Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

jong paard wil met ons spelen; tips?

 
Profiel   

Hoi!

Sinds een week of 6 hebben wij een nieuw paard; een 2,5 jarige merrie. Rechtstreeks uit de opfok.
We hebben al eerder 2 jonge pony's gehad (daar hebben we er nog 1 van) en opgevoed / opgeleid dus wel ervaring. Mijn dochter wordt dit jaar 18 en gaat over naar de paarden.

Merrie is heel erg nuchter, maar zeer geen dooie (precies zoals wij het leuk vinden :o ) Ze stond in de opfok met leeftijdsgenoten en sinds de wintermaanden nachts op stal. Aan een binnenbak waar ook wel kinderen leskregen ed dus ze heeft ook wel eea gezien en genoeg geknuffeld met de kids daar ;-) Ze is dan ook echt dol op aandacht. Echt een lief, makkelijk dier.
In augustus brengen we haar weg om zadelmak te laten maken. De route daar naar toe doen we weer zelf.
Ze heeft inmiddels al 1 keer een dekje op gehad en 1 keer een longeersingeltje. Reageert ze heel normaal op. Alsof ze het al 10x eerder heeft gedaan.

Op dit moment staat ze in een paddock, tussen de andere paarden. Groot genoeg om lekker gek te doen. Maar, hetgeen ik lastig vind, is dat ze geen maatje heeft om mee te spelen behalve over de draad (maar dat is niet hetzelfde voor mij) Eind deze maand gaan ze eigenlijk altijd weer de wei op met de kudde; Pony's en paarden gescheiden. Daarom hebben we er nu voor gekozen haar nu niet te matchen met 1 van de paarden met het risico dat het niet klikt. Beter kijken we in de kudde straks naar wie ze toe trekt.
Andere optie is om haar met onze D pony te zetten (zou absoluut een match zijn verwacht ik) maar hij is de afgelopen 3 weken kreupel dus geen optie.

Goed, we komen bijna dagelijks. 2x per week doen we iets aan 'training' (longeersingeltje, 'longeren' in de cirkel zonder longeerlijn oid)
Komende week heeft dochter voor het eerst grondwerkles, omdat begeleiding altijd fijn is.
Nu ze gewend is bij ons op stal merk ik dat ze mijn dochter echt als speelmaatje ziet. Hier zijn we dus mee aan de slag gegaan, om te leren dat mensen niet op die manier speelmaatjes zijn ;-)

Wat ze doet is naar mijn dochter steigeren. om haar heen draven etc; echt speelgedrag. Dochter stuurt haar weg met de leadrope maar we hebben nu besloten dat ze toch aan de longeerlijn gaat, als we met haar de cirkel in gaan. Het moet niet gevaarlijk worden.
Dit zal wat mij betreft ook het eerste worden dat we met de grondwerkles gaan doen; leren dat ze niet gaat steigeren als wij in de buurt zijn.
Tot die tijd; hebben jullie tips?

Ze staat nu in de winter overigens 12uur buiten in de paddock en de nacht op stal.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 08:31 



 
Profiel   

Ik zou ze toch matchen met een ander paard, want dit kan echt heel verkeerd aflopen, en dan heb je geluk dat het geen jonge ruin is, want die zijn vaak nog ruiger in die dingen.

En het tijdstip van zadelmak maken....... dat ga je dus ook laten doen met 2,5? Ik vind daar echt wat van. Persoonlijk weiger ik om 3-jarigen zadelmak te maken, laat staan 2,5.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 08:53 



 
Profiel   

Ze wordt in juli 3 en we brengen haar in augustus weg. Dus ja, dan laten we haar met 3jaar zadelmak maken, niet met 2,5. Wat niet betekent dat ze dan dagelijks gereden gaat worden. Maar goed, ik weet dat daar genoeg verschillende meningen over zijn. Dat is prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 08:56 



 
Profiel   

ik zou even wachten tot je de grond werk les gehad hebt?
die geeft je vast de goede aanwijzingen en dat zou ik opvolgen.
tot die tijd even niet zelf wat gaan proberen, iets verkeerd aanleren gaat heel makkelijk,het er uit krijgen wat moeilijker.
want je denkt dat dat steigeren spelen is,maar kan net zo goed verkeerd aangeleerd gedrag zijn.
even niet meer doen tot er deskundige begeleiding is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 09:02 



 
Profiel   

Een maatje kan een hele fijne toegevoegde waarde zijn. Dan kan ze tenminste spelen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 09:04 



 
Profiel   

Koekie73 schreef
Hoi!
... Knip ...

Op dit moment staat ze in een paddock, tussen de andere paarden. Groot genoeg om lekker gek te doen. Maar, hetgeen ik lastig vind, is dat ze geen maatje heeft om mee te spelen behalve over de draad (maar dat is niet hetzelfde voor mij) Eind deze maand gaan ze eigenlijk altijd weer de wei op met de kudde; Pony's en paarden gescheiden. Daarom hebben we er nu voor gekozen haar nu niet te matchen met 1 van de paarden met het risico dat het niet klikt. Beter kijken we in de kudde straks naar wie ze toe trekt.

...Knip...


Dit zou heel goed (onderdeel van) het probleem kunnen zijn. Ze is nog super jong en heeft daarmee veel behoefte aan spelen maar dat kan ze niet.

Een ander paard gaat haar ook de grenzen leren met spelen. Dit is iets wat je als mens niet kan vervangen en waar nu behoefte aan is.

Ik zou haar direct koppelen aan een maatje om mee te spelen of haar nog even met rust laten zodat ze het niet bij jullie op zoekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 09:14 



 
Profiel   

Ik zou haar ook direct koppelen aan een ander paard. Het liefst 1 die ook graag speelt. Ik heb een jonge ruin gehad die in de winter in een kleine kudde met speelmaatje(een ruin van 17 haha) stond. In de zomer alleen met mijn merrie, maar die speelde niet. Mijn ruin was daardoor erg gefrustreerd en probeerde ook met mij te spelen, wat nog voor een gebroken duim gezorgd heeft. Uiteindelijk stond hij weer met een speelmaatje en dat deed hem zo goed! Veel leuker paard in de omgang, tot die eigenaresse ze niet meer samen wilde hebben en hij weer alleen met mijn merrie stond.. Ik had direct weer een gefrustreerd paard dat weer begon met steigeren en waar niet mee te lopen viel.. Grondwerklessen hielpen enigszins, maar de frustratie bij mijn ruin bleef.

Hopelijk werkt grondwerkles voor jullie goed en is er een speels paard met haar te koppelen. Succes +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 09:43 



 
Profiel   

Ze verveelt zich gewoon. Ik heb zelf hengsten, ook van jongs af aan, maar die staan gewoon altijd samen. Dan kunnen ze samen de hele dag spelen en hoeven ze dat met mij niet te doen. Daar kan ik dan ook gewoon duidelijk in zijn. Even uitrazen en energie kwijt moeten is dan helemaal niet aan de orde in de tijd dat ik ze even in de hand heb.

Wat ik wel met mijn jonge paarden heb gemerkt is dat hun concentratie en leer vermogen niet altijd even hoog is. Daarom keek altijd goed naar het paard, elke dag weer en hield het kort en simpel zodat we met een goed gevoel konden eindigen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 09:44 



 
Profiel   

Ja jullie bevestigen mijn idee. Overigens hoop ik dat dit nog geen aangeleerd gedrag is, het is 2x gebeurd en daarna hebben we er ook voor gekozen dit verder niet op te zoeken.
We gaan haar even lekker laten en eerst idd kijken naar de mogelijkheden om haar toch bij een ander in te zetten. Ik snap wel dat het lastig is omdat ze allemaal al gekoppeld zijn maar als het niet kan, denk ik dat ik dan toch voor een tijdelijke andere plek ga kijken. Ik vind de overgang zo anders wel groot voor haar, van altijd maatjes naar nu helemaal geen.

Dank hoor, voor het meedenken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 09:53 



 
Profiel   

Verstandige keuze denk ik :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 09:57 



 
Profiel   

Kan ze niet terug naar de opfok tot ze bij jullie in de kudde op de wei kan staan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 14:47 



 
Profiel   

ingvdh schreef
Kan ze niet terug naar de opfok tot ze bij jullie in de kudde op de wei kan staan?


Nou mijn dochter en ik zeiden wel dat we haar daar hadden laten staan, als we ingeschat hadden dat ze niet binnen een paar weken met een maatje zou staan.
Er is net een nieuw paard op stal gekomen vorige week. Ik wil dus even kijken of het een optie is om haar met die merrie te koppelen. Liefst laat ik haar nu bij ons, maar dan moet ze wel binnen afzienbare tijd met een ander kunnen staan dat vind ik uiteraard het belangrijkste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-23 15:27 



 
Profiel   

Ik zou indd een maatje voor haar zoeken voor in haar vrije tijd maar ook tijdens het werk zou ik toch hulp er bij gaan zoeken en dit niet uit de weg gaan, ze hoort toch te weten dat ze dit niet mag naar mensen toe. Dat gaat niet ineens over omdat ze met een maatje kan spelen. Dus bv met een Bo Kasbergen ofzo contact opnemen en niet zelf dit aangaan als je niet zeker van jezelf bent in dit soort situaties...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 16:05 



 
Profiel   

Hoe gaat het nu met jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 12:58 



 
Profiel   

@BarbaraNova, goed! Lief dat je het vraagt. We hebben het even anders aangepakt en ze lijkt goed te begrijpen dat met ons spelen geen goed idee is ;-)

Vanavond heeft dochter weer grondwerkles. Nu even oefenen met het kunnen pakken van haar achter benen want ze is niet zo happy bij de hoefsmid. Voorbenen is geen probleem. Dochter kan ook gewoon dr achterbenen pakken maar zodra de hoefsmid dat wil doen, trekt zr dr been terug en als hij door wil zetten, trapt ze.
Kan dochter nu mooi met dr instructrice oppakken. Mijn dochter is van zichzelf altijd heel duidelijk en eh rechtlijnig in dingen. Klinkt onaardig, dat bedoel ik niet maar ze heeft autisme en ik zie gewoon dat die karaktereigenschappen juist heel goed werken met het opvoeden van een hond paard.
Was bij de pony's ook zo, maar ik vind het fijn om te zien hoe ze dit van nature echt goed kan.


Verder blijft de merrie een heerlijk lief, aanhankelijk en erg nieuwsgierig dier. We zagen haar gisteren voor het eerst hengstig. We waren al benieuwd hoe ze dan zou zijn. Maar vooral nog aanhankelijker en flink druk haha.

Volgende week wordt ze voor het eerst gematched met een ander paard, zodat ze niet alleen in de paddock staat. Tot ze lekker met de kudde de wei op gaan. Ik hoop dat het matchen lukt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 14:18 



 
Profiel   

Nog maar een kleine update; dochter is met clickertraining begonnen en zo wandelen ze rustig de bak of longercirkel door zonder enige gesteiger of gedoe. Paard is supernieuwsgierig en reageert er goed op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 15:38 



 
Profiel   

Rechtlijnig is alleen maar een goede eigenschap idd met dieren, je kunt beter duidelijk zijn en er niet van afwijken idd...blij dat het een stuk beter gaat!!!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 13:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen