Probleem met 2-jarige

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:15

GRONDWERK-GRONDWERK-GRONDWERK-GRONDWERK-GRONDWERK-GRONDWERK-GRONDWERK-GRONDWERK!!!!

Een tweejarige verkopen zonder dat je er ook maar iets mee hebt gedaan lijkt me onnodig. Paard mist opvoeding en respect tegenover jou, en daar is aan te werken. Maar dat moet je wel willen. Verkopen is de makkelijkste weg en de meest snelle oplossing.

Ik kan alleen adviseren om grondwerk te gaan doen. Als je geen zin hebt om er veel aan uit te geven, koop het boek " Grondwerk:" van Inge Teblick, een touwhalster, leadrope en carrot stick en probeer het daarmee.

Ik zou het voor mezelf toch echt niet verkroppen als ik haar zou verkopen zonder op zijn minst wat te hebben geprobeerd. En daarvoor hoef je haar toch echt niet uit handen te geven.

Anoniem

Re: Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:36

Niet verkopen.. Nog niet opgeven!
Koop eens een boek over grondwerk of 'Beter omgaan met uw paard' is ook een échte aanrader, heel veel tips en ws veel herkenbare dingen.
Succes!!

inge_aryn
Berichten: 231
Geregistreerd: 21-09-05

Re: Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 13:37

Een boek lezen over grondwerk is voor iedereen een aanrader, MAAR uit een boek kun je niet alles leren. Ik denk dat het belangrijk is dat je een goede begeleiding krijgt en wanneer die er niet is zou ik niet verder alleen dingen uitproberen. De kans dat het dan steeds erger wordt is groot.

Ik hoop dat het nog goed gaat komen tussen jullie. Ook wanneer je besluit een ouder paard te kopen denk ik dat je begeleiding moet krijgen.

Ik vind het goed dat je inziet dat het door jou gedrag komt. Veel mensen zien dit niet in. Doordat je het inziet kun je eraan gaan werken. Veel succes!

clara
Berichten: 666
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 17:15

Denk er nog eens goed over na of je haar wilt verkopen, ik heb ook wat problemen gehad met mijn jaarling, totdat ik in ging zien dat ik wat harder voor hem moest zijn en dat heeft echt geholpen. Hij heeft nu meer respect voor mij en loopt niet meer over mij heen. Als hij wat ouder is ga ik ook zeker grondwerk met hem doen omdat het toch een dominant typetje is. Ik wil je aanraden om ( zoals al eerder gezegd ) grondwerk met haar te gaan doen. Dan gaat ze jou meer als leider zien. Jullie moeten het allebei nog leren en daar moet je tijd en energie in steken.

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Re: Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:13

Niet opgeven! Er zijn genoeg personen die je kunnen helpen! Je leert dan zelf consequenter te worden door middel van eenvoudige oefeningen en dan hoef je je paard niet meer weg te doen! Er zijn cursussen voor maar ook privebegeleiding. Wij kunnen je ook helpen, maar zijn echt niet de enige!

dry

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Betuwe

Re: Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 07:57

Cassidy schreef:
GRONDWERK-GRONDWERK-GRONDWERK-GRONDWERK-GRONDWERK-GRONDWERK-GRONDWERK-GRONDWERK!!!!

Een tweejarige verkopen zonder dat je er ook maar iets mee hebt gedaan lijkt me onnodig. Paard mist opvoeding en respect tegenover jou, en daar is aan te werken. Maar dat moet je wel willen. Verkopen is de makkelijkste weg en de meest snelle oplossing.

Ik kan alleen adviseren om grondwerk te gaan doen. Als je geen zin hebt om er veel aan uit te geven, koop het boek " Grondwerk:" van Inge Teblick, een touwhalster, leadrope en carrot stick en probeer het daarmee.

Ik zou het voor mezelf toch echt niet verkroppen als ik haar zou verkopen zonder op zijn minst wat te hebben geprobeerd. En daarvoor hoef je haar toch echt niet uit handen te geven.


Helemaal mee eens!

Ziron

Berichten: 483
Geregistreerd: 12-04-06

Re: Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:16

ik kan het alleen maar beamen , nog niet opgeven , mijn tweejarige had er een handje van om over mijn man heen te lopen omdat die nogal groen is met paarden en dus niet zeker overkwam,
ik heb hem toen echt met elkaar aan het werk gezet onder begeleiding van mij,

en nu gaat het steeds beter met hun, het heeft wel tijd nodig maar wat niet met paarden geef het niet te snel op

rome is ook niet in een dag gebouwd

melaniepk

Berichten: 2234
Geregistreerd: 02-04-06

Re: Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:26

sjonge hallo wordt eens wakker !!!!!
je hebt dat paardje nog maar 2 weken ? of heb ik dat verkeerd ?
repect zul je moeten verdienen en dat zal heus niet in 2 weken hoor ! geef je paardje de kans om jou te leren kennen en jij je paard.... 2 weken....sjonge....als je haar nou een half jaar tot jaar had en dr was dan nog niets mee te doen oke...maar wees even realistisch , je paardje wordt uit haar vertrouwde omgeving weggerukt, bij jou gezet...ze kent je niet.....dus denkt ja toedeloe, ik wil naar huis... en dit zal je met elk ander paard hebben !
tot dat jij haar laat zien oke je de tijd om te wennen...maar ik pik het niet wat je doet.....gooi die zweep eens weg en ga dingen doen die wel goed gaan...beloon haar hier extra voor, de dingen die nog niet goed gaan kan je aan gaan beginnen als je een beetje een band heb opgebouwd...
suc6 !

Sapphire

Berichten: 1671
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Poortugaal (Rotterdam)

Re: Probleem met 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:53

Ik zie in je profiel dat hij ook maar met 2? andere paarden staat. Ik zou hem in jou geval naar een opfok brengen, waar ze lekker in het land kan staan met een stuk of 20 andere paarden. Afentoe even langs komen, kijken hoe het met hem is, appeltje geven en voorderest lekker met rust laten! Die jonge paarden leren het meest van elkaar.

Mijn jaarling staat ook in de opfok, echt heerlijk. In de zomer staan ze met een stuk of 20/30 op het land, en swinters staan ze snachts in een groep van 10/15 in een hele grote loopstal, en overdag in een grote buiten-paddock.
Nu heb ik het voordeel dat ik der zelf gefokt heb, en dus vanaf der geboorte al met der bezig ben geweest. In de periode toen ze nog bij der moeder stond heeft ze dus geleerd meelopen en vaststaan enz. Toen ze afgespeend was (met 9maanden!) is ze naar een opfok in Utrecht gegaan. Een uurtje rijden voor mij (ik woon in Rotterdam), maar ik heb der liever wat verder weg waar ze het goed heeft, dan dichtbij waar ze bijv. swinters niet buitenkomen. Ik ga nu 1 of 2x in de maand even kijken hoe het met der is. In de winter haal ik der dan meestal even uit de groep en borstel der, geef een appeltje en zet der dan weer terug. In de zomer geef ik der alleen een appeltje en kroel ik even met der. Ze komt ook altijd naar me toe als ik langskom.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en nog een keer goed na wilt denken voordat je hem verkoopt. Tis een heel leuk beestje!