Veulen herkent moeder niet met deken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daiisy1

Berichten: 17
Geregistreerd: 02-03-18
Woonplaats: Bunschoten

Veulen herkent moeder niet met deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 17:04

Nou, vandaag iets meegemaakt....
Ik doe mijn merrie haar eczeemdeken op, ik wil met haar en haar 9 weken oude veulen naar het land lopen, war gebeurd er, de kleine draak is helemaal van slag. Ze rent de bak in en rent rond en hinneken, opzoek naar haar moeder terwijl ik in het midden van de bak sta met haar.
Ze herkende haar niet meer, terwijl de merrie terug hinnekt.... Vervolgens haal ik de deken er maar af, en het duurde even maar toen kwam ze terug en was het weer goed... |o

Iemand dit ook wel eens meegemaakt?

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Veulen herkent moeder niet met deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:07

Ja ook eens mee gemaakt idd maar bij 1 veulen de andere veulens hadden her nooit last van!

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:10

Yep, bekend. Ook trouwens dat de kuddegenoten paard met deken in eerste instantie een beetje wantrouwig bekijken (maar die hebben dat meestal wel snel weer door). Deken op stal op doen, en merrie plus veulen even op stal laten wennen, dan valt het kwartje misschien.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Veulen herkent moeder niet met deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:12

Ach gossie! Wel bekend met schapen, nadat de moeders geschoren waren, was ook iedereen verdwaald :+

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Veulen herkent moeder niet met deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:14

Misschien ter overvloede en ik wil me niet bemoeien, maar pas je op met de singels van de deken? Dat t veulen er niet in vast komt?

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:15

Wel herkenbaar met paarden in kuddes, inderdaad. Zeker als de rest zelf nooit een deken op heeft. Mijn merrie werd ineens door haar vriendinnetje met ontblote tanden en wat hoefjes-werk het hele land door gejaagd. Deken af, en niets meer aan de hand. Deken op, herhaling. De deken wat langer op gelaten maar mocht niet baten, ze was de volgende dag nog steeds uit de kudde gezet, heel suf. Dus na de verhuizing de deken maar regelmatig op en af gedaan voordat ze in de kudde kwam, zodat ze haar al met en zonder deken konden zien. Denk dat het hierbij ook een kwestie is van een paar keer deken op en deken af terwijl het veulen erbij staat misschien?

Hisjebillie
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-03-16
Woonplaats: Groningen

Re: Veulen herkent moeder niet met deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:33

Haha herkenbaar! Toen mijn veulen zo'n twee maanden was, ging ik voor het eerst weer op m'n merrie rijden. Ik stapte op in het land waar ze ook stonden, om daar wat rondjes te rijden. Mijn veulen herkende z'n moeder ook niet meer met mij erop en galoppeerde weg als ik naar hem toe reed. Gelukkig vond hij troost bij mijn oude paardje :D
Na 2 of 3 x was het gelukkig geen probleem meer!

Cyrilletje

Berichten: 2189
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: achterhoek

Re: Veulen herkent moeder niet met deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:41

Herkenbaar! Mijn ruin (geen veulen trouwens) was ook lichtelijk in paniek toen we ‘zijn’ merrie een deken opdeden de eerste keer. Hij herkende haar niet meer met deken op, ook al stond hij vlak naast haar... O:)

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:44

Denk inderdaad dat je ze het beste met zn 2en in een stal kunt zetten. Eerst zonder deken, en terwijl mams en veulen in de stal staan het deken op doen. Daarna gewoon even laten, denk dat ie zelf wel weer uitvindt dat dat zijn mama is :)

Cyrilletje

Berichten: 2189
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: achterhoek

Re: Veulen herkent moeder niet met deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:48

Duurt vaak maar even, zodra ze door hebben dat dat vreemde paard mama is maakt het niet meer uit of ze een deken op heeft of niet.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Veulen herkent moeder niet met deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:58

Gebeurt hier ook als ze geschoren zijn. Kost een paar dagen maar dan is het weer oke :)

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 19:17

Ik heb me eens bescheurd toen de shet in de 'grote paarden-wei' de paardenjoekels de stuipen op het lijf joeg met haar vliegendekentje. Alsof ze een spokenpakje aan had.

Maar wel sneu voor je veulentje!

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Veulen herkent moeder niet met deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 19:33

Ik heb de kudde wel eens aan de kletteren gehad. En dat paard met de halsdeken er maar achter aan rennen.. heb de draden los gedaan in de verste hoek keken ze dat rode verschijnsel.... Paar dagen er naast en toen was het goed.

Evelyne79

Berichten: 3993
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Veulen herkent moeder niet met deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 19:47

Hier ook hoor, in een kudde van 4 tinkers. mams en 3 broers stonden al jaren bij elkaar in de wei. eentje (middelste broer) krijgt een exceemdeken op en wordt zowat de wei uit getrapt omdat ze hem niet meer herkennen.
Oudste broer even 2 dagen de deken op gedaan ( hoogste in rang) en toen was het goed, kon daarna de middelste toch weer rustig mee op de wei mét deken

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 19:49

antje_vip schreef:
Ach gossie! Wel bekend met schapen, nadat de moeders geschoren waren, was ook iedereen verdwaald :+


Dan lijken ze opeens allemaal op elkaar. :+

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:06

hihi leuk verhaal om eens aanmijn vader te vertellen, nooit een merrie met veulen een deken opleggen _/- := _O-

Daiisy1

Berichten: 17
Geregistreerd: 02-03-18
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 02:19

knollentuin schreef:
Misschien ter overvloede en ik wil me niet bemoeien, maar pas je op met de singels van de deken? Dat t veulen er niet in vast komt?


Ja daar hou ik zeker rekening mee. Het is een goede deken die goed op maat zit, zonder loshangende singels

Daiisy1

Berichten: 17
Geregistreerd: 02-03-18
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 02:21

Ibbel schreef:
Yep, bekend. Ook trouwens dat de kuddegenoten paard met deken in eerste instantie een beetje wantrouwig bekijken (maar die hebben dat meestal wel snel weer door). Deken op stal op doen, en merrie plus veulen even op stal laten wennen, dan valt het kwartje misschien.


Ja dat ga ik inderdaad even zo proberen, arme kleine draak... Helemaal in de war _O-

BrittBR
Berichten: 48
Geregistreerd: 03-05-18

Re: Veulen herkent moeder niet met deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 10:56

Aaahhh... Zal na een tijdje wel gaan wennen. :)

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:20

Hier ook,maar dan andersom. Veulen bij slecht weer een dekje opgelegd,wordt het ineens door een merrie in de kudde achternagezeten.
Zelfs eens gehad bij een bepaalde merrie,dat ik haar eigen veulen een dekje opdeed,en ze er gigantisch naar begon te slaan. 8)7
In beide gevallen snel de dekens er weer afgedaan en niks meer aan het handje.

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Re: Veulen herkent moeder niet met deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:48

Hier geen paard maar kat: mijn poes slaat mijn kater 3 dagen lang door het huis heen als ik zijn vachtje geschoren heb... zij herkent hem dan ook niet meer...

Daiisy1

Berichten: 17
Geregistreerd: 02-03-18
Woonplaats: Bunschoten

Re: Veulen herkent moeder niet met deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 17:41

ik heb ze samen in de stal gezet, merrie deken op gedaan maar de kleine bleef zo bang... Dus dan maar zonder deken het land op.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:21

Speirs schreef:
Ik heb me eens bescheurd toen de shet in de 'grote paarden-wei' de paardenjoekels de stuipen op het lijf joeg met haar vliegendekentje. Alsof ze een spokenpakje aan had.

Maar wel sneu voor je veulentje!


:')

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Veulen herkent moeder niet met deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:37

Goh.Dat had ik niet gedacht,ik meende dat ze voornamelijk op geur afgingen.

Lucilofty
Berichten: 28
Geregistreerd: 28-05-18

Re: Veulen herkent moeder niet met deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:41

Ook wel eens gezien, nog nooit zelf meegemaakt gelukkig. Na een paar keer meestal wel gewend en anders is zoals hier eerder al genoemd het laten wennen op stal een goede optie.