Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wegjagen

 
Profiel   

Hallo allemaal. Ik ben nu een half jaar in het bezit van een cruzado merrie van 8 jaar. Een paard met gebruiksaanwijzing maar we hebben al een groot deel vertaald.

Nu kan ik haar alleen nog niet van de wei bij de kudde vandaan halen zonder "problemen". Over het algemeen is ze onderdanig naar de andere paarden. Liefst negeert ze deze en zoekt een plekje alleen. Ook bij het hek laat ze zich wegjagen. Maar als ik haar uit de wei wil halen, en er komen andere paarden in de buurt dan worden deze op een hardhandige manier weggejaagd. En het is al een keer gebeurd dat het weggejaagde paard mij op een haar miste tijdens het vluchten. Haar corrigeren helpt niet. Reageert hier niet op, dit helpt wel op andere plekken. Vaak is een knip met de vingers voldoende.

In de stal,poetsplaats etc, zal ze altijd opletten waar ik ben.

Maar ik weet niet goed, hoe ik dit moet aanpakken. Ze gaat overdag naar buiten en in de avond naar binnen. Ze staat in een kudde van 25 merries en ruinen. De staleigenaar wilt geen aparte weitjes creëeren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-22 18:35 



 
Profiel   

In zo'n geval neem ik een zweep mee als ik een paard uit de groep moet halen en als er dan een ander paard te dichtbij dreigt te komen dan zwiep ik met de zweep zonder iemand te raken.Op een manier dat de andere paarden snappen dat zij uit de buurt moeten blijven.Wel vervelend bij het hek want ik moet de mijne dan eruithalen ,draaien en het hek op tijd sluiten zodat er geen paard meeglipt.Dat moet allemaal vrij vlug.Het gemakkelijkst als je een helper meeneemt maar die zijn er niet altijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-22 18:50 



 
Profiel   

Staat ze nog maar pas in die groep?
als stalmeisje bots ik regelmatig op dat soort problemen, zeker als er een nieuw paard is. Mijn truc is altijd om dan enkele dagen een lange zweep mee te nemen. Wie in de buurt komt van een paard dat ik vast heb weg wijzen met de zweep. Wie dat negeert een pets geven dat ze het hen volgende keer wel duidelijk herinneren.
Als paard dat ik vast heb dreigt naar anderen, dan evenzeer een correctie.

Meestal hebben ze het na 2 keer wel allemaal door en is het dan rust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-22 19:01 



 
Profiel   

Net als mijn voorgangers neem ik bij zo’n soort situatie een longerzweep mee om een grote persoonlijke ruimte te creëren voor jou en je paard. Jij zorgt er daardoor voor dat je paard niet zelf hoeft te zorgen voor die ruimte.

Op deze manier gaat je paard erop vertrouwen dat jij zorgt voor veiligheid als je haar ophaalt uit de wei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-22 19:10 



 
Profiel   

Als jij het dier vast hebt moet jij zorgen voor haar veiligheid en dus de andere paarden wegjagen. Dan kan zij dat loslaten en ben je van het probleem af. Er is geen reden waarom de andere kuddegenoten in jullie buurt hoeven te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 11:09 



 
Profiel   

Zorg dat je ruimte bewaard om je paard. Dit kan met een longeerzweep. Of iemand meevragen die de naderende paarden wegjaagt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 15:26 



 
Profiel   

Zijn de andere paarden van jou?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 16:02 



 
Profiel   

Nee, zijn van andere eigenaren

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 17:08 



 
Profiel   

Mijn paard deed dit ook maar minder fel. Ze staat in een groep en is met pensioen. Als ik kwam, vooral in het begin, dan kreeg ze strepen van ogen en oren gingen plat naar de andere paarden. In het begin heb ik die 2 paarden weggejaagd of ze gingen bij L of J staan.
Ze zei heel duidelijk:" die benne van mên " , die is van mij.
Nu zijn we paar jaar verder. Ze heeft tante mogen zijn van een veulen en die merrie mag nu ook komen en die mag ik ook mee laten genieten vd lekkernij.

De oudste merrie N was leidster en leeft meer solitair. Die mag niet komen en na 1 kroel kan ik haar zo wegsturen. Of die komt helemaal niet.

Dus benader het positief. Jij komt voor haar en ze of hij wilt je niet delen. Dat hoeft dus ook niet. Dat heeft toch ook wat.
Neem halster touw mee en stuur ze weg. Dan zal je merrie ook rustiger worden want dit is gauw bevestigd. En als je inschat dat je lange zweep nodig hebt dan pak je die.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 17:31 



 
Profiel   

Ccento schreef
Nee, zijn van andere eigenaren


Ik zou dan eerst even met de pensioneigenaar of eigenaren van de andere paarden overleggen.
Met een zweep de wei in gaan kan verkeerd vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 17:42 



 
Profiel   

Een zweep meenemen (of touw) doe ik in elke groep waar ik in ga. Het is voor je eigen veiligheid ook heel belangrijk.

Verder vind ik een afgezet stuk aan het begin van de wei heel fijn. Ik zet mijn pony in de sluis en kan daar dan het halster omdoen en rustig het hek uit. Ook voor paarden die mee willen lopen is het handig want zo belandt er niemand perongeluk uit de wei

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-22 18:17 



 
Profiel   

Pumpkinbroes schreef
Ccento schreef
Nee, zijn van andere eigenaren


Ik zou dan eerst even met de pensioneigenaar of eigenaren van de andere paarden overleggen.
Met een zweep de wei in gaan kan verkeerd vallen.

Ik neem een zweep mee maar ik sla absoluut nooit een paard van iemand anders! Als ik er mee zwiep blijven ze weg zonder aangeraakt te zijn. Als het een vaste kudde is weten ze ook al snel dat jij alleen voor je eigen paard komt en gaan ze zich er niet meer mee bemoeien. Alleen bij het hek vind ik het nog wel lastig omdat er wel eens paarden zijn die er ook uitwillen dan en ik heb mijn handen dan niet vrij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 07:45 



 
Profiel   

In mijn situatie is het andersom, de paarden die vaak bij het hek staan zijn de paarden waar mijn paard nog niet dichtbij mag komen en mijn paard durft dat dus ook niet zo goed. Ik zwiep met het halstertouw en maak mijzelf groot en zo lukt het altijd om ruimte vrij te maken voor mijn paard en voor mij ook om de situatie veilig te houden. Ik raak de paarden niet maar het is altijd genoeg om ze een eindje weg te krijgen. Dan kan ik er rustig de wei uit met mijn paard. Hier is inderdaad ook een sluis dat mocht er onverhoopt een paard mee glippen of ik moet mijn paard los laten vanwege gedoe bij het hek dan is er nog niemand de wei uit.

Andersom weet ik dat mijn paard heel nieuwsgierig kan zijn naar andere mensen en lekker in andermans ruimte gaat staan.
Ik zou het anderen niet kwalijk nemen als ze hem op een (rustige) manier uit hun ruimte sturen.

Met een zweep de wei in zal inderdaad misschien wat vraagtekens oproepen bij anderen, maar dan zou je het eerst kunnen overleggen. In mijn ervaring werkt een touw overigens net zo goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 07:55 



 
Profiel   

LunarEclipse schreef
In mijn situatie is het andersom, de paarden die vaak bij het hek staan zijn de paarden waar mijn paard nog niet dichtbij mag komen en mijn paard durft dat dus ook niet zo goed. Ik zwiep met het halstertouw en maak mijzelf groot en zo lukt het altijd om ruimte vrij te maken voor mijn paard en voor mij ook om de situatie veilig te houden. Ik raak de paarden niet maar het is altijd genoeg om ze een eindje weg te krijgen. Dan kan ik er rustig de wei uit met mijn paard. Hier is inderdaad ook een sluis dat mocht er onverhoopt een paard mee glippen of ik moet mijn paard los laten vanwege gedoe bij het hek dan is er nog niemand de wei uit.

Andersom weet ik dat mijn paard heel nieuwsgierig kan zijn naar andere mensen en lekker in andermans ruimte gaat staan.
Ik zou het anderen niet kwalijk nemen als ze hem op een (rustige) manier uit hun ruimte sturen.

Met een zweep de wei in zal inderdaad misschien wat vraagtekens oproepen bij anderen, maar dan zou je het eerst kunnen overleggen. In mijn ervaring werkt een touw overigens net zo goed.

Een halstertouw kan ook werken ja,maar nadat ik mijn paard daarmee aan het halster heb vastgeklikt kan ik er niet meer mee zwiepen.Als er dan nog andere paarden op ons af komen heb ik daarvoor een lange (dressuur)zweep.dan blijven de opdringerige paarden uit zichzelf al weg,ik sla er nooit een van een ander! Die zweep gebruik ik nog wel (zacht) op het achterwerk van mijn eigen paard als hij niet doorloopt wegens het willen verorberen van het gras onderweg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 10:04 



 
Profiel   

Ipv een halstertouw kun je ook een leadrope gebruiken. Dan kun je wel nog zwiepen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 10:21 



 
Profiel   

Ik gebruik een zweep niet om te slaan, het zwiep geluid of zelfs maar bij je hebben van die zweep en je bijbehorende lichaamshouding is puur voor het creëren van genoeg ruimte om jou en je paard heen zodat jullie rustig de wei kunnen verlaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 10:50 



 
Profiel   

Ik begrijp dat jullie de zweep niet gebruiken om te slaan.
Maar andere mensen krijgen misschien ideeën als ze het zien zo bedoelde ik 't meer.
Zweep of touwtje maakt uiteindelijk niet uit, het heiligt hetzelfde doel als je 't op die manier gebruikt. Maar net wat je fijn en makkelijk vind.
We bedoelen hetzelfde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 13:48 



 
Profiel   

Dank jullie wel! Ik ga kijken om een sluis te maken bij de in en uitgang. Probleem met de zweep is dat mijn paard een verleden heeft, en zelf onrustig word van een longeerzweep.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-22 16:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen