabelheid ziet en er op reageert, wordt het snel beter. Warwick Shiller heeft hier hele goeie video’s over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-22 12:50 



 
Profiel   

Hoe gaat het nu TS?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-22 12:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen