Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat kan je nog meer doen?

 
Profiel   

Mijn paard duwt hard met zijn hoofd, bijt, komt bewust in jouw ruimte ookal heb je hem al tien keer weg gestuurd en daagt ontzettend uit sinds hij is verhuisd twee maanden geleden.
Ik heb wegens een nieuwe baan een andere stal moeten vinden, hij heeft op de vorige stal in de kudde gestaan en kon hem bijvoorbeeld met een neckrope na twee weken stil staan zo oppakken en wegrijden, zo mak was hij. Ik kan hem nu na bijna twee maanden dat hij verhuisd is nog steeds niet normaal longeren, bij het horen of zien van iets flipt hij. Hij gaat rollen wanneer hij daar zin in heeft en hem daarvan weerhouden werkt niet. Rijden doen we ook niet en dat durf ik ook niet eens met zijn gedrag, hij wilt alleen maar rollen zodra hij zand voelt en als ik dat niet toelaat word hij écht pissig. Hij gaat er vandoor, schrikt veel, steigert en bokt. Ik heb al echt goede tips gekregen van de huidige stal, en deze pas ik ook toe maar ik heb zo sterk het gevoel dat dit gedrag komt wegens dat hij niet meer in een kudde staat en ook niet meer de bewegingsvrijheid heeft om te rennen en doen. Hij stond op zijn vorige stal vaak te spelen met de andere paarden, en hij is dus juist in een kudde niet dominant. Ik sta op een wachtlijst voor een stal, waar hij weer in een kudde kan leven. Maar tot die tijd (en ik heb geen idee hoelang), vraag ik mij af wat ik nog moet willen van hem en wat ik eventueel nog zou kunnen doen. Ik ben nou op het punt dat ik hem al niet meer mee pak om ook maar iets te gaan doen wanneer ik het druk heb die dag omdat ik mijn aandacht er bij moet hebben en consequent moet kunnen zijn.
Het goede gedrag beloon ik uiteraard heel veel maar het lijkt niet veel effect te hebben. Ik denk dat hij hier niet op zijn plek zit maar we hebben nu niet bepaald een keuze.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-23 21:31 



 
Profiel   

Galoppig schreef
Mijn paard duwt hard met zijn hoofd, bijt, komt bewust in jouw ruimte ookal heb je hem al tien keer weg gestuurd en daagt ontzettend uit sinds hij is verhuisd twee maanden geleden.
Ik heb wegens een nieuwe baan een andere stal moeten vinden, hij heeft op de vorige stal in de kudde gestaan en kon hem bijvoorbeeld met een neckrope na twee weken stil staan zo oppakken en wegrijden, zo mak was hij. Ik kan hem nu na bijna twee maanden dat hij verhuisd is nog steeds niet normaal longeren, bij het horen of zien van iets flipt hij. Hij gaat rollen wanneer hij daar zin in heeft en hem daarvan weerhouden werkt niet. Rijden doen we ook niet en dat durf ik ook niet eens met zijn gedrag, hij wilt alleen maar rollen zodra hij zand voelt en als ik dat niet toelaat word hij écht pissig. Hij gaat er vandoor, schrikt veel, steigert en bokt. Ik heb al echt goede tips gekregen van de huidige stal, en deze pas ik ook toe maar ik heb zo sterk het gevoel dat dit gedrag komt wegens dat hij niet meer in een kudde staat en ook niet meer de bewegingsvrijheid heeft om te rennen en doen. Hij stond op zijn vorige stal vaak te spelen met de andere paarden, en hij is dus juist in een kudde niet dominant. Ik sta op een wachtlijst voor een stal, waar hij weer in een kudde kan leven. Maar tot die tijd (en ik heb geen idee hoelang), vraag ik mij af wat ik nog moet willen van hem en wat ik eventueel nog zou kunnen doen. Ik ben nou op het punt dat ik hem al niet meer mee pak om ook maar iets te gaan doen wanneer ik het druk heb die dag omdat ik mijn aandacht er bij moet hebben en consequent moet kunnen zijn.
Het goede gedrag beloon ik uiteraard heel veel maar het lijkt niet veel effect te hebben. Ik denk dat hij hier niet op zijn plek zit maar we hebben nu niet bepaald een keuze.

Wat verwacht je nu?

Je geeft zelf al antwoord op de vraag waar het probleem vandaan komt.
Kun je nog gaan speculeren over bijkomstige oorzaken die niet helpen maar het begint ermee dat paarden de energie die je erin stopt ook kwijt moeten kunnen. Dat lukt blijkbaar niet.
Tel daarbij op verhuizen niet door elk paard gewaardeerd wordt (hier eentje die driekwart jaar nodig had ondanks buiten, in een groep en fatsoenlijk management).

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-23 21:44 



 
Profiel   

Jouw paard heeft duidelijk omgang met andere paarden nodig. Dat hij dat nu niet kan, botviert hij nu op jou. Hoezo ben je bij de vorige stal weggegaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-23 21:55 



 
Profiel   

Tja en gezien dat de beweging nu veel minder is wat voor voer.... gooi je er in..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-23 22:00 



 
Profiel   

... dat rollen lijkt me 'overspronggedrag'.
Dier weet geen raad met (ik gok maar wat) zichzelf, de situatie, zijn energie en zijn emoties (opeens weggerukt bij zijn vrienden).

Wat ik zou doen ivm ruimte is 'een muurtje maken':
stel je loopt links naast hem,
neem een relatief lang halstertouw, dat houd je in de linkerhand,
in de rechterhand 'de toverstaf'
(gewoon een lange rijzweep, maar niet om mee te slaan)
je houdt je toverstaf een soort van rechtop, iets opzij van je schouder,
en zwaait ermee als een soort ruitenwisser van voor naar achter,
zodat er een barrière komt tussen jou en zijn mond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-23 22:06 



 
Profiel   

Ik herken dit heel erg, ik had mijn merrie op een bepaald moment met de beste wil van de wereld na een verhuis ook even apart gezet (om aan te sterken na ziekte), maar ik kon er ook niets meer mee. Na 2,5maand terug in een kudde gezet, op de nieuwe stal dan en ze was van dag 1 op 2 weer het doodbrave, chille paard dat ik kende. En echt dezelfde signalen, druk, schrikkerig, veel rollen, super gestresst de hele tijd, ... Dus ik vrees inderdaad dat je paard héél duidelijk maakt dat die een kudde nodig heeft ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-23 22:13 



 
Profiel   

Hoe is je paard in stal. Heb je de tijd en neem je de tijd om je paard te poetsen. Als je hem voor nu niet de interactie met andere paarden kunt geven is het belangrijk dat jij dat met hem doet. Ik snap je punt en ik ben blij dat je op de wachtlijst staat voor een andere stal. Top gedaan! Helaas moet je nu dealen met de huidige situatie en het lijkt me van groot belang dat je blijft werken aan de band die jullie samen nodig hebben. Jij bent zijn stabiele factor en daar moet hij op kunnen rekenen.

Ga aan de hand werken en vraag dingen met veel rust en een laag tempo, hierdoor zal hij zich meer moeten gaan concentreren. De oefening die Janneke2 noemt kun je hierin super gebruiken. Door de zweep zijwaarts heen en weer te bewegen heb je een barrière en tegelijkertijd kun je hem ook gebruiken als focus voor je paard. Als je dan met balkjes werkt kun je hem daarmee naar toe brengen en hem stil zetten door de zweep voor de borst te houden.

Veel succes en vooral plezier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 09:58 



 
Profiel   

Goed dat je in ieder geval op de wachtlijst staat voor een stal waarin hij weer de kudde in kan, dat lijkt me erg belangrijk voor hem.

Ik zou verder veel gaan grondwerken met hem. Eventueel een grondwerkinstructeur benaderen om je te helpen. Helemaal eens met de post van Janneke2 overigens. Begin gewoon met simpele oefeningen: Meelopen, halthouden, paar pasjes achterwaarts, vragen om te stappen met voor- of achterhand. Maar ben hier wel heel erg consequent in. Dit kan zeker helpen, maar de sleutel ligt hem inderdaad wel in de basisvoorwaarden (veel buiten, contact met soortgenoten) op orde hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 20:05 



 
Profiel   

Begrijp ik nu goed uit je bericht dat je paard in een kudde buiten liep en nu alleen is en alleen maar op stal staat? Of iig weinig buiten komt? Of begrijp ik dat verkeerd? Ik hoop dat ik het verkeerd begrijp, anders is dit niet zomaar op te lossen. Paard hoort niet alleen te staan en heeft nu eenmaal bewegingsvrijheid nodig. Niet zo gek dat hij daar vervelend van wordt. Dat is niet op te lossen ket grondwerk of toverstafje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 20:15 



 
Profiel   

Ts je geeft zelf de reden toch al? Veel te weinig buiten, geen bewegingsruimte, geen kudde, dit is geen leven voor een paard.
Je kunt niet verwachten van een dier zich te gedragen als de basis behoeftes niet vervuld zijn. Als een dier niet normaal kan rennen, spelen, eten etc. kun je niet verwachten dat hij netjes braaf zijn rondje relaxt stapt. Je paard is overduidelijk overstuur, door je heen lopen, rollen, schrikken, etc. Allemaal signalen dat het mentaal (erg) slecht gaat.
Een wachtlijst is leuk, maar hoelang gaat dat duren? Aangezien je schrijft geen idee te hebben, zou ik toch snel naar een andere oplossing zoeken. Tot die tijd paard zo veel mogelijk in de rijbak lekker laten rennen, evt. een stalgenoot die der paard erbij zet. Als jullie dat beide doen op een dag is het in ieder geval weer 2 uurtjes 'normaal' paard zijn. Waar natuurlijk zo'n 6-10 uur bij moet komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 21:10 



 
Profiel   

Wat zielig, je paard heeft ontzettend veel stress, en jij duwt hem weg...
Ik denk dat je paard je juist nodig heeft.
Hoe zijn de omstandigheden nu dan? Komt hij helemaal niet buiten met soortgenoten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 16:35 



 
Profiel   

Het is vervelend om de reacties te moeten lezen maar ik weet ook dat jullie gelijk hebben.
Hij staat in een royale uitloopstal en kan wel over het draadje heen contact hebben. Natuurlijk is dit niet genoeg, maar de stallen waar ik tot nu toe bij ben wezen kijken waren niet veel beter. Op deze stal is er geen mogelijkheid om paarden los te gooien in de rijbaan, enkel in de longeercirkel mogen ze los.
Met zijn gedrag t.o.v. mij gaat het al beter. Hij duwt niet meer en bijt niet meer zolang ik duidelijk ben. Ik doe weinig met hem, af en toe mag hij even los in de cirkel maar hij vind het daar niet fijn/vooral spannend. Zijn uitloopstal is groot genoeg om wat basis grondwerk met hem te oefenen gelukkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 22:32 



 
Profiel   

Jammer dat je niet veel met hem doet. Zo bouw je ook geen (vertrouwens-) band op.
Natuurlijk moet je wel aan je eigen veiligheid denken, maar waarom zou je niet kunnen en willen investeren in het prettiger voelen van je paard? Is hij zo onhandelbaar dat je niet met hem aan de hand kunt gaan grazen bijvoorbeeld?
In zijn goede tijden kon je hem rijden wanneer het jou uitkwam. En nu het niet zo goed met hem gaat, juist nu moet je er voor hem zijn.
Zo zie ik het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 22:39 



 
Profiel   

Wish23 schreef
Wat zielig, je paard heeft ontzettend veel stress, en jij duwt hem weg...
Ik denk dat je paard je juist nodig heeft.
Hoe zijn de omstandigheden nu dan? Komt hij helemaal niet buiten met soortgenoten?


Paard heeft TS niet nodig, paard heeft vrienden en een plek om te rennen en spelen nodig.

Elk paard word ongelukkig van nooit eens even lekker een sprintje kunnen trekken.

TS, kan je niet tijdelijk terug naar je oude stal? Het is fijn dat je op een wachtlijst staat, maar dit is natuurlijk geen doen voor jou en je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 23:57 



 
Profiel   

Jeetje, wat ontzettend balen dat je paard echt niet kan aarden op deze stal. Hoe is het straks in het weide seizoen (dat is hopelijk al snel). Komen ze dan wel met meerdere paarden samen buiten? Dat is dan nog iets om naar uit te kijken…

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 00:19 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
Wish23 schreef
Wat zielig, je paard heeft ontzettend veel stress, en jij duwt hem weg...
Ik denk dat je paard je juist nodig heeft.
Hoe zijn de omstandigheden nu dan? Komt hij helemaal niet buiten met soortgenoten?


Paard heeft TS niet nodig, paard heeft vrienden en een plek om te rennen en spelen nodig.

Elk paard word ongelukkig van nooit eens even lekker een sprintje kunnen trekken.

TS, kan je niet tijdelijk terug naar je oude stal? Het is fijn dat je op een wachtlijst staat, maar dit is natuurlijk geen doen voor jou en je paard.


Natuurlijk heeft een paard vrije beweging en soortgenoten nodig. Misschien niet elk paard, maar veel paarden hechten ook waarde aan een goed en vertrouwelijk contact met zijn eigenaar. Als je een periode hebt waarin het lastig is, dan moet je dat toch zien door te komen. Als een paard een blessure heeft kun je hem ook niet in de kudde gooien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 10:55 



 
Profiel   

Wish23 schreef
Natuurlijk heeft een paard vrije beweging en soortgenoten nodig. Misschien niet elk paard, maar veel paarden hechten ook waarde aan een goed en vertrouwelijk contact met zijn eigenaar. Als je een periode hebt waarin het lastig is, dan moet je dat toch zien door te komen. Als een paard een blessure heeft kun je hem ook niet in de kudde gooien.


Het is een paard, geen hond. Paarden kunnen best iets mensgericht zijn, maar het blijven gewoon paarden hoor. Die doen niet aan "goed en vertrouwelijk contact met een eigenaar".

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 20:10 



 
Profiel   

De reden dat ik nu niet veel met hem doe is omdat hij naar overspannen neigt te gaan, hij is in behandeling van een cranio sacraal therapeute waar mee ik afspraken heb gemaakt over wat ik wel en niet met hem doe. Hem mee nemen naar een rijbaan of andere plek op het terrein is geen doen omdat hij zijn spanning niet kan afvloeien. We doen nu dus grondwerk in zijn uitloop, en een of twee keer in de week laat ik hem los in de cirkel, daar kan hij over het hek heen met twee paarden 'spelen' wat hij ook altijd doet. Ik wil hem niet elke dag in die cirkel hebben omdat hij zich echt druk maakt als hij iets ziet of hoort en de bodem daar is zo mul dat het risico voor blessures te groot is vind ik.

Teruggaan naar de vorige stal is geen optie. Als ze de weide op mogen zal hij wel samen komen te staan. Ondertussen houd ik nog steeds mijn oren en ogen open voor een andere stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 21:34 



 
Profiel   

Kans op blessures is wellicht aanwezig maar een diep ongelukkig paard heeft ook een sterk verhoogde kans op medische aandoeningen.

En een overspannen paard? Dit paard communiceert heel erg duidelijk dat hij ongelukkig is en jij doet er niks mee. Dat is het probleem en niet wat een of andere alternatieve therapeut zegt.

In welke regio zoek je?
Hoe groot is z’n stal?
Hoe groot is z’n paddock met wat voor bodem?
Hoe veel en wat krijgt hij te eten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 23:16 



 
Profiel   

Ik vind dit gewoon zielig om te lezen..sorry.

Paard kan dus nauwelijks vrij bewegen en zelf lekker een sprintje trekken, paard heeft nauwelijks sociaal contact meer met soortgenoten. Dit is ook echt het recept voor een ongelukkig en gestresst paard.

Ik zou mijn paard er direct weghalen in ieder geval, eerst naar een stal verhuizen waar aan zijn basisbehoeften voldaan kan worden en de rest komt daarna wel weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 08:28 



 
Profiel   

Ik zou alle eisen voor een nieuwe stal keihard laten vallen met de enige eis dat het paard in ieder geval een paar uurtjes ergens los mag. 2 uur los is in dit geval al beter voor je paard dan waar die nu staat. Kan je vanaf daar weer verder op zoek naar een plek waar die wel fatsoenlijk buiten komt.

Maar je houdt je ogen open… ben je ook met komen en macht aan het zoeken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 09:24 



 
Profiel   

Dus hij staat de hele dag in zijn uitloop en mag 1 of soms 2 x per week even in die cirkel?

Ik heb mijn paard op een gegeven moment ook op een stal gehad waar hij ineens in het winterseizoen weinig buiten kwam en niet samen stond met vriendjes, ook alleen over een draadje contact. Hij werd vreselijk naar en gevaarlijk en logisch ook, het was gewoon zielig. Zelf werd ik er ook zo niet gelukkig van te weten dat hij zoveel op stal stond. Ik heb heel wat tranen gelaten. En dan kun je lang wachten en consequent blijven tot je een ons weegt, het blijft een gefrustreerd dier.
Ik heb toen heel snel gekozen voor verhuizen naar een andere stal en met 2 dagen had ik mijn lieve vriendelijke dier weer terug.

Niet ieder paard uit het op deze manier maar ik ben heel blij dat die van mij dat wel doet. De andere paarden hebben er zeker weten ook last van als ze op zo’n manier gehouden worden maar ja als ze braaf blijven doen de eigenaren er niets aan.

Ik ben heel blij in ieder geval. Mijn paard woont daar op stal hè en moet er happy zijn. Hij brengt er meer uren door dan ik. Nu ik weet dat hij goed staat en blij is ben ik ook weer heel blij.

Ongewenst gedrag zit vrijwel altijd in het stalmanagement en kan dus ook alleen op die manier worden opgelost.
Ik vind het heel erg zielig om te lezen over jouw paard vooral ook omdat ik weet hoe zielig mijn paard was.
Bij mij was het slechts enkele weken omdat ik snel een andere beslissing heb genomen en ja ik moet nu iets verder maar dat heb ik er heel graag voor over. Ik hoop voor jouw paard dat jij ook snel iets anders gaat regelen en nog even over die therapeut:
Ik ben er echt wel een voorstander van om er eens andere mensen bij te halen voor hulp maar blijf ook zelf je gevoel volgen. Iemand kan mij zeggen wat ik wel of niet moet doen als ik er zelf anders over denk doe ik mijn eigen zin. Ik ken mijn eigen paard het beste en mijn gevoel heeft mij nog niet vaak in de steek gelaten.

Edit: typfout

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 09:38 



 
Profiel   

Galoppig schreef
De reden dat ik nu niet veel met hem doe is omdat hij naar overspannen neigt te gaan, hij is in behandeling van een cranio sacraal therapeute waar mee ik afspraken heb gemaakt over wat ik wel en niet met hem doe. Hem mee nemen naar een rijbaan of andere plek op het terrein is geen doen omdat hij zijn spanning niet kan afvloeien. We doen nu dus grondwerk in zijn uitloop, en een of twee keer in de week laat ik hem los in de cirkel, daar kan hij over het hek heen met twee paarden 'spelen' wat hij ook altijd doet. Ik wil hem niet elke dag in die cirkel hebben omdat hij zich echt druk maakt als hij iets ziet of hoort en de bodem daar is zo mul dat het risico voor blessures te groot is vind ik.

Teruggaan naar de vorige stal is geen optie. Als ze de weide op mogen zal hij wel samen komen te staan. Ondertussen houd ik nog steeds mijn oren en ogen open voor een andere stal.

jee dit kan echt niet

je paard heeft zoveel energie en dat moet eruit.
Spelen, knuffelen de hele dag met een ander.
Die is niet overprikkeld maar onderprikkeld en door zijn energie teveel lijkt een keer gewoon speel gedrag al snel overprikkeling.
Natuurlijk maakt hij zich druk als hij zo weinig beweging krijgt.

Sorry ik word eigenlijk best boos.....
Regel nu een stal, desnoods aan de andere kant van het land en gooi dat paard naar buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 09:46 



 
Profiel   

Wellicht moet ik iets duidelijker zijn want dat ik er niks mee zou doen dat hij niet op zijn plek zit is misplaatst. Ook geef ik nergens aan dat hij overspannen ís, hij neigt daar naar toe te gaan wat zeker kan gebeuren als ik hem maar lekker oppak en vanalles ga vragen van hem. Dat is wat we dus niet doen.
Ondertussen ben ik al bij stallen wezen kijken en ben ik nog steeds verder aan het zoeken en kijken. Het is echter niet zo zwart op wit als veel van jullie het hier willen doen blijken.

Ik zoek in de regio Hoorn tot Amsterdam Noord en alles daar tussen.
Zijn stal is c.a. 7 x 3 met zaagsel en zijn paddock/uitloop is 10 x 5 met zand.

*edit regio


Laatst bijgewerkt door Galoppig op 21-03-23 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 09:50 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Galoppig schreef
De reden dat ik nu niet veel met hem doe is omdat hij naar overspannen neigt te gaan, hij is in behandeling van een cranio sacraal therapeute waar mee ik afspraken heb gemaakt over wat ik wel en niet met hem doe. Hem mee nemen naar een rijbaan of andere plek op het terrein is geen doen omdat hij zijn spanning niet kan afvloeien. We doen nu dus grondwerk in zijn uitloop, en een of twee keer in de week laat ik hem los in de cirkel, daar kan hij over het hek heen met twee paarden 'spelen' wat hij ook altijd doet. Ik wil hem niet elke dag in die cirkel hebben omdat hij zich echt druk maakt als hij iets ziet of hoort en de bodem daar is zo mul dat het risico voor blessures te groot is vind ik.

Teruggaan naar de vorige stal is geen optie. Als ze de weide op mogen zal hij wel samen komen te staan. Ondertussen houd ik nog steeds mijn oren en ogen open voor een andere stal.

jee dit kan echt niet

je paard heeft zoveel energie en dat moet eruit.
Spelen, knuffelen de hele dag met een ander.
Die is niet overprikkeld maar onderprikkeld en door zijn energie teveel lijkt een keer gewoon speel gedrag al snel overprikkeling.
Natuurlijk maakt hij zich druk als hij zo weinig beweging krijgt.

Sorry ik word eigenlijk best boos.....
Regel nu een stal, desnoods aan de andere kant van het land en gooi dat paard naar buiten.



Ja ik vind het ook heel naar om te lezen en dan juist ook steeds minder met hem gaan doen draagt alleen maar bij aan meer van zijn frustratie. Toen ik er werk van maakte had ik zo “ineens” wel 10 plekken waar ik kon kijken. Ook niet allemaal ideaal maar dan ineens zijn er stallen waar je nog niet eerder van had gehoord.
En dan maar eerst een iets minder ideale stal maar in ieder geval waar dit paard beter af is en dan kijk je daarna weer rustig verder en verhuis je hem weer opnieuw
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 09:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen