Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Paard boos bij poetsen in stal?

 
Profiel   

Als ik een jong paard poets wat nog niet vast kan staan dan hou ik deze vast met een touw. Dan kan ik altijd het hoofd bij mij houden.
Dan leren ze iig niet aan dat ze met de kont kunnen dreigen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-23 16:55 



 
Profiel   

Ik denk dat de stal niet het probleem is - bijna alle paarden die ik ben tegengekomen konden prima in de stal gepoetst worden. Maar er is dus wel iets aan de hele situatie die hij niet fijn vindt. Ik denk dat je dan vooral veel meer moet letten op de kleine signalen van je paard en daar ook veel meer op inspelen. Wat vindt hij wel lekker? Wanneer tilt hij z'n hoofd even op omdat hij iets hoort/voelt/ziet wat hij niet helemaal prettig vindt? Wanneer merk je de ontspanning?

Clickertraining voor zoiets als poetsen is volgens mij niet zinnig... de interactie van het poetsen zelf is vaak de beloning. Daarmee kun je ook veel makkelijker en sneller reageren: voor een goede clicker-reactie moet je clicken op een punt en daarna belonen, dat kost altijd meer tijd dan meteen reageren door wat harder of zachter te kriebelen, even te wachten, net ietsjes meer omhoog te gaan etc. Dan maak je echt contact.

En het is ook goed om wel een beetje op de omgeving te letten, want paarden kunnen bijvoorbeeld echt heel goed leren om om te gaan met de geluiden om zich heen, ook als ze het niet kunnen zien, maar soms helpt het wel als ze daar de tijd voor krijgen. Dat verschil kun je soms al maken door even 1 seconde te wachten en daarmee alleen maar te laten weten 'ik heb het ook gehoord.' Hele kleine dingen, en ze maken heel veel verschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-23 17:03 



 
Profiel   

Dino_xhi schreef
Hij staat inderdaad in een gemengde kudden met jonge en (hele) oude paarden, daar heb ik ook bewust voor gekozen. Dat deed hij hiervoor ook en hij staat ook al super in de groep, met vriendjes en al. Dus dat is in 1,5 week juist super gegaan.


Oke, dat is mooi.

Hoe lang heeft hij bij zijn moeder mogen staan? Vroeg afspenen wat vaak gebeurt, kan ook weleens problemen geven.

Wat heeft hij wel geleerd? Waar reageert hij wel goed op?

Je wil echt best veel van een heel jong paard in een nieuwe situatie in een korte tijd.

Ik ben ook niet van weken of maanden bezig bij dingen die echt moeten zoals hoeven die gedaan moeten kunnen worden, trailer laden etc. Maar als het dier niks kan of verkeerd heeft geleerd, moet je daar op inspelen.

Onze shet merrie en veulen waren echt heel bang, dus ben eerst bij ze in de stal gebleven en niks gedaan. Als ze kwamen snuffelen, rustig tegen ze gesproken. Later mijn hand hun kant op bewogen en het aanraken opgebouwd.
Voor halster omdoen oefenen wel doorgepakt, maar je moet echt weten wanneer je doorpakt, hoe en wanneer je terug geeft en of loslaat. Ze komen nu vrijwillig naar me toe en kan ze dan overal aanraken.

Als je eenmaal het vertrouwen hebt en dat weet te behouden, kan je grenzen verleggen en steeds meer doen en vragen. Ik kan altijd terug naar dat even niks, even rust moment.
De shet hapte een keer en dat heb ik gecorrigeerd, maar werd niet boos of gefrustreerd. Je mag corrigeren, maar moet wel betrouwbaar blijven en hetzelfde.

Grote kans dat je nu al met veel spanning begint en je paard dat al ver van tevoren voelt. Dat wordt echt van kwaad tot erger als je per se 10 min wil poetsen, hij stil moet staan in die nieuwe stal en hij ook moet begrijpen wat de clicker betekent.

Stel hem vooral even op zijn gemak, laat de borstel zien, borstel 2 tellen en klaar als het goed gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-23 17:52 



 
Profiel   

Misschien is clickeren te veel voor een jong paard dat pas verhuisd is naar een nieuwe plek, met een nieuwe eigenaar. Ze hebben al zo'n korte concentratieboog en bij clickeren staan ze meer 'aan' dan als je gewoon poetst.

Als je per se wilt klikken met je paard, zou ik adviseren dit niet elke dag te doen. Laat je paard ook tijd hebben om alle nieuwe indrukken van de stal en andere paarden te verwerken naast de trainingssessies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-23 19:54 



 
Profiel   

Hoi allen,

Het gaat inmiddels super goed hoor, het was van korte duur! Ik denk dat het gewoon de nieuwigheid was bij mij, de verantwoordelijkheid (en zorgen) is bij een eigen natuurlijk heel anders dan bij paarden die je van anderen traint, kan je nog zoveel ervaring hebben. Haha. Heel bijzonder om mee te maken!

We hebben super veel plezier samen, we beginnen langzaam al een band op te bouwen en hij staat heerlijk buiten met zijn vriendjes die hij al heeft gemaakt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 15:16 



 
Profiel   

Leuk dat je nog een update geeft, en fijn dat het zo goed gaat! Nog heel veel plezier samen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 15:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen