Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard loopt me omver

 
Profiel   

Hallo bokkers,

Ik heb sinds kort een nieuw berijdpaard. Een hele lieve ruin van 13 jaar. Hij is al lang niet meer bereden dus ik ben sinds 2 weken bezig met longeren om zijn conditie beter te krijgen en ook een band op te bouwen. Hij is heel lief in de omgang, vind het heel leuk om gepoetst te worden en tijdens het longeren luistert hij ook heel goed. Het enige probleem is dat hij mij vaak omver loopt als jullie snappen wat ik bedoel. Wanneer ik heb uit zijn stal haal, naar de poetsplaats breng of bijvoorbeeld naar de bak lijkt hij te vergeten dat ik er ook nog ben en loopt hij bijna voor mij uit. Ik probeer hem dan te corrigeren en tegen te houden maar ik ben redelijk klein en tenger en hij is heel groot, stevig gebouwd en sterk. Weet iemand hoe ik dit het beste kan oplossen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 08:58 



 
Profiel   

Mijn paard vertoonde ook erg lang dit gedrag
En doet dit soms nog steeds tijdens het longeren

Aan de hand heb ik hem telkens dat hij mij voorbij wou lopen of in mijn ruimte kwam terug gezet op zijn plaats of in zijn achteruit gezet.
(Als hij naar voren wil moet hij zich eerst gedragen voor hij dit mag, door hem steeds terug op zijn plek te zetten en daarna weer naar voren te sturen. Snapte hij op ten duur dat wanneer hij dit gedrag vertoonde het alleen maar tegenwerkte om zijn doel te behalen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 09:00 



 
Profiel   

white_flame schreef
Mijn paard vertoonde ook erg lang dit gedrag
En doet dit soms nog steeds tijdens het longeren

Aan de hand heb ik hem telkens dat hij mij voorbij wou lopen of in mijn ruimte kwam terug gezet op zijn plaats of in zijn achteruit gezet.
(Als hij naar voren wil moet hij zich eerst gedragen voor hij dit mag, door hem steeds terug op zijn plek te zetten en daarna weer naar voren te sturen. Snapte hij op ten duur dat wanneer hij dit gedrag vertoonde het alleen maar tegenwerkte om zijn doel te behalen)


Dat probeer ik ook maar als ik hem dan bijvoorbeeld stil probeer laten staan of terugduw dan blijft hij verder lopen en moet ik bijna aan zijn hoofd gaan hangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 09:03 



 
Profiel   

Elliottt schreef
white_flame schreef
Mijn paard vertoonde ook erg lang dit gedrag
En doet dit soms nog steeds tijdens het longeren

Aan de hand heb ik hem telkens dat hij mij voorbij wou lopen of in mijn ruimte kwam terug gezet op zijn plaats of in zijn achteruit gezet.
(Als hij naar voren wil moet hij zich eerst gedragen voor hij dit mag, door hem steeds terug op zijn plek te zetten en daarna weer naar voren te sturen. Snapte hij op ten duur dat wanneer hij dit gedrag vertoonde het alleen maar tegenwerkte om zijn doel te behalen)


Dat probeer ik ook maar als ik hem dan bijvoorbeeld stil probeer laten staan of terugduw dan blijft hij verder lopen en moet ik bijna aan zijn hoofd gaan hangen.


Hoe groot is je paard wel niet?
Mijn paard gaat gelukkig makkelijk in zn achteruit. Is ook iets wat ik met grondwerk meteen heb opgepakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 09:05 



 
Profiel   

Dat probeer ik ook maar als ik hem dan bijvoorbeeld stil probeer laten staan of terugduw dan blijft hij verder lopen en moet ik bijna aan zijn hoofd gaan hangen.
[/quote]

Hoe groot is je paard wel niet?
Mijn paard gaat gelukkig makkelijk in zn achteruit. Is ook iets wat ik met grondwerk meteen heb opgepakt.[/quote]

Ik zelf ben 1.63 en weeg nog geen 50 kilo en hij is denk ik 1.75 maar echt stevig gebouwd. Dus ik heb vrij weinig invloed heb ik het idee, te weinig kracht om hem echt goed op zijn plek te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 09:09 



 
Profiel   

Oh, dat is erg lastig.
Ik zou beginnen met een goede basis met grondwerken. Eventueel iemand mee laten kijken hierbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 09:10 



 
Profiel   

Dan pak je er een zweepje bij en dan tik je hem een keer op zijn borst terug. Hij mag je gewoon niet voorbij denderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 09:10 



 
Profiel   

belangrijkste is consequent te zijn, als hij ook maar een klein beetje loopt te drammen meteen stil zetten (en een aantal stappen achterwaarts) wat ik vaak ook doe is het hoofd naar mij toe buigen hierdoor maak je het moeilijker voor ze om door je heen te lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 09:12 



 
Profiel   

bruintje123 schreef
Dan pak je er een zweepje bij en dan tik je hem een keer op zijn borst terug. Hij mag je gewoon niet voorbij denderen.


Inderdaad eventueel ook een optie
Al werkte deze bij mij niet, mijn paard werkte alleen maar nog harder tegen bij het gebruik van een zweep

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 09:15 



 
Profiel   

Dat kan, het werkt ook niet bij veel. Ligt een beetje aan het type.
Bij de lompe paarden werkt het meestal wel, of touw over de neus.
Bij de paarden die zenuwachtig/ heet zijn en je daarom omlopen vind ik het vaak weer niet werken maar die indruk kreeg ik niet dat ts het over zo'n paard had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 09:19 



 
Profiel   

Zodra je merkt dat hij maar 1 stap versnelt of dichter bij je komt halt zetten. Desnoods laat je hem.een rondje om je heen lopen. Pas als hij rustig stil staat doorlopen. En anders rechtstreeks terug van waar je vandaan kwam en weer overnieuw. Kan een tijd duren maar uiteindelijk valt het kwartje wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 09:24 



 
Profiel   

Ik ging altijd dan, tijdens het wandelen, met het uiteinde van het touw circels draaien (als een propellor) voor mijn paard haar neus, dus in eerste instantie niet tegen haar aan. Net als een zwiepende staart van een leidend paard.

Als ze dan bedacht dat doorwalsen een goed idee was, dan kreeg ze het touw wel tegen haar neus. Na een aantal keer bedacht ze dat 1 + 1 = 3 was en dat niet doorwalsen een beter idee was :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 09:27 



 
Profiel   

Wat bij mijn paard hielp is vooral consequent zijn en blijven. Wanneer je ook maar voelt dat hij te dicht bij je komt of zelf voorbij je wil gaan, zwieren met je halstertouw. Omdraaien, armen spreiden en zwaaien met je touw. Laat hem een pasje achteruit doen inderdaad en blijf dit herhalen tot dat hij je niet meer voorbij loopt, maar netjes volgt. Al moet je 10 keer in en uit de stal/ weide lopen. Ik ben geen voorstander van fysiek geweld, dus leiden met de zweep oke, maar gebruik hem niet om te slaan.... hou vol! mijn paard trok me de eerste weken dat ik hem had letterlijk de schuur uit en t erf over! Nu luistert hij heel goed. Ik wandel nog steeds iedere week met hem en oefen t "volgen". Succes; gaat je zeker lukken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 09:29 



 
Profiel   

Bedankt iedereen voor de tips! Ik ga het gewoon allemaal proberen en kijken wat bij hem helpt. Hij is geen heet paard, verder heel rustig maar ik denk dat hij mij gewoon nog niet echt als een leider ziet en mij daarom ook misschien voorbijloopt. Het is meer lompheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 09:58 



 
Profiel   

testes76 schreef
Wat bij mijn paard hielp is vooral consequent zijn en blijven. Wanneer je ook maar voelt dat hij te dicht bij je komt of zelf voorbij je wil gaan, zwieren met je halstertouw. Omdraaien, armen spreiden en zwaaien met je touw. Laat hem een pasje achteruit doen inderdaad en blijf dit herhalen tot dat hij je niet meer voorbij loopt, maar netjes volgt. Al moet je 10 keer in en uit de stal/ weide lopen. Ik ben geen voorstander van fysiek geweld, dus leiden met de zweep oke, maar gebruik hem niet om te slaan.... hou vol! mijn paard trok me de eerste weken dat ik hem had letterlijk de schuur uit en t erf over! Nu luistert hij heel goed. Ik wandel nog steeds iedere week met hem en oefen t "volgen". Succes; gaat je zeker lukken!

Het is ook niet de bedoeling hem af te meppen maar even attent te maken op Joe hoe je loopt door eerdere hulpen heen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 10:02 



 

We zijn niet sterk, dus moet het op lichaamsteaal, zoals paarden dat onderling ook bij elkaar doen. In een kudde is niet altijd de grootste en sterkste de baas, maar diegene met de beste overtuiging in de lichaamshouding. Je hoeft dit dus niet op kracht te doen, maar op lichaamstaal.
Ik zou iemand zoeken die je dat kan leren, want het is zo belangrijk. Kijk bijv eens naar dit filmpje, even een kort idee over hoe leiden en volgen werkt.


En ik hoop dat je engels kent, want dit is een heel interessant filmpje over leiderschap. Hoe subtiel dat kan zijn en dus niks te maken heeft met kracht en sterk zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 11:22 



 
Profiel   

Joolien schreef
We zijn niet sterk, dus moet het op lichaamsteaal, zoals paarden dat onderling ook bij elkaar doen. In een kudde is niet altijd de grootste en sterkste de baas, maar diegene met de beste overtuiging in de lichaamshouding. Je hoeft dit dus niet op kracht te doen, maar op lichaamstaal.
Ik zou iemand zoeken die je dat kan leren, want het is zo belangrijk. Kijk bijv eens naar dit filmpje, even een kort idee over hoe leiden en volgen werkt.
[ Video ]

En ik hoop dat je engels kent, want dit is een heel interessant filmpje over leiderschap. Hoe subtiel dat kan zijn en dus niks te maken heeft met kracht en sterk zijn.
[ Video ]


Ik kan Engels dus ga er zeker naar kijken! Bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 11:32 



 
Profiel   

Omdat ik vrij beroerd loop (zacht uitgedrukt) was het van groot belang dat ons paard aan de hand zou luisteren. Dus vanaf het begin dat ie van ons was hebben we hem aangeleerd te stoppen als wij dat willen en dat ie achter ons moet blijven. Dus niet pas als ie ging versnellen, maar stal uit en 'ho'. En pas weer lopen als ik dat zeg. Paar passen stappen, dan weer 'ho', soms een stukje achterwaarts erbij en soms vanuit het achterwaarts weer weg of eerst weer 'ho'. Er een beetje een spel van maken voor hem, nooit voorspelbaar zijn.
Paard is 1,75, kwam als jonge onbenul van nog geen 5 in mijn leven (ik: 1,68 lang en ongeveer 40% beenfunctie) en nu krijgen we complimenten dat hij ook mijn langzame tempo zo netjes volgt en neem ik hem ook zonder halster oid met me mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 11:54 



 

Dreamybol schreef
Omdat ik vrij beroerd loop (zacht uitgedrukt) was het van groot belang dat ons paard aan de hand zou luisteren. Dus vanaf het begin dat ie van ons was hebben we hem aangeleerd te stoppen als wij dat willen en dat ie achter ons moet blijven. Dus niet pas als ie ging versnellen, maar stal uit en 'ho'. En pas weer lopen als ik dat zeg. Paar passen stappen, dan weer 'ho', soms een stukje achterwaarts erbij en soms vanuit het achterwaarts weer weg of eerst weer 'ho'. Er een beetje een spel van maken voor hem, nooit voorspelbaar zijn.
Paard is 1,75, kwam als jonge onbenul van nog geen 5 in mijn leven (ik: 1,68 lang en ongeveer 40% beenfunctie) en nu krijgen we complimenten dat hij ook mijn langzame tempo zo netjes volgt en neem ik hem ook zonder halster oid met me mee.


Niet banketstaaf bedoelt hoor, maar of je nu goed ter been bent of niet, wat jij omschrijft vind ik de basis van het werken met een paard. Stap 1, zodra je een paard uit stal haalt, dient hij te luisteren en uit jouw ruimte te blijven. Als ik een nieuw paard ontmoet, is dat altijd het allereerste wat ik doe, direct uit stal of uit de weide ben ik de leider, en als een paard dat betwist, dan zorg ik er direct voor dat een paard netjes achter me blijft, stopt wanneer ik stop, en mijn ruimte respecteert.


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-02-18 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 11:58 



 
Profiel   

Een lesje grondwerk kan handig zijn bij dit probleem.
Misschien kan de eigenaar van je paard je helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 11:58 



 
Profiel   

TS, ik zou zeker de tip van het zweepje voor de borst meenemen.
Ken je het gebruik van een halster met ketting? Dat zou je ook kunnen overwegen. En inderdaad. EEN stap te ver, is ook weer een stap terug, maar bij voorkeur twee.
Ook kan je, als hij echt even ergens naar toe moet (poetsplaats, een stukje over het erf) hem achterwaarts er naar toe laten gaan. Dat is namelijk niet iets wat een paard uit zichzelf doet. Dat beveel jij hem, daarmee neem jij de controle.
Ik heb een paard gehad wat ik een maand lang achterwaarts naar stal heb gebracht, anders galoppeerden we de hele stal door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 12:01 



 
Profiel   

Joolien schreef
Niet banketstaaf bedoelt hoor, maar of je nu goed ter been bent of niet, wat jij omschrijft vind ik de basis van het werken met een paard. Stap 1, zodra je een paard uit stal haalt, dient hij te luisteren en uit jouw ruimte te blijven. Als ik een nieuw paard ontmoet, is dat altijd het allereerste wat ik doe, direct uit stal of uit de weide ben ik de leider, en als een paard dat betwist, dan zorg ik er direct voor dat een paard netjes achter me blijft, stopt wanneer ik stop, en mijn ruimte respecteert.


Klopt helemaal, maar toch zijn er op stal maar een paar paarden die ik aan de hand mee kan (en wil ;) ) nemen. Mensen lijken deze basis vaak niet zo belangrijk te vinden. Daarom dus onze manier uitgelegd, zoals iedereen hier zijn/haar manier uitlegt. Maak het leuk, en doe het áltijd. Paarden houden doorgaans van spelen, dus als je het als spel brengt, komt het vaak sneller over. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 12:01 



 

Dat is ook zo hoor Dreamybol, ik kom maar weinig paarden tegen die netjes zijn opgevoed :)

Er worden tips gegeven over zweepjes en hengstenkettingen, dat vind ik dus jammer want dat vind ik totaal onnodig zolang er nog niet op een normale manier de regels zijn bepaald. Blijft hij daarna drammerig, of wordt het lastig, dan kun je altijd nog andere middelen erbij pakken, wat in mijn inziens niet nodig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 12:05 



 
Profiel   

Loopt ie de eigenaar trouwens ook omver? Of is het puur een spelletje met jou, TO, geworden? Want als hij weet hoe het heurt, dan zou het een stuk makkelijker zijn om het ook bij jou te doen. Als de eigenaar hem altijd laat/liet lopen, dan moet je er waarschijnlijk wat harder aan werken.
En doet ie het dus vanaf dat de staldeur open staat of haalt ie je gaandeweg in? Doet ie het niet met een hoofdstel in als je naar de bak loopt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 12:08 



 
Profiel   

Dreamybol schreef
Loopt ie de eigenaar trouwens ook omver? Of is het puur een spelletje met jou, TO, geworden? Want als hij weet hoe het heurt, dan zou het een stuk makkelijker zijn om het ook bij jou te doen. Als de eigenaar hem altijd laat/liet lopen, dan moet je er waarschijnlijk wat harder aan werken.
En doet ie het dus vanaf dat de staldeur open staat of haalt ie je gaandeweg in? Doet ie het niet met een hoofdstel in als je naar de bak loopt?


Bij de eigenaar doet hij het niet maar die is ook veel groter en sterker en een man. Ik denk gewoon dat hij enthousiast is en het niet zo bedoelt maar hij onbewust ook lomp is. Het is verder een heel lief en rustig paard, ook onder het zadel. Helemaal niet druk, in tegendeel. Ik denk gewoon dat hij mij nog niet als zijn leider ziet en misschien een beetje uitprobeert. Hij doet het vooral buiten als we naar de bak lopen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-18 12:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen