Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

''Verlatingsangst'' bij jaarling en merrie

 
Profiel   

Hoi!


Ik heb mijn jaarling aan huis staan, tijdelijk samen met een wat oudere merrie van iemand anders.
Helaas heeft de merrie een soort 'verlatingsangst', waardoor ze geen seconde alleen achter kan blijven.

Nu begint mijn jaarling dit gedrag helaas ook over te nemen.
In het begin kon ik dr nog wel aan de hand meenemen aan de wei, maar nu niet meer.

De merrie begint ook direct onrustig te worden en hinnikt als ik de jaarling op 10m afstand van haar heb.
De jaarling zet vervolgens geen stap meer uit de richting van de hinnikende merrie en begint te springen, bokken en onbenullig te doen om zo snel mogelijk weer naar de merrie te kunnen rennen.

Inmiddels heb ik beide voeten blauw, dus begin het wel een beetje zat te worden. :') :')
Heeft iemand tips wat ik kan doen?


De merrie staat trouwens tijdelijk bij me, aangezien ik ondertussen opzoek ben naar een eigen paard voor bij de jaarling.
Is trouwens NIET de moeder van de jaarling, maar heeft wel een aantal veulens gehad.
Helaas verloopt mijn zoektocht nog niet zo voorspoedig, dus het kan zijn dat het bijvoorbeeld nog wel 3 maanden duurt.
Vandaar dat ik hoop dat iemand hier mij kan helpen :)*
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 12:26 



 
Profiel   

Tip 1: koop schoenen met stalen neuzen (scheelt geplette tenen)
Tip 2: haal ze voorlopig gewoon even niet uit elkaar, zodat het gedrag van je jaarling niet verergert.
Tip 3: zorg in de toekomst voor méér dan 2 paarden, want je blijft geëmmer houden als er 1 van de 2 weg moet.

Alternatief: zet je jaarling ergens in een groepshuisvesting/opfok en geef de leenmerrie terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 13:06 



 
Profiel   

Sowieso niet bepaald ideaal voor je jaarling. Die moet lekker kunnen spelen met andere jonkies. Ik zou inderdaad ook gaan voor een opfok, of kijken of je er (als je de ruimte hebt) nog een paar jonge paarden van anderen bij kan zetten.
Dan zullen ze ook minder aan elkaar klitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 00:07 



 
Profiel   

Meer dan 2 paarden lost niet altijd snel het probleem op, wij hadden er eerst ook maar 2, merrie van 18 ruin van toen 3. Enorm aan elkaar gehecht, en opzich ging het meegenomen paard altijd wel goed, maar het achterblijvende dier stond zich helemaal op te fokken hinniken rennen helemaal in het zweet, vaak door draden gegaan, als je terug komt. (Zelfs al waren we gewoon in onze buitenbak 20m van de wei af aan het rijden). Uiteindelijk zijn er een merrie van 25+ en nog een 3 jarige ruin bij gekomen. Maar het heeft meer dan een jaar geduurd voordat die eerste merrie en ruin zich goed genoeg voelde bij die andere 2 dieren. Hun bleven dit gedrag echt nog lang tonen als specifiek hun vriendje/vriendinnetje mee ging. Inmiddels word er alleen nog gehinnikt, maar is er geen paniek meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 08:01 



 
Profiel   

Voor mij zou dit een kwestie van doorzetten zijn, stalen neuzen en een hengstenketting en helper die mee gaat als je de jaarling meeneemt zodat die nu leert dat hij gewoon moet luisteren.

En dan gewoon heel vaak kleine stukjes meenemen zodat het normaal wordt voor beide en ze beide vertrouwen ontwikkelen dat ze weer bij elkaar terug komen.

Voor degene die achterblijft, heeft die zicht op andere paarden? heb je al uitgeprobeerd of het in de stal minder is of met afleiding oid? Niets is zo vervelend als klittende paarden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-22 09:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen