Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 65 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard eet mest

 
Profiel   

Hallo bokkers,

Mijn paard is sinds een tijdje mest gaan eten. Hij doet dit uit verveling. Mijn paard is ontzettend gevoelig voor overgewicht dus hij staat samen met zijn vriendje 24/7 buiten in een kale wei met een grote schuilstal. In deze schuilstal staat een feedingmaster die ze elke 5 minuten hooi voert 24 uur per dag. Voorheen gaf ik 2x per dag hooi en dit leidde tot veel problemen. Dekens werden kapot gemaakt, balken werden aangeknaagd, en vooral alles werd stuk gemaakt. Uiteindelijk ben ik dus overgestapt op deze feedingmaster. Hierdoor krijgen ze 24 uur per dag eten.

Helaas is de verveling nog niet opgelost. Ik zie dus op de camera dat als ze de 'wachttijd' hebben van 5 minuten, mijn paard dus een andere bezigheid gaat zoeken en dat is mest eten. Voorheen heeft hij dus echt hele balken versplinterd. Ik kon voor mijn andere pony met zomereczeem wel 12 dekens per seizoen kopen omdat mijn paard zijn dekentjes uit verveling stuk bijt. Ik heb qhp knuffels ophangen, likstenen en speelballen voor ze in de wei. Hij is echt ontzettend gefixeerd op eten en ik weet niet wat ik er nog meer aan kan doen. Toen ik nog met hooinetten werkte, kon ik echt elke week nieuwe kopen omdat hij ze stuk maakt. De FeedingMaster heeft een stuk meer rust gebracht, maar het is nog niet genoeg. Wij ruimen meerdere malen per week alle mest op in de wei, en dagelijks in de schuilstal maar ik kan er niet de hele dag bij blijven om het meteen op te ruimen als er iemand mest.
Heeft iemand hier de gouden tip, of ervaring met mesteters?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-22 09:06 



 
Profiel   

Wilgentakken om te knabbelen, zijn ze vaak wel even zoet mee.

De mijne at mest bij een vitamine/mineralen brok, overgestapt op een andere en het was over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-22 09:15 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
Wilgentakken om te knabbelen, zijn ze vaak wel even zoet mee.

De mijne at mest bij een vitamine/mineralen brok, overgestapt op een andere en het was over.



Ik ben inderdaad voor de zekerheid al overgestapt op ander voer, en helaas zonder gewenst resultaat. Hij gaat zich steeds op iets heel erg fixeren. Eerst was het balken versnipperen, vervolgens dekens kapot maken, toen probeerde hij de hele tijd om de opslag open te krijgen (uiteindelijk met resultaat. Toen is er een zak slobber van 15 kilo opgegeten.) Vervolgens ging hij zich focussen op het hek van de wei. Dit uiteindelijk ook met resultaat. En ik pas de situatie er continu op aan door het leuker te maken, en door te zorgen dat er 24/7 eten aanwezig is, maar het is op de een of andere manier niet genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-22 09:28 



 
Profiel   

Wat vervelend zeg. Heeft hij geen last van zijn maag of darmen waardoor hij steeds alles aanvreet? Of een tekort ergens aan heeft? Na 5 minuten vervelen vind ik zelf wel snel. Klinkt naar mijn idee dan meer alsof hij intern getriggerd wordt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-22 09:32 



 
Profiel   

Mijn jonge ruin deed dat ook, bij hem was het mineralen tekort. Pas toen ik extra goede mineralen ging geven, ging het over. Ik heb nu de paardnatuurlijk liksteen, als ze zich vervelen gaan ze likken. En met zo'n ding hebben ze geen tekorten meer. Is echt goed spul.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-22 09:51 



 
Profiel   

Gitana schreef
Wat vervelend zeg. Heeft hij geen last van zijn maag of darmen waardoor hij steeds alles aanvreet? Of een tekort ergens aan heeft? Na 5 minuten vervelen vind ik zelf wel snel. Klinkt naar mijn idee dan meer alsof hij intern getriggerd wordt


Nee hij is verder kerngezond. Hij is er inmiddels achter dat er tussen elke voederbeurt 5 minuten tijd zit. Voorheen was dit 9 maar dit heb ik teruggezet op 5 minuten. Hij gaat dus rondstruinen totdat hij weer hoort dat de feedingmaster omhoog gaat. De machine krijgt ook altijd flinke klappen. Vanochtend is hij zelfs uit de muur losgetrokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-22 09:58 



 
Profiel   

Lyona schreef
Mijn jonge ruin deed dat ook, bij hem was het mineralen tekort. Pas toen ik extra goede mineralen ging geven, ging het over. Ik heb nu de paardnatuurlijk liksteen, als ze zich vervelen gaan ze likken. En met zo'n ding hebben ze geen tekorten meer. Is echt goed spul.


Heb je deze in een liksteenhouder opgehangen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-22 09:59 



 
Profiel   

Gitana schreef
Wat vervelend zeg. Heeft hij geen last van zijn maag of darmen waardoor hij steeds alles aanvreet? Of een tekort ergens aan heeft? Na 5 minuten vervelen vind ik zelf wel snel. Klinkt naar mijn idee dan meer alsof hij intern getriggerd wordt


Ja dit wilde ik ook aangeven. De prikkel om steeds maar aan iets te knagen kan medisch of hormoongerelateerd zijn. Paarden die altijd moeten eten, hebben soms afwijkingen in hun stofwisseling/hormoonhuishouding. Daar hoeft ie trouwens niet ziek voor te zijn.
Heb je een uitgebreide analyse van je hooi gedaan? Soms eten paarden alles wat los en vast zit omdat er gewoon tekorten zijn.

Paarden zijn heel erg kritisch op wat ze wel of niet eten. Mest eten uit verveling alleen, lijkt me heel onwaarschijnlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-22 11:01 



 
Profiel   

Normaal gesproken is er dan een probleem met de maag. Op een of andere manier duidt dit op een tekort aan bepaalde vitamine of mineralen. Kan ook een maagzweer zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-22 11:04 



 
Profiel   

nikkel schreef
Normaal gesproken is er dan een probleem met de maag. Op een of andere manier duidt dit op een tekort aan bepaalde vitamine of mineralen. Kan ook een maagzweer zijn.


Hij is echt in orde. Heeft mooie mest, staat nooit zonder ruwvoer, en heeft geen enkel symptoom van bijvoorbeeld een maagzweer. Heeft geen wormen, geen tandproblemen en is pas 5. Er wordt rustig aan 2x in de week met hem gewerkt. Als ik hem op het gras laat is dit dus niet aan de orde. Ik heb hem als 2 jarige gekocht en de eigenaar hield ze toen in een soort natuurgebied. Hier waren ze dus gewend 24/7 hun eigen gang te gaan. Ik kan natuurlijk het hooi nog even laten controleren, en ik heb de liksteen die hier boven wordt genoemd ook besteld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-22 11:59 



 
Profiel   

Ik weet dat paarden pas minder een hongergevoel krijgen als ze minimaal 20 minuten aan één stuk kunnen eten.
In onze hit actief stelden wij de hooiruif dus ook op minimaal 20 minuten in, maar liever wat langer per keer.
Feedingmaster ken ik niet, maar als ze zo vaak wat kunnen eten, dan zal het per keer wel een minimale portie zijn? Misschien kan je eens kijken of het beter gaat als je hem anders instelt.
Stro bijvoeren is geen optie? Of het hooi mengen met stro en wat langer de tijd geven?
Of flinke takken inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-22 12:10 



 
Profiel   

SparklingApp schreef
Ik weet dat paarden pas minder een hongergevoel krijgen als ze minimaal 20 minuten aan één stuk kunnen eten.
In onze hit actief stelden wij de hooiruif dus ook op minimaal 20 minuten in, maar liever wat langer per keer.
Feedingmaster ken ik niet, maar als ze zo vaak wat kunnen eten, dan zal het per keer wel een minimale portie zijn? Misschien kan je eens kijken of het beter gaat als je hem anders instelt.
Stro bijvoeren is geen optie? Of het hooi mengen met stro en wat langer de tijd geven?
Of flinke takken inderdaad.


Bedankt! Hoe staat deze hooiruif dan ingesteld? 20 minuten eten en hoe lang niet? Het lijkt inderdaad alsof hij niet verzadigd raakt. Hij kreeg voorheen 2 minuten hooi, 9 minuten niet. Ik heb hem dus nu ingesteld op 2 minuten hooi, 5 minuten niet maar ik kan dit dus nog helemaal veranderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-22 12:16 



 
Profiel   

Dat ligt er aan hoeveel het paard aan hooi kreeg. Wij hadden altijd een ruif met stro staan waar ze konden knabbelen, maar er zat gerust drie of vier uur tussen voor ze weer hooi konden eten.
Dit was wel alleen voor de paarden die op dieet waren, de rest kon lange tijd gezamenlijk in een ruimte hooi eten.
Ondertussen is ons bedrijf verkocht en heb ik mijn paarden op een nieuw adres op een andere manier staan, maar het kort hooi kunnen eten kan goed de oorzaak zijn van nooit een verzadigd gevoel krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-22 12:24 



 
Profiel   

KB12 schreef
Lyona schreef
Mijn jonge ruin deed dat ook, bij hem was het mineralen tekort. Pas toen ik extra goede mineralen ging geven, ging het over. Ik heb nu de paardnatuurlijk liksteen, als ze zich vervelen gaan ze likken. En met zo'n ding hebben ze geen tekorten meer. Is echt goed spul.


Heb je deze in een liksteenhouder opgehangen?


Nee, op de grond naast de waterbak gewoon :o Bij paardnatuurlijk kosten ze niet veel, en 5 paarden doen er 2 maanden mee bij mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-22 12:27 



 
Profiel   

KB12 schreef
nikkel schreef
Normaal gesproken is er dan een probleem met de maag. Op een of andere manier duidt dit op een tekort aan bepaalde vitamine of mineralen. Kan ook een maagzweer zijn.


Hij is echt in orde. Heeft mooie mest, staat nooit zonder ruwvoer, en heeft geen enkel symptoom van bijvoorbeeld een maagzweer. Heeft geen wormen, geen tandproblemen en is pas 5. Er wordt rustig aan 2x in de week met hem gewerkt. Als ik hem op het gras laat is dit dus niet aan de orde. Ik heb hem als 2 jarige gekocht en de eigenaar hield ze toen in een soort natuurgebied. Hier waren ze dus gewend 24/7 hun eigen gang te gaan. Ik kan natuurlijk het hooi nog even laten controleren, en ik heb de liksteen die hier boven wordt genoemd ook besteld.



Maar zijn gedrag laat wel zien dat er mogelijk iets met de maag is. Ik vind het niet normaal dat een paard zo abnormaal gefrustreerd raakt van 5!!!!! minuten niet kunnen eten. Dat is echt ongezond en ik zou echt gaan kijken naar maagproblemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-22 12:33 



 
Profiel   

Ik vraag me af of dit systeem geen frustratie opwekt. Lijkt me qua geluid, om de 5 minuten en de beperking in portie geen fijne tool. Is er geen mogelijkheid om via een fijnmazig hooinet in combinatie met arm hooi of een mengeling met stro te voeren ? Een paard kan best 2-3 uur zonder voer. Ik laat ze tussen een grote verbeurt (2-3 dagen hooi) wel eens enkele uren zonder staan. Op die enkele uren eten ze uiteindelijk het hooi die ze uit de hooiruif geslingerd hebben en scharrelen ze maar wat. Ik zie ze regelmatig dutten tussen het eten door en dan ook echt een uurtje of twee. 's Nachts vaak nog langer. Neemt je paard tussen die 5 min voerbeurten ook wel genoeg rust ? Of blijft hij in de buurt wachten op het signaal ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-22 12:53 



 
Profiel   

Dat je paard zich blijkbaar snel verveelt is natuurlijk 1 ding, maar dat hij dan overstapt op mest eten vind ik echt een veel groter punt eigenlijk. Je ziet wel eens vaker paarden aan de muur schrapen met hun tanden om iets te knagen/ontdekken, maar mest eten is echt een stap verder en wijst echt wel ergens op. Veulens eten mest, met een reden, maar volwassen paarden willen normaliter echt geen mest eten.
Goed dat je zo'n liksteen besteld! Dat is wel een mooie aanvulling. Misschien toch handig om hem eens intern te laten bekijken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-22 12:59 



 
Profiel   

Ik vind 5 minuten eten en het dan "afnemen" ook frustrerend... beestje kan nooit eens dooreten tot hij verzadigt is maar blijft het idee hebben dat hij zijn hongergevoel moet oplossen. En wordt continu getriggerd om te moeten eten... doordat hij niet verzadigd wordt en ook steeds een geluid hoort dat het eten weer klaar staat. ik zou inderdaad eens kijken of je die feeder kunt instellen op een half uur eten en dan een half uur niet en dan eens kijken of je dat naar een uur niet kunt uitbreiden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-22 13:03 



 
Profiel   

Earth schreef
Maar zijn gedrag laat wel zien dat er mogelijk iets met de maag is. Ik vind het niet normaal dat een paard zo abnormaal gefrustreerd raakt van 5!!!!! minuten niet kunnen eten. Dat is echt ongezond en ik zou echt gaan kijken naar maagproblemen.


Bedankt voor je reactie. Zoals ik al aangaf is er echt niets mis met zijn maag of gezondheid. Hij is al intern nagekeken. Ik neem geen risico's met de gezondheid van mijn paarden dus ik wil altijd eerst een medische oorzaak uitsluiten. Hij is op 30/09 onder de loep genomen. Ik denk dat dit aangeleerd gedrag is. Hij weet dat er na zoveel minuten eten, een x aantal minuten niets is. Ik ga proberen om aanpassingen te maken met de tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-22 13:45 



 
Profiel   

Neon schreef
Ik vind 5 minuten eten en het dan "afnemen" ook frustrerend... beestje kan nooit eens dooreten tot hij verzadigt is maar blijft het idee hebben dat hij zijn hongergevoel moet oplossen. En wordt continu getriggerd om te moeten eten... doordat hij niet verzadigd wordt en ook steeds een geluid hoort dat het eten weer klaar staat. ik zou inderdaad eens kijken of je die feeder kunt instellen op een half uur eten en dan een half uur niet en dan eens kijken of je dat naar een uur niet kunt uitbreiden?



Ja hier ga ik inderdaad ook naar kijken. Ik ga proberen om de tijd zo lang mogelijk in te stellen. Ik kan inderdaad begrijpen dat dit vervelend is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-22 13:56 



 
Profiel   

betadine schreef
Ik vraag me af of dit systeem geen frustratie opwekt. Lijkt me qua geluid, om de 5 minuten en de beperking in portie geen fijne tool. Is er geen mogelijkheid om via een fijnmazig hooinet in combinatie met arm hooi of een mengeling met stro te voeren ? Een paard kan best 2-3 uur zonder voer. Ik laat ze tussen een grote verbeurt (2-3 dagen hooi) wel eens enkele uren zonder staan. Op die enkele uren eten ze uiteindelijk het hooi die ze uit de hooiruif geslingerd hebben en scharrelen ze maar wat. Ik zie ze regelmatig dutten tussen het eten door en dan ook echt een uurtje of twee. 's Nachts vaak nog langer. Neemt je paard tussen die 5 min voerbeurten ook wel genoeg rust ? Of blijft hij in de buurt wachten op het signaal ?


Hooinetten werken hier niet. Ik heb ze al in alle vormen en maten gehad. Alles is binnen een x aantal dagen stuk. Hij neemt wel zijn rust. Dit kan ik zien op de camera. Het is ook niet dat hij gemeen is. Hij deelt altijd met de pony en jaagt hem ook nooit weg. Hij zit gewoon altijd aan alles. Heeft ook al ontelbare waterbakken stuk gemaakt, of borstels om zich aan te schuren uit de bomen getrokken. Dekens stukgebeten, touwen waar speelgoed aanhangt kapot geknaagd, balken kapot geknaagd, de stroomkabel van de FeedingMaster losgewroet en kapot gebeten. Hij voelt ook aan deurklinken. Laat ook zeker niet je sleutelbos in het slot steken want je bent je sleutelhangers kwijt. Hij is overal als de kippen bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-22 14:08 



 
Profiel   

Ik zou de 2 minuten hooi denk ik eens langer maken. Waarom mogen ze maar 2 minuten eten? Daarin krijgen ze net een paar happen weg.

Ik ga daarin mee met SparklingApp, laat ze eens 20 minuten eten en kijken wat die daarna gaat doen. Als je honger hebt maar het luik gaat na 2 minuten dicht zou ik ook boos worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-22 14:32 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
Ik zou de 2 minuten hooi denk ik eens langer maken. Waarom mogen ze maar 2 minuten eten? Daarin krijgen ze net een paar happen weg.

Ik ga daarin mee met SparklingApp, laat ze eens 20 minuten eten en kijken wat die daarna gaat doen. Als je honger hebt maar het luik gaat na 2 minuten dicht zou ik ook boos worden.


Omdat ik dit eigenlijk afgestemd heb op de hoeveelheid die ze nodig hebben op een dag, zodat ze nooit zonder eten zitten. Dit apparaat weegt ook hoeveel erin gaat. Ik had het dus eigenlijk zo afgestemd dat ze in een tijdsbestek van 12 uur het gewicht dat ze nodig hebben kunnen opeten zonder dat ze zonder eten zitten. Ik dacht dat dit dus wel handig zou zijn aangezien alle vorige methodes die ik gebruikt heb dus absoluut niet werkte. Dit ga ik nu dus ook weer aanpassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-22 15:08 



 
Profiel   

Als een paard vreemde dingen eet , zoals mest duidt dat vaak op tekort aan bepaalde stoffen of mineralen.

Ik zou een voerconsult laten doen , maar ook even een check bij de dierenarts of het paard daadwerkelijk iets te kort komt in zijn of haar voeding. Er kan ook lichamelijk wat aan de hand zijn.

Ik ken mest eten meer van veulens dan van volwassen paarden. Mijn jonge paard eet ook wel eens vreemde dingen maar het mest eten leren ze normaal wel snel af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-22 15:13 



 
Profiel   

En een graasmasker?Dan is hij langer met het hooi bezig en kan geen mest eten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-22 15:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 65 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen