Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard onrustig eens uit kudde

 
Profiel   

3 maand geleden ben ik noodgedwongen verhuisd met mijn paard (die ik al 7 jaar heb) naar een andere pensionstalling. Hij staat nu in kuddeverband. Hij is er aangekomen met 2 andere paarden die nieuw waren in de kudde. Aanvankelijk liep het niet zo goed, er was één paard die de nieuwe opjaagde. Er werd dan besloten dat ene paard uit de kudde te halen en de rust kwam terug. Ik heb 3 maand onbezorgd kunnen werken met mijn paard, geen enkel probleem om hem uit de kudde te halen. Sinds dit weekend staat dit ene paard terug in de kudde. Op een beetje onrust in het begin na lijkt alles ok. Iedereen staat vredig te grazen. Maar mijn paard is volledig van slag als ik hem nu uit de kudde wil halen, er valt niets meer mee aan te vangen. Staat de hele tijd te hinikken, loopt zich in het zweet, staat een gat in de grond te krabben.
Ik heb het gevoel dat hij zich niet veilig meer voelt nu. Heeft iemand hier ervaring mee, gaat dit vanzelf terug beteren, of hoe pak ik dit best aan?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 10:48 



 
Profiel   

Ik had dit met mijn vorige paard ieder jaar zodra het weideseizoen begon.
Dan was het de eerste week echt drama. Niet uit de kudde willen, brullen, schrapen en in de buitenbak ook heel slecht te hanteren.

Was bij dit paard een kwestie van 'gewoon' even doorpakken.
Beginnen met kort werken, 20 minuten longeren oid. Daarna ging het altijd wel weer.

Paard in zijn jonge jaren lang in de opfok gestaan en in die tijd nooit echt in handen gekomen. Denk dat dit ook wel meespeelde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 11:16 



 
Profiel   

Ik zou zelf misschien even een weekje m'n paard laten staan. Blijkbaar heeft hij moeite met de nieuwe kudde samenstelling en daar kan hij makkelijker aan wennen als hij er niet steeds uitgehaald wordt. Misschien dat hij over een week zijn plek wat meer gevonden heeft en de kudde dan ook weer durft te verlaten en rustig kan terugkomen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 11:19 



 
Profiel   

Soms verbetert het vanzelf, maar ik besteed er eigenlijk altijd aandacht aan. Ik wil niet dat m’n paard zoveel spanning ervaart als ze met mij meegaan.

Ik loop dan eigenlijk naar de plek waar ze de eerste miniscule onrust voelen. Meestal 1 stap buiten t hek. Daar blijven staan, eventueel wat mini ontspanningsoefeningetjes en weer terug de groep in. Krijgen ze heel veel vertrouwen van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 12:13 



 

Voelt hij zich onveilig, of is hij al super gehecht aan dit 'lastige' paard? Want het gedrag dat jij beschrijft klinkt eerder als een paard wat niet van zijn vriendje wil gescheiden worden.

Goede tips zijn hier al gegeven, eventjes tijd geven en in de kudde laten, samen grondwerk doen,...
In ieder geval er niet gewoon bijstaan en laten gebeuren. Hij moet weer bij jou komen met z'n aandacht, door actief leiding te nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 12:33 



 
Profiel   

AMCM schreef
Voelt hij zich onveilig, of is hij al super gehecht aan dit 'lastige' paard? Want het gedrag dat jij beschrijft klinkt eerder als een paard wat niet van zijn vriendje wil gescheiden worden.

Goede tips zijn hier al gegeven, eventjes tijd geven en in de kudde laten, samen grondwerk doen,...
In ieder geval er niet gewoon bijstaan en laten gebeuren. Hij moet weer bij jou komen met z'n aandacht, door actief leiding te nemen.


Hij heeft heel veel schrik van het 'lastige' paard, hij is wel heel gehecht aan de twee nieuwe paarden met wie hij samen in de kudde is gekomen. Maar zonder het 'lastige' paard in de kudde had ik geen enkel probleem, die zijn maar ontstaan nu dat paard terug bij de kudde zit.

Ik vertrek volgende week voor 2 weken op reis, ik hoop bij terugkeer dat het beter is. En de tip van met kleine stapjes weggaan van de weide en terugzetten als hij rustig is en dit opbouwen vind ik ook een goeie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-22 14:14 



 
Profiel   

Even update... na 1 maand "vakantie" is 'm terug zijn makke zelf... probleem opgelost!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-22 09:12 



 
Profiel   

Blomme schreef
Even update... na 1 maand "vakantie" is 'm terug zijn makke zelf... probleem opgelost!


Wat goed, super fijn voor jullie!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-22 10:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen