Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Massaal plassen bij etenstijd?

 
Profiel   

Vroeg me af of nog mensen deze ervaringen hebben.

Paarden staan in groep, vrije inloopstal, daar hangen slowfeedernetten die 2/daags gevuld worden, als het hooi op is, hebben ze altijd toegang tot lekker stro(waar ze ook best veel van eten, maar meer hooi staat gelijk aan obese paarden).

Nu, als ik aankom op de netten te vullen, zijn er altijd verschillende paarden die daar precies spontaan van gaan plassen… ze staan met 16 samen en ik zie er altijd minstens wel een stuk of 3-4 die op dat moment plassen.(lees, je komt aan, dan hinniken er een paar omdat ze je opgemerkt hebben en dan begint het groepsplassen)

Nog mensen die zoiets opmerken?
Wat zou hier de reden van kunnen zijn?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 11:00 



 
Profiel   

plek maken, nieuw hooi eten is misschien ook wat drinken erbij? Ik doe maar een gooi.
Die van mij plast altijd als ik hem uit de paddock haal, mesten ook trouwens als hij moet, enorm handig toen ik hem nog reed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 11:07 



 
Profiel   

Vroeger op de manege als ik smorgens kwam voeren, gingen er best veel paarden tegelijk staan plassen. Dan pakte ik de voerkar en liep door de gang en dan stonden ze stuk voor stuk te plassen. Waarom? ik weet het niet. Of het te maken heeft met ontspanning?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 11:25 



 
Profiel   

Ik heb er eentje die dat doet. Geen idee waarom. Misschien iets van: dan hebben we dat gehad en hoef ik straks niet bij mijn eten weg te lopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 11:27 



 
Profiel   

Mijn merrie doet ook plassen als ik 's ochtends kom om te mesten en voeren. En soms bij de 2e ronde ook nog een keer. Geen idee waarom, ik noem het mijn welkomsplasje :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 11:42 



 
Profiel   

Bij de stal waar ik wel eens les moeten de paarden nadat je ze van de paddock haal alvorens je gaat op zadelen eerst op stal zodat ze kunnen plassen.
En heel gek, maar ze plassen dus allemaal zodra ze uit de paddock komen. Waarom? Geen idee

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 11:45 



 
Profiel   

hoort bij het dagelijks ritueel denk ik. of als ze weer in beweging komen/wakker worden, dat de aandrang dan komt.
Hier gaan de pony's altijd direct plassen als ze uit de paddock in de schone stal worden gezet... dan denk ik altijd, doe het lekker buiten, maar nee.. schoon stro pist fijner wellicht. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 11:46 



 
Profiel   

Sommigen plassen liever in een stal dan op de paddock/wei.
Dan moet hun luchtje weer in het schone stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 11:47 



 
Profiel   

Mijne doen alleen plassen en mesten als ik op een tijdstip kom dat het juist geen voertijd is, want dan gaan we wat doen en dat is prettiger met een lege blaas en darmen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 11:52 



 
Profiel   

Als ik moest gokken denk ik ook een combinatie van gewenning en het in beweging komen en dus moeten plassen. Toen ik de mijne op een stal vanuit de paddock door de bak mee naar voor naar het erf moest nemen ging hij áltijd plassen in de bak. Nu plast hij dus pas wanneer ik in de bak kom voor rijden/longeren. Eigenlijk gewoon altijd als ik hem in beweging breng voordat we wat gaan doen. En steevast als hij op stal komt, ook als hij tijdens een buitenrit van een paar uur al 3x heeft staan plassen, dan doet ie dat bij thuiskomst meteen nog een keer op stal. Maar het is ook wel een oudere man. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 12:00 



 
Profiel   

Ik heb er maar 1 die dat doet (van de 5) en ik denk dat het idd iets is van wat mysa zegt van dan is het maar gedaan, net zoals veel van ons naar de wc gaan voordat we ergens heen gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 12:07 



 
Profiel   

Wij hebben de paarden 's avonds en 's nachts op stal staan, maar ik herken het wel. Ze gaan vaak staan plassen als ze eten krijgen. Bij het voeren van hooi gebeurt het hier niet zo, wel bij krachtvoer geven.

Met de huidige paarden gebeurt het alleen bij de jonkies tijdens de voerronde voor de nacht, maar dat zal zijn omdat ik ze vaak slapend aantref en het niet heel vreemd is dat ze daarna mesten en plassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 12:22 



 
Profiel   

Ik heb vrij veel paarden gekend die plasten op het moment dat je de weide of stal in kwam maar dat was meer als 'beter nu plassen want dadelijk moet ik aan t werk en dan is t minder fijn'. Maar voor het voeren zou ik t niet weten. Plaats maken voor meer eten in mijn geval haha, maar ik ben geen paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 12:27 



 
Profiel   

Hier idd ook één merrie die standaard plast voor ze gevoerd worden. De andere 2 doen dit ook regelmatig mee, maar niet altijd. Misschien eerst ontstaan (bij de merrie) uit nerveusiteit (t is een sensibele merrie) en is dat gewoonte geworden. De rest doet dan uit 'gewoonte' mee. Dat was mijn idee er altijd bij, ik zie geen andere reden. Mij klinkt zelf 'ruimte maken' voor het hooi me niet logisch, maar who knows....

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 13:26 



 
Profiel   

1 van mijn ponys doet dat als je binnenkomt en gaat voeren, ALTIJD plassen. Geen idee waarom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 13:34 



 
Profiel   

Wellicht omdat het spanning geeft het voeren? Echt een goede vraag zou het ook niet weten
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 14:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen