slechte ervaringen met castreren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:01

Ik zou het er geloof ik maar niet op wagen. Als ze er al achter komen ben je wel zwaar de banketstaaf

Mijn stoere vent blijft voorlopig nog maar even een echte vent... Zolang er niet meer problemen boven water komen.

zelito

Berichten: 374
Geregistreerd: 24-12-05

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:25

Nee ik ook niet, die regel is er niet voor niets, neem ik aan...

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:07

zelito schreef:
Maar als een hengst eens problemen bezorgd met een onervaren wedstrijdruiter en ze weten of ze checken dat ze geen L2+1 hebben gereden met een ander paard, dan hang je denk ik.


dat is ook 1 van de reden. we wouden eerst gewoon een startkaart aanvragen en kijken hoe ver we kwamen maar stel dat er iets gebeurt dan hang je dus wel erg flink ook. het staat in het regelement en er staat zelfs bij als je hengst zo veel mogelijk in een erg goed afgesloten ruimte moet staan. ik vind die regel aan de ene kant flauwekul.want anders had ik hem dus hengt kunnen houden en kunnen starten. maar aan de andere kant krijg je dan van die gevaarlijke tafarelen. en ik kan wel blijven wachten tot ik een ander paard heb gevonden maar die vind je hier in de buurt niet zo makkelijk. en moet ik dan weer kosten gaan maken en veel tijd over gaan hebben en dat heb ik niet. daar zit ook een groot deel in. ik ken er ook genoeg die paar jaar geleden een hengst hebben gestart en hebben ook gevraagd via via hoe hun dat toen gedaan hebben maar dat is onbekend.

Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:04

zelito schreef:
Maar als een hengst eens problemen bezorgd met een onervaren wedstrijdruiter en ze weten of ze checken dat ze geen L2+1 hebben gereden met een ander paard, dan hang je denk ik.

Maar zonder startkaart mag je zowiezo niet starten. En bij aanvraag daarvan checken ze meteen welk nieveau je gereden hebt.

zelito

Berichten: 374
Geregistreerd: 24-12-05

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:51

Nee Nee, Daarom snap ik niet hoe mensen alsnog dan hebben kunnen starten met een hengst, misschien hebben ze het paard opgegeven als ruin ofzo.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:59

En misschien dat men toch niet zo secuur is met controleren als zo vaak wordt beweerd.
En misschien zijn ze wel zo eerlijk geweest om te melden dat het een hengst is, en dat er niet moeilijk over werd gedaan. Ik heb de ervaring dat een brutaal mens soms de halve wereld heeft, maar als je niet durft je het maar half zo ver schopt.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 21:26

jha het zou allemaal kunnen. kunnen hem ook aangegeven hebben als klophengst ofzo. maar volgens mij mag je dan nog neit starten. toch wou ik het risico niet nemen als er iets zou gebeuren. het hoeft niet alleen aan mij te liggen of aan mijn paard kan ook aan andere liggen.

zelito

Berichten: 374
Geregistreerd: 24-12-05

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:41

Ik ga het zeker weten ook niet wagen, hoe brutaal ik ook ben Pling .
Maar dat klopt wel Cassidy...

Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 18:27

Toen we voor mijn dochter's hengst de dagstartkaart voor de PAVO Cup aanvroegen, kregen we een telefoontje dat ze geen ( minimaal) L2+1 had gereden en dus geen hengst mocht starten. Aangezien ze in België op een hoger niveau heeft gereden, moest de Belgische Bond een fax sturen met haar hoogst gereden klasse daar in officieële door de bond georganiseerde wedstrijden. Dat is toen omgerekend naar Nederlands niveau. Aaan de hand daarvan heeft ze de dagstartkaart gekregen om met een hengst te mogen starten.
Anders had ze absoluut geen startkaart voor de hengst gekregen.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 23:22

mischien een stomme vraag maar mag je in bels wel met een hengst starten zonder L2 met winst te hebben gereden? ben ik wel benieuwd naar

maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:18

ik heb een vraagje en ik weet niet of hij al gesteld en beantwoord is hier, maar ik stel hem toch maar even:..
Klopt het dat als je een hengst ruint (bij mij dus op 3 jarige leeftijd) dat hij een groeispurt krijgt..of kans op een groeispurt?

zelito

Berichten: 374
Geregistreerd: 24-12-05

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:24

Nou, ik hoor van zoveel mensen dat ze kleiner blijven als ze hengstblijven en als ze geruind zijn dat ze dan een groeispurt krijgen, maar ik hoor ook van veel mensen dat het omgekeerd is..
Ik denk dat het gewoon aan het paard ligt, ik bedoel er zijn niet alleen maar hengsten die onder de 1.70 zijn, er zijn ook reuzen van hengsten...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 09:41

Een hengst is later uitgegroeid, een ruin is sneller "klaar" met groeien. Uiteindelijk zullen ze allebei de genetisch bepaalde maat krijgen, als voor de rest alles in orde is (genoeg voeding, paard niet ziek geworden o.i.d.)

maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:44

okeej dan jullie wel! Haha!

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:00

Ook ik heb er ervaring mee, ik ken een pony en die werd redelijk agressief. Zijn eigenaresse werd bang voor hem en het duurde lang voor dat hij weer behandelbaar was... Scheve mond

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:18

Snap ik even niet: na de castratie agressief of voor die tijd?

Overigens moet je pubergedrag als zodanig kunnen herkennen, en niet lukraak wijten aan het feit dat hij gecastreerd is. Dat agressieve gedrag had ook kunnen komen als hij nog gewoon hengst was gebleven (en soms nog erger kunnen uitpakken)
Nadeel is dat je niet kunt kijken na zo'n castratie hoe het gedrag zich anders ontwikkeld zou hebben. Maar gedrag van een paard is een combinatie van character, opvoeding, en dingen die hij in zijn leven meemaakt.

maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:01

En nog een vraagje:
Ik wil hem bij andere paarden buiten zetten natuurlijk. Maar kan dat gelijk al? Of gedraagt hij zich nog een tijdje flink hengst? Straks zet ik hem bij de andere paarden en springt hij er alsnog op. Clown

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:28

Zeker zes weken wachten en liever nog twee maanden. de hormonen zijn voorlopig nog niet uitgewerkt!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:43

Bij andere paarden kan wel, als het ruinen zijn. Merries zou ik niet doen.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:47

Ik ging er even van uit dat het merries waren, Blond Het kunnen natuurlijk ook ruinen zijn, dan kan het dus wel, zoals cassidy zegt.

maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:57

aha ok...dus ruim 2 maanden wachten. dank je wel!! Hij komt wel bij 4 merries te staan..maar dan zet ik hem toch nog even wat verder weg van de rest Knipoog!

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: slechte ervaringen met castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:13

bij mij werdt ook gezegt 6 weken tot 2 maanden. ben er zelf zo bang voor omdat mijn merrie wat ouder is. heb vandaag mn paard goed moe gereden en daarna bij elkaar gezet(i nu 7 weken geleden) ik bewapend met longeerzweep erbij. maar ze deden totaal niks. mnmerrie miepte we maar dat doet ze altijd als er maar een paard in de buurt kwam ookmn ruin deed niet veel. hebben zo een kwartiertje bij elkaar gestaan. morgen weer proberen. en als het goed gaat kunnen ze over tijdje lekker samen de wei op(gaan nou nog om ste beurt) heb 2 weitjes en een zandstuk en mijn wei is leeg dus heb sinds van de week stuk wei erbij en gaan ze om ste beurt op.