Hoe merk je als een paard geen respect voor je heeft?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Hoe merk je als een paard geen respect voor je heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:27

Als schuren een teken van respectloosheid is, wat Amanda ook mag, maar enkel en alleen in de stal/paddock als ze geen hoofdstel of halster om heeft. En als ik er geen zin in heb, dan zeg ik nee, en dan stopt ze gelijk. Ik zie dat niet, als een teken van geen respect. Maar waarom kan ik dan wel door op 5 meter afstand met de stem mijn paard terug dirigeren de stal in? Waarom kan ik haar dan stoppen met te gaan eten door enkel naar haar te kijken en te denken, je laat het. ? Waarom kan ik haar dan gewoon los laten staan bij het hek, zonder halster om, terwijl ik het hoofdstel pak om in te doen? Of valt dat onder opvoeding en is dat iets anders dan respect/geen respect?

Ook onder rijden, als zij wil doordrammen om naar galop te gaan, ik zeg enkel rustig nee, en ze doet niks. Ze zal het even later weer proberen, maar is gelijk te corrigeren als ik haar op voorhand waarschuw, of terugneem.

Enige waar ik nog problemen mee heb, is met uit de wei halen, mijn ouders laten de paarden namelijk wel grazen onder het uit de wei halen, terwijl ze dat van mij niet mogen, dus ze blijven het bij mij ook proberen.

Maar al met al heeft mijn pony veel vrijheid, veel zelfstandigheid, zal ook dingen mogen die anderen niet toestaan, maar als ik zeg dat het niet mag, dan gebeurt het niet, en reageert ze daar direct op. Volgens mij respecteert ze me wel, maar ziet ze me niet als absolute leider, dat wil ik ook niet, ik ben de meeste keren van de tijd leidend, maar ze mag gerust ook zaken op eigen initatief ondernemen, zolang ik maar het vetorecht heb, en dat gaat al jaren goed zo

Sammy78

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:32

protonja schreef:
dankje voor jullie tips over dat steigeren,maar je wil niet weten hoeveel hulp ik al gezocht heb, ALLES maar dan ook alles heb ik er al aan gedaan. K wou gewoon even nog kijken of iemand misschien de Ultimate(ofzoiets) tip had die ik nog niet geprobeerd heb. t gaat gewoon niet over, dus accepteer ik maar dat ze onder het dressuurmatige werk doet steigeren, en probeer ik ermee om te gaan, want voor de rest is het een SUPER paard, eg een droompaard en ze kan SUPER springen en daarvoor heb ik haar ook gekocht. het is zeker zeer vervelend, dat steigeren,maar ik heb echt alles al geprobeerd van dierenarts tot mensen die wat met zo'n paarden werken en ze van het probleem afhelpe,alles tevergeefs. en verkopen: wie wil zo'n paard nou kopen en dat doe ik een ander niet aan,dat is te gevaarlijk voor iemand die haar nog niet kent. maar verder klaag ik er ook niet over ofzow, maar ik vind dit wel iets van respectloos.


stijgert ze ook als je er zonder zadel op gaat rijden?

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Hoe merk je als een paard geen respect voor je heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:49

Maya,

Ik vind dat er een groot verschil zit in of jij bepaald of/wanneer een paard mag schuren, en een paard dat dit "zomaar"doet. Zo te horen heb jij een goed opgevoed paard dat naar jou luistert, dan is er geen probleem lijkt me!! Hoeft ook geen absoluut leiderschap te zijn, als je maar duidelijk en consequent bent naar je paard toe. Een paard is een kuddedier, wij niet...daar moet je een goed evenwicht in zien te vinden, waarbij zowel jij als je paardje je goed voelen!!

Oydis
Berichten: 262
Geregistreerd: 09-12-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Hoe merk je als een paard geen respect voor je heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:59

Inderdaad als je paard het lef in zijn hoofd haalt om tegen jou aan te gaan staan schuren ben je gewoon even grof gezegd Str*nt voor hem. Schuren mag, maar niet aan mij!! Ik liet het vroeger ook toe, omdat ik niet beter wist. Maar toen ons paard in de kreukels lag en weer is opgeknapt door een fysiotherapeut, is dit haar gelijk afgeleerd. De fysio wilde haar anders niet behandelen, het dier moet hier wel open voor staan.
Ik heb deze discussie nu dus ook met verschillende stalgenoten gehad en niemand is het met me eens.
Maar ach iedereen moet het voor zichzelf weten, maar die van ons mag het niet en doet het dus niet meer.

Sorlede
Berichten: 1197
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zuid-limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:05

@ mustang 2006, ja, t is eigenlijk meestal alleen als ik iets vraag, als ik lange teugel rij zal ze ook niet zo snel iets proberen. T ligt in ieder geval niet aan het zadel, dat vroeg jij je zeker af.

pmarena

Berichten: 48287
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:48

Ik ben het helemaal met je eens hoor Maya , het schuren op zich is zeker geen ramp , maar zoals met alles gaat het om de manier waarop.

Als ik de wei in kom bij andere paarden en ze komen meteen recht op me af rennen dat ik bijna opzij moet springen , ze geven me geen cm ruimte en gaan meteen staan schuren , dat pik ik dus niet. Opzouten , gewoon een paar meter ruimte om me heen vrij houden. En dan ga ik er zelf wel wel of niet naartoe voor een knuffeltje ofzo. Als ze dan aangeven dat ze graag even willen schuren dan mag dat een enkel keertje als ze zachtjes doen , of ik haal even een stevige borstel waartegen ze tekeer mogen gaan. Ik heb geen absolute wetten van wat wel en niet mag maar als ik het niet wil gebeurd het ook niet. Daar hebben ze respect voor. Hebben ze dat niet dan is de consequentie niet leuk (het mag dan op dat moment helemaal niet meer) en dan doen ze de volgende keer dat ze weer eens mazzel hebben en het mag , wel voorzichtiger omdat ze weten dat het anders over is

Met grazen ook , soms laat ik ze wel even grazen aan de hand onderweg naar of van de wei. Als ik er even tijd voor heb. Maar wil ik het niet dan moeten ze ook niet blijven dreinen.

Rena en de anderen krijgen heel veel vrijheid van mij om zelf keuzes te maken , maar maken ze er misbruik van of gaan ze vervelend om met die vrijheid / hebben ze geen respect voor mijn vrijheid en plezier , dan is het over. Ik ben altijd de baas als het erop aankomt , maar stel me meer op als vriend en wil graag dat ze zelf keuzes maakt en nadenkt. Dat is gewoon wederzijds respect. Hoe braver en verstandiger en respectvoller ze met mij omgaat , hoe meer vrijheid ze krijgt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 18:42

Met je laatste alinea ben ik het goed eens Pmarena. Heel goed zelfs. Met Aman ben ik ook kilometers verder qua band en vrijheid en begip dan met Dewi. Dewi behandel ik op een heel andere manier, omdat zij vrijheid en zelfstandigheid niet goed begrijpt, ze is heel erg gewend om te wachten tot ik wat beveel. Terwijl ik nu probeer haar zover te krijgen dat ze eens zelf dingen onderneemt. Maar dat gaat moeizaam, maar zo is haar karakter weer Ze is gewoon een ander paard, en heeft een andere benadering nodig

Al moet ik wel zeggen dat ik van een ander (vreemd) paard, schuren of een duw totaal niet accepteer. Bij andere paarden ben ik veel meer volgens het standaard gedrag/omgang bezig, dit omdat een ieder daar toch weer zijn eigen ideeën over heeft, en zo zit je meestal niet verkeerd.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:59

Ik heb met mijn paard ook een dominantieprobleem. Aan het halster gaat hij er soms vandoor. Middels NH en goed opletten en hem steeds alert houden gaat het beter maar het nadeel is dat als hij het weer eens voor elkaar krijgt hij ook gelijk zijn zin krijgt doordat ik hem niet kan houden en hij dus weer los over het erf sjeest.
Probeer verder wel consequent met hem om te gaan. Niet schuren, ruimte maken als ik de stal in kom, hand omhoog = halthouden.

pmarena

Berichten: 48287
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 00:03

Consequent zijn , eerlijk zijn , leuke dingen met het paard doen waardoor die je als een vriend ziet en niet als iemand waarbij hij altijd alleen maar "dingen moet doen" , dan is dat gewoon een kwestie van tijd als het goed is DendroFleur. Hoe meer band je samen krijgt hoe meer respect je voor elkaar ontwikkeld , allebei een beetje geven en nemen en dan komt het met de tijd vanzelf goed , dat is het mooie

Die van mij weet ondertussen dat ik haar graag een plezier doe , door bvb. ipv rijden lekker met d'r aan de hand te gaan grazen , dat ik haar meeneem naar een plekje waar lekker groen staat zoals riet ofzo , dat vindt ze heerlijk !

Of als zij aangeeft echt geen zin te hebben om aan het werk te gaan maar in de wei wil blijven , dan hoef ik niet kostte wat kost dat dier mee te nemen , keertje overslaan kan best

Als ik dan wel eens op mijn strepen sta dan settelt ze zich daar ook makkelijk in , ze is bijdehand genoeg om te begrijpen dat het dan mijn beurt is om m'n zin te krijgen

Zo ook met dingen als lostrekken bij het lopen , als het paard doorheeft dat je hem regelmatig matst met iets leuks , en een vriend bent , niet iemand die alleen maar stom werk wil doen met hem , dan matst die jou terug door gewoon braaf bij je te blijven ook al wil die eigenlijk graag weg. Klinkt misschien iets te ingewikkeld maar een eerlijk paard werkt wel op die manier.

Je matst elkaar hier en daar. Zoals Rena gisteren nog , stalbaas was met tractor bezig voor het eerst sinds tijden , en Rena vond het maar niks , maakte elke keer dat ze wegkwam als het ding langskwam.

Ik haalde haar en de 2 Friezen uit de wei , die het ook maar eng vonden , om ze naar de overkant naar de andere wei te brengen.

Dus touwtje Rena in ene hand , en touwtjes van Friezen in andere hand , Friezen zijn van stalgenoot dus die hield ik het vesrte weg van de tractor , Rena moest er toch maar een meter of 2 ernaast langs. Alle 3 stokten ze dat ze bibberig minstens 10 meter afstand wilden houden , Rena wilde al omdraaien of met een flinke boog aan de andere kant van mij er snel langs sjezen , maar ik zei tegen haar , op een rustige , duidelijke serieuze toon , al haar aandacht bij mij : Rena nu even niet. Help me even. Komop ga jij maar rustig voorop lopen dan komen die Friezen ook mee. Friezen : hup meelopen jongens , dan gaan we GRAZEN. AAN DE OVERKANT. (die woorden gebruik ik steeds als ik ze overzet dus moeten ze onderhand wel kennen) ze begrijpen dus dat ik het alleen maar doe voor hen zodat ze in de leukere wei kunnen staan.

En wat rillerig en met een ingehouden snort loopt Rena rustig en zichzelf kalm houdend erlangs , de Friezen drentelen er ook wat huppelig langs , maar geen touwtje heb ik aan moeten spannen.

Super toch dat ze doorhebben dat ik ze mats , en mij even terugmatsen zodat we soepeltjes erlangs kunnen terwijl ze eigenlijk het liefst ver uit de buurt zouden blijven van die rare blinkende metalen rammeldingen die aan die tractor hangen ?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:30

Mijn paard heeft voor mij wel respect, voor mijn moeder iets minder. Als ik zijn hoofdstel uitdoe probeert ie wel eens te schuren, maar ik x Eh of een tik en het is klaar. Ook wil die na het rijden als ik ff niet oplet wel eens aan de voerbak schuren met hoofdstel en dat mag ie dus ook niet. Bij mijn moeder doet ie het heeel erg, dat schuren, maar ze is niet streng genoeg voor hem daarin.
Als hij naast me meeloopt blijft ie goed naast me en stopt zodra ik stil ga staan, bij mijn moeder loopt ie dan hierin ook door.
En de 1e x dat ik biks voor hem in de voerbak gooide beukte die me zo lomp aan de kant dat ie een mep met de voerschep heeft gehad en sindsdien doet ie dat ook niet meer, nu wacht hij netjes tot ik aan de kant ga.
Wat ie nog wel doet, maar dat is moeilijk af te leren doordat ie het niet altijd doet, is dat als je de staldeur opendoet zodat ie naar buiten kan dat ie soms nog weleens iets te enthousiast eruit wil.

pmarena

Berichten: 48287
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:33

Oja , dat is ook een leuke ja , dwars door je heen naar hun voer duiken

Merlijn
Berichten: 587
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: In zuid Nederland

Re: Hoe merk je als een paard geen respect voor je heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:59

Onze paarden mogen ook niet aan ons schuren, maar daar hebben ze allebei dezelfde oplossing voor gevonden. Als ze na het rijden een kriebelig zweethoofd hebben schuren ze aan hun eigen voorbeen. Daar gaat het hoofdstel niet van stuk, wij worden niet vies en hun jeuk is weg .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 12:10

Maar ik denk dat veel mensen het soms ook een beetje verkeerd begrijpen. Een paard dat schuurt heeft gewoon jeuk en gebruikt daar het eerste dat het ziet tegen als schuurpaal.. Maar zoals Merlijn ook zegt, daar kunnen ze best hun eigen voorbeen voor gebruiken.
Ik denk dat respect ook wel degelijk iets te maken heeft met de opvoeding, als je consequent en duidelijk tegen je paard bent en hij doet toch dingen die hij niet mag, loopt je omver, draait z'n kont naar je toe of drukt je tegen de muur, dan vind ik dat wel respectloos.
Ik weet alleen niet of je dat bij paarden hetzelfde kunt zien als bij mensen.. Als een paard iets doet wat jij respectloos vindt, dan bedoelt dat paard het misschien niet zo maar begrijpt hij je misschien gewoon niet goed.

pmarena

Berichten: 48287
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 12:17

Hij zal het misschien niet expres doen , van gnagna ik ga jou even pletten.

Maar alleen al het feit dat ze geen rekening met je houden is een gebrek aan respect.

Heeft een paard respect voor je dan beseft hij dat het niet erg aardig is om je in gevaar te brengen / pijn te doen.

Beseft hij dit niet of doet hij het expres , dan is het allebei gewoon het ontbreken van respect.

Zelfs als je met een paard aan het halster loopt en het schrikt ergens van waardoor die opzij springt , dan springt hij echt niet bovenop je hoor als hij respect voor je heeft. Omdat hij zich bewust is van z'n verantwoordelijkheid naar jou toe , om jouw als baasje en vriend zijnde niet pijn te doen.

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:04

judith_cloud schreef:
Vooral als je paard geen rekening met je houdt, de baas speelt of zich niks van je aan trekt kun je, denk ik, spreken van geen respect.

Respect krijgen kun je het beste doen door respect voor hem te hebben en respect terug te eisen. Zeker zijn van jezelf helpt heel erg. Eisen dat hij op je let, rekening met je houdt. Niet eens met geweld. Ik vind het moeilijk uit te leggen van achter de computer maar er zijn zat bokkers die je kunnen helpen.

Oh en domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.



mee eens!