Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Gedrag na overlijden

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Helaas heb ik laatst mijn beste vriendinnetje onverwachts moeten laten inslapen. Mijn lieve merrie heeft altijd samen gestaan met twee andere merries. Een hiervan is een aantal weken weg om gedekt te worden, de ander staat nu alleen.

Toen mijn pony ingeslapen werd reageerde de ander niet, ze was gewoon rustig aan het grazen en keek geen enkele keer op. Ik vind afscheid nemen belangrijk dus nam ik haar aan de hand mee naar de overleden pony. Ook hier reageerde ze niet echt, ze duwde enkele seconden haar neusje tegen het neusje van de ander aan en ging daarna weer grazen. Ook toen ik haar los liet lopen deed ze niks.

Uiteindelijk heb ik haar maar weer terug gezet en is de overleden pony verplaatst omdat ze opgehaald zou worden. Gister wilde ik een stukje wandelen met haar en toen we langs het plekje liepen waar mijn overleden pony lag voordat ze opgehaald werd reageerde ze heel vreemd. Ze begon te staken en hard te briesen en wilde er absoluut niet langs.

Nu vraag ik me af... heeft ze nou geen goed afscheid genomen of is dit pure toeval?

Ben benieuwd hoe jullie pony's reageerde met het overlijden van een ander.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 13:46 



 
Profiel   

Het kan ook de geur van 'dood' zijn. Dat vinden paarden over het algemeen niet fijn en willen ze ontwijken. Al vaak mee gemaakt dat er een dode zwaan of ander dier langs de weg lag en mijn paard er beslist niet langs wou, om de geur

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 13:51 



 
Profiel   

Ik ga mee met Kabayo, ik moest met een oud verzorgpaard altijd langs een varkensboerderij om in het bos te komen en daar lagen regelmatig dode biggen onder zo'n koepel langs de weg. Dat vond ze ook altijd heel eng en dat ligt echt aan de geur van andere dode dieren. Dat is natuurlijk direct gevaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 13:55 



 
Profiel   

xPabloBokt schreef
Ik ga mee met Kabayo, ik moest met een oud verzorgpaard altijd langs een varkensboerderij om in het bos te komen en daar lagen regelmatig dode biggen onder zo'n koepel langs de weg. Dat vond ze ook altijd heel eng en dat ligt echt aan de geur van andere dode dieren. Dat is natuurlijk direct gevaar.


Bijzondere dieren zijn het. Blijft zo'n geur er dan zo lang hangen. De overleden merrie lag daar namelijk al een halve dag niet meer toen ik er met haar langs liep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 13:56 



 
Profiel   

Sterkte met je verlies.

Dat zal inderdaad de geur zijn.
Dat kan best even blijven aangezien er heel wat lichaamssappen het lichaam verlaten kort na overlijden en dan in de bodem zitten. Voor een prooidier is het kunnen ruiken van een dode soortgenoot soms vrij essentieel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 14:16 



 
Profiel   

birgit_x schreef
Bijzondere dieren zijn het. Blijft zo'n geur er dan zo lang hangen. De overleden merrie lag daar namelijk al een halve dag niet meer toen ik er met haar langs liep.


Tegenover waar ik woon is een kalvermesterij. Nooit last van, behalve als er een dood kalf ligt. Dode dieren stinken binnen een dag al, en als het even duurt voor de Rendac langskomt ruik je als mens op 50 meter afstand de lucht 24 uur nĂ¡ het ophalen nog steeds.

Mijn paard heeft maar 1 dag, midden in de winter aan de weg gelegen maar had nog een deken op. De Rendac heeft die deken er af gehaald en laten liggen, die stonk dagen later nog steeds naar dood dier. Deken is uiteraard in de kliko verdwenen.

Dus ja, dood beest ruik je nog lang nadat het dier zelf al weg is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 15:08 



 
Profiel   

Ibbel schreef
T

Mijn paard heeft maar 1 dag, midden in de winter aan de weg gelegen maar had nog een deken op. De Rendac heeft die deken er af gehaald en laten liggen, die stonk dagen later nog steeds naar dood dier. Deken is uiteraard in de kliko verdwenen.


Waarom was de deken nog op? Meestal laat de rendac ze dan liggen

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 12:01 



 
Profiel   

Sterkte met het verlies van je merrie :(:)

Het kan best zijn dat het andere paard het met inslapen al allemaal doorhad. Dat het daarom lijkt alsof ze niet echt reageerde.

En dan ga ik voor het staken, bij de plek waar je merrie heeft gelegen, inderdaad mee met de rest ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 12:06 



 
Profiel   

Verdrietig voor je. In een groepje van drie overleed mijn Thor, de andere twee waren helemaal overstuur. Ik heb ze alle gelegenheid gegeven om erbij te mogen overdag. Graven in lichaam, neus duwen. Toen het lichaam was opgehaald, was het voor de ene overblijver klaar. De andere heeft echt nog maanden lang iedere dag gehinnikt in de ochtend en naar de plek staan staren waar het lichaam had gelegen.

Hierna zijn er twee overlijdens geweest in verschillende samenstellingen van de groep, waarvan ook nog een van dat vorige groepje en daar is door niemand om getreurd. Er was ook geen belangstelling om te snuffelen.

Het verschilt dus enorm.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 16:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen