Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Jonge merrie dominant?

 
Profiel   

Slaan wordt nooit getolereerd, nooit. Ik wil van een 2 jarige gewoon dat ze aan de hand kunnen meelopen en alle 4 de voetjes kunnen geven. Moet gewoon normaal te hanteren zijn en naar de hoefsmid kunnen.
Dan wordt er niet ineens de kont omgedraaid en gemept. Ik ben het eens dat je geen werkjes moet doen met een 2 jarige maar aan de hand meelopen, poetsen en aan de benen kunnen komen en braaf bij de hoefsmid is wel een vereiste. En jammer dan dat ze overprikkeld raken, dan nog wordt er niet gemept.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 19:54 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Slaan wordt nooit getolereerd, nooit. Ik wil van een 2 jarige gewoon dat ze aan de hand kunnen meelopen en alle 4 de voetjes kunnen geven. Moet gewoon normaal te hanteren zijn en naar de hoefsmid kunnen.
Dan wordt er niet ineens de kont omgedraaid en gemept. Ik ben het eens dat je geen werkjes moet doen met een 2 jarige maar aan de hand meelopen, poetsen en aan de benen kunnen komen en braaf bij de hoefsmid is wel een vereiste. En jammer dan dat ze overprikkeld raken, dan nog wordt er niet gemept.

Oh daar 100% mee eens. Maar werkjes met een 2-jarige is gewoon echt teveel voor ze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 19:55 



 
Profiel   

Ben het met Duhelo eens. Ongenoegen aangeven mag, maar niet ten koste van mijn gezondheid. Dus voeten op de vloer en tanden niet in mij. Vind het echt een no go

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 20:22 



 
Profiel   

Mijn hele punt is dat je moet zorgen dat het niet zover komt in de eerste plaats. Is nog veel veiliger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 20:32 



 
Profiel   

Maar hoe kan dat dier ineens de kont draaien?
Misschien ben ik dan te alert bij een jonkie. Maar die heb ik vast.
Daar valt niets te draaien. Die kont is dus niet ineens bij mij.
Ook daarin word dus een en ander gemist :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 21:10 



 
Profiel   

Oh ze kunnen ook wel heel vlug zijn hè. Zo had de hoefsmid hier laatst bijna een gat in dr hoofd omdat mevrouw heel enthousiast mee wilde helpen.. en de keer er na wisten we het en ja hoor, pats. Tja we willen dat been idd naar voren op de standaard maar niet zo :+ tja en dan is het ook wel ff mopperen en ondertussen proberen niet te hard te moeten lachen omdat dat gekke ding wil helpen op dr eigen onbenullige manier. We willen er alleen geen gewoonte van maken. En dat vind ik ook zo bij die van ts. Ja ze kunnen een keer overvraagd zijn of het even niet weten. Maar meppen? Nope..

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 21:53 



 
Profiel   

Maar je hebt echt al heel veel gemist op het moment dat ze gaan meppen.

Ik ben helemaal niet tegen correcties op moment dat ze het wel doen. Ik heb een keer een merrie willen longeren (overigens een volwassen paard) die het verzon naar mijn hoofd te slaan op het moment dat ik haar wegstuurde. Die heeft uiteraard een klap gehad.
En tóch had ook dat voorkomen kunnen worden als de eigenaar consequenter met haar was geweest en haar beter had opgevoed.

Maar ik blijf erbij dat je beter kunt voorkomen dan genezen. Als ze niet de noodzaak voelen om zo groot te reageren, hoef je ook geen problemen op te lossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 22:44 



 
Profiel   

Als het gebeurt straf ik dat wel af. Meestal uit reflex.
Gevaarlijk gedrag is niet oke. Hoe oud ook.

Maar als paard dermate gecorrigeerd moet worden tijdens 'werk' dan zou ik even de fase afwachten. Gewoon lekker wegzetten en dr ding laten doen en over een tijdje weer eens testen. Zou zomaar eens weg kunnen zijn daarna.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 23:38 



 
Profiel   

Hutcherson schreef
Als het gebeurt straf ik dat wel af. Meestal uit reflex.
Gevaarlijk gedrag is niet oke. Hoe oud ook.

Maar als paard dermate gecorrigeerd moet worden tijdens 'werk' dan zou ik even de fase afwachten. Gewoon lekker wegzetten en dr ding laten doen en over een tijdje weer eens testen. Zou zomaar eens weg kunnen zijn daarna.

Eens hoor, hier was het gewoon tijdens de normale gang van zaken. Meelopen aan een touwtje, borstelen en dan kwam dat been omhoog, nou eh nee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 23:41 



 
Profiel   

Oh dat tolereer ik ook niet. Maar dat is ook geen kwestie van zelf te ver zijn gegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 04:35 



 
Profiel   

Citaat
Maar als paard dermate gecorrigeerd moet worden tijdens 'werk' dan zou ik even de fase afwachten. Gewoon lekker wegzetten en dr ding laten doen en over een tijdje weer eens testen. Zou zomaar eens weg kunnen zijn daarna.


Precies dit dus, zoals ik al uit probeerde te leggen.
Met name met een tweejarige moet je niet meer willen dan domweg de basis dingen

( en natuurlijk kun je dan momenten tegen komen dat je echt even duidelijk moet begrenzen. Maar dat valt voor mij onder de categorie opvoeden. Maar juist in deze leeftijdsfase gewoon maar even niets anders dan alleen de basis opvoeding)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 08:04 



 
Profiel   

Earth schreef
Overprikkeld of niet, een paard, welke dan ook mag niet naar me slaan. Dat straf ik wel af, want een paard kan ook leren daar anders mee om te gaan. Natuurlijk vermijd je het liever, maar als het gebeurd, ga ik neit denken 'oh ik heb haar overvraagd, ik heb het verdiend'.


Eens
Met een aanvulling

EN ga ik daarna meteen bij mezelf te rade waarom het paard dat nodig vond.

Ik ga nooit accepteren dat een paard mij behandelt zoals het een ander paard behandeld. Ze moeten snappen dat dat gewoon niet kan.
Als ze per ongeluk op mijn tenen springen kunnen ze ook een zure reactie van mij verwachten. Geen wrokkige of blijvend boze overigens. Maar wel een zure. Ze moeten echt snappen dat ze met mij méér rekening moeten houden dan met hun matties.

Maar tegelijk zou ik me, toch zeker bij herhaling, ernstig afvragen waarom dat een paard zoiets doet. Wat TS overigens keurig doet _/-\o_

Want JA, werkjes moeten kunnen.
Maar je ziet in trainingen als TRT en featherlight herhaaldelijk dat 90% van de mensen best wat signalen mist/ niet snel genoeg druk af doet nemen/ situaties net niet helemaal lekker beoordeelt. Vaak simpel te zien op beeld incl de uitleg maar zo vaak voorkomend dat het moeilijker is in de praktijk dan dat het lijkt.
En precies daar gaat het dan mis met zo'n oenig jonkie. Dan wordt dat werkje misschien toch te veel. Waarbij je je die foutjes waarschijnlijk wél kunt veroorloven tegen de tijd dat hetzelfde dier iets meer balans en levenservaring heeft een jaar later maar nu even niet.
Dus bij een heel simpele 2 jarige + handige trainer kan het misschien precies wel. Bij een iets complexere + 90% handige trainer kan het dan misschien nét niet. Als de rest dan goed loopt in blije harmonie kun je dan toch ook gewoon even vredig afwachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 13:02 



 
Profiel   

Evamarie schreef
2 jaar is ook een leeftijd dat ze nog kind moeten mogen zijn. Prikkels zijn er al gauw te veel.


Een 2 jarige is geen kind, het is een vruchtbaar paard welke al door de pubertijd heen is of daar nog deels in zit.

Mensen vermenselijken paarden veel te veel.
Ware het niet dat ik, behalve de basisregels aanleren, ook niet veel anders zou doen met een jonge 2 jarige... zeker in het voorjaar is het al rommelig voor ze met alle hormonen. En de beginselen van volwassenheid.
Maar slaan kan natuurlijk niet. Dat wel corrigeren, maar vooral ook kijken wat ze wel en niet aan kan.
Lekker bij de basis houden... netjes meelopen, voetjes geven. Basis verzorging etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 13:25 



 
Profiel   

Eigenlijk wat iedereen zegt kan ik wel wat mee…idd featherlight die doet al allerlei “Kunstjes” met jaarling en die is dan poepie braaf maar ze laat natuurlijk ook niet alles zien. Ik laat onze kleine nu gewoon even met rust qua werkjes. Vorige week de Hoefsmid gehad en dat ging super goed. Wel even beetje hinken een keer maar konden het voetje zo weer pakken en verder werken. Daar ben ik blij mee. Ben altijd bang dat ze dan als ze stout zijn in een neerwaartse spiraal alleen maar stouter worden |( maar dat gebeurde gelukkig niet) Leer haar nu wel dat ze met het uitmesten uit mijn buurt moet blijven en niet de kruiwagen mag aanraken, dan staat ze nl al te dichtbij. Ze krijgt dan een tik op de neus en na een paar minuten was t niet meer interessant en liep ze weg. Ivm die snelle achterbenen moet ze uit mijn buurt blijven. Voor de rest hoeft ze niets en doet ze netjes alle dagelijkse dingetjes mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 14:06 



 
Profiel   

We hebben op mijn vorige stal (in de opfok weliswaar, kleuterklas zonder juf :+, voor mij overigens nooit meer) ook een 2-jarige gehad die naar je toe liep als ik mijn eigen paard even wilde pakken, zich omdraaide en volop begon te meppen. En dan niet één of twee keer (wat ook niet de bedoeling is), maar gewoon echt doorgaan tot je weg was. Met een touwtje kon je zwaaien wat je wilde, maar die liep in volle vaart al trappend achteruit tot je het weiland uit was. Echt heel link was dat. Waarschijnlijk iets in de trant van 'haar' kudde beschermen geweest, maar de eigenaresse deed er niks aan en ik kon niet eens fatsoenlijk mijn paard pakken. De mijne dus ook redelijk rap eruit gehaald daarna.

Lastig om te beoordelen of het inderdaad te veel prikkels zijn bij jouw paard, of een stukje dominantie..

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 15:02 



 
Profiel   

NotYourLine schreef
We hebben op mijn vorige stal (in de opfok weliswaar, kleuterklas zonder juf :+, voor mij overigens nooit meer) ook een 2-jarige gehad die naar je toe liep als ik mijn eigen paard even wilde pakken, zich omdraaide en volop begon te meppen. En dan niet één of twee keer (wat ook niet de bedoeling is), maar gewoon echt doorgaan tot je weg was. Met een touwtje kon je zwaaien wat je wilde, maar die liep in volle vaart al trappend achteruit tot je het weiland uit was. Echt heel link was dat. Waarschijnlijk iets in de trant van 'haar' kudde beschermen geweest, maar de eigenaresse deed er niks aan en ik kon niet eens fatsoenlijk mijn paard pakken. De mijne dus ook redelijk rap eruit gehaald daarna.

Lastig om te beoordelen of het inderdaad te veel prikkels zijn bij jouw paard, of een stukje dominantie..


Nou gelukkig doet ze dat niet…heftig zeg. Als ze mept is het wat mij betreft nu een stukje overprikkeld. Ze is trouwens ook best “dominant” als je dat van een 2 jarige al kan zeggen maar ik bedoel dan meer dat ze nergens bang voor is en prima d’r “mannetje” staat tussen die andere 2. Als ik met vers water bezig ben en ze hebben alle 3 dorst gaat ze rustig als eerste drinken en die andere accepteren dat of stoppen hun neus gewoon erbij in de waterbak. Ze wacht dan niet netjes dr beurt af, haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 15:25 



 
Profiel   

Mandy73_unes schreef
Nou gelukkig doet ze dat niet…heftig zeg. Als ze mept is het wat mij betreft nu een stukje overprikkeld. Ze is trouwens ook best “dominant” als je dat van een 2 jarige al kan zeggen maar ik bedoel dan meer dat ze nergens bang voor is en prima d’r “mannetje” staat tussen die andere 2. Als ik met vers water bezig ben en ze hebben alle 3 dorst gaat ze rustig als eerste drinken en die andere accepteren dat of stoppen hun neus gewoon erbij in de waterbak. Ze wacht dan niet netjes dr beurt af, haha.


Misschien inderdaad een combinatie van. Sommige paarden uiten overprikkeling door compleet dicht te slaan, en die van jou misschien zo. Zeker omdat ze natuurlijk nog jong is. Ben benieuwd wat het doet als je kleinere stapjes neemt met haar. :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 15:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 67 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen