Welsh merrie die dreigt en trapt, hoe te disciplineren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:09

josien_m_ schreef:
Hierbij de link naar het onderzoek naar agressie bij paarden:
https://epona.tv/bonding-behaviour-larg ... scientists

Ook het verschil in lichaamstaal is wel degelijk steekhoudend! Als ze elkaar wel goed begrijpen is dat fijn maar daarmee geen bewijs dat ze geen moeite hebben met dialecten. Je kunt het wel onzin vinden, maar op grond waarvan dan? Je ziet verschillende neigingen en gedrag bij verschillende rassen, ga maar eens goed kijken. Natuurlijk zijn er veel meer overeenkomsten dan verschil en spreekt individuele voorkeur ook zeker mee. Maar toch zijn paarden racisten!

Ik zoek dus naar een bron van paarden dialecten en familiebanden.
Ik vind het dus onzin omdat ik nergens bewijs zie dat dit zo is.

Zoals ik al zei zes verschillende nationaliteiten hier, waarvan 3 pas op latere leeftijd naar NL zijn gehaald. 2 zijn van gelijk ras, de ander is van Frankrijk. Dus zouden die in theorie elkaar niet begrijpen en daardoor problemen hebben? Nee joh, ze hebben problemen omdat de lagere niet op tijd weg is als de hogeren willen vreten.

Wat veeel belangrijker is, is de sociale opvoeding. Jong veel gemist is later een drama omdat ze de signalen die ze krijgen niet begrijpen (stap in hun richting, orenspel) en dan te laat reageren. Ja dan vallen er klappen.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Welsh merrie die dreigt en trapt, hoe te disciplineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:16

Natuurlijk bgrijpen ze elkaar wel, zeker in grote lijnen. Er zijn alleen subtiele verschillen in taalgebruik. Net zoals wij b.v. verschillen in lichaamstaal met b.v. een Fransman of een Italiaan. Dat geldt niet alleen voor paarden maar voor alle dieren die op verschillende plaatsen voorkomen in de wereld. O.a. Frans de Waal zegt daar zinnige dingen over in zijn boeken.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:42

josien_m_ schreef:
Natuurlijk bgrijpen ze elkaar wel, zeker in grote lijnen. Er zijn alleen subtiele verschillen in taalgebruik. Net zoals wij b.v. verschillen in lichaamstaal met b.v. een Fransman of een Italiaan. Dat geldt niet alleen voor paarden maar voor alle dieren die op verschillende plaatsen voorkomen in de wereld. O.a. Frans de Waal zegt daar zinnige dingen over in zijn boeken.

Heb je een voorbeeld in een kudde?

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:50

vackra_hast schreef:
Ik heb sinds een paar maand een welsh merrie van 3 jaar. Ze is nogal druk en op zich wel lief maar nog onzeker en soms heeft ze echt ontoelaatbaar gedrag zoals trappen.

Je merkt dat ze in veel dingen nog onzeker is en we zijn al wel wat stapjes verder

...wat doet zij, zodat jij denkt dat ze onzeker is...?

Citaat:
maar wat ik lastig vind is dat ze in de stal en in de wei echt gevaarlijk gedrag kan laten zien. Oren plat in de nek en soms draait ze mij de kont toe. Ik ben absoluut niet bang voor haar dus negeer haar gewoon en dit gaat eigenlijk ook altijd goed. Als ze weer omgedraaid is en bijv. voer in haar bak heeft aai ik haar vaak nog even over de billen maar dit vind ze niet leuk.

Ik heb liever mijn botten heel dus trappen en bijten mag wat mij betreft gevaarlijk heten.
Oren plat: het mag gedrag zijn, maar het is vooral communicatie. (Zij wil om welke reden dan ook jou uit haar ruimte hebben oid.)
Kont toedraaien: minder gewenst, want ik wil geen trap - maar als het dier braaf 'nee' zegt door de oren plat te leggen vind ik in 2e instantie kont toedraaien logisch gedrag van het dier, ipv gevaarlijk.
...is dit ook wat jij bedoelt met haar negeren?
Soms kan dat helpen - hoezo precies denk je dat het hier zin heeft? (Bijvoorbeeld: ik blijf staan waar ik ben - ze merkt vanzelf hoe lief ik ben.)
Waarom aai je haar over de billen als ze dit niet leuk vind...?
(Ik ben er niet op tegen, maar het tempo in jouw tekst verwart mij. Pony dreigt, jij gaat door, zij krijgt voer en jij doet iets wat ze niet leuk vindt, nl billen aaien.)
Citaat:
Als ik in de wei met haar ben is het 't lastigst. Dan is ze 'vrij' dus als er dan een situatie is waar ze wil dreigen kan ik haar niet straffen als ze dit doet. Meestal verhef ik even mijn stem en als ze weer normaal doet beloon ik dat weer met een lieve stem.

...stemverheffing IS straf!
En ik ben van de Britten:'never hit a shyer', nooit een bang dier straffen.
Ik volg je dus efkes niet.
Citaat:
Maar vanmiddag heeft ze mij getrapt (viel gelukkig mee). Ik weet bijna zeker dat het onzekerheid van haar was want ze stond denk ik in een benarde positie en ik kwam onder het draad door de schuilstal in.
Ik reageerde fel dat ze naar mij uithaalde en je zag de paniek in haar ogen.
Ik vind het dus lastig op te lossen. Aan de ene kant moet ze weten dat dit echt niet kan, aan de andere kant komt het door onzekerheid en boos worden en kan dan dus juist averechts werken...

Gedaan is gedaan.
Gebruik je gezonde verstand, jouw verklaring klinkt plausibel - de pony vertrouwt jou nog niet genoeg voor deze manoeuvre.
Zeker als de andere dieren haar al de wei uitslaan en ze in een hoekje staat, vormde jij de spreekwoordelijke druppel "uit mijn ruimte!"
(He, dat zou ze liever eens naar de andere paarden moeten doen...)
Het zij zo dat dit nu nog niet kan - verder bouwen aan het vertrouwen.

Citaat:
Met longeren en aan de hand weet ze veel beter haar plek, ze is dan ook wel eens angstig en/ of pittig maar omdat ze maar een A pony heeft alles wat ze doet geen impact. ;-)


GROTE valkuil!!
Het dier is fysiek vele malen sterker dan jij of ik - denk niet dat jij het dier fysiek aan kan.
Citaat:
Ze is ook niet bang voor mij want ze komt altijd wel lief naar mij toe. Ze heeft gewoon trekken van een echte 'zeik merrie'
Ze is ook niet mishandeld in verleden door fokker en vorige eigenaar.
...jij geeft ook voer, las ik.
Gelukkig dat ze wel naar jou toekomt (= niet te bang), maar het is zogezegd minimaal vertrouwen (mag van mij nadrukkelijk uitgebreider).

Citaat:
Maar goed, hoe kan ik haar dus het beste disciplineren als ze 'vrij' is?

Er zijn dingen zoals clickertraining, maar hoezo wil je haar disciplineren? ;) Het dier lijkt mij totaal geen zeikmerrie, maar vooral een bang dier.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 13-12-17 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:51

we dwalen af....
van een merrie die bijt en schopt naar dialectisch kuddegedrag tussen fransen en italianen :+

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Welsh merrie die dreigt en trapt, hoe te disciplineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 10:16


Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 12:30


josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Welsh merrie die dreigt en trapt, hoe te disciplineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 18:52

Ik vind het geen baggerstuk, het geeft goed inzicht in gedrag en hoe het niet verstaan kan worden.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 20:46



Ik vind deze wel leuk om te kijken.

bij die eerstgenoemde studie leek het wel of men vanuit de gedachte ging dat (wilde) paarden in rangorde zich voortbewegen en als er 1 een misstap maakt die gelijk op zijn donder krijgt.
En dat men later een bevestiging zocht van de eerder gemaakte conclusie, dat er geen leider/rangorde is.
En ik vraag me af in hoeverre je kan zeggen dat de groep die bestudeerd is te vergelijken is met een in wild levende groep.

nu weet ik weinig van dat soort paarden af, en wordt een gedeelte van het aard van een beestje ook bepaald door het ras/waar op gefokt is. de prezwalski is door de mens terug 'ontstaan' en niet door natuurlijke selectie, want die natuurlijke selectie was dat het type eigenlijk er niet meer zou zijn.
ik ga met josien_m mee: vind die studie ook modder....

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:01

josien_m_ schreef:
Nog meer over het misverstand "leiderschap" http://www.equinebehaviourist.co.uk/blo ... erd-leader

Citaat:
We see the highest level of aggression coming from the horse who has the most to lose. This may be because he has a history of being deprived or his basic needs are not currently being met, so this aggression is actually just his defence of what he considers so valuable.

Unfortunately, few horse owners are aware of this, and incorrectly believe that the most aggressive horse in the field is the 'alpha' or herd leader. This is not the case at all. In fact more often than not, the horse that is the most aggressive will be the one that is struggling the most.

Maar dat (goed) leiderschap niet gelijk staat aan agressie is iets waar we het al lang over eens zijn. Dat neemt niet weg dat een paard (net als een mens trouwens) liever iemand anders de beslissingen laat nemen en zeker die moeilijke als : "is het wel veilig om hier langs/over/onderdoor te gaan". We zoeken iemand die zelfverzekerd is en dus het zelfvertrouwen heeft (meestal door ervaring) om situaties juist in te schatten en waar je dus zorgeloos en stressvrij achteraan kan lopen. Dat neemt niet weg dat een leider een agressief kuddelid niet tot de orde mag of zelfs moet roepen. Chronische angst (want zo lees ik de oorzaak van agressie volgens dat artikel) is altijd ongezond en moet dus zeker ook voor het welzijn van dat individu doorbroken worden.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 18:50

Hallo
Wat vervelend dat je in deze situatie zit.
Je paard moet vooral leren dat wat ze doet geen effect heeft. Dus bijvoorbeeld met borstelen en ze gaat trappen net zo lang blijven borstelen tot ze weer stil staat en dan de borstel van haar af halen.
Daarnaast is het bij onzekere paarden erg belangrijk om geduld te hebben.
Ik heb ooit bij een stichting waar ik werkte met mishandeld geweeste paarden een onzeker paardje iedere dag stap voor stap mee omgegaan. Na 2 maanden kon ik er alles mee (zonder zadel en zonder hoofdstel rijden) toen is er 1 keer iemand anders mee aan de slag geweest en heeft haar een simpele klap gegeven. Die ene kleine 'tik' bracht ons weer helemaal terug bij af. Maar hier heb ik het dan echt over echte onzekere paarden die een trauma hebben.

Verder kan het gedrag ook verklaarbaar zijn door iets simpels als hoofdpijn (ja paarden kunnen dat ook hebben) met massage is dat opgelost.

Het is altijd lastig om zo advies te geven want je ziet de situatie niet en het totaal plaatje. Het kan zo veel oorzaken hebben die misschien helemaal niet te maken hebben met dingen die je zou denken..