2 jarige merrie loopt alleen maar rondjes in de paddock

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 30123
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: 2 jarige merrie loopt alleen maar rondjes in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 15:03

dus in 10 x 10.....

LiannePuthzy

Berichten: 7004
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 15:05

Ook een paddock van 10x10 is erg klein. Voor nu inderdaad een plek/opfok zoeken waar je merrie lekker dag en nacht naar buiten kan. En voor als ze een jaar of 3 a 4 is een plek zoeken waar ze geen mini paddocks hebben maar mooie ruime paddocks waar ze in groepsverband staan

Ts uit welke omgeving kom je als ik vragen mag?

Selina

Berichten: 14348
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 15:07

DuoPenotti schreef:
dus in 10 x 10.....


Dat moet je inderdaad ook niet willen. Dan gaan de paarden zich aan elkaar ergeren en heb je kans dat ze elkaar kreupel trappen.

Lastig dat je geen rijbewijs hebt, maar je huidige stal vind ik voor een volwassen paard al niet goed. Laat staan een jonkie.

Spenk
Berichten: 21839
Geregistreerd: 30-08-05

Re: 2 jarige merrie loopt alleen maar rondjes in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 15:11

Je begrijpt toch hopelijk zelf ook wel dat we inmiddels in 2022 leven en dat dit compleet geen leven voor een paard is?

Rap op zoek naar een andere plek dus als je paard je lief is.

Zebrastreep

Berichten: 9843
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 15:15

Bij opfok is het ook wel de bedoeling dat je niet elke dag heen hoeft.

Zo kwam ik soms 1 maand niet langs ik wou dat ze lekker paard kon zijn. Ik heb haar vanaf veulen af aan dus als ik langskwam, kwam ze gewoon naar mij toe lopen en ook niet dat ze bang was.

Ik heb haar er vlak voordat ze 3 werd weer uitgehaald en ze is toen naar de pensionwei gegaan en het is nu een jaar laten echt een braaf ding geworden.


In het begin had ze ook wel onrust hoor ze snapt er niks van als een paard de wei uit ging en later weer terug kwam. Ook had ze wat verlatingsangst maar toen heeft ze ook 1,5 week even alleen gestaan ( verplicht ze had een abces) en sindsdien is dat ook over.


En de jaren daarvoor behalve een halster , hoefsmid en verweiden niks mee gedaan lekker paard laten zijn.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37360
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 15:16

Teddy_Bambi schreef:
Sas_Mon schreef:
Ik zou verder weg gaan kijken. Een 2 jarige hoort in een kudde en niet in een buitenstal en binnenstal. Helaas ontwikkel je met dit soort stalopties alleen maar onrust en stalondeugden. Hoe groot is de wei als ze daar over 2 weken op kan? Als dat respectabel is zou ik haar verplaatsen als je iets fatsoenlijks gevonden hebt. Maar in ieder geval vòòr het eind van het weideseizoen. Als dat ook dit soort ministukjes zijn zou ik zsm voor een opfok of pensionstal verder weg gaan. Of een oproepje op fb/marktplaats oid voor een plek bij een particulier.


Ze hebben een flink stuk wei, denk wel meer dan 100 meter lang, 20 meter breed


Een flink stuk wei? Ter grote van iets meer dan twee rijbakken achter elkaar waar ze dan met meer instaan. Dat is eigenlijk een niet al te forse paddock. Nu in een ruimte buitenbox zonder dak in jaar eentje. :(:) Ik snap wel dat je merrie zo doet nu. Ze kan haar energie nergens kwijt. Niet alleen en niet met soortgenoten. :n

Daarnaast is ze krap aan 2 en nog lang niet toe aan werken meer dan leren meelopen, voeten geven en enge dingen zien. De longeerbak zal vermoed ik niet groter zijn dan rond 18 of 20 meter waarvoor ze eigenlijk nog te jong is.

En volgend jaar op 10 bij 10 met zijn tweeen (al zal het eerder 10 bij 5 zijn denk ik anders zijn het vier paddocks aan elkaar)? Dat is drie stappen heen en weer of een rondje net niet om de eigen as gedraaid. Ook te klein voor een en al helemaal voor twee dieren

Ik zou echt heel snel op zoek gaan naar een paardvriendelijkere stal waar ze meer ruimte heeft met vriendjes.
Laatst bijgewerkt door karuna op 21-04-22 15:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Fly_high

Berichten: 3324
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 15:16

DuoPenotti schreef:
dus in 10 x 10.....


Als je 2 paddocks van 5x5 samenvoegt wordt het eentje van 10x5 he, geen 10x10 ;)

Hoe dan ook helemaal niet geschikt voor 2 jonkies bij elkaar :n

BrankaZ

Berichten: 3904
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 15:16

Teddy_Bambi schreef:
Ik heb geen auto en geen mogelijkheid om te komen naar een opfok verderweg. Ik zal wel nog een keer kijken naar de opfokstallen in de buurt.

Als ik eerlijk ben vind ik dat je erg in problemen denkt in plaats van oplossingen en kijk je vooral naar wat je zelf nodig hebt in plaats van wat jouw paard nodig heeft. En dat wat ze nu krijgt voor haar niet voldoet blijkt uit haar gedrag. Een jong paard heeft ruimte nodig om zich lichamelijk goed te ontwikkelen en andere paarden (waaronder leeftijdsgenoten) om zich geestelijk goed te ontwikkelen.

DuoPenotti schreef:
dus in 10 x 10.....

Nee, 10 x 5. Ze krijgen dan 50 m2 (2 x 5 bij 5) samen in plaats van 25 m2 per paard.
Mijn paarden staan aan huis dus hebben die het luxe, maar zelfs op een pensionstal heeft mijn oudste gelukkig altijd ruimer gestaan dan dit.
De jongste heeft de eerste jaren van zijn leven in de Eiffel gestaan waar zijn fokker hem in de opfok had gestaan en heeft daar een mooie start gekregen.

DuoPenotti

Berichten: 30123
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 15:19

Fly_high schreef:
DuoPenotti schreef:
dus in 10 x 10.....


Als je 2 paddocks van 5x5 samenvoegt wordt het eentje van 10x5 he, geen 10x10 ;)

Hoe dan ook helemaal niet geschikt voor 2 jonkies bij elkaar :n

oh had gehoopt met dubbele dat ze echt dubbel bedoelde.
nog erger dit...

En dan lezen we een topic, mijn paard word in elkaar gemept door een ander, hoe kan dat toch?

De eerste vraag die er dan komt, hoe groot staan ze dan?
Ja groot, dubbel zo groot als de rest...


;(

Earth

Berichten: 7950
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 15:20

TS, ik zou idd gaan kijken in oplossingen in plaats van in problemen. Het is heel simpel, wil jij je paard een goede plek geven, dan zul je haar zsm een plek met vriendjes moeten aanbieden. Daar ga je zelf ook profijt van hebben, want als je dit neit doet, dan krijg je gegarandeerd gedragsproblemen, ow wacht, die zijn er eigenlijk al...
Dus zet je negatieve punten even opzij en kijk naar wat de positieve punten zijn voor je paard.

Fly_high

Berichten: 3324
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 15:40

DuoPenotti schreef:
Fly_high schreef:

Als je 2 paddocks van 5x5 samenvoegt wordt het eentje van 10x5 he, geen 10x10 ;)

Hoe dan ook helemaal niet geschikt voor 2 jonkies bij elkaar :n

oh had gehoopt met dubbele dat ze echt dubbel bedoelde.
nog erger dit...

En dan lezen we een topic, mijn paard word in elkaar gemept door een ander, hoe kan dat toch?

De eerste vraag die er dan komt, hoe groot staan ze dan?
Ja groot, dubbel zo groot als de rest...


;(


Helaas zijn dergelijke paddock maten redelijk "normaal" in de Randstad, voornamelijk op de wat meer traditionele stallen... Soms zijn de paddocks letterlijk maat van een box :') Waar ik sowieso geen voorstander van ben, maar voor een jonkie dat zijn ei verder helemaal nergens kwijt kan is het nog minstens 100x zo erg.

Weitje van 2000 m2 kan op zich prima zijn voor een wat ouder paard, maar voor een jong dier is het ook vrij krap.

Ik zou haar persoonlijk naar de opfok brengen. Geen idee of instromen in het voorjaar nog zou lukken, maar anders eerst naar gewone zomerweidegang brengen en in het najaar in een opfokgroep inscharen?

upendo

Berichten: 22310
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 15:42

Teddy_Bambi schreef:
Sas_Mon schreef:
Ik zou verder weg gaan kijken. Een 2 jarige hoort in een kudde en niet in een buitenstal en binnenstal. Helaas ontwikkel je met dit soort stalopties alleen maar onrust en stalondeugden. Hoe groot is de wei als ze daar over 2 weken op kan? Als dat respectabel is zou ik haar verplaatsen als je iets fatsoenlijks gevonden hebt. Maar in ieder geval vòòr het eind van het weideseizoen. Als dat ook dit soort ministukjes zijn zou ik zsm voor een opfok of pensionstal verder weg gaan. Of een oproepje op fb/marktplaats oid voor een plek bij een particulier.


Ze hebben een flink stuk wei, denk wel meer dan 100 meter lang, 20 meter breed

Dat is 2000m2. Dat is ook geen leven voor een jong paard. Die moet op een stuk van een aantal hectare kunnen staan met vriendinnetjes!

Als je al niet kan zorgen voor een goede huisvesting, hoe kun je dan goed zorg dragen voor de welzijn van je paard..? :(

Als de wiedeweerga laten instromen in de opfok per mei, anders duurt het weer een half jaar voor je haar kan laten inscharen in het binnenseizoen.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 16:08

Het hoeft ook niet perse een opfok te zijn hè?
Een weide met schuilstal en evt een ruime paddock is voldoende. Met een paar andere paardjes erop.
Zou leuk zijn als er eentje bij staat van rond haar leeftijd, waar ze dan mee kan spelen. Vooral oudere merries zijn niet zo speels...
Rijbak heb je nog niet nodig, dus die hoeft er niet te zijn; soms vergemakkelijkt dat de zoektocht wat.

Is er in de buurt niet zo iets kleinschaligs? Mss bij mensen aan huis bvb?

Dit soort plekjes moet je echt tegenaan lopen. Door rond te vragen en soms worden ze aangeboden op FB groepen of op Marktplaats.

Amber_anne

Berichten: 6959
Geregistreerd: 09-04-18

Re: 2 jarige merrie loopt alleen maar rondjes in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 16:09

Ts uit welke omgeving kom je. Misschien zijn hier nog bokkers die plekken kennen

DuoPenotti

Berichten: 30123
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 16:11

Nee opfok met 50 paarden zou ik ook niet voor kiezen.
Maar er zijn op opfok plaatsen met max 10 paarden per wei.
Of idd gewoon bij iemand particulier die ook een jonkie heeft staan en gezelschap zoekt.

Maar niet op zo'n klein stukje.

vooraan mijn toenmalige 2 jarige.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 21-04-22 16:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88104
Geregistreerd: 01-06-01

Re: 2 jarige merrie loopt alleen maar rondjes in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 19:32

Ik denk dat er al genoeg antwoorden zijn gegeven. Een jong paard hoort niet op de stal waar je nu staat. En 3x per week longeren/grondwerk is echt wel veel voor zo’n puppy. Veel op een kleine cirkel is sowieso niet heel goed voor die jonkies. Kilometers maken, gewoon rechtuit. Uit zichzelf. Spelen, slenteren, rennen, slapen.

Dat hoeft echt geen opfok te zijn. Genoeg oppervlakte op een wei of paddock paradise, in een gemengde kudde, kan ook heel prima zijn.
Als ze maar vrij kunnen bewegen met soortgenoten.

Mijn 2-jarige merrie (ook 2020) speelt minder dan de ruinen in de groep. Maar trekt echt wel een sprintje op zijn tijd en zoekt ook echt het gezelschap op van de andere paarden om te groomen of gewoon bij elkaar te zijn.
Ik poets haar 2x per week en 1x per week doen we wat grondwerk of maken we een wandeling. Meer dan genoeg. Verder mag ze lekker paard zijn.

_Reneee

Berichten: 5791
Geregistreerd: 24-09-07

Re: 2 jarige merrie loopt alleen maar rondjes in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 19:46

Sorry hoor, maar als jij een paard niet kunt geven wat hij nodig heeft (genoeg weidegang met soortgenoten), dan moet je eens goed overwegen of je dan überhaupt wel een paard moet nemen. Dit dier legt nu een basis voor de rest van haar leven en met een beetje pech krijg je gigantisch veel problemen.

Verder ga ik met mijn voorgangers mee. Triest verhaal dit weer…

Cioccolato

Berichten: 6666
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:01

Teddy_Bambi schreef:
Cioccolato schreef:
Je kan een bedrijf inschakelen die jou merrie naar de opfok brengt. Verder hoef je er weinig heen want zij hoeft ook weinig. Helemaal in de zomermaanden.
Zoek er 1 die ook in de winter maanden de groepen buiten zet.

Of een pensionstal waar de paddocks voor de winter wst groter zijn en ze minimaal 1 speelmaatje heeft waar ze ook mee kan spelen in die paddock dus. En dan de zomer de wei weer op.


Volgend winterseizoen komt er een ruin van haar leeftijd naar stal en komen zij samen in een dubbele paddock


Gezellig als ze samen kan staan volgrnde winter. Maar ze moeten wel in een paddock waar ze kúnnen spelen. Een sprintje trekken maar ook voor elkaar weg kunnen. Denk je dat dat lukt in die dubbele paddock? Weet je zeker dat het 5x5 is? Of is dat een gok.
Ik kan zelf geen afmetingen gokken.. dus misschien typ je dat het 5x5 is maar is het in het echt heel anders?

DuoPenotti

Berichten: 30123
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: 2 jarige merrie loopt alleen maar rondjes in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:08

Grote passen maken en je weet ongeveer hoe groot het is.

Oh Google maps.
Rechter muisknop afstand meten

Captain

Berichten: 21420
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:11

_Reneee schreef:
Sorry hoor, maar als jij een paard niet kunt geven wat hij nodig heeft (genoeg weidegang met soortgenoten), dan moet je eens goed overwegen of je dan überhaupt wel een paard moet nemen. Dit dier legt nu een basis voor de rest van haar leven en met een beetje pech krijg je gigantisch veel problemen.

Verder ga ik met mijn voorgangers mee. Triest verhaal dit weer…


Nou ga je lekker?

Cioccolato

Berichten: 6666
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:13

DuoPenotti schreef:
Grote passen maken en je weet ongeveer hoe groot het is.

Oh Google maps.
Rechter muisknop afstand meten


Dit. Zou het nog even een keer doen als ik jou was ts!

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: 2 jarige merrie loopt alleen maar rondjes in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:23

Reneee heeft toch gewoon gelijk? Ik snap het ook nooit als ik lees dat mensen een paard aanschaffen en geen paardwaardige plek ervoor hebben. Dat is toch ook gewoon raar?

Arianaaaa
Berichten: 536
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: In a galaxy far, far away

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:27

Ik ben het ook helemaal met Reneee en Kinke eens... Als je een paard niet kan geven wat het nodig heeft moet je simpelweg geen paard hebben/nemen. Hoe jammer dat dan ook is.
Laatst bijgewerkt door Arianaaaa op 21-04-22 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:27

Goed dat je gaat kijken naar opfok stallen. Naast dat de paddocks wel erg klein zijn heeft je merrie ook behoefte aan echt gezelschap, niet alleen over een draadje kroelen. Nu weet ze niet wat ze met zichzelf aan moet en energie te over waardoor ze gaat ijsberen. Dat is niet gezond, en ze leert niet hoe ze paard moet zijn.

Ik ben niet van het paarden met mensen vergelijken maar kleuters moeten ook ravotten, samenspelen en luisteren naar verschillende volwassenen. Dat leren ze niet als ze alleen in hun eigen achtertuintje mogen spelen. Daarbij is lekker languit kunnen rennen op een grotere wei goed voor hardere benen en een betere spier opbouw dus win win. En misschien kun je dan niet iedere dag langs maar 1 keer per maand, dat is echter niet voor eeuwig en je zorgt dan wel voor de beste start voor je merrie en dat is ook wat waard.

Captain

Berichten: 21420
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 20:35

Kinke schreef:
Reneee heeft toch gewoon gelijk? Ik snap het ook nooit als ik lees dat mensen een paard aanschaffen en geen paardwaardige plek ervoor hebben. Dat is toch ook gewoon raar?


Absoluut, maar ik lees bij TS geen onwil, hoogstens onwetendheid. Ze gaat nu toch op zoek, hoezo dan nog zo'n sneer er achteraan?