Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Veulen wil niet meelopen

 
Profiel   

Hallo,

ik heb een veulen van nu 1,5 jaar. Maar hij wil echt niet meelopen aan het halster. Hij wordt deze week gecastreerd. Maar hij blijft gewoon stil staan, en hij wil dan echt niet verder. hoe moet ik dit oplossen?

Groet Roos
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 07:38 



 
Profiel   

Heb je ervaring met jonge paarden? Zo niet zou ik hulp vragen van iemand met ervaring hierin. Waarschijnlijk heeft het dier nooit geleerd mee te lopen aan het halster.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 07:40 



 
Profiel   

Jawel, hij is bij ons opgegroeid en liep altijd gewoon mee. Hij een een poosje weggeweest. Nu is hij weer terug en hij wil niet meelopen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 07:59 



 
Profiel   

Iemand erbij halen die ervaring heeft met jonge paarden en dit soort dingen. En dan gaan oefenen in korte(!) sessies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 08:06 



 
Profiel   

Het puur terug leren. Als hier zo’n jonkies aankomen doe ik ze een touwhalster aan,druk opbouwen en houden, van zodra ze een klein stapje zetten, druk totaal laten vallen en belonen. Blijven ze koppig staan, zonder druk te verliezen, naar de zijkant stappen, zo verliezen ze uiteindelijk wat evenwicht en kan je belonen.
Vooral veeeel geduld hebben en in kleine stapjes werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 08:12 



 
Profiel   

Terug naar veulen abc....
Neem een lange lijn en pak hem in het veulenpakketje.

[ img ]

Alleen bij jouw dier zou ik vanaf het halster gewoon touw in je linkerhand nemen om te geleiden.
Dan het touw over de rug naar rechts om de billen en terug naar de rug, daar vastpakken met je rechterhand.
Vraag het dier naar voren met druk op het touw aan het halster met je linkerhand
Nu kun je met je rechterhand naar voren bewegen om druk achter te geven wanneer het dier niet reageert.
Zodra hij meeloopt druk eraf door je rechterhand naar achter te bewegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 08:17 



 
Profiel   

Medisch alles in orde? Kan het paard (1,5 jaar noem ik geen veulen meer) last van de hoeven hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 08:37 



 
Profiel   

Je hebt geen veulen maar gewoon een eigenwijze jaarling. :D
En als hij mee kon lopen in het verleden kan hij dit nog steeds.
Halster om, handschoenen aan en even iemand er achter laten lopen die hem even duidelijk maakt dat we voorwaarts gaan. (En nee daar bedoel ik geen meppen mee maar even longeerzweep optillen is vaak al voldoende)

Niet zo moeilijk denken. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 08:40 



 
Profiel   

Captain schreef
Je hebt geen veulen maar gewoon een eigenwijze jaarling. :D
En als hij mee kon lopen in het verleden kan hij dit nog steeds.
Halster om, handschoenen aan en even iemand er achter laten lopen die hem even duidelijk maakt dat we voorwaarts gaan. (En nee daar bedoel ik geen meppen mee maar even longeerzweep optillen is vaak al voldoende)

Niet zo moeilijk denken. :)

Ik ga hier in mee :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 08:46 



 

Captain schreef
Je hebt geen veulen maar gewoon een eigenwijze jaarling. :D
En als hij mee kon lopen in het verleden kan hij dit nog steeds.
Halster om, handschoenen aan en even iemand er achter laten lopen die hem even duidelijk maakt dat we voorwaarts gaan. (En nee daar bedoel ik geen meppen mee maar even longeerzweep optillen is vaak al voldoende)

Niet zo moeilijk denken. :)
Eens, niet moeilijker maken dan het is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 08:47 



 
Profiel   

Captain schreef
Je hebt geen veulen maar gewoon een eigenwijze jaarling. :D
En als hij mee kon lopen in het verleden kan hij dit nog steeds.
Halster om, handschoenen aan en even iemand er achter laten lopen die hem even duidelijk maakt dat we voorwaarts gaan. (En nee daar bedoel ik geen meppen mee maar even longeerzweep optillen is vaak al voldoende)

Niet zo moeilijk denken. :)

eensgezind zijn we, maar ook eens.
Eigenwijze jaarling die kijkt waar de grenzen liggen.
En jij ziet hem nog als veulentje dus pakt niet even door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 08:51 



 
Profiel   

Idd een jaarling, maar stiekem is hij nogsteeds mijn baby :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 09:40 



 
Profiel   

Maar behandel hem alsjeblieft niet zo, want daar krijg je hele vervelende paarden van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 09:41 



 
Profiel   

Roos0605 schreef
Idd een jaarling, maar stiekem is hij nogsteeds mijn baby :)

Denk dat het hier mis gaat :+
Nee flauw...
Maar gewoon opvoeden, de touw constructie hierboven werkt inderdaad vaak prima. Iemand er achter voor een periode die op drijft ook.
Gewoon weer opnieuw aanleren, en iets duidelijker zijn, want hij heeft nu waarschijnlijk iets meer een mening en kracht dan toen het echt een veulentje was ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 09:51 



 
Profiel   

Zijwaarts gaan is de beste oplossing als een paard niet voorwaarts wil.

Gelijk belonen met ontspanning aan de lijn inderdaad en dan weer opnieuw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 12:57 



 
Profiel   

Je kunt ook zelf met een lange zweep om je heen een tik op zijn billen geven. Dus touw in je rechter en zweep in je linker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 14:17 



 
Profiel   

Heel simpel, niet trekken maar een bocht van 90 graden maken, zo raken ze uit balans en moeten ze wel mee lopen. Net zo vaak oefenen tot hij aan een los touwtje mee loopt. Dit zijn altijd leuke gevallen die je in 10 minuten oplost

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 14:25 



 
Profiel   

Daphara schreef
Zijwaarts gaan is de beste oplossing als een paard niet voorwaarts wil.

Gelijk belonen met ontspanning aan de lijn inderdaad en dan weer opnieuw.

Dit inderdaad. Zachte druk en direct loslaten als het paard meegeeft. Kleine stapjes, dan worden het vanzelf grote stapjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 08:35 



 
Profiel   

Als je geen hulp kan krijgen: trek hem iets om, dus niet naar voren maar een bochtje opzij maken. Druk los als beloning. Zo kun je zigzaggend vooruit.

Als je hulp hebt, wat ik sneller en makkelijker vind, even iemand er achter. Hoeft geen eens iets in de hand te hebben eerste keer. Even kijken wat hij dan doet. Let op dat hij kan trappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 08:40 



 
Profiel   

Mijn jaarling dacht ook ineens stil te gaan staan, gezellig hoor. Druk houden tot ze naar voren komt en dan gewoon doorlopen alsof er niks aan de hand is.
Als ze lekker doorloopt dan soms wat kroelen of lief toespreken. Ze snapte het eigenlijk direct.
Ze kunnen er echt wel tegen hoor en het is fijn voor ze als ze duidelijke grenzen kennen. Gewoon consequent en duidelijk zijn, niet teveel door emotie laten leiden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 08:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen