Paard eet mest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Re: Paard eet mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 00:40

Heb je de bloedwaarden ook gemeten?

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 01:17

KB12 schreef:
betadine schreef:
Ik vraag me af of dit systeem geen frustratie opwekt. Lijkt me qua geluid, om de 5 minuten en de beperking in portie geen fijne tool. Is er geen mogelijkheid om via een fijnmazig hooinet in combinatie met arm hooi of een mengeling met stro te voeren ? Een paard kan best 2-3 uur zonder voer. Ik laat ze tussen een grote verbeurt (2-3 dagen hooi) wel eens enkele uren zonder staan. Op die enkele uren eten ze uiteindelijk het hooi die ze uit de hooiruif geslingerd hebben en scharrelen ze maar wat. Ik zie ze regelmatig dutten tussen het eten door en dan ook echt een uurtje of twee. 's Nachts vaak nog langer. Neemt je paard tussen die 5 min voerbeurten ook wel genoeg rust ? Of blijft hij in de buurt wachten op het signaal ?


Hooinetten werken hier niet. Ik heb ze al in alle vormen en maten gehad. Alles is binnen een x aantal dagen stuk. Hij neemt wel zijn rust. Dit kan ik zien op de camera. Het is ook niet dat hij gemeen is. Hij deelt altijd met de pony en jaagt hem ook nooit weg. Hij zit gewoon altijd aan alles. Heeft ook al ontelbare waterbakken stuk gemaakt, of borstels om zich aan te schuren uit de bomen getrokken. Dekens stukgebeten, touwen waar speelgoed aanhangt kapot geknaagd, balken kapot geknaagd, de stroomkabel van de FeedingMaster losgewroet en kapot gebeten. Hij voelt ook aan deurklinken. Laat ook zeker niet je sleutelbos in het slot steken want je bent je sleutelhangers kwijt. Hij is overal als de kippen bij.

Klinkt wel als een draakje :D zijn het koudbloedjes? En zit er een shet bij (onze shet is ook een draak vandaar). Ik zou kijken naar wat meer afleiding per dag. 2x per week beweging is in mijn optiek best weinig voor een jong paard. Ik bedoel niet “hard” weken. Maar zaken als wandelen of grondwerk. Hoeveel krijgt de pony aan beweging?
Wat voer je precies (welk merk?) mijn koudbloed werd een beetje knetter van sommige merken (sowieso van alle muesli wat ik trouwens nu altijd troep voor paarden vind maar dat is mijn mening) en toen ik overstapte ging het beter.
Ook voordroog konden mijn koudbloedige niet tegen… moest echt kurkdroog hooi zijn en dan konden ze zelfs onbeperkt. Succes met je draakjes ;)

JoliekeDH

Berichten: 846
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 01:32

KB12 schreef:
prugelpiet schreef:
Ik zou de 2 minuten hooi denk ik eens langer maken. Waarom mogen ze maar 2 minuten eten? Daarin krijgen ze net een paar happen weg.

Ik ga daarin mee met SparklingApp, laat ze eens 20 minuten eten en kijken wat die daarna gaat doen. Als je honger hebt maar het luik gaat na 2 minuten dicht zou ik ook boos worden.


Omdat ik dit eigenlijk afgestemd heb op de hoeveelheid die ze nodig hebben op een dag, zodat ze nooit zonder eten zitten. Dit apparaat weegt ook hoeveel erin gaat. Ik had het dus eigenlijk zo afgestemd dat ze in een tijdsbestek van 12 uur het gewicht dat ze nodig hebben kunnen opeten zonder dat ze zonder eten zitten. Ik dacht dat dit dus wel handig zou zijn aangezien alle vorige methodes die ik gebruikt heb dus absoluut niet werkte. Dit ga ik nu dus ook weer aanpassen.



Je paard moet dus op 24 uur, in totaal 12 uur elk voermoment om de 5 minuten paraat staan en 2 minuten eten, om zijn dagelijkse portie binnen te krijgen.
Meegenomen dat hij in die andere 12 uur nog slaapt, uit zijn wei wordt gehaald, en andere paarden dingen doet, is het eigenlijk heel logisch dat hij zo gefixeerd is op dat voerapparaat.
Vervolgens moet hij 5 minuten tussen de voerbeurten alert zijn op het geluidje wanneer hij weer mag, en bouwt hij denk ik zijn frustratie op.

Is er een mogelijkheid onbeperkt ruwvoer aan te bieden, maar dan de dagelijkse portie mengen met een graszaad hooi waar praktisch niks inzit?
Mijn ervaring is dat hoe meer paarden beperkt worden in hun ruwvoerinname, hoe meer het een obsessie wordt.

Grote kans dat al hij een tijd meer dan genoeg ruwvoer aangeboden krijgt, hij helemaal niet meer zo bezig ermee is en ook je netten heel houd.

GabberGill

Berichten: 5711
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Paard eet mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 07:35

Mijn dikke welsh zou helemaal panisch worden van dit systeem. Die zou nog bozer dan boos zijn en tot negatief aan toe gefocust zijn op de machines.

Mijn pony is ook een dikke klier

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Paard eet mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 07:41

Ben geen paard maar ik zou ook enorm gefrustreerd worden als ik honger heb en ik mag maar 2 minuten eten en moet dan weer 5 minuten wachten.

Ik denk dat het allemaal voortkomt uit frustratie.
Ik zou zelf de voer momenten verlengen qua tijd, eventueel arm hooi (of stro) door het gewone hooi mengen. Zodat hij in ieder geval meer kan eten kan hoeveelheid.

Sure_lee

Berichten: 10388
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Paard eet mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 07:45

Mij lijkt het ook een vervelend systeem voor paarden.
Als je zeker weet dat het niet lichamelijk is dan denk ik dat hij gewoon niet blij is met de plek waar hij nu staat.
Je zei dat hij in een natuurgebied stond.
Daar kon hij zich waarschijnlijk de hele dag vermaken.
Nu staat hij denk ik in een vierkant stuk met 1 maatje?
Sommige paarden vinden dat prima hoor.
Maar misschien die van jou niet.
Dus ik denk dat als het niet lichamelijk is en zijn woonomgeving niet verandert dat je het probleem dan niet kunt oplossen.

miereneter

Berichten: 2528
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Paard eet mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 07:56

Als je geen bloedonderzoek hebt laten doen, kun je niet weten of hij iets tekort heeft. Heb je dat laten onderzoeken?

Verder eens met de adviezen hierboven, langer de tijd om te eten lijkt me een eerste stap om te proberen. En na, een kale paddock met 1 maatje is wellicht ook saai voor je paard. Al weet ik heel goed hoe lastig het is om een paard op gewicht te houden, je kunt het eigenlijk niet op een leuke manier doen.

cariena1
Berichten: 933
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Paard eet mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 08:44

Skippy bal of een voerbal in het weiland?

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 08:54

Het lijkt mij heel simpel gezegd, het paard staat eenvoudigweg niet op de goede plek voor hem/haar.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 08-10-22 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

GabberGill

Berichten: 5711
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 08:57

Ik las net ergens

12 uur kleine beetjes hooi?
Een paard graast/knabbelt zo'n 15 a 16 uur normaliter?

War kan hij de andere 12 uur doen behalve gefocust wachten tot er weer eten komt? Ik vind 12 uur erg kort ook en dan ook nog eens beurten waar hij dus gewoon ineens niet meer kan eten ondanks dat hij nog niet verzadigd was.

Ik zie een hoop dingen die ik persoonlijk anders zou doen

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 09:29

Het lijkt me ten eerste niet dat het aan het systeem ligt..... ts geeft ook aan dat het paard daar juist progressie mee heeft geboekt, maar dat het probleem helaas niet verdwenen is.
Dit systeem heb ik zelf ook, en ken inmiddels ontzettend veel mensen die het hebben (die paarden zijn er zonder uitzondering eigenlijk allemaal op vooruit gegaan). Het geeft 24/7 hooi af in een op het paard afgestemde interval.
Het sluit beter aan op het paard dan voeren in porties met een langere interval.
Onbeperkt leidt voor de meeste paarden helaas tot gezondheidsproblemen.... Wanneer het echt ruwvoergerelateerd zou zijn, zou hij geen rust nemen, en zou hij ook ander gedrag tonen naar de pony die met hem mee eet.

Maar goed; voor nu kun je wel zorgen dat er een aantal netten met stro hangen en dat je takken neerlegt in het weiland om aan te knagen.

Het is met name lastig te bepalen waar je moet beginnen..... ik ben even kwijt of je had opgeschreven wat hij nog meer eet?
Als hij eerst in een natuurgebied liep, dan zijn ze gewend te zoeken naar wat ze nodig hebben.... het kan zijn dat hij iets probeert aan te vullen wat hij nu niet kan vinden. Daarnaast is een mentale component niet ondenkbaar.
Laat hem eens doormeten door Horse Complete om te kijken wat je nog kunt aanvullen qua voer of kruiden. Ga daarnaast eens kijken of je iets meer braintraining met hem kunt doen. Elke dag even kort wat oefeningen, intrinzen, spelen, wandelen, carrot stretches... kijken of je koppie een beetje kunt uitdagen.....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Paard eet mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 09:52

Als je paard gevoelig is voor overgewicht kun je ook 5 dagen per week met het werken ipv 2 dagen "rustig aan". Met 5 jaar is dat echt geen probleem én hij kan lekker de wei op. Hoe fijn is dat? Voor het paard;-)

KB12
Berichten: 516
Geregistreerd: 01-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 12:20

GabberGill schreef:
Ik las net ergens

12 uur kleine beetjes hooi?
Een paard graast/knabbelt zo'n 15 a 16 uur normaliter?

War kan hij de andere 12 uur doen behalve gefocust wachten tot er weer eten komt? Ik vind 12 uur erg kort ook en dan ook nog eens beurten waar hij dus gewoon ineens niet meer kan eten ondanks dat hij nog niet verzadigd was.

Ik zie een hoop dingen die ik persoonlijk anders zou doen


Ik vul het apparaat om de 12 uur omdat hij niet groot genoeg is om voor 24 uur hooi in te doen. Hij heeft dus 24/7 eten. Daarbij krijgt hij ook nog weidegang en staat hij nu 24/7 buiten.

KB12
Berichten: 516
Geregistreerd: 01-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 12:25

janderegelaa schreef:
Als je paard gevoelig is voor overgewicht kun je ook 5 dagen per week met het werken ipv 2 dagen "rustig aan". Met 5 jaar is dat echt geen probleem én hij kan lekker de wei op. Hoe fijn is dat? Voor het paard;-)


Hij staat 24/7 op de wei. Alleen is dit een kale wei met schuilstal. Verder is er nog meer dan een ha over waar hij in mag en kan lopen. Het probleem zit hem daar niet in. Het probleem zit in de tijd dat hij dus op de kale wei staat met alleen hooi. Deze kale wei is verder nog rijkelijk gevuld met speelgoed, Likstenen, en borstels. Mijn buitenbak wordt van het voorjaar opnieuw aangelegd dus ik heb momenteel in de natte periode dus niet de mogelijkheid om meer dan 2x per week iets met hem te doen.

josien_m_
Berichten: 2405
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:28

Je traint je paard op deze wijze om constant alert te zijn op de voermachine. Ik weet niet of dat nou zo gunstig is. Ik ken je paard natuurlijk niet maar langere voertijd en niet 24 uur toegang tot eten kan best. Daarnaast dus wat eerder is gezegd, takken boomstammetjes, skippyballen, wat dan ook maar om met zijn mond bezig te kunnen zijn.

KB12
Berichten: 516
Geregistreerd: 01-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 12:33

nikkel schreef:
Het lijkt mij heel simpel gezegd, het paard staat eenvoudigweg niet op de goede plek voor hem/haar.


Ik denk dat hij op een prima plek staat. Ik heb binnenboxen laten bouwen, een schuilstal van meer dan 100 vierkante meter laten bouwen die volledig bestraat is, meer dan een ha land, en een bak laten aanleggen. Oh en een machine aangeschaft die ze dus 24 uur per dag van eten kan voorzien. Dus ik denk dat ze hier beter staan dan menig paard in nederland. Alleen is het zoeken maar de juiste weg om hem gelukkig én gezond te houden, waarin ik bereid ben alles voor ze aan te passen in zoverre dit mogelijk is.

KB12
Berichten: 516
Geregistreerd: 01-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 12:57

Zidore schreef:
Klinkt wel als een draakje :D zijn het koudbloedjes? En zit er een shet bij (onze shet is ook een draak vandaar). Ik zou kijken naar wat meer afleiding per dag. 2x per week beweging is in mijn optiek best weinig voor een jong paard. Ik bedoel niet “hard” weken. Maar zaken als wandelen of grondwerk. Hoeveel krijgt de pony aan beweging?
Wat voer je precies (welk merk?) mijn koudbloed werd een beetje knetter van sommige merken (sowieso van alle muesli wat ik trouwens nu altijd troep voor paarden vind maar dat is mijn mening) en toen ik overstapte ging het beter.
Ook voordroog konden mijn koudbloedige niet tegen… moest echt kurkdroog hooi zijn en dan konden ze zelfs onbeperkt. Succes met je draakjes ;)



Ik ga nu overstappen op vitalbix. Ik voerde voorheen pavo liga. Verder krijgen ze nog elke dag lucerne en lijnzaadolie, en bij hard werken geef ik ook nog elektrolyten.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:59

Het is echt niet erg als ze een paar uurtjes zonder hooi staan, mits ze daarvoor gewoon genoeg hebben kunnen eten.

Ik ken het apparaat niet. Als die ‘dicht’ gaat, kunnen ze helemaal niet meer bij het hooi? Of valt er een bepaalde portie uit die ze kunnen opeten?

Imo heeft je paard geen onbeperkt eten, want die klep valt elke 2 minuten weer dicht voor z’n neus.

Aan de ene kant klinkt het als een mooi systeem, aan de andere kant kan je paard niet zelf kiezen om te eten. Als de klep dicht is houd het op. Ik zou echt als eerste eens proberen die 2 minuten veel langer te maken. Wellicht 20 minuten, misschien wel gewoon een uur. Hij kan dan ook best wat langer dicht blijven. Je paard heeft dan gewoon eten in z’n buik, heeft geen honger en kan wat anders gaan doen dan alleen wachten tot na 5 minuten die klep weer los gaat en hij in 2 minuten zoveel mogelijk eten naar binnen moet werken voordat het weer dicht gaat.

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:07

KB12 schreef:
nikkel schreef:
Het lijkt mij heel simpel gezegd, het paard staat eenvoudigweg niet op de goede plek voor hem/haar.


Ik denk dat hij op een prima plek staat. Ik heb binnenboxen laten bouwen, een schuilstal van meer dan 100 vierkante meter laten bouwen die volledig bestraat is, meer dan een ha land, en een bak laten aanleggen. Oh en een machine aangeschaft die ze dus 24 uur per dag van eten kan voorzien. Dus ik denk dat ze hier beter staan dan menig paard in nederland. Alleen is het zoeken maar de juiste weg om hem gelukkig én gezond te houden, waarin ik bereid ben alles voor ze aan te passen in zoverre dit mogelijk is.

Ook al denk je al eigenaar dat je nog zo je best doet en hebt gedaan dan nog kan het niet passend zijn voor het paard. Elk paard heeft zo zijn eigen behoefte. Bij die van jou denk ik dat hij door het sloopgedrag toch iets duidelijk probeert te maken. Denk dat je moet gaan proberen te denken in oplossingen en niet in het nog meer aanleggen van comfort voor jezelf of voor hun.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 14:10

Ik denk dat er nog hel wat te winnen valt bij het instellen van de Feedingmaster. Door de huidige instellingen dwing je het paard om continu "aan te staan" op eten. Immers, als hij een keertje de twee minuten mist, krijgt hij niet meer de kans om het in te halen. Door het geluid van het apparaat wordt hij ook om de paar minuten herinnerd aan eten, dit zou best voor een hoop stress kunnen zorgen. Het is hier al eerder voorgesteld, maar misschien kun je instellen dat hij lekker een half uurtje mag eten, en dan weer even niet. Ik hoop dat hij dan wat rust in zijn koppie krijgt, "als het apparaat volgende keer weer geluid maakt, mag ik lekker lang eten".

Een van de sensoren in onze HIT actief was een keertje kapot, waardoor de schuif continu na een paar minuten weer dicht ging. Daar werden de paarden toch zo chagrijnig van!

KB12
Berichten: 516
Geregistreerd: 01-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 14:20

Britt_xxx schreef:
Ik denk dat er nog hel wat te winnen valt bij het instellen van de Feedingmaster. Door de huidige instellingen dwing je het paard om continu "aan te staan" op eten. Immers, als hij een keertje de twee minuten mist, krijgt hij niet meer de kans om het in te halen. Door het geluid van het apparaat wordt hij ook om de paar minuten herinnerd aan eten, dit zou best voor een hoop stress kunnen zorgen. Het is hier al eerder voorgesteld, maar misschien kun je instellen dat hij lekker een half uurtje mag eten, en dan weer even niet. Ik hoop dat hij dan wat rust in zijn koppie krijgt, "als het apparaat volgende keer weer geluid maakt, mag ik lekker lang eten".

Een van de sensoren in onze HIT actief was een keertje kapot, waardoor de schuif continu na een paar minuten weer dicht ging. Daar werden de paarden toch zo chagrijnig van!


Ik heb hem inderdaad anders ingesteld vandaag. Ik ga het even in de gaten houden nu

KB12
Berichten: 516
Geregistreerd: 01-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 14:32

meggiemeg schreef:
nikkel schreef:
Het lijkt mij heel simpel gezegd, het paard staat eenvoudigweg niet op de goede plek voor hem/haar.


Ook al denk je al eigenaar dat je nog zo je best doet en hebt gedaan dan nog kan het niet passend zijn voor het paard. Elk paard heeft zo zijn eigen behoefte. Bij die van jou denk ik dat hij door het sloopgedrag toch iets duidelijk probeert te maken. Denk dat je moet gaan proberen te denken in oplossingen en niet in het nog meer aanleggen van comfort voor jezelf of voor hun.


Ik denk dat ik best mag stellen dat ik probeer te denken in oplossingen. We zijn van 's nachts op stal naar 24/7 buiten gegaan. Vervolgens van hooiruif in de de wei, naar grote palletbakken met hooi. Dit werkte niet want zodra de bak leeg was werd hij kapot gemaakt. Toen hebben we hooizakken aangeschaft, vervolgens hooinetten, grote mazen en fijne mazen. Hooirollen, en bakken vastgeschroefd in de muur waardoor ze onbeperkt konden eten. 24/7 weidegang met graasmasker en zonder. Net zoals ik hem medisch volledig nagekeken heb en hij dus ook in orde is. Ik ben dus zeker bereid om dingen aan te passen, het is alleen zoeken naar de juiste combinatie. De feedingmaster is ook een goed concept, alleen moet hij juist ingesteld zijn naar de behoefte van de paarden.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Paard eet mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 14:45

Ik denk dat je heel goed bezig bent.... zelfs heel erg veel beter dan het gros van de eigenaren. Aan je inzet kan het zeker niet liggen.
Ik weet niet of je mijn bijdrage hierboven had gelezen, maar specifiek laten uitmeten of er nog tekorten zijn kan verassende resultaten geven.
Daarbij hoef je, om hem een stukje training/ braintraining te geven, geen rijbak te hebben. Dat kan prima in het weiland, of afgezet stukje.
Er zijn ontzettend veel dingen die je kunt doen om zijn hoofd aan het werk te zetten zonder dat je zijn lijf belast.

Denk dus dat je het in die 2 dingen moet zoeken:
- laten uitmeten of er tekorten zijn en nog wat netten met stro ophangen en takken neerleggen.
- iedere dag wat oefeningen gaan doen.... zet dat hoofd maar aan het werk....

KB12
Berichten: 516
Geregistreerd: 01-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 16:24

Ninx schreef:
Ik denk dat je heel goed bezig bent.... zelfs heel erg veel beter dan het gros van de eigenaren. Aan je inzet kan het zeker niet liggen.
Ik weet niet of je mijn bijdrage hierboven had gelezen, maar specifiek laten uitmeten of er nog tekorten zijn kan verassende resultaten geven.
Daarbij hoef je, om hem een stukje training/ braintraining te geven, geen rijbak te hebben. Dat kan prima in het weiland, of afgezet stukje.
Er zijn ontzettend veel dingen die je kunt doen om zijn hoofd aan het werk te zetten zonder dat je zijn lijf belast.

Denk dus dat je het in die 2 dingen moet zoeken:
- laten uitmeten of er tekorten zijn en nog wat netten met stro ophangen en takken neerleggen.
- iedere dag wat oefeningen gaan doen.... zet dat hoofd maar aan het werk....



Ik ga hier nog even naar kijken. Ik heb momenteel een rijbak maar die wordt aankomend jaar opnieuw aangelegd. Ik kan hem dus komende winter niet veel gebruiken om echt in te werken, maar clickertraining etc kan hier natuurlijk wel in. Ik heb in elk geval de paardnatuurlijk liksteen uit die getipt werd in dit topic al binnen. Deze ga ik nu ophangen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard eet mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 16:34

Kun je nog iets doen met je weiland en daar paden in / op aanleggen? Kan in eerste instantie simpel met prikpaaltjes en draad. Je kunt dan de speeltjes / interessante dingen verspreiden over de paden, zodat je paard daar wat meer naar op zoek moet (spullen dus verplaatsen en/of de paden met regelmaat iets aanpassen).
Ik ga wel mee met dat doormeten waar Ninx (geloof ik) aan refereert; sommige paarden vallen netjes binnen alle waarden als je lab prikt, maar hebben toch ergens extra behoefte aan. Kan droge stof zijn, maar ook vitaminen, mineralen of in geval van mest eten ook bepaalde darmbacteriën. Je ziet dat bij veulens ook, maar dat heeft voor veulens ook een functie.
De pony van een vriendin at ook een tijdje mest, pony was toen 5 volgens mij. Was in korte tijd twee keer verhuist en had op de tussenlocatie slecht te eten had. Op de nieuwe plek kreeg ze goed gevoerd (hooi, goede vitaminebrok, extra aanvullingen om wat meer op gewicht te komen), maar desondanks (of dankzij?) at ze ook mest. Het is bij haar vanzelf gestopt, vermoedelijk was voor haar toen alles (wat dat dan ook moge zijn) weer op peil.