alleen trailer laden 1.5 paards

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

alleen trailer laden 1.5 paards

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 19:18

Ik ben op zoek naar ervaringen met bedrijven die niet alleen trailer laden maar vooral dat ik hem zelf kan laden zonder hulp. Lijkt me heerlijk om je paard en trailer te kunnen pakken voor een heerlijke bosrit.

Hij staat er in 2 tot 3 pogingen op en ben hem nu aan het leren alleen er in en wachten op commando terug ipv achteruit als hij denkt ik ga eruit ( normaal is dit nooit een probleem want dan is er iemand om de stang er achter te doen)

Omgeving wrst brabant het liefst iemand die op locatie komt.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Re: alleen trailer laden 1.5 paards

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 19:21

Een voerbak aan de voorkant hangen met lekkere muesli erin heeft bij mij erg geholpen :D

Maar weet niet of dat de soort probleemoplosser is die je zoekt ;)

Ibbel

Berichten: 49133
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 19:25

De truc is je paard te leren voor je uit te lopen. Als je nu nog 2-3 pogingen nodig hebt je paard op de trailer te zetten, ben je nog niet zo ver.
Eerst moet je paard zonder aarzelen achter je aan de trailer in willen.

Vervolgens kun je steeds eerder zelf stoppen met de trailer in lopen. Desnoods met behulp van een lange lijn die je over de voorstang doet, zodat je je paard wel kunt stimuleren door te lopen naar voren.

Maar je basis is nu nog niet voldoende bevestigd.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: alleen trailer laden 1.5 paards

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 19:30

Hij eet niet in de trailer dus dat is helaas geen oplossing.

Daar ben ik mij zeker bewust van drm ben ik dit zelf aan het oefenen dat het makkelijker gaat. Het probleem is ook dat hij tegen druk ingaat dus touw over de buis zijn we nog niet aan toe. Daarom zou ik er graag hulp bij willen.

Ibbel

Berichten: 49133
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: alleen trailer laden 1.5 paards

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 19:32

Dan eerst buiten de trailer trainen dat druk loslaten betekent. Daar ga je op veel meer plekken lol van hebben.

Fientj

Berichten: 158
Geregistreerd: 11-10-11

Re: alleen trailer laden 1.5 paards

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 19:40

Lotte van Rosevelt leert paarden/eigenaren ook solo laden. Is misschien wel wat prijzig maar Lotte is wel heel fijn en goed.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: alleen trailer laden 1.5 paards

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 19:46

Joyce van Joyful paardentraining kan ik aanraden. Ik zit in omgeving Breda en ze kwam bij ons op locatie. Heel veel geduld en hele fijne uitleg.

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: alleen trailer laden 1.5 paards

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 19:58

Ik loop altijd met paard erin, duik onder de voorstang door de voordeur uit en loop buitenom naar de achterstang om die vast te doen. Daarna zet ik het paard voor vast. Werkt eigenlijk altijd wel

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Re: alleen trailer laden 1.5 paards

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 20:18

Esther de Vries van Trailerladen bellen. Komt overal, in de meeste gevallen ben je met een sessie klaar en levenslange garantie.

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 20:51

Longeerlijn er aan, paard voor de klep zetten en de lijn over de voorstang. Zelf weer naar achter lopen en naast de klep gaan staan. Eventueel een lange zweep zodat je hem achter druk kunt geven en met de lijn aantrekken naar binnen laten. Dan de stang er achter dan door het voordeurtje om de lijn er af en paard vast zetten.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: alleen trailer laden 1.5 paards

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 20:59

Super bedankt alvast voor alle reacties en bedrijven ik ga ze later allemaal bekijken.

Ik ga het morgen eens proberen met de lijn ik denk dat hij dwars door de druk heengaat maar als je het niet probeert weet je het niet.

Hoe doen jullie het met uitladen? Ik ben ook altijd bang dat hij omdraait.

Ir111

Berichten: 11958
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: alleen trailer laden 1.5 paards

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:03

Ik zou eerst je paard leren dat hij niet meer tegen druk in gaat voor je zoiets in de trailer gaat proberen.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8309
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:03

Wat hier goed werkt is inladen met een lange lijn, die door een oog voorin halen en vasthouden, die lijn vasthouden en langs paard naar achter lopen, bilstang dicht en dan buitenom naar voren om paard vast te zetten.
Als je dat voldoende oefent dan gaat dat ook zonder lange lijn. Dus inladen, touw daar even laten hangen en langs paard op om bilstang dicht te doen.

Of dat dit de ideale manier is durf ik niet te zeggen maar werkt bij mijn merrie wel heel fijn.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:10

Uitladen is voor los maken, touwtje over de hals leggen, buitenom naar achter lopen, klep open, stang los en zeggen "kom maar". Meestal loopt hij dan rustig naar achteren en vang ik hem vanaf de klep op, pak het touw van de hals af en ga daarheen waar ik heen wil.
En soms heeftie buiten door t deurtje iets gezien, dan komtie niet, dan loop ik na het losmaken van de stang naar voren en vraag hem aan de hand naar achteren.

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:15

Kabayo schreef:
Ik loop altijd met paard erin, duik onder de voorstang door de voordeur uit en loop buitenom naar de achterstang om die vast te doen. Daarna zet ik het paard voor vast. Werkt eigenlijk altijd wel


Dit doe/deed ik ook, met longeerlijn uit het deurtje. Wachten tot ze rustig blijft staan en dan de stang vast. Goed belonen. Ook oefenen zonder te gaan rijden. Nu kan ze er zelfs los op lopen zonder mij erbij.

Ibbel

Berichten: 49133
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:24

dresjoepie schreef:
Hoe doen jullie het met uitladen? Ik ben ook altijd bang dat hij omdraait.


Paard losmaken. Longe weer over de voorstang. Longe meenemen deurtje uit, omlopen, klep open, stang weg, paard naar achteren vragen, longe laten vieren. Dreigt-ie om te draaien dan kan je 'm met de longe corrigeren.

Wat ook kan werken (hangt van trailer af of dit kan): klep losmaken maar niet open doen, paard losmaken, touw over voorstang, naast je paard gaan staan, in de trailer de stang losmaken, met je been de klep naar beneden duwen, paard uitladen. Dan heb je echt continu je paard onder controle.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:59

Bielsje schreef:
Esther de Vries van Trailerladen bellen. Komt overal, in de meeste gevallen ben je met een sessie klaar en levenslange garantie.


Dit idd.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 22:26

Ibbel schreef:
Wat ook kan werken (hangt van trailer af of dit kan): klep losmaken maar niet open doen, paard losmaken, touw over voorstang, naast je paard gaan staan, in de trailer de stang losmaken, met je been de klep naar beneden duwen, paard uitladen. Dan heb je echt continu je paard onder controle.

Als je paard niet omdraait ga je gewoon via het deurtje naar buiten en maakt de klep van buiten open. Als je paard wel om wil draaien wil je er niet langs staan in een anderhalf paards.

Het is belangrijk dat een paard leert wachten. Of dat is op de poetsplaats zonder vast te staan, langs het opstapblok of op de trailer, ho is ho.

Eerst maar eens de nodige keren gewoon oefenen. Als je meerdere keren nodig hebt voor ie op de trailer staat en hij wil niet eten zit er nog teveel spanning op. Paard moet leren op de trailer een moment van ontspanning is.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 23:24

lange lijn, lang genoeg zodat jij achter hem kan staan om de balk erop te doen, longeren voor de klep, steeds dichterbij totdat ie op de klep staat wil ie erin prima, belonen met wat klopjes op zijn kont dat ie er aan went dat jij achter hem bezig bent en dat ie hoort en voelt wat jij doet.

op gegeven moment deed ik de stang met de pin rechts vast zodat ie als een draaihek werkt, weer longeren erin klapjes op kont en stang dicht zwaaien, nog niet links in het gat gewoon er tegen, dan weer open en klaar

volgende stap is helemaal zelfde alleen nu stang dicht doen, lukt dat weer klopjes op zijn kont stang open en eraf.

volgende stap is als voorgaande, maar nu gooi je de punt van het touw naar voren aan de kant van het deurtje, deze mag open zijn ook in voorgaande stappen, dat maakt de trailer wat lichter. Gaat ie nu moeilijk doen omdat je touw naar voren gooide daar op blijven oefenen totdat dat werkt.

lukt dat dan gooi je touw naar voren klep dichtdoen is dan de volgende stap, niet verder doen, klep dicht belonen en weer open, door het lange touw heb je genoeg tijd om het touw te pakken mocht ie naar achter komen, straks is dat ook je volgorde voor afladen.

kan je de klep dicht doen, loop je naar voren belonen met lekkers en vast zetten..

afladen: zelfde volgorde maar dan andersom, losmaken touw naar achter gooien over de klep heen, dan heb je het touw al in je hand wanneer je de klep laat zakken, maakt dit niet te spannend en langdradig door TE lang te willen wachten terwijl je paard daar nog niet aan toe is. Dat wachten komt wel, als ie de volgorde gaat kennen en gewend is, dan komt dat wachten vanzelf.

ik kreeg hiermee 2 paarden die vanaf afstand al de trailer opgingen terwijl ik in feite nog niet klaar was om te beginnen zeg maar. Zo graag wilden ze erop staan.

OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Re: alleen trailer laden 1.5 paards

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 00:57

Esther De Vries van Trailerlaadtraining, een topper

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 08:06

dresjoepie schreef:
Hij eet niet in de trailer dus dat is helaas geen oplossing.

Daar ben ik mij zeker bewust van drm ben ik dit zelf aan het oefenen dat het makkelijker gaat. Het probleem is ook dat hij tegen druk ingaat dus touw over de buis zijn we nog niet aan toe. Daarom zou ik er graag hulp bij willen.


Als je paard niet kan eten in de trailer, heeft hij waarschijnlijk nog teveel spanning (niet genoeg vertrouwen daar te blijven staan).

Daar zou ik eerst mee aan het werk gaan. Een ontspannen paard, is een veilig paard.

Ibbel

Berichten: 49133
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 09:44

Rex_Rolfo schreef:
Als je paard wel om wil draaien wil je er niet langs staan in een anderhalf paards.


Meeste paarden willen omdraaien omdat ze hun baas in de gaten willen houden. Sta je er naast, dan draaien ze niet zo snel. Bovendien zie je het sneller als je erbij staat. En daarom doe je ook het touw over de voorbalk. Daarmee hou je je paard recht.

Maar verder eens met de andere reacties: eerst veel meer basis er in: paard loopt er nog niet in 1x op, eet niet in de trailer, en ziet trailer dus nog lang niet als 'leuke plek, hoera, we gaan wat doen'

Melisje_92

Berichten: 1096
Geregistreerd: 02-12-12

Re: alleen trailer laden 1.5 paards

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 10:39

Die van mij liep altijd direct naar achter als ik via het deurtje naar de klep liep. Dus ik ben binnendoor gegaan, steeds een stapje verder tot ik buiten kon staan om de stang erachter te doen. Nu met een 2paards trailer zonder tussenschot alle ruimte dus ik loop nog steeds binnendoor.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 15:17

Dit kan iedere trailer trainer je leren.
Natural Horsemo wordt hier in de regio (breda) vaker aanbevolen.

Ik laad altijd alleen. En eigenlijk is het gewoon heel simpel. Je paard moet leren voor je uit te lopen e/of hij moet leren altijd op jouw voorwaartse hulp te reageren. Ongeacht waar je staat (vooraan, halverwege, er achter) Dan zijn eigenlijk al jouw problemen opgelost.

Ik heb dit gewoon geoefend tot het er in zat. Ik loop nog steeds mee naar voren. Ik leer ze om ontspannen te blijven staan, ook zonder stang. Dan ga ik wiebelen op de plek, tot ze zo ook ontspanen blijven staan. Dan ga ik wat op en neer lopen in de trailer. Weer tot ontspannig. Etc etc.
Tot ik complete dansjes op de trailerklep kan maken en herrie kan maken zonder dat ze er weer uit kunnen. Dan pas gaat de stang er achter en zet ik het paard vast.
Als dat er eenmaal inzit kun je altijd relaxed inladen. En komen ze er ook niet uit rennen als je de stang eens laat vallen of ergens anders weg gezet had voor een keer.
Als dit eenmaal werkt is uitladen net zo makkelijk.

Als ze de neiging hebben om om te draaien (klein paard, tweepaardstrailer zonder schot) dan loop ik even voorlangs via het deurtje met een extra lange leadrope naar voren. Dan is de voorwaartse druk op het halster weer genoeg geheugensteuntje om dat niet te doen.