Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Jonge ruin is agressief naar andere paarden bij gebrek aan leiding

 
Profiel   

Wat is je doel met het extra paard?
Moet het alleen maar een beetje leidinggevend gras eten of moet het ook nog iets kunnen?
Als er weinig ambitie is zou ik wellicht op zoek gaan naar een stabiele iets oudere warmbloed (SF) merrie die meerdere veulens gehad heeft in sociaal verband en goedkoop van de hand mag. Een warmbloedje heeft wat minder kans op problemen als hoefbevangenheid en exceem.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-22 14:23 



 
Profiel   

De meeste mensen kunnen een kudde niet goed lezen en weten niet wie de leider is.

En soms is er gewoon een hele goede samenwerking in een stabiele kudde. Hoe je een stabiele kudde krijgt, hangt af van heel veel factoren.

De achtergrond van de paarden. Heel veel paarden stonden slechts met hun moeder apart, zijn jong afgespeend en zo in een groep leeftijds en sexe genootjes gegooid. Lekker opgroeien en zoek het maar uit.............Tja

Een ziek, oud of geblesseerd paard dat ze links laten liggen of zelfs afwijzen is vaak zieker of slechter dan je denkt. Wij hebben pas onze 29jarige laten inslapen. Dat was deels onze beslissing, maar we zagen het ook goed aan haar dochter en zoon dat het zo ver was.

Daarna verandert er wel veel en dat kan pittig zijn voor een paard.

Dan weer; wat was de basis, wat zijn de omstandigheden en wat doet de rest? Als eentje pest is dat vervelend, maar als de rest het negeert, is dat juist goed.

Een vorige ruin was erg schrikachtig en was ik veel mee bezig met schriktraining en werkjes. Dat doe je voor jezelf, maar ik zag dat hij zelfverzekerder werd en dat zag ik ook terug buiten met andere paarden. Hij was ook heel lang de stabiele factor.

Onze shet is ook lang een stabiele factor geweest en die hoefde echt maar weinig te doen. Die heeft ook tot semi pensioen gewerkt.

Paarden moeten goed bij elkaar geïntroduceerd worden, genoeg ruimte en eten hebben en zich niet gaan vervelen. Zeker een 2 jarige is heel erg aan het ontwikkelen. Is er genoeg variatie in het aanbod? Alleen maar 24/7 op een wei wordt wat saai. Hij zou ook moeten spelen. Als de anderen dat niet doen, is soms een paardenbal bijv een optie om hem af en toe even te laten uitleven.

Kan je wat takken geven of een boomstronk neerleggen? Wat grote banden vullen met zand waar ze op en over kunnen lopen. Heel goed voor het lijf en het mentale deel.

En zelf wat werkjes gaan doen. Maak hem mentaal sterker. Ga over dingen lopen, tussen dingen door, misschien al wat dubbele lijnen werk als je dat kan.

Je kan wel paarden bij blijven kopen, maar dat is gokken.

Mijn ruin van 23 kliert overigens nog steeds 2x per dag even. Zijn zusje is jonger en doet hij het niet bij. Haar veulen gaat hij steeds meer mee spelen.
We hebben pas een shet merrie en veulen geïntroduceerd en dat ging langzaam en moeizaam, maar we hadden de tijd. Zij is ouder dan de andere merrie en net 1 jaar jonger dan de ruin, maar moest erg wennen en heeft niet de boel al overgenomen.

IJslanders ken ik als zelfstandige paarden. Als je al een ijsco wilde en je loopt nu tegen eentje aan die gezond is en past bij de kudde is dat leuk, maar kopen om het kopen, zou ik mee oppassen. Straks kan je een kliniek of opvang beginnen.

Goedkope paarden of weidemaatjes mankeren vaak iets, dus vallen ook af als ze sterk in hun hoeven moeten staan voor je kudde.
En hoe een paard zich elders gedraagt zegt niks over hoe dat bij jou zal gaan. En het zijn ook niet de gehaaide felle paarden die de beste leiders zijn altijd. Een goede leider brengt juist rust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-22 14:53 



 
Profiel   

Het is wellicht toeval maar ik heb een keer eerder meegemaakt dat een jonge Merens ruin echt stront en stront vervelend was.
Hij heeft binnen 1 stal 3 groepen geprobeert. In de eerste groep stonden veel merries die gewoon geen zin hadden in dat gezeik, daar werd hij dan letterlijk lens getrapt maar hij bleef daar klootzakken.
De 2e groep was bang voor hem. De 3e groep ging uiteindelijk goed maar dat was een groep met meerdere zeer rang hoge paarden en een spanjaard met een ego ten grote van heel spanje bij elkaar. Die groep heeft hem in eerste instantie collectief buitengesloten en hem weggejaagd van het hooi en water totdat hij heel zieligjes erbij stond. Daarna was het goed.

Ik ben het wel met superpony eens, je kan wel blijven kopen want de dynamiek kan je niet voorspellen. Kun je niet 2 groepjes maken anders?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-22 14:59 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Wat is je doel met het extra paard?
Moet het alleen maar een beetje leidinggevend gras eten of moet het ook nog iets kunnen?
Als er weinig ambitie is zou ik wellicht op zoek gaan naar een stabiele iets oudere warmbloed (SF) merrie die meerdere veulens gehad heeft in sociaal verband en goedkoop van de hand mag. Een warmbloedje heeft wat minder kans op problemen als hoefbevangenheid en exceem.


Op zich mee eens :j

Maar als je al een kudde hebt met koudbloeden... die waarschijnlijk toch een wat beperkt dieet moeten krijgen als ze uitgegroeid zijn...dan is dat niet echt een ideale match met een warmbloed die ook nog eens ouder is en dus waarschijnlijk een veel grotere voedingsbehoefte zal hebben.

Je hebt ook niet zo veel aan je leider als die de hele dag op het gras moet om wat vlees op de botjes te houden, terwijl de rest ontploft als ze meer dan een dagdeeltje op de wei staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-22 15:04 



 
Profiel   

Ik dacht eigenlijk aan die pssm quarter, die moet ook veel krachtvoer en dekens toch?

Het is hoe dan ook lastig zonder proeftijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-22 15:06 



 
Profiel   

Dank je voor je lange bericht superpony!

Even dan wat achtergrond info.
Shadow is toen hij 8 maanden was rustig afgespeend. Toen is hij naar een hele stabiele kudde merries gebracht.

Dat hij zo doet is echt een gebrek aan leiding in de kudde. Als er leiding is in de groep dan is het gedrag ook vrij direct over.
Hij jaagt en bijt voornamelijk Kina en Mira. Die zijn beide best bang voor hem door het gedrag.

Hij lijkt het leuk te vinden, maar als bijvoorbeeld Pablo hem een keer echt spuug zat is en een keer een bokje geeft, dan is Shadow direct onder de indruk (voor 2 minuten). Dus hij krijgt hier zowat alle vrijheid om te klooien. Geen van de paard doet wat terug of vertelt hem dat het niet hoort.

Het is echt gewoon vervelend klooien. En hij is echt heel onzeker,

Hij heeft echt nul reden om zich te vervelen. Ik ben elke dag uren met ze bezig.
Ze hebben 3 hectare met land, met een bosje, een poeltje en alles ligt heel ver uit elkaar waardoor ze een groot deel van de dag aan het lopen zijn. Hij heeft allemaal leuke paadjes in de wei, en heel veel speelgoed.

Af en toe spelen Pablo en Shadow wel samen, maar Shadow wordt dan vaak weer snel vervelend.

Ondertussen is het zo erg geworden dat ik ze uit elkaar heb gehaald en de wei nu in 2en gesplitst. (Shadow en Pablo staan nu samen en de merries staan samen)
Shadow heeft ze gisteren weer het hek door gejaagd.

Dit geeft Mira te veel stress, dus nu staan ze apart. Dit geeft ook stress, en beide partijen zijn ongelukkig, dus dit wil ik niet te lang.

Ik denk dat een leider erbij de oorzaak van het probleem oplost. Want dan stopt Shadow ook met klooien.
Zelf vind ik dat ik als eigenaar van de paarden ook de verantwoordelijkheid heb om ze gezond, veilig en gelukkig te houden. Dus als het nodig is om een paard erbij te kopen voor de rust, dan is dat maar zo.
Ik heb een spaarpot voor dit soort situaties.

Ik heb het liefst wel een paard waar ik wat mee kan, maar dit staat niet bovenaan.
Qua type, ik denk dat een warmbloed hier niet handig is. Die zal apart moeten staan wegens andere grasbehoeftes.
En dan is er nog geen rust.
Mira krijgt apart speciaal voer, en die trekt het prima, maar voor een echte warmbloed heb ik gewoon niet de juiste wei en situatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-22 15:19 



 
Profiel   

Toch hoeft dat niet perse zo te zijn, dat een warmbloed het niet trekt, ik heb een 21 jarige NRPS merrie in mijn kudde, nu met veulen aan de voet en dat is dé perfecte alpha merrie. En ze gaat gewoon mee met de kudde qua 24/7 op land en verder weinig extra.
Ze voedt elk ander paard is op, is duidelijk als het moet, verdraagzaam als het kan. Met hele subtiele signalen vertelt ze hoe of wat, zorgt (en als je niet op past ook zoogt) voor de veulens van de anderen, ze heeft elke beweging in de omgeving als 1e in de smiezen.
Ze is verder niet super sociaal met mensen overigens, maar het ideale kuddepaard.

Dus als je zoiets kan vinden, zou ik er voor tekenen! Maar soms krijg ik ook wel eens een vraag voor een pensioenplekje voor bijvoorbeeld een tinkermerrie op leeftijd, die kennen het kuddegevoel doorgaans ook 100%.

Mocht ik iets horen laat ik je het direct weten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-22 18:15 



 
Profiel   

3ha zegt ook niet alles. Ik woonde op de veluwe, maar wil je geen dag weg zijn, rij je toch vaak hetzelfde rondje met kleine variaties. Is toch redelijk saai, ook al is het elke dag prima.

Mentaal sterker maken doe je door hem zelfvertrouwen te geven. Wij gingen bij koppelen of waar het mis ging wel met 2 paarden samen wandelen. Zoek een pad met een smalle doorgang, een boom waar je overheen moet stappen, een bruggetje etc. Paarden moeten eigenlijk zien wat ze aan de ander hebben en hoe die zich gedraagt.

En sommige paarden stoppen nooit met klieren. Zoals ik schreef, mijn ruin van 23 doet dat standaard nog 2x daags even, behalve bij zijn zus.

En je wil graag een merrie en vast een veulen, maar dat is ook geen ideale situatie. Mijn merrie stond alleen met veulen. Na een week wilde ze terug naar moeder en broer. Aan moeder had ze niks meer, dus dan heeft ze best een zware taak. Ze kwam echt te weinig aan haar rust toe.
Haar broer heeft een belangrijke rol op zich genomen, maar dat is duidelijk geen merrie en nog pakt ze niet volledig haar rust.
De andere merrie met veulen is dan 22 en zeer ervaren. De veulens mogen nu meer en daar heeft ze wel meer rust in.
Belangrijke dingen die mensen vaak over het hoofd zien. Of veulens vroeg afspenen omdat de moeder het zwaar heeft alleen.......

Het leiderschap is ook aardig achterhaald en er zijn inmiddels meerdere theorieën over en ik geloof ook absoluut dat elk paard in een stabiele kudde een rol heeft.
Een paard kan rustig eten en slapen omdat die vertrouwt op de rest. Ze zullen alles doen om te eten, maar rustig eten is belangrijk en kan veel problemen voorkomen.

Een ouder paard kan ook te zwak zijn, een jonger paard uit een kudde kan wel niet de juiste rol innemen. Dus zoals gezegd, dan blijf je kopen en verzamel je waarschijnlijk meer problemen. Ook als je met de jonge paarden echt aan het werk wil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-22 22:36 



 
Profiel   

Sanet schreef
Weet je 100% zeker dat hij 2 ballen had toen hij gecastreerd werd? En dat ze dus ook beide weggehaald zijn?


Goede vraag... ik heb een klophengst meegemaakt die buiten de stal ook agressief deed naar andere paarden en ook een ander paard de wei uitjoeg, daarom lijkt het me inderdaad geen gek idee om na te gaan of die jonge ruin wel 100% ruin is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-22 00:05 



 
Profiel   

Ik zou ook zeggen, een hele stabiele, volwassen merrie. Niet een chagrijnige pismerrie want een goede leider laat de andere paarden ook toe in de kudde.

We hebben bij ons op stal ook mijn merrie (10 jaar) enkele keren ingezet bij een jonkie die niet wist hoe hij moest functioneren in de kudde. Daar was het probleem in alle gevallen in een uurtje opgelost, gewoon omdat de merrie duidelijk zegt: tot hier en niet verder, en geen discussie maakt.

Ik denk dat een paard zoeken met veel zelfvertrouwen hier helpt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-22 07:03 



 
Profiel   

Je kunt dit niet voorspellen. Wij hebben tussen de 15-20 paarden die in groepen gehouden worden. Een paard wat in de ene groep de leider is, was opeens in de andere groep het kneusje.
Een paard bijkopen om "een nieuwe leider" te hebben, is een hele hele hele grote gok. Voor hetzelfde geld heb je opnieuw een kneus en mag je er nog ene bijkopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-22 09:55 



 
Profiel   

Hoe gaat het inmiddels? Heb je een oplossing kunnen vinden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-22 19:45 



 
Profiel   

Leuk dat je het vraagt! Er staat nu een ander paard bij, een kalme merrie die een geboren leider is. Ze zijn nog rustig kennis aan het maken, voor nu staat Shadow helaas boven iedereen in de rangorde. Met tijd kan dit nog goed veranderen, de nieuwe merrie heeft het in zich hem wel de baas te worden.

Maar hij gebruikt zijn achterbenen iets te veel zo maar zeggen. Het jagen op Mira en Kina is over sinds de nieuwe er is. De aandacht is nu verlegt op de nieuwe merrie, dat is fijn, want Mira kan het niet zo goed hebben allemaal.

Je ziet wel heel goed hoe ongelooflijk onzeker Shadow is. Hij moet gewoon nog leren wat de regels zijn.

Helaas is de andere ruin Pablo nu ook vervelend geworden, die staat in de rang zelfs boven Shadow. Pablo is goed vervelend af en toe, ik heb er wel vertrouwen in dat het met Shadow goed komt, maar Pablo maakt het wel een beetje bont...

Maar komt ook weer goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-22 20:01 



 
Profiel   

Heb je hem zelf laten castereren? Weet je echt echt echt 200% zeker dat die ruin is? Je weet zeker dat er 2 ballen uit gekomen zijn?

Ik heb 1 heel aggresief paard gekend. Maar echt gevaarlijk. Die kon andere paarden grijpen en ze de weide door sleuren. Die bleek na heel wat gedoe waarbij het diere te lang alleen moest staan, toch klop hengst, maar dat is te vaak en te lang over het hoofd gezien door dierenartsen. Wat een ellende had het voor iedereen en het paard zelf gescheeld als dat eerder was opgemerkt.

Geopereerd, en het was klaar. Staat blij en normaal in zijn kudde. Wel als de baas, maar wel als eentje die zich gedraagt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-22 20:41 



 
Profiel   

Doe je eigenlijk al dingen (werken) met Pablo en Shadow?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-22 20:51 



 
Profiel   

Toch is het niet zo heel bijzonder wat er gebeurt. Je hebt nu eenmaal 3 jonge paarden van verschillende leeftijden, verschillend temperament en ook nog ruinen en merries bij elkaar.
Dus inderdaad mooi dat je een leidende merrie er bij hebt gezet, maar dat die jonge dieren nog wat aan het klieren blijven is misschien niet te voorkomen.
Want rangorde is complexer dan 1 leider en de rest moet luisteren…

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-22 21:54 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
Heb je hem zelf laten castereren? Weet je echt echt echt 200% zeker dat die ruin is? Je weet zeker dat er 2 ballen uit gekomen zijn?

Ik heb 1 heel aggresief paard gekend. Maar echt gevaarlijk. Die kon andere paarden grijpen en ze de weide door sleuren. Die bleek na heel wat gedoe waarbij het diere te lang alleen moest staan, toch klop hengst, maar dat is te vaak en te lang over het hoofd gezien door dierenartsen. Wat een ellende had het voor iedereen en het paard zelf gescheeld als dat eerder was opgemerkt.

Geopereerd, en het was klaar. Staat blij en normaal in zijn kudde. Wel als de baas, maar wel als eentje die zich gedraagt.


Ik ben er niet bij geweest, ze zijn allebei door de vorige eigenaars gecastreerd. Maar de DA zal het toch wel merken als hij een bal mist? Is is dit kort door de bocht. Ze lijken me allebei gewoon ruin. Pablo heeft naar hengstige merries wel een strek hengstengevoel. Shadow's gedrag komt volgens mij echt door onzekerheid.


herr_balou schreef
Doe je eigenlijk al dingen (werken) met Pablo en Shadow?


Met Shadow doe ik wat grondwerk en vrijheidsdressuur af en toe, Pablo ben ik beetje aan het inrijden, hij is nu 3.5 jaar. Ik doe niet heel veel met ze, alles op hun tempo. Af en toe krijgt Shadow even een zadel op voor het idee, maar daar is hij niet van onder de indruk. Zelfs de jaarling dient als zadelsteun af en toe :D


Kendra schreef
Toch is het niet zo heel bijzonder wat er gebeurt. Je hebt nu eenmaal 3 jonge paarden van verschillende leeftijden, verschillend temperament en ook nog ruinen en merries bij elkaar.
Dus inderdaad mooi dat je een leidende merrie er bij hebt gezet, maar dat die jonge dieren nog wat aan het klieren blijven is misschien niet te voorkomen.
Want rangorde is complexer dan 1 leider en de rest moet luisteren…


Ja snap ik. En ik denk dat er met tijd nog wel wat kan veranderen onderling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-22 08:31 



 
Profiel   

Voor wie het leuk vindt even een update over Shadow.

Mede dankzij jullie advies is er dus een kuddegenootje bijgekomen. Een lieve en sterke merrie Fenja.
Zodra ze kwam, merkte ik al verschil in Shadow.
Hij werd liever, rustiger en meer in balans.
Het is nu helemaal goed tussen hem en Fenja, ze zijn zowaar goede vrienden.

En ik heb nu een totaal ander paard. Hij is nu een evenwichtig jong paard, die gewoon gelukkig is en z'n eigen ding doet. Hij speelt met vriend Pablo (die ook weer lief is) en is weer lief naar Kina en Mira.
Fenja heeft met haar aanwezigheid zo veel rust gebracht.

Shadow wil ook weer werken, hij doet weer z'n best. Hij gaat met sprongen vooruit en leert razendsnel.
Hij geniet van het leven, wandelt weer mee, knuffelt met z'n vrienden, en is naar alles en iedereen lief.

Een wereld van verschil met een paar maanden geleden.

Ik ben zo dankbaar dat het goed is gekomen, en ook dankbaar voor jullie adviezen. Dat was echt het laatste zetje wat ik nodig had. Dank jullie wel.

Ik heb gewoon weer een lief en blij paard...

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 13:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen