Bokkend traag paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 20:22

Esther_ schreef:
Staat er op https://www.kvapaardenrevalidatie.nl/?page_id=1023 geen trainer die bij jou in de buurt komt? Deze kijken in ieder geval naar hoe het paard zijn lijf gebruikt, zijn balans/scheefheid etc.


Nee helaas zelfs niet een in een straal van 100km

Babootje schreef:
De fokker is toch degene van wie je het paard hebt gekocht TS?
In ieder geval succes ermee' laat je nog eens weten hoe het met jullie gaat? Ben er wel nieuwsgierig naar hoe dit gaat aflopen.


Ja hij heeft hem gefokt, ingereden en aan mij verkocht. Heel behulpzaam en wikt graag over een week of 2 horen hoe het met ons gaat. Tegen die tijd zal ik hier ook een update plaatsten.

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 20:23

Esther_ schreef:
Staat er op https://www.kvapaardenrevalidatie.nl/?page_id=1023 geen trainer die bij jou in de buurt komt? Deze kijken in ieder geval naar hoe het paard zijn lijf gebruikt, zijn balans/scheefheid etc.


Nee helaas zelfs niet een in een straal van 100km

Babootje schreef:
De fokker is toch degene van wie je het paard hebt gekocht TS?
In ieder geval succes ermee' laat je nog eens weten hoe het met jullie gaat? Ben er wel nieuwsgierig naar hoe dit gaat aflopen.


Ja hij heeft hem gefokt, ingereden en aan mij verkocht. Heel behulpzaam en wikt graag over een week of 2 horen hoe het met ons gaat. Tegen die tijd zal ik hier ook een update plaatsten.

Zucchero

Berichten: 2493
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Helmond

Re: Bokkend traag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:21

Waarom ga je niet een keer bij Marcelle de Kam lessen? Zij is echt goed en positief in haar no- nonsense benadering.

Ketly

Berichten: 5936
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Bokkend traag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:50

Ik denk dat je op dit moment je eigen pad even moet gaan bewandelen TS, verstandige keus. Komt vast goed met jullie en ben erg benieuwd naar updates!

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:53

Ik denk dat je paard verbetert als jij zelf onafhankelijker gaat zitten.
Blijf met lichtrijden dichter bij je zadel en laat je niet in het zadel (=rug van het paard) ploffen maar ga rustig zitten, Voel en volg het ritme van het paard, laat je door het paard omhoog 'gooien' en ga rustig weer zitten. Hou je armen ontspannen en hou je handen op de plaats, buig in je ellebogen, nu gaan je handen mee op en neer bij het lichtrijden. Blijf met galopperen zitten en laat je meenemen door zijn beweging, jij belemmert nu zijn beweging door het duwen met je zit en je handen vastzetten bij de schoft.
Deze dingen geven veel belasting op de rug en in de mond, het paard kan zijn rug niet ontspannen en zijn hoofd niet stil houden.

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Re: Bokkend traag paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 08:33

Even een korte update voor jullie.
Het bokken is nagenoeg gestopt. Heb nog 1 bok gehad toen zijn vriendje de bak uit liep en hij niet mee mocht, veder niets.
Helaas nog geen nieuw zadel kunnen vinden. Hij blijkt best een moeilijke rug te hebben voor standaard zadels. Nieuw vind ik nogal riskant voor zo'n jong ding wat nog gaat veranderen.
Tempo is nog steeds te traag, maar er komen stukjes dat hij actiever wordt, het knikken met zijn hoofd is dan ook nagenoeg weg.
Ontdpanning is soms nog moeilijk, maar zeker aan het einde van het rijden komt het steeds meer.
Volgende week heeft hij een week vrij.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Bokkend traag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 08:37

Dat klinkt als een fijne update :)

DuoPenotti

Berichten: 30097
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 08:43

Wat een fijne update.

Is een (semi) boomloos zadel niets voor je? Misschien is die wel op maat te krijgen?

Elisa2

Berichten: 37642
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:33

Zonnetje97 schreef:
Even een korte update voor jullie.
Het bokken is nagenoeg gestopt. Heb nog 1 bok gehad toen zijn vriendje de bak uit liep en hij niet mee mocht, veder niets.
Helaas nog geen nieuw zadel kunnen vinden. Hij blijkt best een moeilijke rug te hebben voor standaard zadels. Nieuw vind ik nogal riskant voor zo'n jong ding wat nog gaat veranderen.
Tempo is nog steeds te traag, maar er komen stukjes dat hij actiever wordt, het knikken met zijn hoofd is dan ook nagenoeg weg.
Ontdpanning is soms nog moeilijk, maar zeker aan het einde van het rijden komt het steeds meer.
Volgende week heeft hij een week vrij.


Dat klinkt goed, fijne update!

Jammer dat hij een lastige rug lijkt te hebben, wellicht is tijdelijk iets simpels kunststof met een verwisselbare voorboom oid een optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:05

Zonnetje97 schreef:
Even een korte update voor jullie.
Het bokken is nagenoeg gestopt. Heb nog 1 bok gehad toen zijn vriendje de bak uit liep en hij niet mee mocht, veder niets.
Helaas nog geen nieuw zadel kunnen vinden. Hij blijkt best een moeilijke rug te hebben voor standaard zadels. Nieuw vind ik nogal riskant voor zo'n jong ding wat nog gaat veranderen.
Tempo is nog steeds te traag, maar er komen stukjes dat hij actiever wordt, het knikken met zijn hoofd is dan ook nagenoeg weg.
Ontdpanning is soms nog moeilijk, maar zeker aan het einde van het rijden komt het steeds meer.
Volgende week heeft hij een week vrij.


Je hebt zadels, zoals deuber, die je kan aanpassen aan je paard. Ik heb er zo eentje 2 jaar voor mijn jonkie gehad. Deuber is aan te passen met een imbus sleutel, andere merken hebben een verwisselbare boom. Vooral in Duitsland kan je een 2de hands deuber al eens op de kop tikken. Ik heb nu een specialized saddle, kan je ook aanpassen op je paard dmv inlages. Deze zadels komen minder snel 2de hands op de markt en zijn eigenlijk ontwikkeld voor gangenpaarden, waardoor ze meer schouder vrijheid geven. Ze kunnen echter ook op een gewoon paard.

manubres

Berichten: 2787
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:04

Zonnetje97 schreef:
Even een korte update voor jullie.
Het bokken is nagenoeg gestopt. Heb nog 1 bok gehad toen zijn vriendje de bak uit liep en hij niet mee mocht, veder niets.
Helaas nog geen nieuw zadel kunnen vinden. Hij blijkt best een moeilijke rug te hebben voor standaard zadels. Nieuw vind ik nogal riskant voor zo'n jong ding wat nog gaat veranderen.
Tempo is nog steeds te traag, maar er komen stukjes dat hij actiever wordt, het knikken met zijn hoofd is dan ook nagenoeg weg.
Ontdpanning is soms nog moeilijk, maar zeker aan het einde van het rijden komt het steeds meer.
Volgende week heeft hij een week vrij.


Wat fijn! Wat ben je nu anders gaan doen dan eerder?
Wat betreft zadel, klopt helemaal wat je zegt...dat een jong paard nog erg veranderd. Ik heb een Bates zadel...die heeft binnen een jaar al twee keer een andere boom erin gekregen. Dat is makkelijk te doen, omdat het een zadel is met verwisselbare boom is.

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Re: Bokkend traag paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 12:45

@manubres. Ik rij nu enkel met mijn springzadel en ik ben meer consequent op tempo, rij niet te lang max 20/30min. Zodra het goed gaat stop ik. Met instappen en uitstappen neem ik de lengtebuiging en stelling binnen/buiten mee om hem meer in balans te krijgen. Tussenin laat ik het hoofd voor wat het is en focus ik op tempo.
Het is nog niet zoals ik zou willen, maar denk dat hij nooit een heel voorwaarts paard zal worden. Zolang hij zijn lijf maar goed gaat gebruiken.
Over 2 weken krijg ik les van iemand die academische rijkunst studeert in rechtrichten vanaf de grond en balans en zit vanuit het zadel.
Maar eerst een weekje vrij om alles te verwerken van afgelopen dagen.

manubres

Berichten: 2787
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 12:55

Zonnetje97 schreef:
@manubres. Ik rij nu enkel met mijn springzadel en ik ben meer consequent op tempo, rij niet te lang max 20/30min. Zodra het goed gaat stop ik. Met instappen en uitstappen neem ik de lengtebuiging en stelling binnen/buiten mee om hem meer in balans te krijgen. Tussenin laat ik het hoofd voor wat het is en focus ik op tempo.
Het is nog niet zoals ik zou willen, maar denk dat hij nooit een heel voorwaarts paard zal worden. Zolang hij zijn lijf maar goed gaat gebruiken.
Over 2 weken krijg ik les van iemand die academische rijkunst studeert in rechtrichten vanaf de grond en balans en zit vanuit het zadel.
Maar eerst een weekje vrij om alles te verwerken van afgelopen dagen.


Dat klinkt als goed bezig zijn! Heb geduld!

oji

Berichten: 4282
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Bokkend traag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 13:35

Fijn dat het goed gaat!

Misschien kun je ergens een oude KN Symphonie op de kop tikken, die liggen op heel veel verschillende modellen paard prima. Beetje ouderwets dressuurzadel zonder diepe zit of veel wrong, maar ik vind ze heerlijk zitten.

Tijn8
Berichten: 511
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: Bokkend traag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 16:58

Wat een fijne update!
Ik heb op mijn jonge paard Kentaur zadels liggen, die zijn ruim vertelbaar door de zadelmaker.
maar ik weet niet of ze kort vallen en ook niet wat zo lastig is bij jouw paard. Kentaur zadels zijn in ieder geval niet heel duur en aardig 2e hands aan te komen.

Nicje87

Berichten: 9857
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Bokkend traag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 18:32

Wat super fijn TS!!!

Elisa2

Berichten: 37642
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 10:01

Zonnetje97 schreef:
@manubres. Ik rij nu enkel met mijn springzadel en ik ben meer consequent op tempo, rij niet te lang max 20/30min. Zodra het goed gaat stop ik. Met instappen en uitstappen neem ik de lengtebuiging en stelling binnen/buiten mee om hem meer in balans te krijgen. Tussenin laat ik het hoofd voor wat het is en focus ik op tempo.
Het is nog niet zoals ik zou willen, maar denk dat hij nooit een heel voorwaarts paard zal worden. Zolang hij zijn lijf maar goed gaat gebruiken.
Over 2 weken krijg ik les van iemand die academische rijkunst studeert in rechtrichten vanaf de grond en balans en zit vanuit het zadel.
Maar eerst een weekje vrij om alles te verwerken van afgelopen dagen.


Ik wil geen *azijnzeiker* zijn en zat te twijfelen om dit te typen. Allereerst rechtrichten is altijd goed, en grondwerk natuurlijk. Ik ken helaas maar weinig mensen die Academische rijkunst beoefenen en daadwerkelijk een paard goed het lijf kunnen laten gebruiken. Ik hoop dat dit de uitzondering op de regel is.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Bokkend traag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 10:03

Die ervaring heb ik helaas ook, maar laten we niet gelijk van het ergste uitgaan.

Sintara

Berichten: 7462
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Bokkend traag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 10:07

Als het gedrag verbetert en ts en paard genieten, vind ik dat het beter gaat :)

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 12:03

Elisa2 schreef:
Ik wil geen *azijnzeiker* zijn en zat te twijfelen om dit te typen. Allereerst rechtrichten is altijd goed, en grondwerk natuurlijk. Ik ken helaas maar weinig mensen die Academische rijkunst beoefenen en daadwerkelijk een paard goed het lijf kunnen laten gebruiken. Ik hoop dat dit de uitzondering op de regel is.


Ik kan je vertellen dat zij dat wel doet. Ze doet de 5 jarige HBO opleiding gedragsleer en biomechanica. Heb haar de filmpjes laten zien die ik hier ook gezet heb en kon al veel zien. Wat hier eigenlijk ook al gezegd is. Dit was haar reactie:

"Ik zie eigenlijk al een paar belangrijke dingen, jouw hand, zit en been.
De positie van jouw zit is niet voldoende om hem over de rug in ontspanning te krijgen, je zit zoals men dat noemt in de ‘stoelzit’, jouw onderbeen kan jou niet ondersteunen en doordoor land je te intens en te ver achter in je zadel want hem stoort in de beweging.
Ik zie dit nl. terug in het ‘knikken’ van zijn hals in de beweging.
Iemand die hier niet bekend mee is zou zeggen dat hij onregelmatig of kreupel loopt.
Het zit niet in de voornemen.
Verder ligt je zadel denk ik net teveel op zijn schouder want hem belemmerd in de schouderbeweging.
Je bent met je lichtrijden en je zit ook net achter de beweging van je paard en dat alles zorgt ervoor dat hij op de ‘handrem’ gaat lopen want jij zit niet goed boven het zwaartepunt dus hij raakt uit balans.
Het bokken kan een reactie zijn van hem om jou meer naar voren te zetten om de druk achterin zijn rug te ontlasten"

Ik heb er vertrouwen in dat ze ons verder kan helpen. Ben benieuwd ver 2 weken.

Elisa2

Berichten: 37642
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Bokkend traag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 12:18

Ik hoop het echt, bovenstaande klinkt in ieder geval goed.

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 13:22

en mocht het niet zo zijn stoppen we er weer mee. Zo simpel is het dan ook.

maras

Berichten: 2348
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Bokkend traag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 08:44

Dat klinkt heel goed, een goede instructeur die vanaf de grond mee kijkt is zo fijn en kan veel problemen oplossen. Wanneer komt ze?

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 19:29

maras schreef:
Dat klinkt heel goed, een goede instructeur die vanaf de grond mee kijkt is zo fijn en kan veel problemen oplossen. Wanneer komt ze?


11 april, zal vertellen hoe het ging!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 19:51

Jullie zijn goed bezig!